Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 grudnia 2024 r., sygn. VI SA/Wa 2311/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Sałek Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Nogal Asesor WSA Szczepan Borowski (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 6 grudnia 2024 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi P. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2024 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 23 kwietnia 2024 r. nr [...] Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej jako: organ lub GITD), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm., obecnie: Dz.U. z 2024 r., poz. 572, dalej jako: k.p.a.), art. 2 ust. 35a, art. 61, art. 64 ust. 1, 2, art. 64c, art. 140aa ust. 1-3, art. 140ab ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1047, obecnie: Dz.U. z 2024 r., poz. 1251, dalej jako: p.r.d.), § 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r., poz. 2022 ze zm., dalej także jako rozporządzenie) utrzymał w mocy decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 31 października 2023 r. o nałożeniu na P.S. kary pieniężnej w wysokości 5 000 zł.
Decyzja ta została wydana w następującym stanie sprawy.
W dniu 8 września 2023 r. w miejscowości L.przy ul. J.został zatrzymany do kontroli dwuosiowy samochód marki M.o numerze rejestracyjnym [...] wraz z trzyosiową naczepą marki K. o nr rej. [...], którym kierował M. S.. Pojazdem tym wykonywano krajowy transport drogowy palet (masa ładunku 8775 kg) z L. do B. Przewóz realizowany był na rzecz firmy [...]. Podczas kontroli zachodziło podejrzenie, że zatrzymany pojazd członowy przekracza dozwoloną wysokość. W związku z powyższym dokonano pomiaru wysokości pojazdu na wysokości 2 osi ciągnika samochodowego, w wyniku którego stwierdzono, że wysokość kontrolowanego pojazdu wyniosła 4,1 metra. Po odjęciu możliwych błędów pomiaru (1 %) wysokość wyniosła 4,05 metra. Stwierdzono przekroczenie dozwolonej wysokości pojazdu o 0,05 metra w stosunku do dopuszczalnej wysokości dla tego pojazdu - 4 metrów. Nie stwierdzono natomiast przekroczeń w zakresie długości oraz szerokości pojazdu, a także jego masy całkowitej i dopuszczalnych nacisków osi.
