Ograniczenia w pełnym odliczeniu VAT od zakupu i eksploatacji samochodu osobowego - Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.86.2025.4.AA
Samochód osobowy, parkowany w miejscu zamieszkania podatnika, nie wyklucza obiektywnie możliwości jego użytku prywatnego, co czyni go nieuprawnionym do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupów i kosztów eksploatacji, ograniczając odliczenie do 50%, zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 6 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów i kosztów eksploatacji samochodu osobowego. Uzupełnił go Pan pismem z 6 marca 2025 r., pismem z 15 kwietnia 2025 r. (wpływ 15 kwietnia 2025 r.) oraz pismem z 15 kwietnia 2025 r. (wpływ 29 kwietnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu oprogramowania komputerowego. Prace są prowadzone w siedzibie firmy która jest jednocześnie miejscem zamieszkania Wnioskodawcy. W ramach prac Wnioskodawca wykonuje liczne podróże do klientów.
Wnioskodawca planuje zakupić auto osobowe które będzie wykorzystywał wyłącznie do użytku firmowego. Samochód będzie parkowany na terenie posesji która jest jednocześnie miejscem zamieszkania, jak i siedzibą działalności.
Jednocześnie Wnioskodawca posiada inne pojazdy wykorzystywane do celów prywatnych.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT.
Samochód objęty zakresem wniosku będzie wykorzystywany przez Pana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Samochód będzie wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych VAT.
Opisany samochód będzie samochodem osobowym o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Opisany samochód nie będzie pojazdem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą. Samochód osobowy będzie konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu najwyżej 5 osób.
Od momentu nabycia samochodu wprowadzona zostanie procedura, w której został określony sposób używania samochodu będącego przedmiotem zapytania wykluczający użycie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Będzie Pan dokładać należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia opisanego samochodu do celów prywatnych. Samochód będzie Pan użytkował osobiście, nikt inny nie będzie użytkował tego pojazdu. Do przejazdów prywatnych wykorzystuje Pan inne posiadane pojazdy.
Dokumentem, z którego obiektywnie wynika, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, będzie regulamin użytkowania samochodu.
Samochód po każdej podróży służbowej będzie zabezpieczony na terenie posesji, która jest siedzibą działalności gospodarczej, jak również miejscem zamieszkania. Będzie Pan jedynym użytkownikiem ww. pojazdu, osobiście będzie Pan sprawował nadzór nad wykorzystywaniem pojazdu. Wszystkie przejazdy będą udokumentowane ewidencją przebiegu pojazdu zgodną ze stanem licznika.
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu oprogramowania komputerowego. Prace prowadzone są w siedzibie firmy, nie zatrudnia Pan pracowników. W ramach ww. prac wykonuje Pan liczne podróże do klientów, do których będzie Pan wykorzystywał opisywany samochód. Z pojazdu będzie Pan korzystał osobiście.
Nie będzie nadzoru GPS - będzie regulamin użytkowania samochodu oraz prowadzona będzie ewidencja przebiegu pojazdu zgodna ze stanem licznika. Samochód będzie użytkowany wyłącznie w zakresie tras wskazanych w ewidencji przebiegu pojazdu.
Prowadzona ewidencja przebiegu samochodu będzie zawierała wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 6-8 ustawy o VAT.
Do urzędu skarbowego zostanie złożona informacja VAT-26.
Opisany samochód nie będzie przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu ani innej umowy o podobnym charakterze. Opisywany samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Będzie Pan jedynym użytkownikiem pojazdu.
W celu wykluczenia możliwości użytku służbowego pojazdu na cele prywatne w pojeździe zostanie zainstalowane urządzenie GPS. Auto po wykonaniu zadania służbowego będzie pozostawiane wyłącznie na posesji w siedzibie działalności gospodarczej.
W regulaminie nie zostało określone pojęcie „użycia do celów prywatnych”.
Pojazd będzie wyposażony w urządzenie rejestrujące GPS.
Pana klientami są tylko firmy dla których może Pan opracować oprogramowanie i/lub konstrukcję całego urządzenia elektronicznego. Pana klienci zazwyczaj zajmują się produkcją i sprzedażą takich urządzeń. Kilku przykładowych klientów: (…).
Samochód będzie wykorzystywany tylko przez Pana, w celu spotkań z klientami, naprawienia awarii systemów i programów, które Pan tworzy i administruje, zakupu sprzętów niezbędnych do Pana pracy itp. Nie będzie wykorzystywany do celów innych niż związane z prowadzoną działalnością.
Celami Pana podróży do klientów są: wdrażanie programów i systemów, bieżąca koordynacja i naprawianie awarii, spotkania z nowymi podmiotami w celu zaprezentowania swoich produktów.
Na pytanie: jak często (ile razy) w ciągu dnia/tygodnia/miesiąca będzie Pan podróżował do klientów?
Wskazał Pan, że każdy miesiąc jest inny, czasami jest to 2/3 razy w tygodniu a czasem codziennie, nawet w weekendy, kiedy klienci potrzebują pilnie Pana interwencji w usunięciu awarii.
Pytanie
Czy odliczenie 100% VAT od zakupu i kosztów eksploatacji samochodu osobowego wykorzystywanego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności, w opisanej powyżej sytuacji jest poprawne?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym)
Auto będzie użytkowane tylko w celach prowadzonej działalności gospodarczej. Do celów podatkowych będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu.
Samochód będzie pozostawał do Pana dyspozycji tylko i wyłącznie w czasie pracy lub w czasie wypełniania obowiązków na rzecz Pana firmy. Pojazd nie będzie użytkowany w czasie wolnym od pracy lub w celach niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Do wykorzystywania w celach prywatnych niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą posiada Pan inne pojazdy.
Podczas wykorzystywania pojazdu będzie Pan dokonywać wpisów rejestrujących każde wykorzystanie tego samochodu wraz z datą, liczbą przejechanych kilometrów i celem przejazdu. Dokonywane przejazdy będą się pokrywać z obecnym stanem licznika w pojeździe. Ww. ewidencja będzie prowadzona rzetelnie, zgodnie z przepisami ustalonymi przez ustawodawcę.
Samochód będzie pozostawał do Pana dyspozycji wyłącznie do obowiązków służbowych wykonywanych na rzecz Pana firmy.
Do wykorzystywania w celach prywatnych niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą posiada Pan inne pojazdy.
Podczas wykorzystywania pojazdu będzie Pan dokonywać wpisów rejestrujących każde wykorzystanie pojazdu, zgodnie ze stanem licznika i urządzeniem rejestrującym GPS. Ww. ewidencja będzie prowadzona rzetelnie, zgodnie z przepisami ustalonymi przez ustawodawcę.
W związku z powyższym uważa Pan, że odliczenie 100% podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów i kosztów eksploatacji opisywanego samochodu osobowego jest prawidłowe i zasadne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawione wyżej zasady wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi oraz warunkują to prawo uzyskaniem przez podatnika statusu podatnika VAT czynnego.
Należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Z kolei, kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:
w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy:
przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy:
do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Na podstawie art. 86a ust. 3 ustawy:
przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1)w przypadku, gdy pojazdy samochodowe są:
a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
W świetle art. 86a ust. 4 ustawy:
pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Stosownie do art. 86a ust. 5 ustawy:
warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:
1) przeznaczonych wyłącznie do:
a) odprzedaży,
b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
2) w odniesieniu do których:
a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy odliczenie 100% VAT od zakupu i kosztów eksploatacji samochodu osobowego wykorzystywanego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności, w opisanej sytuacji jest poprawne.
W przedmiotowej sprawie istotne są zwłaszcza przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.
Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z interpretacją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN przez pojęcie „wyłącznie” należy rozumieć „tylko” oraz „jedynie”. Przy definiowaniu słowa „wyłącznie” mogą być również pomocne synonimy tego słowa, wśród których wskazuje się: absolutnie; bezwzględnie; całkowicie; jedynie; tylko; zupełnie.
Zatem możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach, dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi dotyczy tylko tych pojazdów, które przeznaczone są jedynie do wykonywania czynności służbowych, tym samym nie są wykorzystywane, choćby przejściowo, w inny sposób.
Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.
W tym miejscu wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów.
Analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że opisany przez Pana sposób użytkowania samochodu osobowego nie wyklucza użycia go do celów innych niż Pana działalność gospodarcza. Wprawdzie będzie Pan prowadził ewidencję przebiegu pojazdu oraz wprowadzi Pan procedurę określającą zasady używania samochodu, jednakże sposób użytkowania pojazdu nie wyklucza użytku prywatnego samochodu osobowego, o którym mowa we wniosku. W opisie sprawy wskazał Pan, że samochód będzie parkowany na terenie posesji, która jest jednocześnie miejscem zamieszkania, jak i siedzibą Pana działalności.
Wprawdzie wyjaśnił Pan, że będzie Pan jedynym użytkownikiem opisanego pojazdu i osobiście będzie Pan sprawował nadzór nad wykorzystywaniem pojazdu, jednak nie wyklucza to użycia tego samochodu do użytku prywatnego. Już sama kategoria samochodu osobowego sprzyja użyciu tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wystarczy, że takie możliwości istnieją, a sprzyja temu parkowanie pojazdu w miejscu Pana zamieszkania.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że bezpośrednia dostępność samochodu osobowego w miejscu zamieszkania, stwarza możliwość wykorzystywania tego pojazdu przez Pana do celów prywatnych. Wprowadzenie przez Pana procedury określającej sposób używania samochodu osobowego oraz okoliczność, że będzie Pan prowadził ewidencję przebiegu pojazdu, nie są równoznaczne ze stworzeniem przez Pana stosownej procedury użytkowania tego pojazdu, która wykluczy potencjalne użycie tego pojazdu przez Pana do celów prywatnych. Podobnie wyposażenie pojazdu w GPS, w sytuacji gdy nie będzie prowadzony nadzór nad rejestrem GPS, nie jest wystarczające do uznania, że samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej.
Ponadto, z opisu sprawy wynika, że będzie Pan użytkownikiem samochodu, a jednocześnie będzie Pan sprawował nadzór nad wykorzystywaniem pojazdu. Powyższa procedura również nie zapewnia wykluczenia użytku osobistego opisanego pojazdu.
Pana zdaniem, rzetelnie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu ma zapewnić wykorzystanie pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej. Należy jednak zauważyć, że podjęte przez Pana działania, mające na celu wykluczenie użycia samochodu osobowego do celów innych niż działalność gospodarcza, tj. wprowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, montaż GPS oraz wprowadzenie regulaminu używania samochodu, nie potwierdzają obiektywnie, że ww. samochód, będzie wykorzystywany wyłącznie do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, bez możliwości użycia go do celów prywatnych, w sytuacji gdy będzie Pan parkował ten pojazd w miejscu zamieszkania.
Należy wyjaśnić, że parkowanie pojazdu w miejscu zamieszkania (nawet jeżeli jest to jednocześnie siedziba Pana działalności gospodarczej), stanowi potencjalną możliwość użycia tego samochodu do Pana celów prywatnych. Tym samym należy uznać, że co do zasady, parkowanie samochodu służbowego w miejscu zamieszkania, wyklucza uznanie tego samochodu za używany „wyłącznie” do celów działalności gospodarczej.
Zatem opisany we wniosku sposób użytkowania samochodu nie zapewni wykorzystania go wyłącznie do Pana działalności gospodarczej, zatem nie da Panu uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości.
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że opisany samochód osobowy nie będzie wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy. Tym samym, nie będzie Pan miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę 100% podatku naliczonego, od zakupu i kosztów eksploatacji opisanego samochodu osobowego.
W konsekwencji, będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego od poniesionych wydatków, dotyczących omawianego pojazdu samochodowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
