Jak zaewidencjonować w pkpir leasing zwrotny samochodu osobowego
PROBLEM
27 marca 2025 r. przedsiębiorca wykupił z leasingu samochód osobowy w celu jego dalszej odsprzedaży. Wykupiony samochód został potraktowany jako zakup towaru handlowego i zaksięgowany w kolumnie 10 pkpir. Przedsiębiorca nie zajmuje się handlem samochodami i była to jednorazowa transakcja tego typu. 2 kwietnia 2025 r. samochód ten został sprzedany do innej firmy leasingowej, aby ponownie móc go wziąć w leasing. Powodem ponownego leasingu tego samego samochodu było zachowanie płynności finansowej. 3 kwietnia 2025 r. przedsiębiorca zawarł umowę leasingu finansowego z firmą leasingową, której wcześniej sprzedał samochód. Przedmiotem umowy leasingu jest samochód osobowy, którego wartość została wyceniona przez rzeczoznawcę z firmy leasingowej na kwotę 111 000 zł. Taka wartość została wpisana w umowie. 7 kwietnia 2025 r. została wystawiona faktura do tej umowy na kwotę 136 075 zł. W kwocie faktury mieści się: wartość przedmiotu leasingu 111 000 zł, wszystkie raty odsetkowe z harmonogramu spłat 23 410 zł, ostatnia opłata nazwana przeniesieniem własności 1110 zł oraz prowizja 555 zł. Do 7 kwietnia 2025 r. została zapłacona pierwsza wpłata w części odsetkowej w wysokości 10 557,52 zł oraz prowizja 555 zł. Czy przedsiębiorca mógł zaliczyć samochód wykupiony od pierwszej firmy leasingowej do towarów handlowych, a nie do środków trwałych? Czy ponowny zakup od kolejnej firmy leasingowej tego samego pojazdu można zaliczyć do środków trwałych w firmie? Według jakiej wartości początkowej wprowadzić samochód do środków trwałych? Czy raty odsetkowe uwzględnione w całości na pierwszej fakturze od firmy leasingowej są kosztem uzyskania z dniem wystawienia tej faktury? Czy rata odsetkowa i prowizja zapłacona jeszcze przed wprowadzeniem samochodu do środków trwałych powinny powiększyć wartość tego środka trwałego? Czy wartość faktury wystawionej przez firmę leasingową z tytułu wyceny przedmiotu leasingu przed wprowadzeniem go do środków trwałych powinna powiększyć jego wartość początkową? Jeśli nie powiększa, to czy koszt ten należy kwalifikować do kosztów dotyczących eksploatacji samochodu i uwzględnić go w kosztach podatkowych rozliczanych w ramach limitu 75%?
