Postanowienie NSA z dnia 4 czerwca 2025 r., sygn. III FSK 96/25
Dnia 4 czerwca 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogusław Dauter po rozpoznaniu w dniu 4 czerwca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 24 września 2024 r., sygn. akt I SA/Gl 46/24 w sprawie ze skargi Gminy W. na interpretację indywidualną Burmistrza W. z dnia 29 listopada 2023 r., nr Fn.310.1.2023 w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości postanawia uchylić zaskarżone postanowienie w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 24 września 2024 r., I SA/Gl 46/24, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach odrzucił skargę Gminy W. na interpretację indywidualną Burmistrza W. z 29 listopada 2023 r., w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
W uzasadnieniu postanowienia sąd pierwszej instancji wskazał, że należy odrzucić skargę wniesioną do sądu, w sprawie w której organ gminy mającej status podatnika podatku od nieruchomości, zwrócił się do siebie samego jako do organu interpretacyjnego, o wydanie interpretacji indywidualnej na rzecz tejże gminy, w związku z jej obowiązkami podatkowymi wobec organu gminy jako organu podatkowego. Stosownie bowiem do art. 50 § 1 p.p.s.a. w związku z art. 14j § 3 o.p. oraz art. 14k § 1 i § 3 o.p. skarga gminy na pisemną interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaną przez organ wykonawczy tej gminy jest niedopuszczalna. W sytuacji, w której organ wykonawczy gminy działa równocześnie w roli: organu reprezentującego podatnika na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm., dalej: "u.s.g."), organu podatkowego na podstawie art. 1c ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 70 ze zm., dalej: "u.p.o.l.") oraz organu interpretacyjnego na podstawie 14j § 1 o.p. – spór o poprawność interpretacji indywidualnej ma charakter pozorny. Zakres i treść obowiązków gminy wynikających z przepisów prawa podatkowego, będzie w takiej sytuacji ustalany przez samą gminę w ramach przysługującego jej władztwa administracyjnego. Władztwo to realizowane jest przez organ wykonawczy gminy, który działa w charakterze organu podatkowego oraz organu interpretacyjnego, będąc równocześnie organem gminy jako podatnik. W ocenie sądu pierwszej instancji nie sposób przy tym zakładać, że udzielając interpretacji indywidualnej organ gminy może względem tej jednostki działać niezgodnie z prawem, kierując się własnym odrębnym interesem albo interesem fiskalnym gminy. W związku z powyższym samo posiadanie przez gminę statusu podatnika podatku od nieruchomości, nie daje jej legitymacji do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na interpretację indywidualną, którą wydał dla niej jej organ wykonawczy.
