Planowane zmiany w audycie wewnętrznym – nowe obowiązki jednostek i wyższy próg finansowy: 67 000 tys. zł zamiast 40 000 tys. zł
Jednostki sektora finansów publicznych muszą przygotować się na istotne zmiany w zasadach prowadzenia audytu wewnętrznego. Trwają prace nad nowelizacją obejmującą m.in. art. 274 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw z 24 kwietnia 2025 r.).
Projekt przewiduje podniesienie progu finansowego, od którego wymagane jest prowadzenie audytu wewnętrznego – z 40 000 tys. zł do 67 000 tys. zł. Zmiana ta wydaje się uzasadniona, ponieważ dotychczasowy limit nie był waloryzowany od 15 lat.
Oprócz wyższego progu planowane zmiany i nowości obejmują także rozszerzenie katalogu jednostek objętych obowiązkiem prowadzenia audytu i określenie konkretnego momentu rozpoczęcia audytu. Ponadto ma zostać utworzony rejestr jednostek sektora finansów publicznych prowadzących audyt wewnętrzny (nowy art. 274a).
Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r.
