Pokrycie niedoboru budżetu gminy z sum depozytowych
Nieprawidłowość
W księgach rachunkowych urzędu gminy na koncie 139 „Inne rachunki bankowe” była na ostatni dzień roku obrotowego ujęta kwota sum depozytowych o przeszło pół miliona złotych niższa od kwoty, jaka wynikała z potwierdzenia salda nadesłanego przez bank. Mimo to saldo zostało uznane przez skarbnika gminy za prawidłowe, ponieważ różnica była ujęta na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki” w planie kont urzędu gminy – jako zobowiązanie tego urzędu wobec rachunku sum depozytowych. Różnica wynikała z tego, że środki z rachunku sum depozytowych urzędu gminy zostały bezprawnie przelane na rachunek bieżący urzędu gminy, w celu sfinansowania niedoboru środków budżetowych na wydatki. Wójt gminy wyjaśnił, że niedobór powstał pod koniec grudnia, a gmina – ze względu na wysoki wskaźnik zadłużenia – nie mogła uzyskać kredytu na jego pokrycie. Wójt zadecydował więc o zaciągnięciu „pożyczki” z sum depozytowych. Do czasu kontroli (po trzech kwartałach roku kolejnego) pożyczone środki z sum depozytowych nie zostały w pełni zwrócone na rachunek sum depozytowych. Środki przelewano na ten rachunek w ratach odpowiadających kwotom wadiów i zabezpieczeń należytego wykonania umów, dla których w tym czasie już upłynęły terminy ich zwrotu kontrahentom (i kontrahenci ci dopominali się ich). W pozostałych przypadkach środki były przetrzymywane, mimo upływu terminu zwrotu, ponieważ gmina nie miała nadal pieniędzy na ich oddanie osobom uprawnionym.
