Zwolnienie z akcyzy dla wyrobów akcyzowych używanych w serwisowaniu silników statków powietrznych w świetle wyroku NSA - Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.208.2020.10.MK
Wyroby energetyczne używane w celach serwisowych, konserwacyjnych i naprawczych statków powietrznych, podlegają zwolnieniu od akcyzy, zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, o ile spełnione są wymagane warunki formalne.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
1) ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 12 października 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2025 r., sygn. akt I FSK 1742/21, i
2) stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 listopada 2020 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 października 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 18 stycznia 2021 r., (data wpływu 25 stycznia 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) serwisem i naprawami (…) silników dla statków powietrznych. (…)
W ramach powyższej działalności Spółka wykorzystuje (…) zasobów w zakresie środków ochronnych, środków smarnych, substancji chemicznych, odczynników oraz paliw lotniczych.
(…)
Dotychczas Spółka nabywała wszystkie powyższe substancje chemiczne bez stosowania jakichkolwiek preferencji akcyzowych (w szczególności bez stosowania zwolnień z podatku akcyzowego). Niemniej wraz z rozwojem Spółki i rosnącą skalą jej działalności, Spółka jest zainteresowana stosowaniem zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do nabywanych wyrobów akcyzowych wykorzystywanych w jej działalności.
Dotyczy to przede wszystkim:
- benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31;
- paliwa typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70;
- paliwa do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21;
- olejów smarowych do silników lotniczych oraz
- preparatów smarowych do silników lotniczych.
Na potrzeby niniejszego wniosku, Spółka deklaruje, iż dopełni wszelkich formalnych warunków korzystania ze zwolnień z akcyzy przewidzianych w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-6b, 12 i 13 [warunki formalne stosowania zwolnienia nie są przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku].
Spółka pragnie podkreślić, iż wszystkie wymienione powyżej wyroby akcyzowe zostaną przez Spółkę zużyte w jej zakładzie w celu serwisu, konserwacji oraz napraw silników statków powietrznych - żaden ze wspomnianych wyrobów nie zostanie wykorzystany do napędu innych silników, ani w jakimkolwiek innym celu (np. opałowym).
Powyższa praktyka Spółki, polegająca na nabywaniu wszystkich rodzajów wyrobów akcyzowych z zapłaconym podatkiem akcyzowym wynikała z daleko posuniętej ostrożności Spółki oraz pewnych wątpliwości odnośnie interpretacji przepisów ustawy o podatku akcyzowym.
W powyższych okolicznościach, po dalszej analizie cytowanych regulacji, Spółka doszła do wniosku, iż ze względu na rodzaj i zakres prowadzonej działalności powinna być ona uprawniona (przy założeniu spełnienia warunków formalnych wymienionych w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-6b, 12 i 13) do stosowania zwolnienia z akcyzy. W ocenie Spółki, podstawą prawną dla stosowania powyższego zwolnienia powinien być art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.
W ocenie Spółki, konsekwencją uprawnienia do stosowania zwolnienia z akcyzy powinno być również zwolnienie z obowiązku rozliczania opłaty paliwowej, co wynika wprost z art. 37k ust. 1 ustawy o autostradach.
W uzupełnieniu wniosku Spółka podkreśliła, iż wszystkie wskazane we wniosku wyroby akcyzowe zostaną przez Spółkę zużyte w jej zakładzie w celu serwisu, konserwacji oraz napraw silników statków powietrznych.
Zużycie nie będzie następowało w trakcie lotów, ponieważ spółka będzie zajmowała się konserwacją oraz remontami silników, które w tym celu zostaną do niej przetransportowane. Próby z wykorzystaniem wskazanych wyrobów będą następowały poprzez uruchomienie silnika samolotu, jednak nie będzie następował lot z użyciem tego silnika.
Spółka podkreśla, iż zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym - zwolnienie z akcyzy dotyczy wskazanych w przepisie wyrobów „używanych do statków powietrznych”. Innymi słowy, przepis nie wymaga, aby zużycie danego wyrobu nastąpiło „w czasie lotu”, a jedynie aby dotyczyło statku powietrznego.
(…)
Mając na uwadze powyższe, Spóła stoi na stanowisku, iż powinna być uprawniona do stosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w cytowanym przepisie.
Dla potwierdzenia jednak prawidłowości rozważanego podejścia, Spółka zdecydowała się zwrócić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z następującymi pytaniami/zagadnieniami:
Pytania
1) Czy w opisanych powyżej okolicznościach, Spółce przysługuje uprawnienie do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych używanych do statków powietrznych, tj. do:
a) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31;
b) paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70;
c) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21;
d) olejów smarowych do silników lotniczych (o kodach CN 2710 19 71 - 2710 19 99) oraz
e) preparatów smarowych do silników lotniczych z pozycji CN 3403
przy założeniu spełnienia warunków formalnych przewidzianych w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-6b, ust. 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym?
2) Przyjmując, iż odpowiedź Dyrektora KIS na pytanie nr 1 będzie twierdząca - czy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych używanych do statków powietrznych, tj. do:
a) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31;
b) paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70;
c) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21
3) w związku ze stosowaniem zwolnienia z akcyzy - również nie podlegają one opodatkowaniu tzw. opłatą paliwową, o której mowa w ustawie o autostradach?
Państwa stanowisko w sprawie
1) W opisanych powyżej okolicznościach, Spółce przysługuje uprawnienie do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych używanych do statków powietrznych, tj. do:
a) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31;
b) paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70;
c) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21;
d) olejów smarowych do silników lotniczych (o kodach CN 2710 19 71 - 2710 19 99) oraz
e) preparatów smarowych do silników lotniczych z pozycji CN 3403
przy założeniu spełnienia warunków formalnych przewidzianych w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-6b, ust. 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym.
2) W odniesieniu do wyrobów akcyzowych używanych do statków powietrznych, tj. do:
a) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31;
b) paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70;
c) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21
w związku ze stosowaniem zwolnienia z akcyzy - również nie podlegają one opodatkowaniu tzw. opłatą paliwową, o której mowa w ustawie o autostradach.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
1. Istota zwolnienia z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym - konkluzje z wykładni literalnej
Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:
1. Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:
1) używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-6b, 12 i 13.
W ocenie Spółki istota i cel powyższego przepisu nie powinny budzić wątpliwości. Podobnie jak ma to miejsce w szeregu innego rodzaju aktów prawnych (m.in. w ustawie o VAT), celem powyższego przepisu było zmniejszenie obciążeń sektora wrażliwego (sektora lotniczego), który rywalizuje nie tylko wewnątrzkrajowo, nie tylko w ramach poszczególnych Państw Unii Europejskiej, ale przede wszystkim który to sektor rywalizuje z przewoźnikami lotniczymi z innych Państw z całego świata, w których ani paliwa, ani inne produkty używane w lotnictwie nie są obciążane żadnymi daninami ani podatkami.
Innymi słowy, podobnie jak „standardowe” zastosowanie dla paliw lotniczych wykorzystywanych w sektorze lotniczym podlega zwolnieniu z akcyzy - tak i inne zastosowania wyrobów akcyzowych, o ile mają one związek z wykorzystywaniem ich w sektorze lotniczym również podlegają temu zwolnieniu.
Powyższe konkluzje wynikają już z literalnej wykładni omawianego przepisu i chociażby jego porównania z innymi regulacjami ustawy o podatku akcyzowym, dotyczących zwolnień z akcyzy w sektorze lotniczym.
Przykładowo wypada wskazać na art. 31b ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, który zbliżone zwolnienie dla wyrobów gazowych istotnie zawęża:
3. Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do:
1) napędu:
a) statków powietrznych,
b) w żegludze, włączając rejsy rybackie
- z wyłączeniem prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, o których mowa w art. 32 ust. 2.
Już proste porównanie tych dwóch regulacji wskazuje, iż o ile w przypadku wyrobów gazowych intencją ustawodawcy było zawężenie zwolnienia wyłącznie „do napędu statków powietrznych”, o tyle w regulacji analizowanej w niniejszej sprawie ustawodawca posłużył się bardzo szerokim sformułowaniem: „używane do statków powietrznych”.
Tak szerokie sformułowane oznacza, iż de facto każde zastosowanie wskazanych w przepisie wyrobów akcyzowych, w tym zastosowanie w celach serwisowych i naprawczych (usługi świadczone przez Spółkę) powinno korzystać ze zwolnienia z akcyzy. Z pewnością, gdyby intencją ustawodawcy było jakiekolwiek ograniczenie zakresu zastosowania omawianego zwolnienia (np. wyłącznie do określonych zastosowań, albo do określonych wolumenów) - dałby temu wyraz w treści przepisu.
2. Konkluzje z porównania treści art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz treści tzw. dyrektywy energetycznej (2003/96)
Niezależnie od powyższego należy wskazać, iż treść uchwalanych krajowych przepisów dotyczących podatku akcyzo/ego stanowi implementację tzw. dyrektywy energetycznej (tj. Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51), dalej określanej mianem: „dyrektywy 2003/96”).
Wzorcem implementacyjnym dla omawianego art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym są zasadniczo dwie regulacje wspomnianej dyrektywy dotyczące zwolnień z akcyzy w sektorze lotniczym.
Są to odpowiednio:
art. 14 ust. 1 lit. b Dyrektywy 2003/96:
Artykuł 14
Poza przepisami ogólnymi wymienionymi w dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu, i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają następujące produkty od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom:
(…)
b) produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi powietrznej innej niż prywatne loty niehandlowe.
art. 15 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2003/96:
1. Bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie mogą przyznawać, pod kontrolą fiskalną, całkowite lub częściowe zwolnienia lub obniżki w zakresie poziomu opodatkowania wobec:
(…)
j) paliw silnikowych wykorzystywanych w dziedzinie wytwarzania, rozwoju, badania i konserwacji statków powietrznych i statków;
W szczególności drugi z cytowanych przepisów wyraźnie (a wręcz wprost) nawiązuje do „rozwoju, badania i konserwacji” statków powietrznych, a więc czynności innych niż tylko „standardowe” rejsy. Podobnie bowiem jak dla prawodawcy unijnego, tak i w ramach systemu krajowego nie powinno być wątpliwości, iż realnym ekonomicznym obciążeniem dla sektora lotniczego jest nie tylko obciążenie wyrobów energetycznych (paliw) wykorzystywanych podczas lotów, ale również obciążeniem takim byłoby nakładanie podatków na wyroby energetyczne stosowane do „rozwoju, badania i konserwacji” tych statków.
Jest to tym bardziej uzasadnione w sektorze lotniczym, gdzie serwis samolotów (silników samolotowych) jest podyktowany nie ich faktycznymi „awariami” („usterkami”), ale obowiązkowymi okresowymi przeglądami i serwisami. Ze względów bowiem bezpieczeństwa zarówno przewożonych towarów jak i pasażerów poszczególne statki powietrzne muszą być poddawane okresowym badaniom, przeglądom i serwisom (które w rozumieniu dyrektywy 2003/96 można określić mianem „konserwacji”).
Stąd podobnie jak w przypadku paliw lotniczych używanych do napędu samolotów w czasie ich komercyjnych rejsów można z wysokim prawdopodobieństwem oraz dość dużą precyzją oszacować ile takiego paliwa zostanie wykorzystane w ramach danych jednostek (czasu lotu, odległości itp.), podobnie można oszacować, iż w ramach obowiązkowych przeglądów i serwisów będzie konieczne wykorzystanie określonej ilości analogicznych paliw (m.in. do prób oraz testów) oraz środków smarnych (kluczowych dla każdego silnika).
Dlatego też w ocenie Spółki nie powinno być wątpliwości, iż mając na uwadze zakres prowadzonej przez Spółkę działalności (tj. usługi serwisowe i naprawcze względem sektora lotniczego - przede wszystkim serwisy silników statków powietrznych) wykorzystywane przez Spółkę wyroby akcyzowe do świadczenia powyższych usług - powinny korzystać ze zwolnienia z akcyzy.
3. Uwagi końcowe - paliwa lotnicze a środki smarne w rozumieniu art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy
Dodatkowego komentarza wymaga uzupełnienie powyższej argumentacji w odniesieniu do środków smarnych. Należy bowiem zwrócić uwagę, iż o ile przepisy Dyrektywy 2003/96 odnoszą się przede wszystkim do paliw (tutaj lotniczych), o tyle krajowy art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy odnosi się zarówno do paliw, jak i do środków smarnych (olejów smarowych oraz preparatów smarowych).
Powyższe rozróżnienie wynika z tego, iż na poziomie UE opodatkowanie akcyzą środków smarnych nie zostało zharmonizowane.
Innymi słowy, o ile opodatkowanie paliw (w tym paliw lotniczych) ma charakter obligatoryjny w każdym państwie UE (obowiązek ten wynika właśnie z Dyrektywy 2003/96), o tyle kwestia opodatkowania akcyzą środków smarnych została pozostawiona decyzji poszczególnych państw członkowskich.
Niemniej, ponieważ Polska zdecydowała się na ten krok (i opodatkowała akcyzą oleje smarowe, a od 01.11.2019 r. również preparaty smarowe z kodu CN 3403), a jednocześnie zastosowała do nich dokładnie tę samą regulację, którą stosuje dla zwolnienia dla paliw lotniczych - to oznacza, że zakres tych samych zwolnień powinien być analogiczny.
Innymi słowy, włączenie przez krajowego prawodawcę mechanizmu zwolnienia z akcyzy dla środków smarnych stosowanych w lotnictwie - do tej samej regulacji (ta sama treść przepisu), co zwolnienia z akcyzy dla paliw lotniczych, oznacza że zakres tych zwolnień powinien być również analogiczny. Tym samym, skoro zwolnienie stosuje się do paliw lotniczych używanych do „rozwoju, badania i konserwacji” statków powietrznych, to w takim samym zakresie powinno się to samo zwolnienie stosować do środków smarnych (olejów smarowych i preparatów smarowych).
Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż w opisanych okolicznościach, Spółce przysługuje uprawnienie do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych używanych do statków powietrznych, tj. do:
a) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31;
b) paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70;
c) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21;
d) olejów smarowych do silników lotniczych (o kodach CN 2710 19 71 - 2710 19 99) oraz
e) preparatów smarowych do silników lotniczych z pozycji CN 3403
przy założeniu spełnienia warunków formalnych przewidzianych w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-6b, ust. 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym.
4. Uwagi dot. opłaty paliwowej przy stosowaniu zwolnienia z akcyzy
W ocenie Spółki kwestia braku opodatkowania opłatą paliwową czynności zwolnionych z akcyzy wynika wprost z regulacji art. 37k ust. 1 ustawy o autostradach.
Zgodnie z tym przepisem:
1. Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h.
Tym samym, skoro w razie zastosowania zwolnienia podatkowego w obszarze akcyzy w ogóle nie dojdzie do powstania zobowiązania podatkowego w akcyzie - tym samym w ogóle nie dojdzie do powstania obowiązku zapłaty opłaty paliwowej.
Dlatego też, stanowisko Spółki zawarte w niniejszym wniosku poparte przywołanymi przepisami prawa, należy uznać za w pełni uzasadnione.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek - 11 lutego 2021 r. wydałem interpretację indywidualną znak: 0111-KDIB3-3.4013.208.2020.2.MK, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów energetycznych przeznaczonych do serwisu, konserwacji oraz napraw silników statków powietrznych za nieprawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast z uwagi na uwarunkowanie zawarte w treści pytania nr 2, ocena Państwa stanowiska w tym zakresie stała się bezprzedmiotowa.
Interpretację doręczono Państwu 14 lutego 2021 r.
Skarga na interpretację indywidualną
15 marca 2021 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, wnosząc o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił Państwa skargę wyrokiem z 25 maja 2021 r., sygn. akt I SA/Rz 226/21.
20 lipca 2021 r. wnieśli Państwo skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 20 marca 2025 r., sygn. akt I FSK 1742/21 uchylił zaskarżony wyrok i uchylił zaskarżoną interpretację.
Prawomocny wyrok NSA uchylający interpretację indywidualną wpłynął do Organu 12 maja 2025 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku - wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyroku;
- ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania uchylonej interpretacji, tj. w dniu 11 lutego 2021 r.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 722, ze zm.; zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:
- w poz. 27 pod kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe;
- w poz. 37 pod kodem CN 3403 - preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 20 ujęto wyroby z kodu CN: od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy, zalicza się wyroby:
2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715,
5) objęte pozycją CN 3403.
Art. 86 ust. 2 ustawy:
Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […]
Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy [w brzmieniu obowiązujący do 31 stycznia 2021 r. na podstawie art. 1 pkt 15 lit. a ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmiennie ustawy o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 72)]:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-6b, 12 i 13.
W myśl natomiast art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy [w brzmieniu obowiązujący od 1 lutego 2021 r.]:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.
Jak wynika z art. 32 ust. 2 ustawy:
Zwolnienia nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.
W myśl art. 14 ust. 1 lit. b Dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. WE L Nr 283, s. 51 z późn. zm.; Dz. U. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 405; dalej „dyrektywa”):
Poza przepisami ogólnymi wymienionymi w dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu, i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają następujące produkty od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi powietrznej innej niż prywatne loty niehandlowe.
Dla celów niniejszej dyrektywy „prywatne loty niehandlowe” oznaczają każde użycie samolotu przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną lub prawną, korzystającą z niego na zasadzie najmu lub w jakikolwiek inny sposób, we wszelkich celach innych niż handlowe, w szczególności nie w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz władz publicznych.
Państwa Członkowskie mogą ograniczyć zakres niniejszego zwolnienia do dostaw paliwa do silników odrzutowych (kod CN 2710 19 21).
Jak natomiast wynika z art. 15 ust. 1 lit. j ww. dyrektywy:
Bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie mogą przyznawać, pod kontrolą fiskalną, całkowite lub częściowe zwolnienia lub obniżki w zakresie poziomu opodatkowania wobec paliw silnikowych wykorzystywanych w dziedzinie wytwarzania, rozwoju, badania i konserwacji statków powietrznych i statków.
Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie dotyczącym pytania nr 1 jest możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy dla wyszczególnionych w treści tego pytania wyrobów akcyzowych, które zostaną przez Spółkę zużyte w jej zakładzie w celu serwisu, konserwacji oraz napraw silników statków powietrznych (żaden z wyrobów nie zostanie wykorzystany do napędu innych silników, ani w jakimkolwiek innym celu, np. opałowym), przy założeniu spełnienia warunków formalnych przewidzianych w ustawie, którymi ustawodawca uwarunkował zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy. Warunki te na skutek nowelizacji obowiązującej od 1 lutego 2021 r. uległy modyfikacji, przy czym zgodnie z treścią wniosku nie są one przedmiotem Państwa wątpliwości i nie mają wpływu na rozstrzygnięcie.
Jak wynika z treści art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy zwolnienie to dotyczy używanych do statków powietrznych: benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70, paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, olejów smarowych do silników lotniczych oraz preparatów smarowych do silników lotniczych.
Z kolei art. 32 ust. 2 ustawy wskazuje, że powyższego zwolnienia nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.
W ocenie prawnej Naczelnego Sądu Administracyjnego zawartej w orzeczeniu z 20 marca 2025 r., sygn. akt I FSK 1742/21, która wiąże Organ w niniejszej sprawie, wskazano że zwolnienie uregulowane w art. 32 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 32 ust. 2 ustawy stanowi zarówno implementację obligatoryjnego zwolnienia wynikającego z art. 14 ust. 1 lit. b dyrektywy energetycznej, dotyczącego zwolnienia produktów energetycznych dostarczanych w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi powietrznej innej niż prywatne loty niehandlowe, jak i stanowi implementację zwolnienia fakultatywnego uregulowanego w art. 15 ust. 1 lit. j ww. dyrektywy, który pozwala na zwolnienie paliw silnikowych wykorzystywanych w dziedzinie wytwarzania, rozwoju, badania i konserwacji statków powietrznych i statków. Taka ocena, zdaniem NSA, wynika z uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - druk Vl.2966.
Zdaniem NSA wykładnia gramatyczna i systemowa wewnętrzna przepisu art. 32 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 32 ust. 2 ustawy prowadzą do wniosku, że przepis ten ze względu na użycie szerokiego ujęcia „używane do statków powietrznych” pozwala na przyjęcie, że zwolnieniu będą podlegały wyroby akcyzowe wykorzystywane w dziedzinie wytwarzania, rozwoju, badań i konserwacji statków powietrznych i statków - w tym w celach serwisowych i naprawczych (usługi świadczone przez Spółkę).
W ocenie Sądu w sprawie będą spełnione także pozostałe przesłanki wynikające z art. 32 ust. 2 ustawy, gdyż wyroby zostają wykorzystane w trakcie testów na wyraźne życzenie klienta (podmiotu trzeciego), który za usługę serwisu otrzymuje fakturę (usługa ma charakter odpłatny, komercyjny), a Spółka nie wykorzystuje wskazanych we wniosku wyrobów na własne cele.
Mając na uwadze związanie Organu z oceną prawną przedstawioną w orzeczeniu NSA z 20 marca 2025 r., sygn. akt I FSK 1742/21, stwierdzić należy, że w opisanych we wniosku okolicznościach, Spółce przysługuje uprawnienie do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych używanych do statków powietrznych - w celu serwisu, konserwacji oraz napraw silników statków powietrznych, tj. do:
a) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31;
b) paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70;
c) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21;
d) olejów smarowych do silników lotniczych (o kodach CN 2710 19 71 - 2710 19 99) oraz
e) preparatów smarowych do silników lotniczych z pozycji CN 3403
przy założeniu spełnienia warunków formalnych przewidzianych w ustawie.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie dotyczącym pytania nr 1 uznać należy za prawidłowe.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 (uwarunkowanego pozytywną odpowiedzią na pytanie oznaczone nr 1), dotyczą natomiast ustalenia czy wobec wyrobów akcyzowych używanych do statków powietrznych, tj. do:
a) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31;
b) paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70;
c) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21
w związku ze stosowaniem zwolnienia z akcyzy - również nie podlegają one opodatkowaniu tzw. opłatą paliwową, o której mowa w ustawie o autostradach.
Jak wynika z art. 37h ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2268, ze zm.; dalej: „ustawa o autostradach”):
1. Wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie, zwanej dalej „opłatą paliwową”.
2. Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.
3. Biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1233 i 1565).
4. Paliwami silnikowymi lub gazem, o których mowa w ust. 1, są następujące produkty:
1) benzyny silnikowe o kodach: CN 2710 12 45 lub CN 2710 12 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
2) oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 lub CN 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
3) biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN;
4) gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu silników spalinowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901;
5) wyroby inne niż określone w pkt 1-4, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN.
W świetle art. 37j ust. 1 ustawy o autostradach:
Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h, ciąży na:
1) producencie paliw silnikowych lub gazu albo
2) importerze paliw silnikowych lub gazu, albo
3) podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych lub gazu, albo
4) innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.
Stosownie do art. 37k ust. 1 ustawy o autostradach:
Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h.
Zgodnie natomiast z art. 37l ust. 1 ustawy o autostradach:
Podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu, o których mowa w art. 37h, od jakich podmioty, o których mowa w art. 37j ust. 1, są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy.
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, ze zm.):
Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.
W myśl natomiast art. 5 ustawy Ordynacja podatkowa:
Zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie paliwowej. Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, ustawodawca rozumie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.
Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, a podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu od jakich podmioty są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy.
Elementem determinującym obowiązek zapłaty opłaty paliwowej jest wprowadzenie na rynek paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h, przez wprowadzenie które rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Natomiast za dzień, w którym ten obowiązek wystąpi przyjmuje się dzień powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym.
W tym miejscu zaznaczyć należy, że zastosowanie zwolnienia od podatku oznacza, uwolnienie od potencjalnego podatku wyrobu/czynności, dla których co do zasady ustalona jest określona stawka podatku. Wyrób/czynność objęte zwolnieniem od podatku nie podlegają efektywnemu opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym w przypadku zwolnienia od podatku nie jest naliczana akcyza. Co za tym idzie gdy w stosunku do wyrobu/czynności znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku nie można mówić co do zasady o powstaniu zobowiązania podatkowego.
Jak ustalono w zakresie pytania oznaczonego nr 1, po spełnieniu warunków formalnych w sprawie będzie mogło znaleźć zastosowanie zwolnienie od akcyzy. W konsekwencji w odniesieniu do wyrobów akcyzowych używanych przez Państwa do serwisu, konserwacji oraz napraw silników statków powietrznych, tj. do:
a) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31;
b) paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70;
c) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21
w związku ze stosowaniem zwolnienia z akcyzy nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty (rozliczania) opłaty paliwowej.
Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy więc uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania uchylonej interpretacji.
Zastrzega się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej, wątpliwości objętych treścią wniosku oraz została wydana w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
