Złomowanie samochodu osobowego: jak gmina powinna rozliczyć w VAT jego sprzedaż
Gmina miejska (podatnik VAT czynny) 16 czerwca 2025 r. sprzedała na złom zużyty samochód osobowy, tzn. przekazała go odpłatnie do demontażu firmie Y. Cena sprzedaży wyniosła 500 zł netto (plus VAT). Pojazd został nabyty w maju 2008 r., a zakup był udokumentowany fakturą wystawioną na gminę. Pojazd był środkiem trwałym gminy, która nie odliczyła VAT z tytułu jego nabycia, gdyż samochód został kupiony z zamiarem wykorzystywania do zadań własnych (publicznoprawnych). W praktyce od 2012 r. auto było wykorzystywane zarówno do zadań własnych (publicznoprawnych), jak i prowadzonej działalności gospodarczej (zarówno opodatkowanej VAT, jak i zwolnionej z podatku). Demontaż pojazdu został potwierdzony zaświadczeniem wydanym na podstawie art. 24 ustawy o recyclingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Na wniosek urzędu miasta prezydent miasta wydał decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu z powodu demontażu. Gmina rozlicza VAT na zasadach ogólnych za okresy miesięczne (JPK_V7M). Pomiędzy gminą a firmą Y nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. Jak gmina powinna rozliczyć sprzedaż samochodu na złom na gruncie VAT?
