Zwolnienie z CIT dla sprzedaży działki o nr X oraz działki B z Y jako części gospodarstwa rolnego - Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.179.2025.2.AS
Dochód ze sprzedaży nieruchomości, które są sklasyfikowane jako grunty rolne i wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, może być zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, gdy spełnione są określone warunki, w tym posiadanie ich w ciągu 5 lat przed sprzedażą. Zwolnienie nie przysługuje gruntom przeznaczonym pod zabudowę nieobjętą działalnością rolniczą.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 kwietnia 2025 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania sprzedaży działki nr X oraz działek A i B, wydzielonych z działki nr Y.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
ABC Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polską spółką kapitałową, będącą polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest (…) oraz działalność rolnicza.
Spółce przysługuje prawo własności następujących gruntów:
1.Działka nr X, o powierzchni 11,77 ha, położonej w (…). Na wypisie z rejestru gruntów działkę oznaczono symbolem RIVa- grunty orne , N—nieużytki. Dla terenu, na którym położona jest działka nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W aktualnym studium uwarunkowań zawarto informację, z której wynika, że na gruncie są udokumentowane złoża kopalin (…). Działka nie jest zabudowana budowlą lub budynkiem. Spółka nabyła prawo własności działki 29 stycznia 2015 r. na podstawie aktu notarialnego (…). Działka ta została nabyta przez Spółkę od (…). Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działka jest wykorzystywana do działalności rolniczej.
2.Działka nr Y, o powierzchni 26,95 ha, położonej w (…). Na wypisie z rejestru gruntów działkę oznaczono symbolem RIVa , RIVb, RV-grunty orne. Grunt jest częściowo położony na terenie, co do którego został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że teren, na którym położony jest grunt został przeznaczony pod zabudowę:
-32.RM - tereny zabudowy zagrodowej w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych,
-35.PG - tereny obszarów i terenów górniczych,
-31.R - tereny obszarów rolniczych,
-34.ZL - tereny zieleni izolacyjnej,
- nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Działka nie jest zabudowana budowlą lub budynkiem. Na działce gruntu o nr Y jest obecnie prowadzona działalność wydobywcza oraz jednocześnie Spółka część gruntu wykorzystuje do działalności rolniczej. Spółka nabyła prawo własności działki 29 stycznia 2015 r. na podstawie aktu notarialnego (…). Działka ta została nabyta przez Spółkę od (…). Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działka była i jest obecnie wykorzystywana przez Spółkę w części na działalność wydobywczą oraz część działki na cele rolnicze pod uprawę produkcji roślinnej. Po wydzieleniu części gruntu przeznaczonego na teren rolniczy przeznaczony pod uprawę, działka nr Y będzie zajęta wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej – cele wydobywcze.
3.Spółka planuje dokonać geodezyjnego podziału działki gruntu o nr Y w ten sposób, że:
a)Zostanie wydzielona działka gruntu (dalej: „działka A”), o pow. 5ha 1936 arów, której granice będą położone na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową. Nowo wydzielona działka będzie posiadała geodezyjnie wyznaczone linie rozgraniczające oraz słupki graniczne wyznaczone przez uprawnionego geodetę. Działka nie jest i nie będzie do dnia jej planowanej sprzedaży zabudowana.
b)Zostanie wydzielona działka gruntu (dalej: „działka B”), o pow. 10 ha 8082 ara, której granice częściowo będą położone na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem jako teren rolniczy i faktycznie przez Spółkę jest i będzie wykorzystywana do działalności rolniczej. Nowo wydzielona działka będzie posiadała geodezyjnie wyznaczone linie rozgraniczające oraz słupki graniczne wyznaczone przez uprawnionego geodetę. Działka nie jest i nie będzie do dnia jej planowanej sprzedaży zabudowana.
c)Zostanie wydzielona działka gruntu (dalej: „działka C”), o pow. 10,9482 arów, której granice będą położone na terenie nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie jest planowane wystąpienie przez Spółkę z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Działka nie jest i do dnia jej planowanej sprzedaży nie będzie zabudowana. Nowo wydzielona działka będzie posiadała geodezyjnie wyznaczone linie rozgraniczające oraz słupki graniczne wyznaczone przez uprawnionego geodetę. Działka nie będzie wykorzystywana do działalności rolniczej, lecz będzie prowadzona działalność wydobywcza (…).
Ponadto, na dzień złożenia przedmiotowego wniosku, działka nr Y nie została jeszcze podzielona. Wnioskodawca podejmuje czynności w celu uzyskania decyzji o podziale geodezyjnym.
Spółka powzięła wątpliwość, odnośnie skutków podatkowych wynikających ze planowanej sprzedaży ww. działek w kontekście przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) oraz przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”).
Pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych
1.Czy odpłatna dostawa działki gruntu o nr X, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych?
2.Czy odpłatna dostawa wydzielonej działki A z działki Y będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych?
3.Czy odpłatna dostawa wydzielonej działki B z działki Y będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych?
Pytania oznaczone we wniosku nr 5, 6 i 7.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że odpłatna dostawa działki gruntu o nr X, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Ad. 2
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że odpłatna dostawa wydzielonej działki A z działki Y nie będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Ad. 3
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że odpłatna dostawa wydzielonej działki B z działki Y będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzasadnienie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.
Natomiast, przez gospodarstwo rolne ustawa o CIT nakazuje rozumieć gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, co zostało wyrażone w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT. Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Natomiast za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb (art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym).
Z powyższych regulacji wynika, iż dla uznania danej nieruchomości za gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o CIT - muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:
1)grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,
2)łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
3)grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
4)grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Natomiast w celu możliwości zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, sprzedaż nieruchomości lub jej części wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego możliwa jest po spełnieniu powyższych warunków oraz jeżeli sprzedaż odbywa się po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie zbywanej nieruchomości lub jej części.
Analizując zatem spełnienie powyższych przesłanek w niniejszej sprawie wskazać należy, iż w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedmiotowa nieruchomość jest nieruchomością wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego. Decydujące znaczenie dla tej oceny jest to, czy grunt stanowi użytek rolny.
Ad. 1
Mając na uwadze powyższe przepisy ustawy o CIT, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochód z odpłatnego zbycia działki wydzielonej z działki gruntu o nr X, która to działka w całości będzie stanowić teren rolniczy, na którym Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził działalność rolniczą będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, bowiem:
1)Grunt ten będzie stanowić własność osoby prawnej;
2)Łączna powierzchnia tego gruntu będzie wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy;
3)Grunt będzie sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny;
4)Grunt nie będzie zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza;
5)Zbycie gruntu nastąpi po upływie 5 lat od dnia nabycia, licząc od końca roku kalendarzowego.
Ad. 2
Mając na uwadze powyższe przepisy ustawy o CIT, Wnioskodawca nie widzi podstaw do objęcia zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu z odpłatnego zbycia działki gruntu A wydzielonej z działki o nr Y, która zgodnie z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie przeznaczona pod zabudowę. Dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 12 ust. 3 i 3a ustawy o CIT.
Ad. 3
Mając na uwadze powyższe przepisy ustawy o CIT, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochód z odpłatnego zbycia działki B wydzielonej z działki gruntu o nr Y, która to działka w całości będzie stanowić teren rolniczy, na którym Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził działalność rolniczą, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, bowiem:
1)Grunt ten będą stanowić własność osoby prawnej,
2)Łączna powierzchnia tego gruntu będzie wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
3)Grunt będzie sklasyfikowany w ewidencji gruntów jako użytek rolny,
4)Grunt nie będzie zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
5)Zbycie gruntów nastąpi po upływie 5 lat od dnia jego nabycia, licząc od końca roku kalendarzowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.
W myśl art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.):
Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Zgodnie z przepisami art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1176 ze zm., dalej: „ustawa o podatku rolnym”):
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:
-grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,
-łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
-grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
-grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
W zakresie możliwości zastosowania ww. zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w powiązaniu z definicją gospodarstwa rolnego wynikającą z ww. ustawy o podatku rolnym, istotne jest to, że poza odpowiednią kwalifikacją gruntów jako użytki rolne, warunkiem wchodzenia w skład gospodarstwa rolnego, upływu odpowiednio liczonych pięciu lat, przekroczenia łącznej powierzchni 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, nieruchomości lub ich części nie powinny być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.
Z tego też względu zasadne jest wskazanie, iż jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1151 ze zm.) podstawę do wymiaru podatków stanowią dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków.
Zasady dokonywania wpisów w ewidencji, wprowadzanie zmian i aktualizacji ewidencji określa rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 27 lipca 2021 r. (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 219 ze zm., dalej „Rozporządzenie”).
Zgodnie z § 8 ww. Rozporządzenia:
Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:
1) grunty rolne;
2) grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;
3) grunty zabudowane i zurbanizowane;
4) grunty pod wodami;
5) tereny różne.
Stosownie do treści § 9 Rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:
1) użytki rolne, do których zalicza się:
a) grunty orne, oznaczone symbolem R,
b) łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,
c) pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,
d) sady, oznaczone symbolem S,
e) grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,
f) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,
g) grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,
h) grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;
2) nieużytki, oznaczone symbolem N.
Z orzecznictwa sądów administracyjnych odnoszących się do ww. kwestii wynika, że możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, uzależniona jest od tego, czy okoliczności faktyczne i prawne podejmowane przez podatnika w odniesieniu do konkretnie oznaczonego gruntu (nieruchomości), przeczą istocie prowadzenia działalności rolniczej. Ponadto, o rolniczym wykorzystaniu gruntu nie może decydować wyłącznie treść zapisów w ewidencji gruntów oraz deklarowanie go jako rolniczego dla celów podatku rolnego. W powyższe wpisują się wyroki sądów o sygnaturach spraw: I SA/Gd 1124/16 (II FSK 3328/17), I SA/Sz 1051/12 (II FSK 2555/13), I SA/Ol 744/13, ISA/Gd 438/09 (II FSK 607/10).
Podsumowując, aby dochód ze sprzedaży wskazanej przez Spółkę nieruchomości podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, muszą być spełnione określone w tym przepisie warunki, m.in. sprzedawane grunty muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego oraz sprzedaż musi nastąpić po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości. Warunki te muszą być spełnione łącznie.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż działki nr X oraz działek A i B wydzielonych z działki nr Y, będzie zwolniona od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Z przedstawionego we wniosku opisu wynika m.in., że podstawowym przedmiotem Państwa działalności jest wydobycie (…) oraz działalność rolnicza. Są Państwo właścicielem gruntów nabytych w 2015 r.:
- Działki nr X, o powierzchni 11,77 ha, sklasyfikowanej jako grunty orne (RIVa), nieużytki (N), dla której nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Działka nie jest zabudowana budowlą lub budynkiem. Działka jest wykorzystywana do działalności rolniczej. Planują Państwo dokonać sprzedaży ww. działki;
- Działka nr Y, o powierzchni 26,95 ha, sklasyfikowanej jako grunty orne (RIVa, RIVb, RV). Grunt jest częściowo położony na terenie, dla którego został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że teren, na którym położony jest grunt został przeznaczony pod zabudowę (32.RM - tereny zabudowy zagrodowej w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych, 35.PG- tereny obszarów i terenów górniczych, 31.R- tereny obszarów rolniczych, 34.ZL- tereny zieleni izolacyjnej). Nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Działka nie jest zabudowana budowlą lub budynkiem. Działka była i jest obecnie wykorzystywana przez Państwa w części na działalność wydobywczą oraz w części na cele rolnicze pod uprawę produkcji roślinnej.
Planują Państwo dokonać geodezyjnego podziału działki nr Y, w ramach którego zostanie wydzielona:
- Działka A, o powierzchni 5,1936 ha, której granice będą położone na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową. Nowo wydzielona działka będzie posiadała geodezyjnie wyznaczone linie rozgraniczające oraz słupki graniczne wyznaczone przez uprawnionego geodetę. Działka nie jest i nie będzie do dnia jej planowanej sprzedaży zabudowana.Planują Państwo dokonać sprzedaży ww. działki;
- Działka B, o powierzchni 10,8082 ha, której granice częściowo będą położone na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem jako teren rolniczy i faktycznie jest i będzie przez Państwa wykorzystywana do działalności rolniczej. Nowo wydzielona działka będzie posiadała geodezyjnie wyznaczone linie rozgraniczające oraz słupki graniczne wyznaczone przez uprawnionego geodetę. Działka nie jest i nie będzie do dnia jej planowanej sprzedaży zabudowana.Planują Państwo dokonać sprzedaży ww. działki;
- Działka C, o powierzchni 10,9482 ha, której granice będą położone na terenie nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nie planują Państwo wnioskować o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Działka nie jest i do dnia jej planowanej sprzedaży nie będzie zabudowana. Nowo wydzielona działka będzie posiadała geodezyjnie wyznaczone linie rozgraniczające oraz słupki graniczne wyznaczone przez uprawnionego geodetę. Działka nie będzie wykorzystywana do działalności rolniczej, lecz będzie prowadzona działalność wydobywcza (…).
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, wskazującym, że dochód ze sprzedaży działki nr X oraz działki B wydzielonej z działki Y będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec ww. wymienionych nieruchomości spełnione zostaną bowiem warunki do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. sprzedawane nieruchomości na dzień zbycia będą stanowić gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym (wchodzić w jego skład), a w konsekwencji również w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spełniają też warunek sklasyfikowania w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Sprzedaż tych nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości zbywanej nieruchomości.
Tym samym dochód ze sprzedaży ww. nieruchomości będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Należy również zgodzić się z Państwa stanowiskiem, wskazującym, że dochód ze sprzedaży działki A wydzielonej z działki Y nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, bowiem zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, za które należy rozumieć gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Natomiast zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Jak sami Państwo wskazaliście w opisie zdarzenia przyszłego, granice działki A wydzielonej z działki nr Y, będą położone na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową, tym samym ww. grunt będzie zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. W związku z tym, dochód z jej sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 3 i 3a ustawy o CIT.
W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 5, 6 i 7 w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 3 i 4 w kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
