Zwolnienie z VAT usług organizacji półkolonii dla dzieci i młodzieży na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT. - Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.298.2025.1.MC
Organizacja półkolonii dla dzieci i młodzieży przez przedsiębiorstwo wpisane do rejestru działalności turystycznej, zgodnie z przepisami o systemie oświaty i prawem oświatowym, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT. Zwolnienie obejmuje także świadczenia dodatkowe, ściśle związane z usługą opieki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca), będąca czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą. Przedmiot przeważającej działalności Wnioskodawcy sklasyfikowany jest pod kodem 79.12.Z „Działalność organizatorów turystyki”.
Spółka jest wpisana do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2211 ze zm.).
W ramach prowadzonej działalności Spółka we własnym imieniu i na własny rachunek organizuje m.in. półkolonie dla dzieci i młodzieży.
Ta forma wypoczynku dla najmłodszych odbywa się w kraju, w pobliżu miejsca zamieszkania uczestników, najczęściej w czasie wakacji letnich. Stąd, podstawowym elementem tych półkolonii jest opieka nad dziećmi i młodzieżą w trakcie okresu wakacyjnego.
W przeciwieństwie do obozów czy też kolonii, uczestnicy (dzieci i młodzież) nie nocują w miejscu organizacji wypoczynku, lecz codziennie wracają do swoich domów. Zajęcia zapewniane przez Spółkę w trakcie półkolonii trwają zazwyczaj kilka godzin (od godzin porannych do popołudniowych), nieprzerwanie przez 5 dni.
Uczestnicy półkolonii znajdują się pod stałą opieką pełnoletnich wychowawców zapewnianych przez Spółkę (tzw. wychowawcy kolonijni). Wychowawcy ci mają ukończony kurs wychowawcy wypoczynku (kurs obejmuje m.in. zagadnienia pedagogiczne, psychologiczne i organizacyjne), powinni posiadać minimum średnie wykształcenie, doświadczenie w pracy z dziećmi oraz umiejętności animacyjne (tj. umiejętność organizowania i prowadzenia atrakcyjnych zajęć, zabaw oraz aktywności dla dzieci i młodzieży). Każdy z wychowawców kolonijnych, przed dopuszczeniem do pracy z uczestnikami organizowanych przez Spółkę półkolonii, jest sprawdzany przez Wnioskodawcę pod kątem niekaralności oraz tego, czy nie widnieje w rejestrze przestępców seksualnych.
Nadzór nad pracą wychowawców kolonijnych i prawidłowym przebiegiem półkolonii sprawuje tzw. kierownik półkolonii. Od tej osoby Spółka wymaga posiadania wykształcenia wyższego pedagogicznego lub kilkuletniego doświadczenia w organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Kierownik półkolonii musi mieć też ukończony kurs kierownika wypoczynku oraz - podobnie jak w przypadku wychowawców kolonijnych - zaświadczenie o niekaralności oraz brak wpisu do rejestru przestępców seksualnych.
W zależności od głównej tematyki organizowanych przez Spółkę półkolonii, w półkoloniach mogą brać udział również instruktorzy i specjaliści (np. sportowi, plastyczni, muzyczni itd.).
Osoby te posiadają odpowiednie kwalifikacje w swoich dziedzinach, np. trenerzy sportowi, animatorzy, artyści. Ich kompetencje w danej dziedzinie nierzadko potwierdzają uzyskane certyfikaty (np. instruktora pływania, pierwszej pomocy). Również w przypadku tych osób Spółka weryfikuje, czy osoby te są niekaralne oraz czy nie widnieją w rejestrze przestępców seksualnych.
Oferowane przez Spółkę półkolonie charakteryzują się bogatym programem aktywności (warsztaty, gry i zabawy sportowe, gry zespołowe). W ofercie Spółki dominują półkolonie żeglarskie organizowane w trakcie wakacji, w ramach których uczestnicy nabywają wiedzę w zakresie:
- podstaw żeglarstwa, sterowania, pracy żaglami, cumowania, zwrotów,
- bezpiecznego zachowania nad wodą i na jachcie, poruszania się po pokładzie, zakładania kamizelki asekuracyjnej, rzutu kołem ratunkowym,
- rozpoznawania warunków pogodowych na podstawie chmur,
- najważniejszych znaków żeglugowych.
Przede wszystkim jednak Spółka stawia sobie za cel zapewnienie młodym adeptom żeglarstwa udanych wakacji, oferując im możliwość spędzania wolnego czasu w atmosferze radości i zabawy. Organizowane w ramach półkolonii zajęcia mają charakter rekreacyjnych zajęć połączonych ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży. Program wypoczynku oraz organizowane zajęcia w trakcie półkolonii dostosowane są do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności.
Oferowane w trakcie półkolonii świadczenia na rzecz uczestników są realizowane zarówno we własnym zakresie, przez zatrudnianych przez Spółkę wychowawców kolonijnych, instruktorów i specjalistów (np. zajęcia żeglarskie, zabawy na lądzie), jak również przez osoby trzecie, od których Spółka nabywa na potrzeby uczestników półkolonii, w zależności od oferty i dostępnych możliwości, w szczególności takie świadczenia jak: usługi gastronomiczne/cateringowe (posiłki), wynajem obiektów (sal, pomieszczeń, ośrodków wypoczynkowych, np. nad jeziorem lub zalewem) oraz – w miarę dostępności – bilety do parku linowego. W razie potrzeby, uczestnicy półkolonii mają również zapewniony dostęp do opieki medycznej.
Zasadniczo, uczestnicy dowożeni są na miejsce półkolonii we własnym zakresie przez rodziców i opiekunów, przy czym w przypadku wybranych półkolonii, za dodatkową opłatą, uczestnicy mają możliwość dojazdu transportem organizowanym przez Wnioskodawcę. Zakup usługi przewozu uczestnika na miejsce nie jednak jest warunkiem udziału w organizowanym przez Wnioskodawcę wydarzeniu. W przypadku organizacji dojazdu Spółka nabywa w tym celu usługę przewozu osób od podmiotu trzeciego.
Ze względu na charakter omawianej formy wypoczynku, w ramach organizowanych półkolonii Spółka nie zapewnia uczestnikom (dzieci i młodzież) noclegu w miejscu organizacji wypoczynku, gdyż uczestnicy półkolonii codziennie wracają do swoich domów.
W wyjątkowych przypadkach Spółka oferuje dzieciom możliwość przenocowania na jachcie (tzw. „(...)”). Jest to jednak atrakcja fakultatywna, dostępna za dodatkową opłatą i dla ograniczonej liczby uczestników.
Dostawa towarów i usług na potrzeby opieki nad dziećmi i młodzieżą w trackie organizowanych przez Spółkę półkolonii:
- ma charakter pomocniczy w stosunku do usługi podstawowej w postaci opieki nad dziećmi i młodzieżą (świadczenia te nie mogą być wykonywane odrębnie i niezależnie od usługi podstawowej w postaci opieki nad dziećmi i młodzieżą) oraz
- jest niezbędna do właściwej realizacji usługi podstawowej w postaci opieki nad dziećmi i młodzieżą.
Wyjątkiem są ewentualnie wykupione od Wnioskodawcy usługi:
- dojazdu uczestnika na miejsce półkolonii oraz
- noclegu na jachcie (tzw. „(...)”).
Usługi te (dojazd, nocleg na jachcie) nie są jednak niezbędne do udziału w półkoloniach. Stąd, na potrzeby niniejszego wniosku Spółka przyjmuje, że usługa dojazdu oraz nocleg (tzw. „(...)”) nie są elementami organizowanych przez Spółkę półkolonii, a tym samym, usługi te nie są przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku.
Wspomniana niezbędność tych dostaw towarów i usług wynika z przepisów o systemie oświaty, które stawiają wobec Spółki, jako organizatora wypoczynku, wymóg zapewnienia uczestnikom półkolonii m.in.:
- programu wypoczynku i zajęć dostosowanych do ich wieku, ze szczególnym uwzględnieniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży,
- wyżywienia zgodnie z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25.08.2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2023 r. poz. 1448), oraz
- bezpieczeństwa i higienicznych warunków wypoczynku, w tym bezpiecznego korzystania z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18.08.2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 714).
Głównym celem tych pomocniczych dostaw towarów i usług w trakcie półkolonii nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z VAT.
Organizowane przez Spółkę półkolonie każdorazowo są wykonywane w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, w szczególności zgodnie z art. 92a ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.; dalej: ustawa o systemie oświaty) oraz przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.03.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 452 ze zm.).
Organizowane półkolonie są zgłaszane przez Spółkę we właściwym terminie do kuratorium oświaty, w związku z czym, a ich realizacja podlega nadzorowi i kontroli właściwego kuratorium oświaty. Wszyscy zatrudnieni wychowawcy posiadają odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje oraz kursy wychowawcy wypoczynku, a tym samym, spełniają wymogi Prawa oświatowego. Stąd, należy stwierdzić, że organizowane przez Wnioskodawcę półkolonie są wykonywane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14.12.2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.; dalej: Prawo oświatowe).
Ponadto, Wnioskodawca jest wpisany do rejestru organizatorów wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Wykonywane przez Spółkę usługi w zakresie organizacji półkolonii dla dzieci i młodzieży nie naruszają przepisów o pomocy społecznej.
Wnioskodawca nie sprawuje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
Organizowane przez Spółkę półkolonie nie są usługą turystyczną.
Spółka nie posiada statusu placówki oświatowej. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego. Spółka nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy też instytutem badawczym. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w formie półkolonii nie stanowią usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonych przez nauczycieli.
Świadczone w ramach półkolonii usługi są związane ze sportem i wychowaniem fizycznym, poprzez ruch i aktywne zajęcia, w których biorą udział uczestnicy (dzieci i młodzież), przy czym prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.
Spółka nie jest podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799 ze zm.). Spółka nie jest wpisana do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ust. 1 ww. ustawy o działalności leczniczej. Zajęcia w trakcie organizowanych przez Spółkę półkolonii nie będą świadczone w ramach wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej, czy też zawodu psychologa. Bezpośrednim celem zajęć w trakcie półkolonii nie jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie czy też poprawa zdrowia (zajęcia nie są przeprowadzane na rzecz dzieci i młodzieży posiadających wskazania lekarskie), lecz zapewnienie wypoczynku dzieci i młodzieży.
Pytanie
Czy opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym usługi organizacji półkolonii przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca wyraża przekonanie, że opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym usługi organizacji półkolonii przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) podlega m.in. odpłata dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z kolei, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).
Przedstawiona powyżej definicja „usługi” jest bardzo szeroka i obejmuje swym zakresem wszelkie świadczenia, z którymi wiąże się jakiekolwiek działanie bądź też zaniechanie wobec osoby trzeciej. Definicja ta realizuje zasadę powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.
Zastrzec jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Poza tym, usługa musi być odpłatna, zaś wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy ma stanowić wartość możliwą do wyrażenia w pieniądzu.
Podstawowa stawka VAT wynosi 23% (art. 41 w związku z art. 146aa ustawy o VAT). W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział również stosowanie stawek obniżonych.
Ustawodawca zdecydował się również na objęcie niektórych czynności podlegających opodatkowaniu zwolnieniem z VAT. Zwolnienie takie sprowadza się w istocie do zniesienia obowiązku zapłaty podatku w odniesieniu do pewnej kategorii podatników lub przedmiotów opodatkowania danym podatkiem.
Katalog zwolnień z VAT zawarty jest w art. 43 ustawy o VAT. Na mocy regulacji art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku „usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:
a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005),
b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.
Warunkiem stosowania zwolnienia przewidzianego w przytoczonej powyżej regulacji jest:
- świadczenie usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą,
- ewentualnie wykonywane czynności dostawy towarów i usług muszą być ściśle związane z usługą opieki nad dziećmi i młodzieżą,
- czynności te musza być wykonywane w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach (lit. a) lub przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 (lit. b).
Jak wynika z opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wniosku, organizowane przez Wnioskodawcę półkolonie sprowadzają się w istocie do opieki nad dziećmi i młodzieżą, w trakcie oferowanego im wypoczynku, który odbywa się w pobliżu miejsca zamieszkania tych uczestników, najczęściej w okresie wakacji letnich, zazwyczaj kilka godzin dziennie (od godzin porannych do popołudniowych), nieprzerwanie przez 5 dni.
W trakcie tych półkolonii uczestnikom zapewniane są również świadczenia (towary i usługi) niezbędne do sprawowania opieki nad dziećmi i młodzieżą (np. posiłek). Obowiązek zapewniania tych świadczeń wynika zasadniczo z przepisów prawa, w tym ustawy o systemie oświaty. Regulacje te nakładają na Wnioskodawcę, jako organizatora takiej formy wypoczynku, obowiązek zapewnienia uczestnikom m.in. opieki wychowawczej, wyżywienia, programu zajęć dostosowanego do wieku i potrzeb dzieci i młodzieży, odpowiednich warunków lokalowych i sanitarnych.
Na tej podstawie, Wnioskodawca uważa, że spełnione są dwa pierwsze z ww. przesłanek stosowania omawianego zwolnienia. Wnioskodawca nie sprawuje jednak opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Stąd, do rozważania pozostaje, czy półkolonie te spełniają warunek określony pod lit. a) pkt 24 ust. 1 art. 43 ustawy o VAT, tj. czy są wykonywane w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach. Rozpatrywana regulacja odsyła w tym zakresie m.in. do przepisów o systemie oświaty.
Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o systemie oświaty: „Ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.”
Na podstawie art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty: „Organizatorami wypoczynku mogą być:
1)szkoły i placówki,
2)przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2211),
3)osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:
a)niezarobkowym albo
b)zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.”
Na mocy art. 92 ust. 2 tej ustawy: „Organizator wypoczynku zapewnia:
1)bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku;
2)kadrę wypoczynku, którą stanowią:
a)kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6; liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,
b)w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć - trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki:
‒mają ukończone 18 lat,
‒posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
‒posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć,
3)dostęp do opieki medycznej:
a)w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146) lub
b)na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;
4)program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;
5)żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2023 r. poz. 1448);
6)bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 714);
7)bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1154).”
Z przytoczonych powyżej regulacji wynika w szczególności wymóg zapewniania odpowiedniej formy i warunków organizowanego wypoczynku, w tym w formie półkolonii. Zasadniczo, ustawa ta stawia w stosunku do organizatora półkolonii wymóg zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
W myśl art. 92d ust. 1 ustawy o systemie oświaty „Organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1.”
Mając na uwadze potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty obowiązków związanych z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku, mocą art. 92t pkt 1 ustawy o systemie oświaty, ustawodawca upoważnił ministra właściwego ds. oświaty i wychowania do określenia, w drodze rozporządzenia, terminu złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1 ustawy o systemie oświaty, jego formę, dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia. Aspekty te zostały określone w wydanym na podstawie tej delegacji ustawowej Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 452 ze zm.).
Prawo oświatowe nie zawiera szczegółowych regulacji dotyczących organizacji półkolonii, ale pośrednio wpływa na ich organizację poprzez ogólne przepisy dotyczące opieki nad dziećmi i młodzieżą. Na uwadze należy mieć w szczególności przepis art. 1 Prawa oświatowego, który zakłada, że system oświaty zapewnia m.in.:
- realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju (pkt 1),
- wychowanie rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży (pkt 3) oraz
- utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach (pkt 14).
Analiza przedstawionego powyżej opisu organizowanych przez Spółkę półkolonii w kontekście przytoczonych powyżej regulacji prawa podatkowego, przepisów ustawy o systemie oświaty oraz Prawa oświatowego prowadzi do wniosku, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizacji półkolonii obejmują swym zakresem usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, które Wnioskodawca wykonuje w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach Prawa oświatowego. W szczególności, w czasie trwania półkolonii Wnioskodawca zapewnia opiekę nad dziećmi i młodzieżą w wymaganej przepisami formie oraz z zachowaniem wszelkich wytycznych i wymogów określonych przepisami prawa o systemie oświaty. Ponadto, półkolonie te zgłaszane są w wymaganych terminach właściwemu kuratorium oświaty według procedury określonej przez przepisy ustawy o systemie oświaty, w związku z czym, wypoczynek ten podlega nadzorowi kuratora oświaty. Na tej podstawie uzasadnione jest twierdzenie, iż organizowane przez Spółkę półkolonie wypełniają również trzeci z ww. warunków stosowania zwolnienia z VAT uregulowanego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT.
Nie są to jednak wszystkie przesłanki, które muszą być spełnione, aby zwolnieniem z VAT została objęta całość świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę w trakcie organizowanych półkolonii. Dodatkowy warunek stosowania tego zwolnienia został bowiem przewidziany w art. 43 ust. 17 ustawy o VAT. W świetle tej regulacji, zwolnienie, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT, nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Oznacza to, że dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związana z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonywane w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, korzystają ze zwolnienia z VAT, o ile są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej (tj. usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą) oraz głównym celem podatnika nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z okoliczności sprawy wynika, że wszystkie z zapewnianych przez Wnioskodawcę uczestnikom półkolonii świadczeń (dostawy towarów i usług), takie jak: usługi gastronomiczne/cateringowe (posiłki), wynajem obiektów (sal, pomieszczeń, ośrodków wypoczynkowych, np. nad jeziorem lub zalewem) czy też bilety do parku linowego, są ściśle związane z organizacją półkolonii przez Wnioskodawcę oraz są niezbędne do ich przeprowadzenia. Nie stanowią one świadczeń, z których Wnioskodawca miałby uzyskać dodatkowy dochód. Wnioskodawca nie zapewnia tych świadczeń jako działanie konkurencyjne w stosunku do podmiotów niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT.
Powyższe prowadzi do wniosku, iż w sprawie nie znajduje zastosowania przepis art. 43 ust. 17 ustawy o VAT wyłączający stosowanie zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT.
W konsekwencji, Wnioskodawca wyraża przekonanie, że ze zwolnienia z VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT korzystają:
- zarówno usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w trakcie organizowanych przez Wnioskodawcę półkolonii, jak również
- świadczenia dodatkowe (dostawa towarów oraz świadczenie usług), które są zapewniane uczestnikom półkolonii, jako świadczenia niezbędne do organizacji tych półkolonii.
Należy zatem stwierdzić, że wykonywana przez Wnioskodawcę usługa wypoczynku dla dzieci i młodzieży w formie półkolonii jest objęta zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT.
Zaprezentowane powyżej stanowisko Wnioskodawcy znajduje oparcie w ugruntowanej już linii interpretacyjnej Organu, czego przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 czerwca 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.262.2024.1.AKA), w której organ uznał, że „świadczona usługa organizacji wypoczynku dla dzieci w postaci półkolonii zimowych i letnich korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.
Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (m.in. w postaci świadczenia wzajemnego).
Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:
a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005),
b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat;
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty.
Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.), zwanej dalej ustawą o systemie oświaty:
ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.
Stosownie do art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty:
organizatorami wypoczynku mogą być:
1)szkoły i placówki;
2) przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2211);
3)osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:
a)niezarobkowym albo
b)zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Zgodnie z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty:
organizator wypoczynku zapewnia:
1)bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku;
2)kadrę wypoczynku, którą stanowią:
a)kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6; liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,
b)w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć - trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki:
‒mają ukończone 18 lat,
‒posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
‒posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć;
3)dostęp do opieki medycznej:
a)w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 146) lub
b)na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;
4)program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;
5)żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2023 r. poz. 1448);
6)bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 714);
7)bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1154).
Należy w tym miejscu zauważyć, że ww. ustawa nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
W myśl art. 92d ust. 1 ustawy o systemie oświaty:
organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1.
W świetle art. 92t pkt 1 ustawy o systemie oświaty:
minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1, jego formę, dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia, mając na uwadze potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty obowiązków związanych z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r. poz. 452 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży:
organizator wypoczynku zgłasza kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku:
1)w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej - od dnia 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku;
2)w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej - od dnia 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.
Dodatkowo w myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży:
w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi organizator wypoczynku może zgłosić kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, nie później jednak niż na 7 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy usługi organizacji półkolonii korzystają/będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy
Zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy znajduje zastosowanie w przypadku gdy świadczone usługi stanowią usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty i Prawo oświatowe.
Jak wskazali Państwo we wniosku, w ramach prowadzonej działalności we własnym imieniu i na własny rachunek organizują Państwo półkolonie dla dzieci i młodzieży. Ta forma wypoczynku dla najmłodszych odbywa się w kraju, w pobliżu miejsca zamieszkania uczestników, najczęściej w czasie wakacji letnich. Podstawowym elementem tych półkolonii jest opieka nad dziećmi i młodzieżą w trakcie okresu wakacyjnego. W przeciwieństwie do obozów czy też kolonii, uczestnicy (dzieci i młodzież) nie nocują w miejscu organizacji wypoczynku, lecz codziennie wracają do swoich domów. Zajęcia zapewniane przez Państwa w trakcie półkolonii trwają zazwyczaj kilka godzin (od godzin porannych do popołudniowych), nieprzerwanie przez 5 dni. Uczestnicy półkolonii znajdują się pod stałą opieką pełnoletnich wychowawców zapewnianych przez Państwa (tzw. wychowawcy kolonijni). Nadzór nad pracą wychowawców kolonijnych i prawidłowym przebiegiem półkolonii sprawuje tzw. kierownik półkolonii. Wychowawcy ci mają ukończony kurs wychowawcy wypoczynku (kurs obejmuje m.in. zagadnienia pedagogiczne, psychologiczne i organizacyjne), powinni posiadać minimum średnie wykształcenie, doświadczenie w pracy z dziećmi oraz umiejętności animacyjne (tj. umiejętność organizowania i prowadzenia atrakcyjnych zajęć, zabaw oraz aktywności dla dzieci i młodzieży).
W zależności od głównej tematyki organizowanych przez Państwa półkolonii, w półkoloniach mogą brać udział również instruktorzy i specjaliści (np. sportowi, plastyczni, muzyczni itd.). Osoby te posiadają odpowiednie kwalifikacje w swoich dziedzinach, np. trenerzy sportowi, animatorzy, artyści. Oferowane przez Państwa półkolonie charakteryzują się bogatym programem aktywności (warsztaty, gry i zabawy sportowe, gry zespołowe). W Państwa ofercie dominują półkolonie żeglarskie organizowane w trakcie wakacji, w ramach których uczestnicy nabywają wiedzę w zakresie: podstaw żeglarstwa, sterowania, pracy żaglami, cumowania, zwrotów, bezpiecznego zachowania nad wodą i na jachcie, poruszania się po pokładzie, zakładania kamizelki asekuracyjnej, rzutu kołem ratunkowym, rozpoznawania warunków pogodowych na podstawie chmur oraz najważniejszych znaków żeglugowych. Przede wszystkim jednak stawiają sobie Państwo za cel zapewnienie młodym adeptom żeglarstwa udanych wakacji, oferując im możliwość spędzania wolnego czasu w atmosferze radości i zabawy. Organizowane w ramach półkolonii zajęcia mają charakter rekreacyjnych zajęć połączonych ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży. Program wypoczynku oraz organizowane zajęcia w trakcie półkolonii dostosowane są do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności.
Jednocześnie z wniosku wynika, że organizowane przez Państwa półkolonie każdorazowo są wykonywane w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, w szczególności zgodnie z art. 92a ustawy o systemie oświaty oraz przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży. Organizowane półkolonie są zgłaszane przez Państwa we właściwym terminie do kuratorium oświaty, w związku z czym, a ich realizacja podlega nadzorowi i kontroli właściwego kuratorium oświaty. Wszyscy zatrudnieni wychowawcy posiadają odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje oraz kursy wychowawcy wypoczynku, a tym samym, spełniają wymogi Prawa oświatowego. Organizowane przez Państwa półkolonie są wykonywane zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe. Ponadto, są Państwo wpisani do rejestru organizatorów wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Zatem należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi organizacji półkolonii obejmują swym zakresem usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.
Tym samym organizowane przez Państwa półkolonie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Z treści powyższego przepisu wynika także, że zakresem określonego w nim zwolnienia jest objęta nie tylko opieka nad dziećmi i młodzieżą, ale również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych – pod warunkiem jednak, że są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej i ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z okoliczności sprawy wynika, że oferowane w trakcie półkolonii świadczenia na rzecz uczestników są realizowane zarówno we własnym zakresie, przez zatrudnianych przez Państwa wychowawców kolonijnych, instruktorów i specjalistów (np. zajęcia żeglarskie, zabawy na lądzie), jak również przez osoby trzecie, od których nabywają Państwo na potrzeby uczestników półkolonii, w zależności od oferty i dostępnych możliwości, w szczególności takie świadczenia jak: usługi gastronomiczne/cateringowe (posiłki), wynajem obiektów (sal, pomieszczeń, ośrodków wypoczynkowych, np. nad jeziorem lub zalewem) oraz – w miarę dostępności – bilety do parku linowego. W razie potrzeby, uczestnicy półkolonii mają również zapewniony dostęp do opieki medycznej.
Ponadto wskazali Państwo, że dostawa towarów i usług na potrzeby opieki nad dziećmi i młodzieżą w trackie organizowanych przez Państwa półkolonii ma charakter pomocniczy w stosunku do usługi podstawowej w postaci opieki nad dziećmi i młodzieżą (świadczenia te nie mogą być wykonywane odrębnie i niezależnie od usługi podstawowej w postaci opieki nad dziećmi i młodzieżą) oraz jest niezbędna do właściwej realizacji usługi podstawowej w postaci opieki nad dziećmi i młodzieżą. Niezbędność tych dostaw towarów i usług wynika z przepisów o systemie oświaty, które stawiają wobec Państwa, jako organizatora wypoczynku, wymóg zapewnienia uczestnikom półkolonii m.in.: programu wypoczynku i zajęć dostosowanych do ich wieku, ze szczególnym uwzględnieniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, wyżywienia zgodnie z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz bezpieczeństwa i higienicznych warunków wypoczynku, w tym bezpiecznego korzystania z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych. Jednocześnie wskazali Państwo, że głównym celem tych pomocniczych dostaw towarów i usług w trakcie półkolonii nie jest osiągnięcie przez Państwa dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT.
Zatem zakupione przez Państwa świadczenia na potrzeby opieki nad dziećmi i młodzieżą w trakcie organizowanych przez Państwa półkolonii (usługi gastronomiczne/cateringowe (posiłki), wynajem obiektów (sal, pomieszczeń, ośrodków wypoczynkowych, np. nad jeziorem lub zalewem), bilety do parku linowego) są ściśle związane z organizacją półkolonii.
Tym samym w tak przedstawionych okolicznościach sprawy nie występują przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 ustawy, wyłączające zwolnienie od podatku. Tak więc opisane świadczenia dodatkowe, które są/będą zapewniane przez Państwa w ramach organizacji półkolonii (usługi gastronomiczne/cateringowe (posiłki), wynajem obiektów (sal, pomieszczeń, ośrodków wypoczynkowych, np. nad jeziorem lub zalewem), bilety do parku linowego) również korzystają/będą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Zatem, świadczone przez Państwa usługi organizacji półkolonii oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z nimi związane korzystają/będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
