Komentarz do rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych - Paragraf 36
§ 36. 1. Zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują kierownikom podległych samorządowych zakładów budżetowych, w terminie określonym w art. 248 ust. 1 ustawy, informacje o kwotach przychodów i kosztów przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości określonej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, na podstawie art. 234 ustawy, w celu opracowania projektów planów finansowych.
2. Projekty planów finansowych zapewniające zgodność kwot przychodów i kosztów z projektem uchwały budżetowej są zatwierdzane przez kierowników samorządowych zakładów budżetowych i przekazywane zarządowi jednostki samorządu terytorialnego w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 1, nie później niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
3. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego weryfikuje otrzymane projekty w trybie i terminie określonym w § 6 ust. 2.
4. Projekt planu finansowego zweryfikowany w trybie, określonym w § 6 ust. 2, stanowi podstawę gospodarki finansowej od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia uchwalenia uchwały budżetowej.
Gospodarka finansowa samorządowego zakładu budżetowego, podobnie jak innych jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych, jest planowa. Podstawę działania stanowi roczny plan finansowy (art. 15 ust. 2 uofp) obejmujący:
- przychody, w tym dotacje z budżetu JST,
- koszty i inne obciążenia,
- stan środków obrotowych,
- stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu,
- rozliczenia z budżetem JST.
Kompetencje do sporządzenia i zatwierdzenia planu finansowego przysługują kierownikowi samorządowego zakładu budżetowego (art. 53 ust. 1 uofp oraz § 36 ust. 1 i § 39 rozporządzenia w sprawie gospodarki finansowej). Są one niezbywalne (patrz odpowiednio komentarz w ).
