Wyłączenie spółki komunalnej z minimalnego podatku dochodowego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT - Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.199.2025.1.BJ
Spółka X Sp. z o.o., której jedynym udziałowcem jest gmina, spełnia kryteria spółki prowadzącej działalność w zakresie gospodarki komunalnej i podlega wyłączeniu z minimalnego podatku dochodowego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 kwietnia 2025 r. za pośrednictwem Poczty Polskiej wpłynął Państwa wniosek z 16 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółce przysługuje określone w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką miejską, której jedynym udziałowcem jest Gmina (…), a także zarejestrowanym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka została powołana do wykonania zadań inwestora zastępczego powierzonych jej przez (…) do realizacji inwestycji związanej z budową (…). (…) jest wspólnym przedsięwzięciem Wnioskodawcy i Miasta (…).
(…)
Spółka realizuje następujące cele działalności:
•(…),
•zaspokojenie potrzeb zbiorowych mieszkańców Gminy (…) w zakresie (…),
•zagospodarowanie, utrzymanie (…),
•zaspokojenie potrzeb zbiorowych mieszkańców Gminy (…) w zakresie (…),
•promocja Gminy (…).
Pytanie
Czy Spółce przysługuje określone w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Spółce przysługuje - na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: jako „ustawa o CIT”) - wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego w rozumieniu art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ należy uznać ją za spółkę prowadzącą gospodarkę komunalną, o której mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679; dalej „ustawa o gospodarce komunalnej”).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Przepis art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT stanowi, że podatek od spółek będących podatnikami, które w roku podatkowym:
1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%,
3) wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
Jednocześnie w myśl art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT, przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy gospodarce komunalnej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej:
Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.
Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina (…), co prowadzi do „oparcia bytu na mieniu” samorządowym, co z kolei skutkuje powstaniem szczególnych więzi ekonomicznych, organizacyjnych oraz aksjologicznych, związanych z wartościami, które ustawodawca wiąże z gospodarką komunalną, a konkretniej z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
Już na poziomie językowym z dotychczas przytoczonych przepisów można wywieść, że minimalny podatek dochodowy nie powinien dotyczyć Wnioskodawcy. Skoro Wnioskodawca jest spółką z o.o. z wyłącznym udziałem gminy, to już z tego tylko powodu należy uznać, że Wnioskodawca jest spółką, o której mowa w tytule rozdziału 3 i art. 9 ustawy o gospodarce komunalnej.
Zgodnie z ustawą o gospodarce komunalnej, zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego są ściśle określone. Chociaż ustawa nie definiuje bezpośrednio pojęcia „gospodarki komunalnej”, to jednak art. 1 ust. 2 wskazuje, że obejmuje ona zadania użyteczności publicznej, mające na celu bieżące zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności poprzez świadczenie powszechnie dostępnych usług. Sama gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Jak słusznie podkreśla się w doktrynie prawa, użycie w treści przytoczonego przepisu sformułowania „w szczególności” wskazuje na to, że zakres gospodarki komunalnej wyznaczają zadania własne gminy, a jej istota polega na realizacji celów o charakterze użyteczności publicznej.
Przepisy art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce komunalnej określają zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Sama gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Jak słusznie podkreśla się w doktrynie prawa, użycie w treści przytoczonego przepisu sformułowania „w szczególności” wskazuje na to, że zakres gospodarki komunalnej wyznaczają zadania własne gminy, a jej istota polega na realizacji celów o charakterze użyteczności publicznej.
Definicję zadań użyteczności publicznej zawiera także ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). W myśl tej ustawy zadaniami użyteczności publicznej są „zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1 ustawy”. Wśród zadań własnych samorządu gminnego są m.in. sprawy:
•edukacji publicznej,
•kultury fizycznej i turystyki,
•utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
•promocji gminy.
Przytoczone wyżej zadania własne gminy odpowiadają faktycznej działalności Wnioskodawcy, którego jedynym udziałowcem jest Gmina (…). Spółka powstała w celu realizacji (…). Spółka zaspokaja też potrzeby związane z (…) oraz przedszkola publicznego. Ten charakter wykonywanych zadań na majątku gminy wniesionym do spółki przez Gminę (…) w formie wkładu niepieniężnego mieści się w rozdziale 3 ustawy o gospodarce komunalnej. Spółka realizuje zadania własne Gminy (…) jako jedynego udziałowca Gminy określone w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o gospodarce komunalnej - edukacja publiczna, pkt 10 - kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; pkt 15 - utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; oraz pkt 18 - promocji gminy.
Podsumowując Spółka realizuje cele działalności związane z (…). Cele te wpisują się w definicję zadań użyteczności publicznej określoną w ustawie o samorządzie gminnym, obejmującą m.in. kulturę fizyczną, turystykę, utrzymanie obiektów użyteczności publicznej oraz promocję gminy.
Biorąc powyższe pod uwagę, charakter zadań komunalnych jakie realizuje na majątku Gminy (…) wniesionym jako wkład niepieniężny mieści się w dyspozycji art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT, który stanowi będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy o gospodarce komunalnej.
Ww. stanowisko zostało potwierdzone m.in. w poniższych rozstrzygnięciach:
•Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 stycznia 2025 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.752.2024.1.BS.
•Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 stycznia 2025 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.761.2024.1.SH.
Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym, Spółce przysługuje wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego - na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT, ponieważ należy uznać ją za spółkę prowadzącą gospodarkę komunalną, o której mowa w rozdziale 3 ustawy o gospodarce komunalnej z tego względu, że:
•jedynym udziałowcem Spółki jest jednostka samorządu terytorialnego, oraz
•wykonywane przez Spółkę zadania mieszczą się całkowicie (lub w istotnym zakresie) w ramach gospodarki komunalnej w rozumieniu właściwych przepisów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
