Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.300.2025.2.KC
Obywatelka Ukrainy, rezydent podatkowy Polski samotnie wychowująca dzieci zamieszkujące czasowo poza granicami Polski, może skorzystać z preferencyjnego rozliczenia podatkowego jako osoba samotnie wychowująca dzieci, jeżeli faktycznie zapewnia ich utrzymanie i wychowanie.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 czerwca 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani obywatelką Ukrainy, mieszkającą i pracującą w Polsce, zarejestrowaną jako rezydent podatkowy.
Jest Pani panną i samotnie wychowuje dwoje dzieci: A. A ur. (...) 2015 r. (uczennica klasy (...) szkoły podstawowej), B. A ur. (...) 2006 r. (student uniwersytetu).
Ojciec dzieci nie figuruje w rzeczywistości – dane w aktach urodzenia są fikcyjne. Dzieci nie mają z nim kontaktu, nie otrzymują żadnego wsparcia ani finansowego ani wychowawczego.
Dzieci są zameldowane wspólnie z Panią pod Pani adresem w Ukrainie, jednak czasowo zamieszkują u babci, która posiada odrębne zameldowanie pod swoim adresem.
Od 2018 r. dzieci przebywają z babcią na Ukrainie, gdzie kontynuują naukę.
W związku z konfliktem zbrojnym na Ukrainie, dzieci mieszkały z Panią w Polsce od marca 2022 r. do 18 maja 2023 r. Po tym czasie, z powodów edukacyjnych i bezpieczeństwa, dzieci wróciły czasowo do babci na Ukrainę.
Dołączyła się Pani do grupy (...) w szkole na Ukrainie i na bieżąco monitoruje nauczanie Pani dziecka. Pani natomiast pracuje w Polsce i utrzymuje dzieci w całości – regularnie (co miesiąc) przesyła Pani środki finansowe na ich życie i edukację. Posiada Pani potwierdzenia przelewów oraz zaświadczenia o nauce syna.
Uzupełnienie idoprecyzowanie opisu stanu faktycznego
W 2024 r. podlegała Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski, ponieważ jest zarejestrowana jako rezydent podatkowy oraz przebywała w Polsce przez większość roku. Posiada Pani kartę pobytu z dostępem do rynku pracy, wydaną przez X 28 listopada 2023 r., ważną do 17 października 2026 r.
W 2024 r. uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej z tytułu umowy zlecenia.
W 2024 r. pozostawała Pani w stanie wolnym – jest Pani panną i nigdy nie była w związku małżeńskim.
Posiada Pani pełnię władzy rodzicielskiej względem jej małoletnich dzieci. Sprawowała Pani opiekę i wychowywała dzieci na odległość, na bieżąco monitorując ich naukę poprzez system (...) oraz podejmując wszystkie decyzje dotyczące ich edukacji, zdrowia i wychowania. Bieżące potrzeby dzieci zaspokaja Pani poprzez regularne (miesięczne) przekazywanie środków finansowych na ich utrzymanie, edukację, opiekę medyczną, odzież oraz inne potrzeby życiowe. Podejmuje Pani decyzje dotyczące wychowania, edukacji i zdrowia dzieci, m.in. kontroluje ich postępy w nauce, wybiera szkoły, decyduje o koniecznych wizytach lekarskich oraz wspiera rozwój ich zainteresowań (np. córka uczęszcza na (...)). Troszczy się Pani o rozwój emocjonalny dzieci, utrzymując z nimi regularny kontakt, kształtując ich samodzielność i obowiązkowość, wspierając ich rozwój intelektualny i praktyczny oraz budując system wartości i postawy emocjonalne. W miarę możliwości odwiedza Pani dzieci na Ukrainie. W 2024 r. była Pani z nimi w okresie od 2 do 13 września. Na święta przesyła im paczki i upominki, które podtrzymują więź emocjonalną.
Pani starsze dziecko (B. A), od momentu uzyskania pełnoletności:
-nie otrzymywało zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej,
-uczyło się w szkole na Ukrainie, zgodnej z systemem oświatowym tego kraju,
-nie osiągnęło dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b, ani przychodów przekraczających dwunastokrotność kwoty renty socjalnej.
W 2024 r. nie było ustalone na Pani dzieci świadczenie wychowawcze (tzw. 800+), ponieważ dzieci nie przebywały na stałe w Polsce.
W 2024 r. nie wychowywała Pani żadnego innego dziecka wspólnie z drugim rodzicem lub opiekunem.
W 2024 r. w stosunku do Pani lub do Pani dzieci nie miały zastosowania przepisy:
-dotyczące opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej lub zryczałtowanego podatku dochodowego, ani
-dotyczące podatku tonażowego lub aktywizacji przemysłu okrętowego.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego ma Pani prawo rozliczyć się za rok podatkowy 2024 jako osoba samotnie wychowująca dzieci, zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mimo że dzieci przebywają na stałe z babcią na Ukrainie, ale pozostają pod Pani wyłączną opieką i są przez Panią w pełni utrzymywane?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, spełnia Pani warunki do rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci, ponieważ:
-dzieci są na Pani wyłącznym utrzymaniu;
-ojciec dzieci nie istnieje faktycznie i nie uczestniczy w wychowaniu;
-sama ponosi Pani pełną odpowiedzialność finansową i wychowawczą, w tym monitoruje naukę dzieci za pomocą systemu (...);
-dzieci są zameldowane wspólnie z Panią, choć czasowo przebywają u babci;
-ich pobyt u babci ma charakter praktyczny i edukacyjny, nie przekreślający więzi rodzinnej i prawnej opieki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Z jego treści wynika, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Na podstawie art. 6 ust. 4d ww. ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Art. 6 ust. 4e omawianej ustawy, stanowi, że:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2024 r. poz. 1576).
W świetle art. 6 ust. 8 ww. ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Uwzględniając cytowane uregulowania prawne wskazać należy, że przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie.
Przy czym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje dla potrzeb jej wykładni i stosowania samotnego wychowywania, ani nie odsyła w tym zakresie do odrębnych regulacji.
Dla ustalenia znaczenia „samotnie” oraz „wychowywać” należy zatem odwołać się w pierwszej kolejności do językowych reguł interpretacyjnych.
Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN „wychować — wychowywać” to: (1) «zapewnić dziecku opiekę i doprowadzić je do samodzielności», (2) «przygotować kogoś do pracy w jakiejś dziedzinie».
Zatem, „wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.
Natomiast, „samotny” to: (1) «żyjący sam, bez rodziny, przyjaciół», (2) «znajdujący się w określonej sytuacji, w określonym czasie zupełnie sam», (3) «spędzany, odbywany w pojedynkę, bez towarzystwa», (4) «znajdujący się na odludziu».
Przez osobę samotnie wychowującą dziecko, o której mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy więc rozumieć osobę, która faktycznie w pojedynkę w pełni lub w przeważającej mierze wychowuje dziecko bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym, stale, na co dzień troszcząc się nie tylko o byt materialny, ale także rozwój emocjonalny dziecka.
Dodatkowo podkreślenia wymaga, że dla preferencyjnego opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. istotne znaczenie ma regulacja zawarta w treści art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, że nie ma ono zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Co więcej, aby móc skorzystać z omawianej preferencji podatkowej nie jest konieczne posiadanie statusu osoby samotnie wychowującej dziecko (określonej ww. przepisem) przez cały rok podatkowy. Wystarczające jest, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
Odnosząc przedstawione uregulowania prawne na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że skoro, w 2024 r.:
·względem małoletnich dzieci posiadała Pani pełnię władzy rodzicielskiej i sprawowała opiekę oraz wychowywała dzieci na odległość (dzieci mieszkały z babcią na Ukrainie, Pani mieszkała i pracowała w Polsce uzyskując dochody opodatkowane według skali podatkowej), bez udziału ich ojca (ojciec dzieci nie figuruje w rzeczywistości – dane w aktach urodzenia są fikcyjne), na bieżąco monitorując ich naukę poprzez system (...) oraz podejmując wszystkie decyzje dotyczące ich edukacji, zdrowia i wychowania;
·bieżące potrzeby dzieci zaspokajała Pani poprzez regularne (miesięczne) przekazywanie środków finansowych na ich utrzymanie, edukację, opiekę medyczną, odzież oraz inne potrzeby życiowe;
·podejmowała Pani decyzje dotyczące wychowania, edukacji i zdrowia dzieci, m.in. kontrolowała ich postępy w nauce, wybierała szkoły, decydowała o koniecznych wizytach lekarskich oraz wspierała rozwój ich zainteresowań;
·troszczyła się Pani o rozwój emocjonalny dzieci, utrzymując z nimi regularny kontakt, kształtując ich samodzielność i obowiązkowość, wspierając ich rozwój intelektualny i praktyczny oraz budując system wartości i postawy emocjonalne;
·nie wychowywała Pani żadnego innego dziecka wspólnie z drugim rodzicem lub opiekunem;
·Pani starsze dziecko – od momentu uzyskania pełnoletności – nie otrzymywało zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej, uczyło się w szkole na Ukrainie, zgodnej z systemem oświatowym tego kraju, nie osiągnęło dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b, ani przychodów przekraczających dwunastokrotność kwoty renty socjalnej;
to spełniła Pani warunki określone w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, za 2024 r. ma Pani prawo do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c i ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
