Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.207.2025.5.MK
Dochód fundacji działającej w obszarze kultury fizycznej i sportu, wydatkowany na cele statutowe, może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania CIT w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, o ile cele te mieszczą się w katalogu określonym przez ustawodawcę.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 czerwca 2025 r. (wpływ 1 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest fundacją organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Misją Fundacji jest (…).
Celami Fundacji są: (…)
Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia klubu sportowego. Zapisy dotyczące pojęcia klubu sportowego umieszczone zostały w art. 3 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2020 r., poz. 1133). Przepis ten wskazuje, że działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy natomiast działa jako osoba prawna. Zapisy tej ustawy nie wskazują bardziej szczegółowej definicji klubu sportowego.
W kontekście powyższego, najogólniej rzecz biorąc, klubem sportowym będzie osoba prawna (w tym fundacja), która wskazała, jako przedmiot działalności, działalność sportową.
Wnioskodawca zarejestrowany jest jako klub (…) i posiada ważną licencję klubową. Należy zatem stwierdzić, że Fundacja jest również klubem sportowym.
W obecnej chwili Fundacja organizuje odpłatne zajęcia (…), obozy, półkolonie oraz zawody sportowe. Ponadto odpłatnie udostępnia innym organizacjom, które prowadzą zajęcia grupowe i indywidualne system do zarządzania zajęciami pozalekcyjnymi, dostępny pod adresem (…).
Jest to dokonywane w modelu SaaS, czyli modelu dostarczania oprogramowania w chmurze, które hostowane jest przez Fundację i udostępniane klientom za pośrednictwem Internetu, bez konieczności instalowania i aktualizowania oprogramowania na lokalnym sprzęcie (telefonie, komputerze czy serwerze).
(…) Wnioskodawca planuje stworzyć dedykowaną aplikację, którą będzie można pobrać na swój telefon lub komputer, jednak dalej będzie to model dostarczania oprogramowania w chmurze.
W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania organu wskazali Państwo:
1.Czy świadczone przez Państwa Fundację za pośrednictwem Klubu sportowego usługi (…) są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym?
Tak, świadczone przez Fundację za pośrednictwem Klubu sportowego usługi w ramach zajęć sportowych (…) są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
2.Czy świadczone przez Państwa Fundację za pośrednictwem Fundacji Klubu sportowego ww. usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?
Tak, usługi te są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
3.Czy usługi świadczone przez Państwa Fundację za pośrednictwem działającego Klubu sportowego są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?
Tak, usługi te są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
4.Czy świadcząc usługi za pośrednictwem Klubu sportowego są Państwo nastawieni na systematyczne osiąganie zysków?
Nie, Wnioskodawca nie jest nastawiony na systematyczne osiąganie zysków.
5.W przypadku jednak gdy osiągną Państwo zysk za pośrednictwem działającego w ramach Państwa Fundacji Klubu sportowego, to czy przeznaczony jest on w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?
Tak, zysk jest przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
8.Czy świadczone przez Państwa Fundację ww. usługi za pośrednictwem Klubu sportowego w ramach zajęć sportowych - nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą rekreacji?
Nie, zajęcia sportowe są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki.
9.Czy usługi, które są objęte zakresem pytania, związane są z:
a)działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,
b)wstępem na imprezy sportowe,
c)usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,
d)usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
e)usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?
Odp. Nie.
10.Czy świadczone przez Państwa Fundację za pośrednictwem Klubu sportowego - usługi (…) są wykonywane przez osoby zatrudnione przez Państwa na umowę o pracę, czy są wykonywane przez osoby zewnętrzne, które prowadzą działalność gospodarczą w tym zakresie na własny rachunek?
Odp. Osoby, które prowadzą u Wnioskodawcy zajęcia prowadzą je na podstawie umowy zlecenia lub współpracy B2B.
Jeżeli usługi te są wykonywane przez podmioty zewnętrzne/osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą na własny rachunek, należy wyjaśnić:
a)Czy zakres świadczonych usług przez osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą na własny rachunek – (…) mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym?
Odp. Tak
b)Czy świadczone usługi (…) przez ww. podmioty są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym?
Odp. Tak
c)Czy w zakresie świadczonych usług (…) ww. podmioty działają pod kontrolą właściwych instytucji państwowych? Jeśli tak, to proszę wskazać:
Odp. Wnioskodawca jako podmiot zarejestrowany w Polskim Związku (…) wewnętrznie pilnuje realizacji planu nauki zgodnymi z wytycznymi z (…) rozwijając go zgodnie w oparciu o trendy rynkowe i naukowe. Wewnątrz Fundacji Wnioskodawca organizuje szkolenia i testy (…) kontrolując jakość ich pracy. Nie ma wyznaczonych kontroli z instytucji państwowych i pilnowania realizacji jakości zajęć a także nie ma realizacji szkoleń dla (…). Sam Wnioskodawca sprawuje nad tym pieczę.
d)Na czym polega kontrola instytucji państwowych nad realizowanymi usługami?
Odp. Nie dotyczy.
e)Czy ww. podmioty działają w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe?
Odp. Nie dotyczy.
f)Czy kontrola instytucji państwowych zapewnia jakość realizowanych szkoleń oraz ich odpowiednią cenę?
Odp. Nie dotyczy.
g)Czy ww. podmioty mają dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania w odniesieniu do prowadzonych usług (…)?
Odp. Nie dotyczy.
11.Czy dochody, o których mowa w opisie sprawy zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Fundacji?
Odp. Tak
Pytanie (oznaczone we wniosku nr 3)
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym uzyskiwane dochody Fundacji, które są przeznaczane na cele statutowe w zakresie kultury fizycznej i sportu korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa CIT), wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody podatników z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2010 r. (nr IBPBI/2/423-885/10/CzP), nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej tylko w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową. Analogiczne stanowisko przedstawił również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2017 r. (0111-KDIB1-2.4010.396.2017.1.BD), w związku z czym można mówić o ugruntowanej linii interpretacyjnej organów podatkowych w tym zakresie.
Jak wskazano w stanie faktycznym, celem statutowym Fundacji jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu. Zyski Fundacji, zarówno z organizowania zajęć (…) i (…), obozów i półkolonii sportowych, jak również zawodów sportowych oraz udostępnia innym organizacjom, które prowadzą zajęcia grupowe i indywidualne, systemu do zarządzania zajęciami pozalekcyjnymi, przeznaczane są na cele statutowe Fundacji.
W związku z tym Wnioskodawca uważa, że dochody te mogą korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
W myśl art. 5 ust. 1 powyższej ustawy:
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach:
W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:
-majątku, w jaki fundacja została wyposażona i dochodów z tego majątku;
-dotacji, zbiórek, spadków, zapisów, darowizn, programów pomocowych.
Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.
Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Dopiero ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Jak stanowi art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienie i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej). Dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.
Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
-podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
-podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
-podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.
Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, że cele statutowe Fundacji są zbieżne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, dlatego też dochód wydatkowany na cele statutowe w zakresie kultury fizycznej i sportu będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o ile zostanie faktycznie wykorzystany i faktycznie wydatkowany na cele statutowe Fundacji.
Zatem uzyskane przez Państwa dochody, które będą przeznaczone i bez względu na termin faktycznie wykorzystane i wydatkowane w celu prowadzenia działalności statutowej, będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa ww. przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko, w myśl którego dochody mogą korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
