Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.132.2025.2.AM
Sprzedaż pojedynczych części eksploatacyjnych do urządzeń do waporyzacji nie podlega opodatkowaniu akcyzą, w przeciwieństwie do zestawów części, które po złożeniu tworzą urządzenie gotowe do użycia.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 30 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 6 maja 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 25 maja 2025 r. (wpływ 25 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X jest producentem oraz hurtownią (…). Wnioskodawca, w ramach swojej działalności sprzedaje zarówno kompletne zestawy e-papierosów, jak również części zamienne, które są częściami eksploatacyjnymi, które konsument może we własnym zakresie wymienić.
Ustawa z dnia 20 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, wprowadziła nowe kategorie wyrobów akcyzowych, w tym m.in. urządzenia do waporyzacji oraz zestawy części do waporyzacji.
Mając na uwadze charakter działalności Wnioskodawcy, jak również oferowane przez niego produkty, czasami dochodzi do sytuacji w której klient kupuje zestaw, który składa się z:
- układu sterującego (…);
- pustego zbiornika z ustnikiem (…);
- grzałki (…).
Wyżej opisany produkt, będzie zapakowany w oryginalne pudełko. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 34f ustawy akcyzowej zestaw części do urządzeń do waporyzacji został włączony do katalogu wyrobów akcyzowych - tym samym od urządzenia zostanie zapłacona akcyza w wysokości 40 zł, a na pudełko zostanie nałożony odpowiedni znak akcyzy.
Ze względu na fakt, iż zarówno grzałka, jak i pusty zbiornik z ustnikiem stanowią części eksploatacyjne, klient rozważa czy sprzedaż takich części będzie wiązać się z powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie podatku akcyzowego.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo ponadto:
- Opisana we wniosku grzałka sprzedawana odrębnie - nie będzie wyrobem akcyzowym.
- Opisany we wniosku zbiornik z ustnikiem sprzedawany odrębnie - nie będzie wyrobem akcyzowym.
- Dla objętych wnioskiem wyrobów Spółka nie występowała o wydanie WIA (nie składała wniosków, nie toczy się postępowanie ani nie były wydawane decyzje).
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1. Czy zgodnie z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym, sprzedaż grzałki do konsumenta, który tydzień wcześniej nabył od Wnioskodawcy zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, pusty zbiornik z ustnikiem oraz grzałka (która uległa zużyciu jako część eksploatacyjna) - będzie skutkować u Wnioskodawcy obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną?
2. Czy zgodnie z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym, sprzedaż zbiornika z ustnikiem do konsumenta, który miesiąc wcześniej nabył od Wnioskodawcy zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, grzałka oraz pusty zbiornik z ustnikiem (który uległ zużyciu jako część eksploatacyjna) - będzie skutkować u Wnioskodawcy obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1. Sprzedaż grzałki do konsumenta, który tydzień wcześniej nabył od Wnioskodawcy zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, pusty zbiornik z ustnikiem oraz grzałka (która uległa zużyciu jako część eksploatacyjna) - nie będzie skutkować u Wnioskodawcy obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną.
2. Sprzedaż zbiornika z ustnikiem do konsumenta, który miesiąc wcześniej nabył od Wnioskodawcy zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, grzałka oraz pusty zbiornik z ustnikiem (który uległ zużyciu jako część eksploatacyjna) - nie będzie skutkować u Wnioskodawcy obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
a) Uwagi ogólne - zestaw części do urządzenia do waporyzacji
Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 34f ustawy akcyzowej zestaw części do urządzenia do waporyzacji należy rozumieć jako:
„komplet części, który może służyć do wytworzenia urządzenia do waporyzacji poprzez złożenie lub połączenie części wchodzących w skład tego kompletu”.
Zgodnie z literalnym brzmieniem, jako sprzedaż zestawu części należy rozumieć wyłącznie sprzedaż „kompletu części” - natomiast „komplet” zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, oznacza „zbiór elementów stanowiących pewną całość, w której nie brakuje żadnego z nich”.
Mając na uwadze powyższe, opodatkowaniu akcyzą będzie podlegać sprzedaż takiego zestawu części, który po połączeniu tworzyć będzie całe nowe urządzenie do waporyzacji.
Niezależnie od powyższego, to co stanowi „komplet części” należy interpretować łącznie z definicją urządzeń do waporyzacji - oraz tego jakie elementy połączone ze sobą będą rozumiane jako urządzenie do waporyzacji.
Przechodząc do samej definicji, jako:
„urządzenia do waporyzacji należy uznać:
- wielorazowe papierosy elektroniczne,
- podgrzewacze,
- urządzenia wielofunkcyjne,
z wyłączeniem urządzeń przeznaczonych wyłącznie do celów medycznych”.
Zgodnie z treścią ustawy akcyzowej, wielorazowe papierosy elektroniczne należy rozumieć jako:
„urządzenia umożliwiające wytworzenie i spożycie aerozolu z płynu do papierosów elektronicznych, które są przeznaczone do ponownego napełniania płynem lub wymiany zbiornika z płynem, również te, które wymagają zewnętrznego zasilania lub sterowania”.
Należy przyjąć, że za wielorazowego papierosa elektronicznego należy uznać urządzenie, które ma zbiornik umożliwiający ponowne napełnienie oraz zintegrowaną (lub nie) grzałkę - niezależnie od tego ma baterię/akumulator.
Podsumowując, zarówno grzałka, jak i zbiornik z ustnikiem (bez grzałki) nie może zostać uznany za urządzenie do waporyzacji.
b) Sprzedaż zestawu części do waporyzacji
Zgodnie z definicją z art. 8 ust. 5a Ustawy akcyzowej:
„w przypadku zestawu części do urządzenia do waporyzacji przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji no terytorium kraju osobie fizycznej nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie no potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
3) import zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie no potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej”.
Zgodnie z literalnym brzmieniem, przedmiotem opodatkowania akcyzą są wyłącznie „zestawy części do urządzenia do waporyzacji” - komplet komponentów niezbędnych do działania urządzenia do waporyzacji, a nie pojedyncze elementy lub części zamienne.
Natomiast w zakresie podstawy opodatkowania, ustawodawca przyjął, że:
1) „Podstawą opodatkowania zestawów części do urządzeń do waporyzacji jest liczba sztuk tych zestawów.
2) Stawka akcyzy na zestawy części do urządzeń do waporyzacji wynosi 40,00 zł za sztukę”.
Jako podstawę opodatkowania należy rozumieć „ilość sztuk sprzedanych zestawów”. Sprzedaż zestawu części do urządzeń do waporyzacji (jako komplet części) od którego została zapłacona akcyza a następnie sprzedaż konsumentowi grzałki, jako części eksploatacyjnej - nie będzie stanowić czynności opodatkowanej.
Analogicznie, sprzedaż zestawu części do urządzeń do waporyzacji (jako kompletu części) od którego została zapłacona akcyza, a następnie sprzedaż konsumentowi, po miesiącu, zbiornika z ustnikiem (bez grzałki), jako części eksploatacyjnej - nie będzie stanowić czynności opodatkowanej.
W ocenie Wnioskodawcy, sytuacje opisane w opisie zdarzenia przyszłego należy rozumieć jako sprzedaż części eksploatacyjnych, która nie będzie opodatkowana akcyzą.
Warto podkreślić, iż kwestia interpretacji pojęcia „sprzedaży zestawu części” była wielokrotnie podnoszona przez przedstawicieli branży podczas prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (projekt UD139). Wnioski przedstawione przez Wnioskodawcę znajdują potwierdzenie w stanowisku Ministerstwa Finansów, które - odpowiadając na postulaty branży - konsekwentnie wskazywało, że części eksploatacyjne nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.
„Zamiarem ustawodawcy nie jest opodatkowanie części, ale zestawu części rozumianego jako komplet”.
Jak również:
„Zestaw to komplet, czyli opodatkowana będzie tylko sprzedaż kompletu części do wytworzenia urządzenia, a nie sprzedaż poszczególnych części”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem zadanych we wniosku pytań, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 34e ustawy:
Urządzenia do waporyzacji to wielorazowe papierosy elektroniczne, podgrzewacze i urządzenia wielofunkcyjne, z wyłączeniem urządzeń przeznaczonych wyłącznie do celów medycznych.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 34f ustawy:
Zestaw części do urządzenia do waporyzacji to komplet części, który może służyć do wytworzenia urządzenia do waporyzacji poprzez złożenie lub połączenie części wchodzących w skład tego kompletu.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W świetle do art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Stosownie do art. 8 ust. 5a ustawy:
W przypadku zestawu części do urządzenia do waporyzacji przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju osobie fizycznej nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
3) import zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak wynika z art. 8 ust 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W myśl art. 10 ust. 8 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3, ust. 5 i ust. 5a pkt 1, powstaje z dniem wydania ich nabywcy.
Jak stanowi z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).
Stosownie do art. 13 ust. 4 ustawy:
Jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podatnikach z tytułu dokonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2, 3, 5 i 5a, których przedmiotem są te same wyroby akcyzowe, zapłata akcyzy związanej z tymi wyrobami przez jednego z tych podatników powoduje wygaśnięcie zobowiązania podatkowego pozostałych podatników.
W świetle art. 99cb ustawy:
1. Podstawą opodatkowania zestawów części do urządzeń do waporyzacji jest liczba sztuk tych zestawów.
2. Stawka akcyzy na zestawy części do urządzeń do waporyzacji wynosi 40,00 zł za sztukę.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach swojej działalności sprzedają Państwo zarówno kompletne zestawy e-papierosów, jak również części zamienne, które są częściami eksploatacyjnymi, które konsument może we własnym zakresie wymienić.
Z okoliczności sprawy wynika, że czasami dochodzi do sytuacji w której klient kupuje zestaw, który składa się z:
- układu sterującego z akumulatorem (…);
- pustego zbiornika z ustnikiem (…);
- grzałki (…).
Opisany powyżej produkt, będzie zapakowany w oryginalne pudełko. Ponadto z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 34f ustawy o podatku akcyzowym zestaw części do urządzeń do waporyzacji został włączony do katalogu wyrobów akcyzowych - tym samym od sprzedawanego przez Państwa urządzenia zostanie zapłacona akcyza w wysokości 40 zł.
Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że opisane we wniosku grzałka sprzedawana odrębnie oraz zbiornik z ustnikiem sprzedawany odrębnie nie będą wyrobami akcyzowymi. Jednocześnie zaznaczyli Państwo, że dla objętych wnioskiem wyrobów nie występowali Państwo o wydanie WIA (nie składali Państwo wniosków, nie toczy się postępowanie ani nie były wydawane decyzje).
W świetle przedstawionych powyżej okoliczności, Państwa wątpliwości w zakresie zadanych we wniosku pytań dotyczą określenia:
- czy sprzedaż grzałki do konsumenta, który tydzień wcześniej nabył od Państwa zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, pusty zbiornik z ustnikiem oraz grzałka (która uległa zużyciu jako część eksploatacyjna) - będzie skutkować u Państwa obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną;
- czy sprzedaż zbiornika z ustnikiem do konsumenta, który miesiąc wcześniej nabył od Państwa zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, grzałka oraz pusty zbiornik z ustnikiem (który uległ zużyciu jako część eksploatacyjna) - będzie skutkować u Państwa obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną.
Zdaniem Organu skoro wskazali Państwo, że opisane we wniosku grzałka sprzedawana odrębnie oraz zbiornik z ustnikiem również sprzedawany odrębnie, nie są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, a Organ, w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, jest związany opisem zdarzenia przyszłego, to stwierdzić należy, że w świetle przedstawionych przez Państwa okoliczności odrębna sprzedaż zarówno:
a) grzałki do konsumenta, który tydzień wcześniej nabył od Państwa zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, pusty zbiornik z ustnikiem oraz grzałka (która uległa zużyciu jako część eksploatacyjna), jak również
b) zbiornika z ustnikiem do konsumenta który miesiąc wcześniej nabył od Państwa zestaw części na który składał się układ sterujący z akumulatorem, grzałka oraz pusty zbiornik z ustnikiem (który uległ zużyciu jako część eksploatacyjna)
nie będzie stanowiła sprzedaży części do urządzenia do waporyzacji, a tym samym nie będzie skutkowała u Państwa obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższe części zamienne, które będą sprzedawane oddzielnie.
Tym samym Państwa stanowisko względem przedstawionych we wniosku pytań należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionych we wniosku pytań Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanych produktów: grzałki oraz zbiornika z ustnikiem sprzedawanych odrębnie, który nie są wyrobami akcyzowymi. Przy czym, kwestia ta (stwierdzenie, że przedmiotowe produkty nie są wyrobami akcyzowymi) stanowiła element opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego jednoznacznie przez Wnioskodawcę - i nie podlegała ona ocenie w ramach wydawania interpretacji.
Organ nadmienia, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia. Podkreślić należy tym samym, że przedmiotem analizy i oceny nie były kwestie związane z klasyfikacją prawną zestawu części do urządzenia do waporyzacji, opodatkowania tego zestawu właściwą stawką podatku akcyzowego oraz zasadności oznaczania tego wyrobu znakami akcyzy, które to kwestie stanowiły element opisu zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
