Gromadzenie dochodów na wyodrębnionym rachunku bankowym GZEASz
Nieprawidłowość
W gminie utworzono specjalnie wyodrębnioną jednostkę budżetową do prowadzenia wspólnej obsługi jednostek oświatowych – Gminny Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół (GZEASz). Obsługiwał on 5 szkół podstawowych i 3 przedszkola. Wszystkie szkoły podstawowe otrzymały od rady gminy zgodę na utworzenie rachunków dochodów. Takie rachunki nie zostały przez nie jednak otwarte. W zamian za to jeden wspólny rachunek dochodów został utworzony w GZEASz. Gromadzono na nim dochody pobierane przez wszystkie szkoły. Dochody i finansowane z nich wydatki były ewidencjonowane dla każdej szkoły oddzielnie w księgach rachunkowych GZEASz. Jednak notorycznie zdarzały się przypadki, w których wydatki jednej ze szkół były finansowane z dochodów innej szkoły. Na przykład remont i zakup wyposażenia świetlicy szkolnej w szkole podstawowej nr 2 został sfinansowany ze środków tej szkoły oraz środków szkół nr 3, 4 i 5. Dyrektor GZEASz – dysponujący rachunkiem dochodów – wyjaśnił, że wspólne prowadzenie rachunku dochodów dla wszystkich szkół jest korzystne, bo można w ramach zgromadzonych na nim środków finansować większe prace czy zakupy. Żadna szkoła na tym nie traci, bo ze środków są finansowane w określonej kolejności zadania każdej ze szkół, a w ewidencji księgowej GZEASz są ujmowane wzajemne rozliczenia szkół z tytułu środków „pożyczanych” z rachunku dochodów od innych szkół. Dodatkową korzyścią z takiego połączenia rachunków jest to, że można w każdym roku wydać „do zera” wszystkie środki i nie trzeba odprowadzać do budżetu JST pieniędzy, które nie wystarczyłyby w jednej jednostce do sfinansowania żadnych racjonalnych zakupów.
