Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.220.2025.1.AJ
Dodatki i premie uznaniowe wypłacone w grudniu mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w grudniu, jeśli wynikają z regulacji wewnętrznych. Natomiast nagrody, mimo przyznania w grudniu, ale wypłacenia w styczniu, stanowią koszt uzyskania przychodu w styczniu. Składki ZUS są kosztami miesiąca, za który są należne, pod warunkiem ich terminowego opłacenia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 maja 2025 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu dodatkowego wynagrodzenia oraz opłaconej przez Spółkę składki na ubezpieczenie społeczne od dodatkowych wynagrodzeń.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej odpowiada za realizację zadań o charakterze użyteczności publicznej w zakresie (…)
Wnioskodawca zatrudnia pracowników w ramach umowy o pracę, którym wypłaca wynagrodzenie w terminie wynikającym z regulaminu wynagradzania. Wnioskodawca w regulaminie wynagradzania wprowadził także możliwość przyznawania dodatków, premii oraz nagród uznaniowych.
Przez premię regulaminową należy rozumieć stały dodatek do wynagrodzenia, który wypłacany jest w terminie wypłaty wynagrodzenia. Wysokość premii regulaminowej wyrażona jest w stawce % i wskazana jest w umowie o pracę. Natomiast w regulaminie wynagradzania nie wskazano terminu wypłaty dodatków czy nagród uznaniowych. Wnioskodawca przyjął, że jeżeli dodatek jest wypłacany z tytułu czasowego pełnienia dodatkowych obowiązków na podstawie zawartego porozumienia to traktowany jest on jako element wynagrodzenia. Kwalifikacja pozostałych rodzajów dodatków i nagród uznaniowych ustalana jest indywidualnie, ponieważ termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia nie został bezpośrednio wskazany w regulaminie wynagradzania.
W grudniu 2024 roku i styczniu 2025 roku Spółka wypłaciła swoim pracownikom następujące dodatkowe wynagrodzenia:
1.Dodatek w oparciu o uzgodnienia związków zawodowych z Urzędem Miasta - wypłata dodatków nastąpiła w grudniu na podstawie Oświadczenia Przewodniczącego Związków Zawodowych z grudnia 2024 r. W oświadczeniu zadeklarowano wypłatę dodatków jeszcze w miesiącu grudniu 2024 r.
2.Nagroda świąteczna - nagrody na podstawie zarządzenia Prezesa Spółki z grudnia 2024 roku wypłacono w grudniu. Nagroda została przyznana pracownikom Spółki pozostającym w zatrudnieniu na dzień podpisania oświadczenia. Wysokość nagrody świątecznej stanowi iloczyn miesięcy pozostawania pracownika w zatrudnieniu w 2024 r. oraz - ustalonej stawki za każdy przepracowany miesiąc. Zatrudnienie pracownika w trakcie trwania miesiąca zaliczane jest jako pełny miesiąc zatrudnienia. Zarządzenie Prezesa Spółki nie reguluje terminu wypłaty nagrody świątecznej.
3.Dodatkowa nagroda uznaniowa – ze wskazaniem, że zostanie wypłacona w grudniu.
4.Nagroda dla kontrolerów – wypłacona na podstawie wniosku przełożonego. Jest to nagroda uznaniowa bez określenia daty wypłaty premii. Nagroda została przyznana w grudniu, ale wypłacona została w styczniu.
Wnioskodawca od wypłaconego w grudniu dodatkowego wynagrodzenia opłacił składki ZUS w terminie do 15 stycznia 2025 roku, natomiast od wypłaconego w styczniu dodatkowego wynagrodzenia opłacił składki ZUS w terminie do 15 lutego 2025 r.
Pytania
1.Czy wypłata dodatkowego wynagrodzenia, w postaci nagród świątecznych, dodatku w oparciu o uzgodnienia związków zawodowych z Urzędem Miasta oraz dodatkowej nagrody uznaniowej, dokonana przez Spółkę w grudniu 2024 roku będzie stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie jej realizacji, tj. w grudniu 2024 roku?
2.Czy wypłata dodatkowego wynagrodzenia, w postaci nagrody dla kontrolerów, przyznana w grudniu ale wypłacona w styczniu stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w momencie jej realizacji, tj. w styczniu 2025 roku?
3.Czy opłacone przez Spółkę składki na ubezpieczenie społeczne od dodatkowego wynagrodzenia (nagród świątecznych, dodatku w oparciu o uzgodnienia związków zawodowych z Urzędem Miasta oraz dodatkowej nagrody uznaniowej ) wypłaconego i przyznanego w grudniu 2024 roku będą stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie przyznania i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia, tj. w grudniu 2024 roku?
4.Czy opłacone przez Spółkę składki na ubezpieczenie społeczne od dodatkowego wynagrodzenia – nagrody dla kontrolerów wypłaconego w styczniu 2025 roku ale przyznanego w grudniu 2024 roku będą stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie przyznania dodatkowego wynagrodzenia, tj. w grudniu 2024 roku?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Wypłata dodatkowego wynagrodzenia, w postaci nagród świątecznych, dodatku w oparciu o uzgodnienia związków zawodowych z Urzędem Miasta oraz dodatkowej nagrody uznaniowej, dokonana przez Spółkę w grudniu 2024 roku będzie stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie jej realizacji, tj. w grudniu 2024 roku.
2.Wypłata dodatkowego wynagrodzenia, w postaci nagrody dla kontrolerów, przyznana w grudniu ale wypłacona w styczniu stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w momencie jej realizacji, tj. w styczniu 2025 roku.
3.Opłacone przez Spółkę składki na ubezpieczenie społeczne od dodatkowego wynagrodzenia (nagród świątecznych, dodatku w oparciu o uzgodnienia związków zawodowych z Urzędem Miasta oraz dodatkowej nagrody uznaniowej) przyznanego i wypłaconego w grudniu 2024 roku będą stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie przyznania i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia, tj. w grudniu 2024 roku.
4.Opłacone przez Spółkę składki na ubezpieczenie społeczne od dodatkowego wynagrodzenia –nagrody dla kontrolerów wypłaconego w styczniu 2025 roku ale przyznanego w grudniu 2024 roku będą stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie przyznania dodatkowego wynagrodzenia, tj. w grudniu 2024 roku.
Ad 1 i Ad 2
Zgodnie z art. 15 ust. 4g ustawy o CIT należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, z zastrzeżeniem ust. 4ga, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.
W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności.
Zdaniem Wnioskodawcy w kontekście ustalenia właściwego momentu rozpoznania kosztu przyznanych premii istotne jest więc zdefiniowanie sformułowania „miesiąc, za który są należne”. Pojęcie to wyjaśnił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 7 maja 2019 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.128.2019.1.MS, gdzie czytamy, że:
„Należy zaznaczyć, że uregulowania zawarte w art. 15 ust. 4g u.p.d.o.p., w odniesieniu do należności związanych ze stosunkiem pracy modyfikują ogólne zasady zaliczania wydatków do bezpośrednich i pośrednich kosztów uzyskania przychodów wynikające z art. 15 ust. 4 i art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.
Ustawodawca pozostawił przy tym zwrot „(...) za który są należne”, zawarty w art. 15 ust. 4g u.p.d.o.p., niedookreślonym. Stąd konieczna jest analiza jego znaczenia na bazie wykładni literalnej. Słownik języka polskiego (http://sjp.pwn.pl/szukaj/należny) definiuje słowo „należny”, jako: „przysługujący, należący się komuś lub czemuś”. Z uwagi na brak definicji „należnego wynagrodzenia” w ustawie podatkowej - w oparciu o wykładnię literalną za uzasadnione wydaje się zatem przyjęcie, że o "należnym" wynagrodzeniu można mówić wówczas, gdy należności te zostały ustalone (przesądzone) lub są niesporne (również co do wysokości). W związku z tym przyjmuje się, że dla celów podatkowych dane świadczenie, np. - jak w rozpatrywanej sprawie: nagroda roczna czy też dodatkowa nagroda roczna - staje się należne, gdy zostaje ustalone i określone co do wysokości oraz wynika z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony, np. Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
Z treści cytowanych przepisów u.p.d.o.p. wynika więc, że wynagrodzenia, premie i nagrody oraz inne świadczenia pieniężne ponoszone na rzecz pracownika mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w okresie, za który są należne, jednak pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy o pracę lub innego stosunku prawnego łączącego strony.
W oparciu o przywołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, że wydatki na wypłatę rocznej nagrody będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie, gdy przedmiotowe świadczenia są należne (czyli na zasadzie memoriałowej), tj. w miesiącu grudniu danego roku, choć jej wypłata będzie miała miejsce w roku następnym (w terminie do dnia 15 stycznia roku następnego), pod warunkiem, że zostanie wypłacona lub postawiona do dyspozycji w terminie wynikającym z uregulowań obowiązujących w Spółce.”
Tożsame stanowisko zajął NSA w wyroku z 8 maja 2019 r., sygn. akt II FSK 1307/17:
„Uwzględniając zatem językowe znaczenie sformułowania użytego w treści art. 15 ust. 4g u.p.d.o.p. rozumianego jako „przysługujące, należące się czemuś lub komuś” (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego PWN - pod red. S. Dubisza, Warszawa 2006), należy wyraźnie odróżnić premie od wynagrodzenia zasadniczego. O ile bowiem regułą jest, że wynagrodzenie zasadnicze pracownikowi przysługuje (jako zasada), o tyle premia ma charakter wyróżnienia i jak sama spółka podała, premia ma cel solidarnościowy i uzależniona jest od indywidualnych lub zbiorczych osiągnięć pracowników. Pracownik nie ma zatem możliwości w sposób skuteczny domagać się od pracodawcy wypłacenia premii, dopóki nie będzie znana dokładnie jej wysokość oraz dopóki nie zostanie podjęta decyzja o jej przyznaniu. Powyższe świadczenia przysługują zatem pracownikowi jako należne dopiero po ich przyznaniu i naliczeniu. W konsekwencji w tym właśnie momencie, zgodnie z art. 15 ust. 4g u.p.d.o.p., mogą stanowić koszt podatkowy.”
W opinii Wnioskodawcy, jeśli termin wypłaty premii nie wynika z regulaminu wynagradzania ani z innego stosunku prawnego łączącego pracownika i Spółkę, koszt przyznanej premii należy ująć w miesiącu jej faktycznej wypłaty. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 23 listopada 2016 r., nr 2461-IBPB-1-1.4510.296.2016.2.AT, w której stwierdzono, że:
„Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że nagrody z zysku po opodatkowaniu wypłacone pracownikom Spółki pełnią funkcję motywacyjną dla pracowników Spółki i jako takie stanowią „koszt pracowniczy” spełniający kryteria do uznania go za koszt podatkowy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT w momencie wynikającym z regulacji zawartych w art. 15 ust. 4g oraz art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT. W niniejszej sprawie, skoro uchwała nie wskazywała terminu wypłaty nagród, nie jest możliwe zastosowanie art. 15 ust. 4g ustawy o CIT (uchwałę podjęto 7 czerwca 2016 r., a wypłaty nagród - w oparciu o podjętą uchwałę - dokonano 9 czerwca 2016 r.) tym samym nagrody będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w momencie ich wypłaty.”
Analogiczne stanowisko zaprezentowano również w interpretacji Dyrektora KIS z 18 lipca 2018 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.202.2018.JS oraz w interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 31 grudnia 2015 r., nr IBPB-1-2/4510-681/15/MW.
W opinii Wnioskodawcy dodatki, premie oraz nagrody uznaniowe stanowią koszty uzyskania przychodów spółki jako należności wynikające ze stosunku pracy. Koszt premii powinien być wykazywany w miesiącu, za który premia jest należna, pod warunkiem że została ona wypłacona w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.
W ocenie Wnioskodawcy w przypadku nagrody dla kontrolerów oraz nagrody świątecznej nie został określony termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia. Również regulamin wynagradzania przyjęty przez Wnioskodawcę nie precyzuje właściwego terminu wypłaty dodatkowego wynagrodzenia. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku braku jednoznacznego określenia terminu wypłaty dodatkowego wynagrodzenia, koszty należy rozpoznać w miesiącu faktycznej wypłaty premii.
Natomiast w odniesieniu do dodatkowej nagrody uznaniowej oraz dodatku w oparciu o uzgodnienie związków zawodowych z Urzędem Miasta zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż termin wypłaty został określony (grudzień), a tym samym w przypadku wypłaty w grudniu jest on uprawniony do zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów w grudniu.
Ad 3 i Ad 4
W myśl obecnie obowiązującego art. 15 ust. 4h ustawy o CIT składki z tytułu należności, o których mowa w ust. 4g, określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1 pkt 40, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem że składki zostaną opłacone w terminie wynikającym z odrębnych przepisów. W przypadku uchybienia temu terminowi do składek tych stosuje się przepisy art. 16 ust. 1 pkt 57a i ust. 7d.
Z kolei art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o CIT stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40 oraz art. 15 ust. 4h, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.
Na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 497 z późn. zm.), płatnik składek przesyła w tym samym terminie deklarację rozliczeniową, imienne raporty miesięczne oraz opłaca składki za dany miesiąc, z zastrzeżeniem ust. 1a, nie później niż:
2)do 5 dnia następnego miesiąca - dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych;
3)do 15 dnia następnego miesiąca - dla płatników składek posiadających osobowość prawną;
4)do 20 dnia następnego miesiąca - dla pozostałych płatników składek.
W opinii Wnioskodawcy składki ZUS od przyznanej premii będą stanowić koszt uzyskania przychodów, który co do zasady przypisany będzie do miesiąca, za który premie są należne (z zastrzeżeniem opłacenia składek ZUS w terminie). Jedynie koszty składek ZUS zapłaconych po ustawowym terminie będą rozliczane w momencie faktycznej wpłaty składek.
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyższych regulacji, Spółka może więc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów składki ZUS od dodatków, premii czy nagród uznaniowych w grudniu, czyli w miesiącu, w którym dodatkowe wynagrodzenie jest należne – niezależnie od faktycznej daty jego wypłaty. Takie stanowisko zostało potwierdzone między innymi w interpretacji indywidualnej z 28 sierpnia 2024 r., nr 0113-KDIPT2-4011.418.2024.1.SJ, gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:
„Wykładnia powyższych przepisów wskazuje, iż składki ZUS od wynagrodzeń pracowników, w części finansowanej przez płatnika składek, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który wynagrodzenia, których składki te dotyczą, są należne, pod warunkiem że składki zostaną opłacone w terminie wynikającym z odrębnych przepisów. Zatem dla celów ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek ZUS w części finansowanej przez płatnika składek nie ma znaczenia moment wypłaty wynagrodzenia.
Reasumując, wartość premii wykazana na liście płac za grudzień 2023 r., co do których Spółka podjęła decyzję o ich przyznaniu w terminie wynikającym z regulaminu wynagradzania, tj. w styczniu 2024 r., stanowi dla Pana jako jej wspólnika koszt uzyskania przychodu w styczniu 2024 r., proporcjonalnie do Pana udziału w zysku Spółki.
Natomiast wypłacone w przyszłości przez Spółkę premie oraz finansowane przez pracodawcę (płatnika składek) składki ZUS od wypłaconych premii, będą stanowić dla Pana jako wspólnika Spółki koszty uzyskania przychodów w miesiącu podjęcia decyzji o przyznaniu premii wynikającym z regulaminu wynagradzania (jeżeli składki zostaną uregulowane w terminie wynikającym z odrębnych przepisów) w proporcji do Pana udziału w zysku Spółki.”
Podsumowując, należy rozróżnić skutki podatkowe przyznania premii z określonym terminem wypłaty od przyznania premii bez określonego terminu wypłaty. Jeśli termin wypłaty premii jest ściśle określony, jej koszt zostaje rozpoznany w miesiącu, za który jest należna, pod warunkiem dochowania ustalonych terminów wypłaty. Analogicznie, koszt składek ZUS od przyznanej premii przypisuje się do tego samego miesiąca. Natomiast w przypadku braku określonego terminu wypłaty koszt premii ujmuje się w miesiącu jej faktycznej wypłaty. Natomiast koszt składek ZUS nadal przypisuje się do miesiąca, za który premia jest należna, pod warunkiem terminowego uregulowania składek.
W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym dodatkowe wynagrodzenie przyznawane jest bez określonego terminu wypłaty, dlatego koszt składek ZUS należy przypisać do grudnia, czyli miesiąca w którym przyznano dodatkowe wynagrodzenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)
Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
-wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika,
-musi być definitywny, a więc bezzwrotny,
-musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
-musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
-musi zostać właściwie udokumentowany,
-nie może być kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Podkreślić również należy, że wśród kosztów uznawanych za koszty uzyskania przychodów są także tzw. „koszty pracownicze” obejmujące m.in. świadczenia wypłacane na rzecz pracowników wraz z narzutami, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety, ale również i inne wydatki ponoszone na rzecz pracowników, które w sposób pośredni wpływają na zwiększenie ich motywacji do pracy, poprawę jakości wykonywanej pracy oraz zdrowie i samopoczucie.
Wydatki na rzecz pracowników co do zasady są kosztami podatkowymi, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie, wszelkiego rodzaju nagrody, premie oraz zwrot kosztów podróży służbowych, zakwaterowania, różnego rodzaju świadczenia dodatkowe.
W myśl art. 15 ust. 4g ustawy o CIT,
należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, z zastrzeżeniem ust. 4ga, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57.
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.19)), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4g.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu dodatkowego wynagrodzenia wypłaconego pracownikom.
We wniosku wskazali Państwo, że w grudniu 2024 roku i styczniu 2025 roku wypłacili Państwo swoim pracownikom następujące dodatkowe wynagrodzenia:
1.Dodatek w oparciu o uzgodnienia związków zawodowych z Urzędem Miasta - wypłata dodatków nastąpiła w grudniu na podstawie Oświadczenia Przewodniczącego Związków Zawodowych.
2.Nagroda świąteczna - nagrody na podstawie zarządzenia Prezesa Spółki z grudnia 2024 roku wypłacono w grudniu.
3.Dodatkowa nagroda uznaniowa – ze wskazaniem, że zostanie wypłacona w grudniu.
4.Nagroda dla kontrolerów – wypłacona na podstawie wniosku przełożonego. Jest to nagroda uznaniowa bez określenia daty wypłaty premii. Nagroda została przyznana w grudniu, ale wypłacona została w styczniu.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że dodatkowe wynagrodzenia należy kwalifikować jako koszty podatkowe w oparciu o cytowany powyżej art. 15 ust. 4g w powiązaniu z art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT. Natomiast jeśli termin wypłaty dodatkowych wynagrodzeń nie wynika z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony, nie jest możliwe zastosowanie art. 15 ust. 4g ustawy o CIT, tym samym wypłata dodatkowego wynagrodzenia będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu w momencie wypłaty.
Należy zauważyć, że termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia wypłaconego w grudniu na podstawie Oświadczenia Przewodniczącego Związków Zawodowych czy też termin ustalony w wyniku wskazania w przypadku nagrody uznaniowej nie jest terminem wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Powyższe oświadczenie oraz wskazanie jest jedynie jednostronnym zobowiązaniem na podstawie którego dokonali Państwo wypłaty.
Skoro termin wypłaty dodatku w oparciu o uzgodnienia związków zawodowych oraz dodatkowej nagrody uznaniowej nie wynikał z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony, nie jest możliwe zastosowanie do tej wypłaty art. 15 ust. 4g ustawy o CIT, tym samym wypłata dodatkowego wynagrodzenia będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu w momencie faktycznej wypłaty. Termin faktycznej wypłaty będzie również momentem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych przez Państwa z tytułu wypłaty nagrody dla kontrolerów oraz nagrody świątecznej, których termin wypłaty również nie wynika z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.
Zatem Państwa stanowisko dotyczące pytania nr 1 i nr 2 zgodnie, z którym:
- wypłata dodatkowego wynagrodzenia, w postaci nagród świątecznych, dodatku w oparciu o uzgodnienia związków zawodowych z Urzędem Miasta oraz dodatkowej nagrody uznaniowej, dokonana przez Spółkę w grudniu 2024 roku będzie stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie jej realizacji, tj. w grudniu 2024 roku – jest prawidłowe pod warunkiem faktycznej wypłaty dodatkowej nagrody uznaniowej w grudniu,
- wypłata dodatkowego wynagrodzenia, w postaci nagrody dla kontrolerów, przyznana w grudniu ale wypłacona w styczniu stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w momencie jej realizacji, tj. w styczniu 2025 roku – jest prawidłowe.
Kolejna Państwa wątpliwość dotyczy ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaconych przez Spółkę składek na ubezpieczenie społeczne od dodatkowych wynagrodzeń.
Zgodnie z art. 15 ust. 4h ustawy o CIT,
Składki z tytułu należności, o których mowa w ust. 4g, określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1 pkt 40, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem że składki zostaną opłacone w terminie wynikającym z odrębnych przepisów. W przypadku uchybienia temu terminowi do składek tych stosuje się przepisy art. 16 ust. 1 pkt 57a i ust. 7d.
Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o CIT,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40 oraz art. 15 ust. 4h, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.
Zauważyć należy, że opłacone przez Spółkę składki na ubezpieczenie społeczne, należy kwalifikować jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 4h w powiązaniu z art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o CIT.
Wykładnia powyższych przepisów wskazuje, że składki ZUS od wynagrodzeń pracowników, w części finansowanej przez płatnika, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który wynagrodzenia, których składki te dotyczą, są należne, pod warunkiem, że składki zostaną opłacone w terminie wynikającym z odrębnych przepisów. W przypadku uchybienia terminu zapłaty składek ZUS, należy dokonać „wstecz” korektę kosztów związanych z tymi składkami, tj. skorygować koszty miesiąca, w którym zaliczono, na zasadzie memoriału, składki do kosztów podatkowych. Składki te stanowić będą koszt podatkowy w miesiącu ich opłacenia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 350 ze zm.).
Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,
Płatnik składek przesyła w tym samym terminie deklarację rozliczeniową, imienne raporty miesięczne oraz opłaca składki za dany miesiąc, z zastrzeżeniem ust. 1a, nie później niż:
1) (uchylony)
2) do 5 dnia następnego miesiąca - dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych;
3) do 15 dnia następnego miesiąca - dla płatników składek posiadających osobowość prawną;
4) do 20 dnia następnego miesiąca - dla pozostałych płatników składek.
Z powyższego wynika, że dla celów ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek ZUS w części finansowej przez płatnika nie ma znaczenia moment wypłaty wynagrodzenia. Istotne jest natomiast czy składki zostaną opłacone w terminie wynikającym z odrębnych przepisów.
We wniosku wskazali Państwo, że od wypłaconego w grudniu dodatkowego wynagrodzenia składki ZUS zostały opłacone w terminie do 15 stycznia 2025 roku, natomiast od wypłaconego w styczniu dodatkowego wynagrodzenia składki ZUS zostały opłacone w terminie do 15 lutego 2025 r.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że wydatki poniesione przez Państwa na składki ZUS od wynagrodzeń należnych za grudzień 2024 r., wypłaconych pracownikom zarówno w grudniu 2024 r. jak i w styczniu 2025 r., będą stanowiły dla Państwa koszt uzyskania przychodu w miesiącu, za który należne są wynagrodzenia, tj. w grudniu 2024 r.
W związku z powyższym Państwa stanowisko dotyczące pytania nr 3 i nr 4 zgodnie, z którym:
- opłacone przez Spółkę składki na ubezpieczenie społeczne od dodatkowego wynagrodzenia (nagród świątecznych, dodatku w oparciu o uzgodnienia związków zawodowych z Urzędem Miasta oraz dodatkowej nagrody uznaniowej) przyznanego i wypłaconego w grudniu 2024 roku będą stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie przyznania i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia, tj. w grudniu 2024 roku – jest prawidłowe,
- opłacone przez Spółkę składki na ubezpieczenie społeczne od dodatkowego wynagrodzenia –nagrody dla kontrolerów wypłaconego w styczniu 2025 roku ale przyznanego w grudniu 2024 roku będą stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie przyznania dodatkowego wynagrodzenia, tj. w grudniu 2024 roku – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.
Odnosząc się z kolei do przywołanych przez Państwa wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
