Wyrok NSA z dnia 16 października 2024 r., sygn. II GSK 818/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Marek Krawczak Protokolant asystent sędziego Anna Zapała po rozpoznaniu w dniu 16 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 12 stycznia 2021 r. sygn. akt III SA/Lu 488/20 w sprawie ze skargi A.W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia [...] czerwca 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A.W. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie 675 (sześćset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z 12 stycznia 2021 r., sygn. akt III SA/Lu 488/20 oddalił skargę A.W. (dalej jako: skarżący)
na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie (dalej także: DIAS lub organ odwoławczy) z [...]czerwca 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej Oddział Celny Drogowy w Dorohusku przeprowadzili kontrolę wyjeżdzającego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdu silnikowego marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] oraz naczepy marki [...] o numerze rejestracyjnym [...]. Na naczepie przewożono ciągnik siodłowy marki [...] o numerze rejestracyjnym [...]. Kierowcą kontrolowanego pojazdu był A.W., wykonujący przejazd w ramach międzynarodowego przewozu drogowego na rzecz przewoźnika - przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "D." Usługi A.W. w Ł. Kontrola obejmowała sprawdzenie parametrów zewnętrznych pojazdu.
W toku kontroli stwierdzono, że wysokość pojazdu z ładunkiem wynosi 425 cm, co stanowi przekroczenie dopuszczalnej wartości o 25 cm (to jest 6,25 %). Z uwagi na stwierdzone przekroczenie wskazanych parametrów wymagalne stało się zezwolenie kategorii III.
