Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 listopada 2024 r., sygn. II SAB/Wa 357/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Kruszewska-Grońska, Sędzia WSA Joanna Kube (spr.), Asesor WSA Dorota Kozub-Marciniak, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 listopada 2024 r. sprawy ze skargi K. N. na bezczynność Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie rozpoznania punktu [...] wniosku z dnia [...] stycznia 2024 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę
Uzasadnienie
K. N. pismem z dnia 22 maja 2024 r. skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie rozpatrzenia pkt 2 wniosku z dnia [...] stycznia 2024 r. o udzielenie informacji publicznej, tj. przesłania poświadczonych za zgodność z oryginałem odpisów postanowień Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia [...] listopada 2015 r. w sprawie zastosowania prawa łaski wobec oskarżonych [...] i [...], na mocy których nastąpiło "przebaczenie i puszczenie w niepamięć przez umorzenie postępowania", dotyczących [...] i [...].
Skarżący podał, że w dniu [...] lutego 2024 r. otrzymał odpowiedź odmowną. Jak wynika z dalszej korespondencji, organ podtrzymał ostatecznie dotychczasowe stanowisko, z czym skarżący się nie zgadza.
W związku z powyższym wniósł o:
zobowiązanie organu do udzielenia mu wnioskowanej informacji publicznej,
stwierdzenie, że organ dopuścił się bezczynności.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie. Podał, że w zakresie punktu 2 wniosku pismem z dnia [...] lutego 2024 r. poinformował wnioskodawcę, iż żądanie znajduje się poza zakresem ustawy o dostępie do informacji publicznej. Organ wyjaśnił, że postępowanie o ułaskawienie ma charakter szczególny, gdyż dotyczy indywidualnej sprawy osoby prywatnej, a nadto ma związek z prerogatywami Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Jawność tego postępowania, zarówno na etapie czynności sądowych i prokuratorskich, jak i na etapie postępowania przed Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej, jest ograniczona nawet w stosunku do stron postępowania. W rezultacie, postępowanie o ułaskawienie jest postępowaniem
