Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 listopada 2024 r., sygn. II SAB/Wa 403/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Maciejuk (spr.), Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa, Asesor WSA Dorota Kozub-Marciniak, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 14 listopada 2024 r. sprawy ze skargi A. C. na bezczynność Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia [...] lutego 2024 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
A.C. wnioskiem z dnia [...] lutego 2024 r. zwróciła się do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o udzielenie informacji publicznej (na adres email: [...]) w postaci: 1. Kopii dokumentów, otrzymanych lub wytworzonych przez MKiDN i Generalnego Konserwatora Zabytków, związanych z przedłożeniem kandydatury i wskazaniem osób, powołanych na stanowiska Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków, w tym: - dokumentacja dotycząca spełnienia ustawowych wymogów przez te osoby, - wnioski Generalnego Konserwatora Zabytków, o których mowa w art. 91 ustawy o ochronie zabytków, skierowane do Wojewodów,
- inne otrzymane dokumenty, związane z procedurą powołania Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków. 2. Informację, w jaki sposób oraz przez kogo dokonywana była weryfikacja wymogów wskazanych w art. 91 ust. 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wobec kandydatów na stanowiska WKZ?
Organ w odpowiedzi z dnia [...] lutego 20245 r. poinformował, że wniosku z dnia [...] lutego 2024 r. nie można uznać za żądanie udostępnienia informacji publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r., Nr 112, poz. 1198 ze zm.), ze względu na nieprecyzyjny zakres żądania. We wniosku nie wskazano, których konserwatorów dotyczy pytanie oraz przedziału czasowego. Wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie musi odpowiadać żadnym szczególnym wymogom formalnym i może mieć dowolną postać. Jednakże minimalne wymogi dotyczące takiego wniosku muszą obejmować jasne sformułowanie, pozwalające na określenie przedmiotu i zakresu żądania, ponieważ organ jest związany treścią wniosku. Żądanie, które jest w oczywisty sposób niejasne (niezrozumiałe) nie stanowi wniosku o udostępnienie informacji publicznej, (por. wyrok WSA w Gorzowie WIkp. z dnia 25 marca 2020 r.).
