Na stanowisko sekretarza gminy nie wolno przenieść pracownika z innej jednostki
PYTANIE: Z końcem sierpnia sekretarz gminy odejdzie z pracy. Burmistrz zamierza od 1 września przenieść na to stanowisko pracownika innej jednostki organizacyjnej. Czy jest to dopuszczalne?
ODPOWIEDŹ: Nie jest dopuszczalne obsadzenie stanowiska sekretarza miasta poprzez przeniesienie pracownika samorządowego z innej jednostki organizacyjnej. Nowego sekretarza trzeba wyłonić w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru kandydatów.
Niemożliwe powierzenie pełnienia obowiązków
Kwestie dotyczące tego, kto może być zatrudniony na stanowisku sekretarza i w jaki sposób następuje jego wybór, określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.). Z jej art. 5 wynika, że w urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa (ust. 1). Nabór kandydatów na wolne stanowisko sekretarza przeprowadza się nie później niż w ciągu trzech miesięcy od zwolnienia tego stanowiska (ust. 1a).
