Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-2.4019.9.2025.2.ES
Operator serwisu internetowego, który nie oferuje funkcjonalności umożliwiających realizację stosownych czynności przez użytkowników, nie jest zobowiązany do przekazywania zbiorczej informacji o sprzedawcach do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie uznania, czy:
˗w związku z funkcjonowaniem (…) oraz (…) w Państwa Serwisie, są Państwo podmiotem zobowiązanym do przekazania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy,
jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 4 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z dnia 19 maja 2025 r. (data wpływu 22 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podmiotem polskiego prawa handlowego, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z siedzibą i rezydencją podatkową w Polsce. Spółka jest właścicielem i operatorem serwisu internetowego (…) (dalej: „Serwis”). Serwis istnieje od (…) r. Serwis jest platformą (…), która (…) (dalej: „(…)") z – (…).
Główne założenia Serwisu
Celem Serwisu jest (…).
Idea Serwisu opiera się na (…).
Formuła działania Serwisu zakłada, że (…). Domyślne ustawienia przy konfigurowaniu konta w Serwisie obejmują (…).
Zdarzają się sytuacje, w których (…).
(…) mają możliwość (…) za pośrednictwem Serwisu i nawiązywania (…).
Opis funkcjonowania Serwisu
W celu korzystania ze wszystkich funkcjonalności Serwisu niezbędne jest posiadanie w nim konta. Użytkownikiem Serwisu może zostać osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Z chwilą skutecznego założenia konta w Serwisie, dochodzi do zawarcia pomiędzy użytkownikiem a (…), której przedmiotem są usługi świadczone przez Spółkę w ramach Serwisu (…).
(…). Informacje te są dostępne w Serwisie dla wszystkich użytkowników. (…).
Charakterystyka (…)
Działalność (…) może obejmować (…) za pośrednictwem Serwisu i zgodną z jego profilem.
(…)
Jak wskazano powyżej, formuła działania Serwisu zakłada, że (…)
Mogą też mieć miejsce sytuacje, gdy (…).
Bardzo często zdarzają się sytuacje, w których (…), w ramach (…). Mogą pojawiać się sytuację, gdy w ramach (…). Warto dodać, że Spółka nie ma wiedzy na temat (…). Co więcej, dla większości obecnych na platformie tego typu (…) mają znaczenie (…).
Dodatkowo, Spółka nie ma wiedzy czy (…). Spółka nie ma wiedzy o uzgodnieniach pomiędzy (…) w tym zakresie. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy (…) skorzysta z możliwości zgłoszenia reklamacji. Reklamacja rozpatrywana jest przez Wnioskodawcę.
Każde konto (…) podczas procesu rejestracji podlega weryfikacji merytorycznej oraz formalnej przez pracowników Spółki. W szczególności, pracownicy Spółki weryfikują, czy działalność prowadzona przez (…) jest zgodna z regulaminem Serwisu (…). Pracownicy Spółki przeprowadzają także procedury należytej staranności w celu pozyskania pełnych i trafnych informacji o użytkownikach Serwisu (…).
Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz (…) mają charakter odpłatny, a wynagrodzenie za ich wykonanie jest pobierane od (…) w formie:
(…)
Charakterystyka (…)
(…) jest użytkownik Serwisu, który (…).
(…) jest nieposiadający konta w Serwisie podmiot współpracujący ze Spółką, który (…).
W praktyce (…).
Serwis przewiduje możliwość (…)
(…)
Jak wskazano powyżej, (…).
Dodatkowo w ramach (…).
Korzystanie z (…) skutkuje zawarciem umowy pomiędzy (…) a (…). Z reguły umowa taka zawierana jest na czas nieokreślony, niemniej (…) może zdecydować o zawarciu umowy terminowej jednak co najmniej na okres (…) miesięcy.
(…) wyłącznie osoba, która posiada konto w Serwisie. (…).
Co do zasady, w zamian za (…).
Zgodnie z regulaminem, (…).
(…)
Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że w ramach Serwisu istnieje dodatkowa funkcjonalność (…). Funkcjonalność ta jest jednak zupełnie niezależna (…), nawet jeśli (…). Dla Spółki nie ulega jednak wątpliwości, że ewentualne transakcje zrealizowane w ramach funkcjonalności (…) wypełniają wszelkie przesłanki określone w Ustawie i prowadzące do powstania obowiązku raportowania. Tym samym, działalność za pośrednictwem funkcjonalności (…) nie jest przedmiotem niniejszego wniosku i oceny organu interpretacyjnego.
W tak zakreślonym stanie faktycznym/opisie zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy w związku z funkcjonowaniem (…) w ramach Serwisu Spółka jest podmiotem zobowiązanym do przekazania Informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, o której mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy.
Uzupełnienie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
19 maja 2025 r. udzielili Państwo odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu.
Na pytanie numer II punkt 1. Czy Państwa Serwis stanowi oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej części lub aplikację, w tym aplikację mobilną?
Wskazali Państwo: Serwis jest portalem internetowym dostępnym na stronie internetowej (…).
Na pytanie numer II punkt 2. Czy wskazane we wniosku (…)?
Wskazali Państwo: Wskazane we Wniosku (…) dotyczą zasadniczo (…). Mogą jednak zdarzać się takie sytuacje, gdy (…).
Na pytanie numer II punkt 3. Czy wskazane we wniosku (…) stanowią jedną z wymienionych poniżej czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a)udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b)usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c)sprzedaż towarów,
d)udostępnienie środka transportu
- jeśli tak, należy określić jaką w odniesieniu do każdej z czynności.
Wskazali Państwo: W ocenie Wnioskodawcy, wskazane we Wniosku (…) nie stanowią żadnej z poniższych czynności wykonywanych za wynagrodzeniem, tj. nie stanowią:
i.udostępnienia nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
ii.usługi świadczonej osobiście obejmującej pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
iii.sprzedaży towarów,
iv.udostępnienia środka transportu.
(…)
Na pytanie numer II punkt 4. Czy dla (…) dotyczących zarówno (…)?
Wskazali Państwo: Spółka stoi na stanowisku, że nie ma możliwości (…), bowiem co do zasady potencjalne (…) może zostać zrealizowane po określonym czasie trwania (…).
(…)
Podobnie w przypadku, (…).
Możliwe są także sytuacje gdy (…).
Na pytanie numer II punkt 5 podpunkt a) Co jest przedmiotem zawartej umowy?
Wskazali Państwo: W zakresie umowy (…),
Na pytanie numer II punkt 5 podpunkt b) Czy umowa dotyczy (…)?
Wskazali Państwo:
(…)
Spółka zastrzega również w Serwisie, że (…).
Na pytanie numer II punkt 6. Czy (…) są rezydentami w państwie uczestniczącym?
Wskazali Państwo: (…) są rezydentami w państwie uczestniczącym (są rezydentami Polski lub innego państwa uczestniczącego). Wszyscy (…) niezależnie od państwa rezydencji podatkowej posiadają konto w oddziale banku w Polsce (Spółka nie realizuje przelewów wpłat na rachunki bankowe w zagranicznych instytucjach).
Pytania
1.Czy w związku z funkcjonowaniem (…) w Serwisie Wnioskodawca jest podmiotem zobowiązanym do przekazania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy?
2.Czy w związku z funkcjonowaniem (…) w Serwisie Wnioskodawca jest podmiotem zobowiązanym do przekazania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy?
3.W przypadku gdy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 zostanie uznane za nieprawidłowe, czy Wnioskodawca może opierać się na informacjach przekazanych przez (…) w zakresie wynagrodzenia i liczby stosownych czynności wykonanych w okresie sprawozdawczym dla potrzeb przygotowania i przesłania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy?
4.W przypadku gdy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 zostanie uznane za nieprawidłowe, czy Wnioskodawca może opierać się na informacjach przekazanych przez (…) w zakresie wynagrodzenia i liczby stosownych czynności wykonanych w okresie sprawozdawczym dla potrzeb przygotowania i przesłania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1. W zakresie (…) funkcjonującego w Serwisie Wnioskodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do przekazania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy.
Ad. 2. W zakresie (…) funkcjonujących w Serwisie Wnioskodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do przekazania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy.
1. Uregulowania prawne
Zgodnie z art. 75b ust. 1 Ustawy, raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy (dalej: „Informacja"), w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Pod pojęciem operatora platformy, zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy, rozumie się podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części. Natomiast na mocy art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy, platformą jest oprogramowanie, w tym strona internetowa lub jej część oraz aplikacje, w tym mobilne, które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Jednocześnie, jak wynika z art. 75a ust. 2 Ustawy, platformy nie stanowi oprogramowanie, które nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności, umożliwia wyłącznie przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności lub wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności lub przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę.
Istotna w tym kontekście jest zatem definicja „stosownej czynności” wyrażona w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy, przez którą rozumie się jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a)udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b)usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c)sprzedaż towarów.
d)udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
Należy również zauważyć, że w świetle reguł wynikających z art. 75b ust. 1 oraz art. 75a ust. 1 pkt 1, 19 i 24 Ustawy, raportowaniu w Informacji podlegają tylko aktywni sprzedawcy - tj. użytkownicy, którzy wykonują stosowną czynność w danym okresie sprawozdawczym albo którym przysługuje wynagrodzenie w związku z wykonywaniem stosownej czynności w okresie sprawozdawczym - mający rezydencję zasadniczo w Polsce lub na terytorium UE, którzy nie są ponadto wyłączonymi sprzedawcami.
Wyłączonym sprzedawcą - w świetle art. 75a ust. 1 pkt 24 lit. d - jest taki użytkownik platformy, któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie mniej niż 30 stosownych czynności dotyczących sprzedaży towarów, jeżeli łączne wynagrodzenie w tym okresie na jego rzecz nie przekroczyło równowartości 2000 euro.
Z kolei zgodnie z art. 75c pkt 5 lit. d Ustawy, w przypadku sprzedawców innych niż sprzedawcy wykonujący stosowną czynność dotyczącą udostępnienia nieruchomości, Informacja oprócz danych identyfikujących raportującego operatora platformy oraz sprzedawcę, powinna zawierać wartość łącznego wynagrodzenia wypłaconego lub uznanego oraz liczbę stosownych czynności, z tytułu których wynagrodzenie to zostało wypłacone lub uznane - w każdym kwartale okresu sprawozdawczego.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy w związku z funkcjonowaniem (…) oraz (…) w ramach Serwisu Spółka jest podmiotem zobowiązanym do przekazania Informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, o której mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy.
Definicja platformy a cel funkcjonowania Serwisu
Uwzględniając przywołane przepisy, w ocenie Wnioskodawcy. Spółka nie jest podmiotem zobowiązanym do przekazania Informacji w odniesieniu do (…) oraz (…), które funkcjonują w Serwisie, między innymi z uwagi na fakt, że w tym zakresie Serwis nie wypełnia legalnej definicji platformy.
Z analizy art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy wynika, że aby platforma została uznana za taką, która podlega przepisom Ustawy, oprogramowanie lub aplikacja muszą być dostępne dla użytkowników i umożliwiać sprzedawcom nawiązywanie łączności z innymi użytkownikami w celu wykonywania stosownej czynności na ich rzecz.
A zatem, aby stwierdzić, czy Serwis stanowi platformę w rozumieniu Ustawy istotne jest określenie celu funkcjonowania Serwisu, zarówno w (…), jak również (…).
Cel funkcjonowania Serwisu w zakresie (…)
Serwis jest platformą (…) (…) dla prowadzonej przez siebie działalności oraz (…). Ideą Serwisu jest (…).
Można zatem przyjąć, że funkcjonowanie Serwisu bliskie jest idei (…).
Zgodnie z definicją wyrażoną w internetowym wydaniu Wielkiego słownika języka polskiego, (…) rozumiany jest jako forma (…).
Platforma (…), zgodnie z wyjaśnieniami opublikowanymi przez Komisję Europejską, jest (…). Zwykle umożliwia ona (…).
Warto w tym miejscu zauważyć, że założenia platformy (…) mogą być związane z pewną (…) i tak właśnie dzieje się w przypadku Spółki i prowadzonego przez nią Serwisu.
(…) użytkowników Serwisu nie ma bowiem na celu umożliwienia realizacji stosownych czynności, tj. w szczególności transakcji sprzedaży określonych dóbr, służy natomiast (…).
Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że w związku z opisanym modelem działalności, poza funkcjonalnością (…), która nie jest przedmiotem niniejszego wniosku, Serwis nie oferuje funkcjonalności typowych dla platform sprzedażowych, które umożliwiają sprzedawcom oferowanie produktów lub usług online, takich jak możliwość zdefiniowania i wskazania opisu przedmiotu sprzedaży, liczby i jednostek sprzedaży, ceny netto lub brutto sprzedawanych towarów lub usług. Co (…).
Zasadniczo potencjalna forma (…). Należy jednak zauważyć, że celem (…).
Cel funkcjonowania Serwisu w zakresie (…)
Konto (…) poza podstawowymi funkcjonalnościami może również posiadać dodatkową opcję polegającą na (…).
(…)
(…) w świetle ustawowej definicji aktywnego sprzedawcy
W celu uznania, że (…) spełniają ustawową definicję aktywnego sprzedawcy, należałoby wykazać, że:
I.wykonali oni w okresie sprawozdawczym stosowną czynność,
II.przysługuje im wynagrodzenie w związku z wykonywaniem stosownej czynności w okresie sprawozdawczym.
W ocenie Wnioskodawcy, (…) nie spełniają ustawowej definicji aktywnego sprzedawcy, ponieważ nie realizują działań, które kwalifikowałyby ich jako sprzedawców w rozumieniu przepisów Ustawy, w szczególności nie realizują stosownych czynności (sprzedaży towarów lub usług), nie podejmują aktywności stricte sprzedażowych, ich rola ogranicza się do (…).
(…) w kontekście ustawowej definicji wynagrodzenia
Zgodnie z przepisami Ustawy przez wynagrodzenie rozumie się zapłatę, w dowolnej formie, pomniejszoną o składki, opłaty, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez operatora platformy, dokonaną lub uznaną na rzecz sprzedawcy w związku z wykonywaniem stosownej czynności, przy czym kwota ta powinna być znana operatorowi platformy albo operator platformy może się w rozsądny sposób dowiedzieć, ile taka kwota wynosi.
Zatem, żeby uznać, że (…) stanowią wynagrodzenie w rozumieniu Ustawy muszą być spełnione następujące warunki:
I.musi być ona dokonywana w związku z wykonywaniem stosownej czynności,
II.musi być ona znana operatorowi platformy albo operator platformy może się w rozsądny sposób dowiedzieć, ile taka kwota wynosi.
W ocenie Wnioskodawcy obie te przesłanki nie są spełnione zarówno w przypadku (…).
Jak wskazano powyżej, głównym celem (…).
Dodatkowo Wnioskodawca nie jest w stanie obiektywnie ustalić (…) może stanowić potencjalną formę wynagrodzenia uzyskiwanego (…). Należy przy tym podkreślić, że operator platformy nie ma obowiązku wdrażać specjalnych procedur lub rozwiązań w celu uzyskania dostępu do informacji na temat wynagrodzenia.
Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawcy (…) nie stanowią wynagrodzenia w rozumieniu Ustawy.
Podsumowanie
Biorąc pod uwagę model działalności Spółki oraz funkcjonalności Serwisu, należy wskazać, że (…) nie wypełniają definicji sprzedawcy w rozumieniu przepisów Ustawy, (…) nie stanowią natomiast wynagrodzenia za realizację stosownych czynności wskazanych w Ustawie, a ponadto Spółka nie posiada informacji dotyczących:
(…)
W świetle powyższych analiz Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z uwagi na charakter modelu biznesowego. Serwis nie spełnia przesłanek platformy w rozumieniu Ustawy w zakresie (…) i (…), bowiem nie jest udostępniany jego użytkownikom w celu wykonania stosownych czynności. Jeśli nawet (…), Spółka nie ma wiedzy (…). Tym samym Wnioskodawca nie posiada statusu operatora platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy i w związku z tym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek przekazywania Informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w odniesieniu do (…) funkcjonujących w Serwisie.
Ad. 3. W przypadku gdy stanowisko w zakresie pytania 1 okaże się nieprawidłowe, Wnioskodawca może opierać się na informacjach przekazanych przez (…) w zakresie wynagrodzenia i liczby stosownych czynności wykonanych w okresie sprawozdawczym dla potrzeb przygotowania i przesłania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy.
Ad. 4. W przypadku gdy stanowisko w zakresie pytania 2 okaże się nieprawidłowe, Wnioskodawca może opierać się na informacjach przekazanych przez (…) w zakresie wynagrodzenia i liczby stosownych czynności wykonanych w okresie sprawozdawczym dla potrzeb przygotowania i przesłania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy.
Na wstępie Wnioskodawca podkreśla, że niniejsze stanowisko przedstawia jedynie z ostrożności procesowej, ponieważ zasadniczo uważa, że z uwagi na model biznesowy i oferowane funkcjonalności Serwisu wskazane w poprzednich pytaniach, w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki do raportowania danych w związku z Ustawą. Jeśli jednak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uzna, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe w zakresie pytania 1 i 2, Spółka stoi na stanowisku, że w celu przygotowania i przesłania Informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, może opierać się na informacjach przekazanych przez (…) dotyczących kwot wynagrodzenia i liczby stosownych czynności wykonanych w okresie sprawozdawczym.
Jak wskazano powyżej, Serwis nie posiada funkcjonalności typowych dla platform sprzedażowych, pozwalających na określenie i zbieranie informacji o liczbie transakcji zrealizowanych przez użytkowników. Ze względu na indywidualny sposób (…), Spółka nie ma możliwości określenia czy (…) wykonuje stosowną czynność w rozumieniu Ustawy a także kiedy taka czynność jest rzeczywiście realizowana. Spółka nie posiada informacji czy (…). Kontakt z (…) i zgłoszenie chęci skorzystania z (…) odbywa się poza funkcjonalnością Serwisu (poza Spółką) - a zatem (…).
Co również ważne, (…).
Istotny w tym kontekście jest także fakt, że (…) Serwisu otrzymuje informację o możliwych (…). W ocenie Wnioskodawcy, ten element znacząco różnicuje sytuację Spółki od podmiotów udostępniających typowe narzędzia sprzedażowe (platformy) na rynku w celu wykonania stosownych czynności w rozumieniu Ustawy (sprzedaż towarów lub usług). Spółka nie posiada bowiem informacji o (…).
W konsekwencji, ze względu na charakter działalności i ograniczone funkcjonalności Serwisu. Wnioskodawca uważa, że Spółka nie ma możliwości określenia czy (…) wykonuje stosowną czynność w rozumieniu Ustawy podlegającą ujęciu w Informacji za dany okres sprawozdawczy, czy też działania (…) pozostają poza zakresem Ustawy na podstawie danych innych niż deklaracja (…).
Skoro Serwis nie będąc stworzonym do realizacji transakcji sprzedażowych nie daje możliwości weryfikowania ww. informacji, jedynym źródłem rzetelnych danych umożliwiających przygotowanie kompletnych Informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej są (…). Określenia czy została zrealizowana stosowna czynność w rozumieniu Ustawy, jaki jest typ takiej czynności (zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy), w jakim kwartale okresu sprawozdawczego została zrealizowana i jaka jest wartość wynagrodzenia za daną czynność może dokonać wyłącznie (…). Wnioskodawca wskazuje, że dane te są niezbędne dla potrzeb przygotowania i złożenia Informacji, a zatem w sytuacji, kiedy nie jest możliwe pozyskanie ich z Serwisu, jedynym możliwym rozwiązaniem jest pozyskanie ich bezpośrednio od (…) po zakończeniu danego okresu sprawozdawczego.
W tym kontekście należy również zauważyć, że celem ustawodawcy krajowego oraz unijnego jest objęcie obowiązkiem sprawozdawczym określonych rodzajów aktywności użytkowników platform cyfrowych (sprzedawców). Potwierdza to katalog zawarty w ustawowej definicji stosownej czynności w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy. Co więcej, obowiązek sprawozdawczy dotyczy danych odnoszących się do czynności „zrealizowanych” przez sprzedawców. Takie wnioski płyną z analizy art. 75a ust. 2 Ustawy, który przewiduje wyłączenia podmiotowe z zakresu definicji platformy. Ustawodawca nie zamierza zbierać danych o „potencjalnych aktywnościach sprzedawców, dlatego Ustawa przewiduje wyłączenie z obowiązku sprawozdawczego serwisów, które umożliwiają jedynie wystawianie ofert lub reklamowanie stosownych czynności (czyli takich, które nie pośredniczą w realizacji tych czynności).
Podobne konkluzje wynikają z analizy ustawowej definicji wyłączonego sprzedawcy czyli użytkownika platformy nieobjętego obowiązkiem sprawozdawczym. Aby dokonać rzetelnej oceny i kwalifikowalności danych do raportowania, w tym zweryfikować limit określony dla wyłączonego sprzedawcy w art. 75a ust. 1 pkt 24 lit. d Ustawy, operator platformy musi posiadać informacje o sprzedawcach, którym umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie stosownych czynności dotyczących sprzedaży towarów.
W konsekwencji, należy przyjąć, że Ustawa nakłada obowiązek raportowania danych dotyczących zrealizowanych stosownych czynności - a nie takich, które potencjalnie mogą zostać zrealizowane, jak to jest w przypadku informacji posiadanych przez Spółkę (Spółka posiada informacje o (…). Należy zauważyć, że Wnioskodawca wraz z (…), w przypadku których doszło do stosownej czynności w rozumieniu Ustawy.
Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka może opierać się na informacjach przekazanych przez (…) w zakresie kwoty wynagrodzenia i liczby stosownych czynności wykonanych w okresie sprawozdawczym dla potrzeb przygotowania i przesłania Informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie uznania, czy:
˗w związku z funkcjonowaniem (…) oraz (…) w Państwa Serwisie, są Państwo podmiotem zobowiązanym do przekazania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy,
jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1588 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
10) operatorze platformy - rozumie się przez to podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
12) platformie - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
W myśl art. 75a ust. 1 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
14) raportującym operatorze platformy - rozumie się przez to raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej i raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej;
Stosownie do art. 75a ust. 1 pkt 16 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
16) raportującym operatorze platformy z Unii Europejskiej - rozumie się przez to operatora platformy, z wyjątkiem wyłączonego operatora platformy, będącego rezydentem do celów podatkowych w Rzeczypospolitej Polskiej albo innym państwie członkowskim, a w przypadku gdy operator platformy nie ma rezydencji do celów podatkowych w państwie członkowskim - operatora platformy, który:
a) jest zarejestrowany w państwie członkowskim, przy czym nie stanowi rejestracji dokonanie jednorazowej rejestracji zgodnie z art. 75u ust. 1, lub
b) posiada miejsce zarządu, w tym faktyczny zarząd, w państwie członkowskim, lub
c) posiada zagraniczny zakład w państwie członkowskim i nie jest kwalifikowanym operatorem platformy spoza Unii Europejskiej;
Na podstawie art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
20) stosownej czynności - rozumie się przez to jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy;
Ponadto zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy:
1. Raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, zwaną dalej „informacją o sprzedawcach”, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika m.in., że są Państwo podmiotem polskiego prawa handlowego, rezydentem podatkowym w Polsce oraz właścicielem i operatorem serwisu internetowego (…) (dalej: „Serwis”).
Serwis jest platformą (…), (…).
Celem Serwisu jest (…).
W celu korzystania z funkcjonalności Serwisu niezbędne jest posiadanie konta użytkownika. Użytkownikiem Serwisu może zostać osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Z chwilą założenia konta w Serwisie dochodzi do zawarcia umowy między użytkownikiem a Państwem, w formie elektronicznej. Przedmiotem umowy są (…) przez Państwa w ramach Serwisu.
Działalność (…) może obejmować (…).
(…)
Za pomocą Państwa Serwisu (…)
Mogą też mieć miejsce sytuacje, gdy (…).
Często zdarzają się sytuacje, w których w ramach (…).
Mogą pojawić się okoliczności, gdzie (…).
Również nie mają Państwo wiedzy, czy (…). Wyjątek stanowi sytuacja, gdy (…) skorzysta z możliwości zgłoszenia reklamacji. Reklamacja rozpatrywana jest przez Państwa.
Każde konto (…) podczas procesu rejestracji podlega weryfikacji merytorycznej oraz formalnej przez Państwa. W szczególności, weryfikują Państwo, czy działalność prowadzona przez (…) jest zgodna z regulaminem Serwisu (…).
(…)
(…) jest użytkownik Serwisu, który (…).
Serwis przewiduje (…).
(…)
Dodatkowo w ramach (…).
(…)
Co do zasady, (…).
Zgodnie z regulaminem, (…).
(…)
Nie mają Państwo możliwości (…).
Zastrzegają Państwo w Serwisie, że użytkownik (…).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z funkcjonowaniem (…) oraz (…) w Serwisie jesteście Państwo podmiotem zobowiązanym do przekazania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy.
Analizując niniejszą sprawę należy zauważyć, iż stosownie do brzmienia art. 75b ust. 1 ustawy, raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, zwaną dalej „informacją o sprzedawcach”, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Stosownie do art. 75a ust. 1 pkt 14 ustawy, ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o raportującym operatorze platformy – rozumie się przez to raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej i raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej.
Natomiast zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 16 ustawy, ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o raportującym operatorze platformy z Unii Europejskiej – rozumie się przez to operatora platformy, z wyjątkiem wyłączonego operatora platformy, będącego rezydentem do celów podatkowych w Rzeczypospolitej Polskiej albo innym państwie członkowskim, a w przypadku gdy operator platformy nie ma rezydencji do celów podatkowych w państwie członkowskim - operatora platformy, który:
a)jest zarejestrowany w państwie członkowskim, przy czym nie stanowi rejestracji dokonanie jednorazowej rejestracji zgodnie z art. 75u ust. 1, lub
b)posiada miejsce zarządu, w tym faktyczny zarząd, w państwie członkowskim, lub
c)posiada zagraniczny zakład w państwie członkowskim i nie jest kwalifikowanym operatorem platformy spoza Unii Europejskiej;
Zgodnie z brzmieniem wyżej powołanych przepisów, przeanalizowania wymaga, czy Państwa Serwis spełnia definicję platformy w rozumieniu przepisów ustawy oraz czy są Państwo operatorem platformy.
Z brzmienia art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy wynika: ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o operatorze platformy – rozumie się przez to podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części.
Natomiast stosownie do art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o platformie – rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b)aplikacje, w tym aplikacje mobilne
˗które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Zgodnie z przytoczonym opisem, Państwa Serwis stanowi portal internetowy dostępny na stronie (…). Serwis jest platformą (…). Idea Serwisu opiera się na (…).
W celu korzystania ze wszystkich funkcjonalności Serwisu niezbędne jest posiadanie w nim konta. Użytkownikiem Serwisu może zostać osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Z chwilą skutecznego założenia konta w Serwisie, dochodzi do zawarcia umowy w formie elektronicznej pomiędzy Państwem, a (...). Przedmiotem zawieranej umowy są świadczone przez Państwa usługi polegające na (…). Każde konto (…) podczas procesu rejestracji podlega weryfikacji merytorycznej oraz formalnej przez Państwa pracowników.
Zgodnie z powołanym art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, aby oprogramowanie stanowiło platformę, musi spełniać odpowiednie warunki, tj. być dostępne dla użytkowników, umożliwiać sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także umożliwiać ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Jak wskazano powyżej w przytoczonym opisie, Państwa Serwis jest dostępny dla użytkowników. Zatem przeanalizowania wymaga, czy Serwis umożliwia (…) łączność z innymi użytkownikami (…) w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników.
Z brzmienia art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy wynika – ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o stosownej czynności – rozumie się przez to jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a)udostepnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b)usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie online lub offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c)sprzedaż towarów,
d)udostępnienie środka transportu
˗z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
W Państwa Serwisie przewidziane są dwie możliwości (…).
W ramach (…). Korzystanie z (…) skutkuje zawarciem umowy pomiędzy (…) a (…). Z reguły umowa taka zawierana jest na czas nieokreślony, niemniej (…) może zdecydować o zawarciu umowy terminowej jednak co najmniej na okres (…) miesięcy. Przedmiotem umowy jest (…). Umowa dotyczy (…). Dodatkowo w ramach (…).
Zastrzegają Państwo w Serwisie, że użytkownik (…).
W ramach swojego konta (…).
Dodatkowo, nie mają Państwo wiedzy czy (…).
Wymienione przez Państwa w przedstawionym opisie (…).
Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „sprzedaży”. Przez sprzedaż zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/slowniki/sprzeda%C5%BC.html), należy rozumieć odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę. Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego (https://wsjp.pl/haslo/do_druku/18168/sprzedaz) definiuje sprzedaż, jako oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy. Natomiast stosownie do art. 75a ust. 1 pkt 22 ustawy ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy w rozumieniu art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Z kolei przez usługę świadczoną osobiście ustawa definiuje pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy.
Wymienione przez Państwa (…) nie stanowią stosownej czynności w rozumieniu przepisów ustawy. (…).
Pomimo tego, że (…).
Działania (…) nie spełniają również kryterium uznania za usługę świadczoną osobiście rozumianą jako pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy. Stosownie do brzmienia art. 75a ust. 1 pkt 20 lit. b) ustawy w definicji usługi świadczonej osobiście istotne jest, czy usługa świadczona jest na żądanie użytkownika, co oznacza, że usługa jest, przynajmniej w pewnym stopniu, dostosowana do konkretnych wymagań takiego użytkownika.
Uwzględniając powyższe, funkcjonujące w Serwisie (…) oraz (…) nie umożliwiają wykonania stosownej czynności, a w konsekwencji nie są Państwo podmiotem zobowiązanym do przekazywania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwość budzi:
˗czy w przypadku gdy Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 zostanie uznane za nieprawidłowe, mogą się Państwo opierać się na informacjach przekazanych przez (…) w zakresie wynagrodzenia i liczby stosownych czynności wykonanych w okresie sprawozdawczym dla potrzeb przygotowania i przesłania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy,
˗czy w przypadku gdy Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 zostanie uznane za nieprawidłowe, mogą się Państwo opierać się na informacjach przekazanych przez (…) w zakresie wynagrodzenia i liczby stosownych czynności wykonanych w okresie sprawozdawczym dla potrzeb przygotowania i przesłania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy.
Ponieważ pytania oznaczone nr 3 i 4 zostały zadane warunkowo tj. na okoliczność, gdy Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 zostałyby ocenione jako nieprawidłowe, ocena w zakresie tych pytań jest bezzasadna.
Tym samym nie oceniłem Państwa stanowiska w zakresie pytań oznaczonych w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nr 3 i 4.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
