Wiążąca informacja stawkowa z dnia 16 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDSL2-2.440.513.2024.7.EZW
WIS USŁUGA – zakładanie nici liftingujących.
Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (…) z dnia 15 października 2024 r. (data wpływu 15 października 2024 r.), uzupełnionego pismami z dnia 4 grudnia 2024 r. (data wpływu 4 grudnia 2024 r.),Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa – zakładanie nici liftingujących
Opis usługi:
Usługa zakładania nici liftingujących to zabieg, który ma na celu odmłodzenie i uniesienie wybranych partii twarzy. Dzięki wykorzystaniu specjalnych nici o właściwościach liftingujących, które umieszcza się pod skórą, możliwe jest uzyskanie efektu napięcia i wygładzenia skóry. Podczas wykonania usługi dochodzi do bezpośredniego naruszenia ciągłości skóry poprzez wprowadzenie igieł lub kaniul. Tego typu interwencja wymaga sterylnych warunków oraz precyzyjnej techniki, aby uniknąć powikłań, takich jak infekcje czy krwiaki. Zabieg jest wykonywany w salonie kosmetycznym przez Wnioskodawcę, posiadającego tytuł (…). Wnioskodawca ukończył także kursy i szkolenia z zakresu zakładania nici liftingujących. Realizacja zabiegu składa się z kilku precyzyjnie zaplanowanych kroków. Proces rozpoczyna się od szczegółowej konsultacji z klientem, gdzie omawiane są oczekiwania oraz możliwe przeciwwskazania. Przed zabiegiem wymagane jest potwierdzenie braku przeciwwskazań, (…). Procedura wprowadzania nici liftingujących pod skórę rozpoczyna się od (…). Używane są sterylne, jednorazowe cienkie igły lub kaniule, (…). Po zabiegu klient otrzymuje zalecenia zabiegowe oraz umawia się na konsultację kontrolną, która odbywa się w wyznaczonym czasie po zabiegu.Konsultacja kontrolna odbywa się przede wszystkim w celu oceny efektów zabiegu oraz monitorowania procesu gojenia się skóry. (…). Klient może także zgłosić ewentualne dolegliwości lub obawy, które mogły pojawić się po zabiegu.
Rozstrzygnięcie: PKWiU2015 – 86
Stawka podatku od towarów i usług: 23%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
UZASADNIENIE
W dniu 15 października 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 4 grudnia 2024 r. poprzez przesłanie prawidłowo podpisanego pełnomocnictwa, przesłanie podpisanego oświadczenia, wskazanie, że Wnioskodawca jest podatnikiem posiadającym numer identyfikacji podatkowej, doprecyzowanie opisu usługi oraz przesłanie stosownych dokumentów.
W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi:
Przeważająca działalność gospodarcza Wnioskodawcy to (…).
Usługa zakładania nici liftingujących to zabieg, który ma na celu odmłodzenie i uniesienie wybranych partii twarzy. Dzięki wykorzystaniu specjalnych nici o właściwościach liftingujących, które umieszcza się pod skórą, możliwe jest uzyskanie efektu napięcia i wygładzenia skóry.
Realizacja zabiegu nici liftingujących składa się z kilku precyzyjnie zaplanowanych kroków. Proces rozpoczyna się od szczegółowej konsultacji z klientem, gdzie omawiane są oczekiwania oraz możliwe przeciwwskazania. Przed zabiegiem wymagane jest potwierdzenie braku przeciwwskazań, (…) Po zabiegu klient otrzymuje zalecenia zabiegowe oraz umawia się na konsultację kontrolną, która odbywa się w wyznaczonym czasie po zabiegu.
Zabieg przeprowadzany jest w salonie Wnioskodawcy po wcześniejszym ustaleniu terminu wizyty przez klienta. Chociaż konsultacja lekarska nie jest wymagana przed zabiegiem, klient musi znać swój stan zdrowia, zażywane przez siebie leki oraz wszelkie alergie. Klient jest dokładnie informowany o czynnikach mogących wpłynąć na możliwość przeprowadzenia usługi.
Wnioskodawca posiada wykształcenie z zakresu (…). Dodatkowo ukończył kursy i szkolenia z zakresu nici liftingujących.
Od 1 kwietnia 2024 r. została wprowadzona możliwość stosowania obniżonej stawki 8% zgodnie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w zw. z poz. 6 załącznika do rozporządzenia. Niemniej jednak, ze względu na niejasności interpretacyjne związane z definicjami usług kosmetycznych i zdrowotnych, a także stopnia inwazyjności, Wnioskodawca pragnie uzyskać jednoznaczną interpretację w odniesieniu do klasyfikacji wskazanej wyżej usługi i właściwej stawki VAT.
Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 42a w zw. z art. 42b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca wnosi o wydanie włażącej informacji stawkowej poprzez wskazanie wysokości stawki podatku od towarów i usług dla usługi opisanej powyżej oraz klasyfikacji usługi według PKWiU.
W piśmie z dnia 4 grudnia 2024 r. (data wpływu 4 grudnia 2024 r.), będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał m.in., że jest podatnikiem posiadającym numer identyfikacji podatkowej, a także – w odpowiedzi na pytania tutejszego organu zawarte w wezwaniu z dnia 27 listopada 2024 r., znak 0112-KDSL2-2.440.513.2024.1.EZW – udzielił następujących informacji:
1)W jakim miejscu wykonywany jest zabieg będący przedmiotem wniosku np. salon/gabinet kosmetyczny, salon masażu, inne miejsce (wskazać jakie)?
Odpowiedź: W lokalu zaadaptowanym pod gabinet kosmetyczny znajdujący się pod adresem: (…).
2)W jakich konkretnie okolicznościach wykonywana jest usługa będąca przedmiotem wniosku?
Odpowiedź: Po umówieniu się klienta na wizytę, klient zapraszany jest do gabinetu, w którym odpowiednio Wnioskodawca wykonuje usługę wedle kroków wskazanych we wniosku.
3)Jakie są przeciwskazania do wykonania zabiegu? Należy wymienić oraz wskazać, czy i w jakiej formie klient jest o nich informowany?
Odpowiedź: Klient jest informowany o przeciwwskazaniach (…) przez Wnioskodawcę przed wykonaniem usługi. Poniżej Wnioskodawca przedłożył przeciwwskazania do wykonania usługi.
(…)
4)Kto przeprowadza „wstępną konsultację”, o której mowa w opisie sprawy i jakie uprawnienia/kwalifikacje posiada ta osoba?
Odpowiedź: Wnioskodawca przeprowadza konsultację wstępną. Wnioskodawca posiada tytuł (…). Wnioskodawca ukończył również kursy i szkolenia z zakresu usługi będącej przedmiotem wniosku.
5)W związku z zawartym w opisie sprawy zdaniem o treści: „Po zabiegu klient otrzymuje zalecenia zabiegowe oraz umawia się na konsultację kontrolną, która odbywa się w wyznaczonym czasie po zabiegu” należy wskazać:
a.jakie zalecenia zabiegowe otrzymuje klient?
b.w jakim celu odbywa się konsultacja kontrolna po zabiegu i jak ona przebiega? Należy szczegółowo opisać.
Odpowiedź: Klient otrzymuje następujące zalecenia pozabiegowe:
(…)
Konsultacja kontrolna po zabiegu nici liftingujących odbywa się przede wszystkim w celu oceny efektów zabiegu oraz monitorowania procesu gojenia się skóry (…). Klient może także zgłosić ewentualne dolegliwości lub obawy, które mogły pojawić się po zabiegu.
6)W związku z zawartą w opisie sprawy informacją „(…)” proszę szczegółowo opisać tę procedurę.
Odpowiedź: (…)
7)Od czego zależy, czy nici są wprowadzane klientowi za pomocą cienkich igieł, czy kaniul? Należy szczegółowo wyjaśnić.
Odpowiedź: (…).
8)Czy w ocenie Wnioskodawcy jest to zabieg z kategorii zabiegów inwazyjnych? – proszę uzasadnić odpowiedź na pytanie.
Odpowiedź: W ocenie Wnioskodawcy zabieg wprowadzania nici liftingujących można zaliczyć do kategorii zabiegów inwazyjnych, chociaż jest on mniej inwazyjny niż tradycyjne operacje chirurgiczne. Inwazyjność wynika z faktu, że podczas procedury dochodzi do bezpośredniego naruszenia ciągłości skóry poprzez wprowadzenie igieł lub kaniul. Tego typu interwencja wymaga sterylnych warunków oraz precyzyjnej techniki, aby uniknąć powikłań, takich jak infekcje czy krwiaki. Procedura jest mniej inwazyjna niż pełna chirurgia plastyczna i nie wymaga długiego okresu rekonwalescencji.
9)Czy wykonanie usługi będącej przedmiotem wniosku wymaga specjalistycznej wiedzy, wykształcenia, umiejętności? Jeżeli tak, należy wskazać jakich.
Odpowiedź: W aktualnym stanie prawnym brak jest przepisów regulujących wykonywanie zabiegów przy użyciu nici PDO. Niemniej jednak Wnioskodawca posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie niezbędne do wykonywania tego typu zabiegów, które nabył podczas praktycznych szkoleń i kursów.
10)Czy do wykonania zabiegu wymagana jest wiedza medyczna w zakresie zabiegów estetycznych związana ze specjalnością lekarza?
Odpowiedź: W obecnym stanie prawnym nie ma specjalizacji z zakresu „medycyny estetycznej”. Ważne jest, aby osoby wykonujące te zabiegi znały anatomię twarzy i były w stanie skutecznie zidentyfikować i unikać potencjalnych zagrożeń, co pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa i satysfakcjonujących rezultatów dla klientów. Takie kwestie są omawiane na dedykowanych kursach i praktycznych szkoleniach.
Do ww. pisma Wnioskodawca dołączył m.in.:
(…)
Postanowieniem z dnia 12 czerwca 2025 r., znak 0112-KDSL2-2.440.513.2024.5.EZW, włączono do akt postępowania niżej wymienione pisma:
(…)
W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r., poz. 111, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, postanowieniem z dnia 12 czerwca 2025 r., znak 0112-KDSL2-2.440.513.2024.6.EZW, tutejszy organ wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało doręczone Wnioskodawcy w dniu 23 czerwca 2025 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Wnioskodawca nie skorzystał.
Uzasadnienie klasyfikacji usługi
Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.
Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.).
Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.
Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).
Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:
-niniejszych zasad metodycznych,
-uwag do poszczególnych sekcji,
-schematu klasyfikacji.
Natomiast schemat klasyfikacji – jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych – stanowi wykaz grupowań i obejmuje:
-symbole grupowań,
-nazwy grupowań.
Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:
-grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,
-usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,
-usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
W świetle powyższego, w celu dokonania właściwej klasyfikacji usługi będącej przedmiotem wniosku, konieczne jest szczegółowe przeanalizowanie jej cech oraz okoliczności w jakich dochodzi do jej wykonania.
Tym samym należy rozróżnić usługi z zakresu medycyny estetycznej/estetyczno-naprawczej oraz zabiegi pielęgnacyjne, upiększające twarz, które mogą być oferowane w gabinetach kosmetycznych. Są to bowiem dwa odmienne świadczenia, którym przyświeca różny cel. Inny charakter oraz istotę posiada usługa z zakresu medycyny estetycznej/estetyczno-naprawczej, inny natomiast będzie sens świadczenia polegającego na wykonaniu zabiegu upiększającego poprzez zastosowanie szeregu preparatów kosmetycznych, np. maseczek, kremów, etc.
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015, Sekcja S „POZOSTAŁE USŁUGI” obejmuje:
-usługi świadczone przez organizacje członkowskie,
-usługi naprawy i konserwacji komputerów i sprzętu komunikacyjnego,
-usługi naprawy i konserwacji artykułów użytku osobistego i domowego,
-usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich,
-usługi fryzjerskie i pozostałe usługi kosmetyczne,
-usługi pogrzebowe i pokrewne,
-usługi związane z poprawą kondycji fizycznej,
-pozostałe usługi indywidualne, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Sekcja ta nie obejmuje:
-usług naprawy broni sportowej i rekreacyjnej, sklasyfikowanych w 33.11.14.0,
-usług naprawy i konserwacji fotokopiarek, kalkulatorów, sklasyfikowanych w 33.12.16.0,
-usług naprawy ręcznych narzędzi mechanicznych, sklasyfikowanych w 33.12.17.0,
-usług naprawy i konserwacji profesjonalnych przyrządów i aparatów do pomiaru czasu, sklasyfikowanych w 33.13.11.0,
-usług parkingowych, sklasyfikowanych w 52.21.24.0,
-usług edukacyjnych świadczonych przez organizacje członkowskie, sklasyfikowanych w dziale 85,
-usług w zakresie opieki zdrowotnej, sklasyfikowanych w dziale 86,
-usług renowacji prac artystycznych, sklasyfikowanych w 90.03.11.0.
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 96 „POZOSTAŁE USŁUGI ŚWIADCZONE DLA LUDNOŚCI”, który obejmuje:
-pranie i czyszczenie chemiczne wyrobów tekstylnych i futrzarskich,
-fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne,
-pogrzeby i działalność pokrewną,
-pozostałą indywidualną działalność usługową, gdzie indziej niesklasyfikowaną.
Dział ten nie obejmuje:
-peruk, sklasyfikowanych w 32.99.30.0,
-wypożyczania odzieży innej niż odzież robocza, nawet, jeśli czyszczenie tych rzeczy jest integralną częścią tej działalności, sklasyfikowanego w 77.29.15.0,
-utrzymania terenów zieleni na cmentarzach, sklasyfikowanego w 81.30.12.0,
-usług świadczonych przez organizacje religijne w zakresie uroczystości pogrzebowych, sklasyfikowanych w 94.91.10.0,
-naprawy i przeróbek odzieży itp., sklasyfikowanych w 95.29.11.0.
W dziale 96 „POZOSTAŁE USŁUGI ŚWIADCZONE DLA LUDNOŚCI” mieszczą się m.in. takie pozycje, jak 96.02.13.0 „Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure” oraz 96.02.19.0 „Pozostałe usługi kosmetyczne”.
Pozycja 96.02.13.0 „Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure” obejmuje:
-usługi pielęgnacyjne i upiększające dotyczące urody i twarzy, włączając usługi kosmetyczne,
-usługi wykonywania manicure i pedicure,
-usługi związane z poradnictwem dotyczącym pielęgnacji urody i wykonywania makijażu.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług w zakresie opieki zdrowotnej typu lifting twarzy, sklasyfikowanych w 86.10.11.0.
Natomiast pozycja 96.02.19.0 „Pozostałe usługi kosmetyczne” obejmuje:
-usługi w zakresie higieny osobistej, pielęgnacji ciała, depilacji, naświetlania promieniami ultrafioletowymi i podczerwonymi,
-pozostałe usługi kosmetyczne.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług w zakresie opieki zdrowotnej, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 86.
Ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wynika, że przedmiotowa usługa – zakładanie nici liftingujących – to zabieg, który ma na celu odmłodzenie i uniesienie wybranych partii twarzy. Dzięki wykorzystaniu specjalnych nici o właściwościach liftingujących, które umieszcza się pod skórą, możliwe jest uzyskanie efektu napięcia i wygładzenia skóry. Podczas procedury dochodzi do bezpośredniego naruszenia ciągłości skóry poprzez wprowadzenie igieł lub kaniul. Tego typu interwencja wymaga sterylnych warunków oraz precyzyjnej techniki, aby uniknąć powikłań, takich jak infekcje, czy krwiaki.
Z opisu zabiegu wynika, że zabieg jest wykonywany w salonie kosmetycznym przez Wnioskodawcę, posiadającego tytuł (…). Wnioskodawca ukończył także kursy i szkolenia z zakresu zakładania nici liftingujących. Realizacja zabiegu składa się z kilku precyzyjnie zaplanowanych kroków. Proces rozpoczyna się od szczegółowej konsultacji z klientem, gdzie omawiane są oczekiwania oraz możliwe przeciwwskazania. Przed zabiegiem wymagane jest potwierdzenie braku przeciwwskazań, (…). Procedura wprowadzania nici liftingujących pod skórę rozpoczyna się od (…). Używane są sterylne, jednorazowe cienkie igły lub kaniule, (…). Po zabiegu klient otrzymuje zalecenia zabiegowe oraz umawia się na konsultację kontrolną, która odbywa się w wyznaczonym czasie po zabiegu. Konsultacja kontrolna odbywa się przede wszystkim w celu oceny efektów zabiegu oraz monitorowania procesu gojenia się skóry. (…)
W ocenie Wnioskodawcy, zabieg zakładania nici liftingujących można zaliczyć do kategorii zabiegów inwazyjnych, chociaż jest on mniej inwazyjny niż tradycyjne operacje chirurgiczne. Inwazyjność wynika z faktu, że podczas procedury dochodzi do bezpośredniego naruszenia ciągłości skóry poprzez wprowadzenie igieł lub kaniul. Tego typu interwencja wymaga sterylnych warunków oraz precyzyjnej techniki, aby uniknąć powikłań, takich jak infekcje, czy krwiaki.
(…)
Aby zatem ustalić klasyfikację usługi będącej przedmiotem wniosku, należy stwierdzić, czy usługa ta stanowi zabieg z zakresu medycyny estetycznej/estetyczno-naprawczej oraz przez kogo może być wykonana.
(…)
Mając na uwadze powyższe, przedmiotowego zabiegu, pomimo że jest wykonywany w salonie kosmetycznym, nie sposób uznać za typowy zabieg kosmetyczny klasyfikowany do grupowania 96.02.13.0 „Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure”. Świadczy o tym fakt, że:
- zabieg ten jest wykonywany przy wykorzystaniu specjalnych nici o właściwościach liftingujących, które umieszcza się pod skórą; podczas procedury dochodzi do bezpośredniego naruszenia ciągłości skóry poprzez wprowadzenie igieł lub kaniul,
-istnieją przeciwskazania i możliwe powikłania po wykonaniu zabiegu,
-po zabiegu klient musi stosować się do szeregu zaleceń.
Należy również wskazać, co podkreśla też Wnioskodawca, że ważne jest, by osoby wykonujące ten zabieg znały anatomię twarzy i były w stanie skutecznie zidentyfikować i unikać potencjalnych zagrożeń, co pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa i satysfakcjonujących rezultatów dla klientów.
W świetle powyższego, zabiegu zakładania nici liftingujących nie sposób uznać za typowy zabieg kosmetyczny. Przedmiotowy zabieg jest zabiegiem inwazyjnym i stanowi usługę z zakresu medycyny estetycznej/estetyczno-naprawczej.
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015, Sekcja Q „USŁUGI W ZAKRESIE OPIEKI ZDROWOTNEJ I POMOCY SPOŁECZNEJ” obejmuje:
- usługi w zakresie opieki zdrowotnej,
- usługi pomocy społecznej.
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 86 „USŁUGI W ZAKRESIE OPIEKI ZDROWOTNEJ”, który obejmuje także:
-porady lekarskie, diagnostykę i leczenie świadczone przez lekarzy,
-praktykę dentystyczną o charakterze ogólnym lub specjalistycznym, włączając usługi ortodontyczne,
-praktykę pielęgniarek i położnych,
-usługi fizjoterapeutyczne,
-usługi pogotowia ratunkowego,
-usługi paramedyczne,
-usługi prowadzone przez laboratoria, pracownie techniczne, włącznie z usługami radiologów,
-usługi izb przyjęć,
-usługi aptek szpitalnych,
- usługi szpitali ogólnych i specjalistycznych, sanatoriów, prewentoriów, centrów rehabilitacyjnych oraz pozostałych placówek medycznych zapewniających pacjentom zakwaterowanie i wyżywienie,
-obsługę sal operacyjnych.
Dział 86 „USŁUGI W ZAKRESIE OPIEKI ZDROWOTNEJ” obejmuje natomiast klasę PKWiU 86.90 „POZOSTAŁE USŁUGI W ZAKRESIE OPIEKI ZDROWOTNEJ”, w której znajdują się pozycje takie jak:
-86.90.11.0 „Usługi świadczone przez położne”,
-86.90.13.0 „Usługi świadczone przez fizjoterapeutów”,
-86.90.14.0 „Usługi pogotowia ratunkowego, włączając usługi zespołów ratownictwa medycznego”,
-86.90.15.0 „Usługi świadczone przez medyczne laboratoria diagnostyczne”,
-86.90.16.0 „Usługi świadczone przez banki krwi, spermy i organów przeznaczonych do transplantacji”,
-86.90.17.0 „Usługi diagnozowania za pomocą obrazu (np. rentgenowskiego), bez interpretacji”,
-86.90.18.0 „Usługi w zakresie zdrowia psychicznego świadczone przez psychologów i psychoterapeutów”,
-86.90.19.0 „Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Pozycja 86.90.19.0 „Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje także:
- pozostałe usługi paramedyczne w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane, takie jak: akupunktura, aromaterapia, akwaterapia, bioenergoterapia, chiropraktyka, fitoterapia, hipnoterapia, hirudoterapia (leczenie pijawkami), homeopatia, klawiterapia, terapia biorezonansowa itp.,
-usługi w zakresie hipoterapii, terapii mowy, gdzie indziej niesklasyfikowane,
-usługi związane z prowadzeniem profilaktyki i promocji zdrowia świadczone przez higienistki- szkolne, dietetyków, ortoptystów, instruktorów higieny i pozostałych specjalistów promocji zdrowia,
-pomocnicze usługi dentystyczne świadczone przez higienistki i asystentki dentystyczne,
-usługi w dziedzinie optometrii.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług w dziedzinie fizjoterapii i ergoterapii, sklasyfikowanych w 86.90.13.0.
Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy – zakładanie nici liftingujących – spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem 86 PKWiU „USŁUGI W ZAKRESIE OPIEKI ZDROWOTNEJ”.
Uzasadnienie zastosowania stawki podatku od towarów i usług
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm.) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Usługa będąca przedmiotem wniosku – usługa zakładania nici liftingujących– mieści się w dziale PKWiU 86 „USŁUGI W ZAKRESIE OPIEKI ZDROWOTNEJ” i nie została wymieniona, jako usługa, dla której ustawodawca, w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidział obniżoną stawkę podatku. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowej usługi jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.
Informacje dodatkowe
Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.
Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.
Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:
-podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),
-usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).
Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42ha ust. 1 ustawy).
WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:
1)następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo
2)wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1
-w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42ha ust. 2 ustawy).
WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:
-klasyfikacja usługi, lub
-stawka podatku właściwa dla usługi lub
-podstawa prawna stawki podatku
staje się niezgodna z tymi przepisami.
Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).
Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji – stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej – służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Odwołanie zgodnie z art. 42g ust. 4 ustawy, można złożyć wyłączne za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ będąc użytkownikiem konta/wyznaczając użytkownika konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.
Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).
