Interpretacja indywidualna z dnia 22 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.270.2025.1.RMA
Gmina może obniżyć kwotę podatku należnego o VAT naliczony związany z inwestycją kanalizacyjną, jeśli ta infrastruktura będzie wykorzystywana w działalności opodatkowanej, tj. odpłatnej dzierżawie infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, a czynność nie podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Zadaniem własnym Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465) jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych.
Gmina (...) postanowiła rozbudować sieć kanalizacyjną (...). Powyższe zadanie jest realizowane w ramach dofinansowania ze środków budżetu państwa - Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych - Edycja 8. Zadanie podzielone jest na dwie części - Odcinek nr 1 (...) o wartości robót brutto (...) zł; Odcinek nr 2 (...) o wartości robót brutto (...) zł. Łączny koszt rozbudowy sieci kanalizacyjnej to (...) zł wraz z podatkiem VAT. Gmina uzyskała Promesę wstępną - dofinansowanie na realizację inwestycji, w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład - Programu Inwestycji Strategicznych w wysokości 95% planowanej wartości inwestycji. Poza uzyskanym dofinansowaniem inwestycja jest finansowana ze środków własnych Gminy w wysokości 5% wymaganego wkładu własnego do kwoty uzyskanej promesy oraz ewentualnie nadwyżki wynikłej z kwoty ofert Wykonawcy.
Inwestycja jest w trakcie budowy. Wykonawca zobowiązał się zrealizować inwestycję w następujących terminach: Odcinek nr 1 - w terminie do 2 miesięcy od podpisania umowy, z możliwością przedłużenia o 1 miesiąc; Odcinek nr 2 - w terminie do 8 miesięcy od dnia podpisania umowy. Gmina podpisała umowę z wykonawcą w dniu (...) 2025 r.
Na terenie Gminy (...) funkcjonuje A. Sp. z o.o., w której 100% udziałów posiada Gmina (...). A. Sp. z o.o. jest odrębną osobą prawną, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18). Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej działalności w zakresie realizacji zadań związanych z gospodarką wodociągowo-kanalizacyjną na terenie Gminy (...) świadczy usługi dostawy wody i odbioru ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców, instytucji oraz jednostek organizacyjnych Gminy.
Inwestycja, tj. rozbudowa sieci kanalizacyjnej (...), po zakończeniu zostanie odpłatnie przekazana na podstawie umowy dzierżawy A. Sp. z o.o. Wydzierżawienie infrastruktury wpisuje się w cel realizowanych przez Gminę działań w zakresie gospodarowania jej mieniem. Celem Gminy (...) jest bowiem skoncentrowanie gospodarki wodno-kanalizacyjnej w podmiocie, który będzie odpowiadał za prowadzenie tej działalności na terenie Gminy. Ponadto Gmina nie ma w swojej strukturze jednostki organizacyjnej zdolnej do zarzadzania taką infrastrukturą, a zatem nie ma możliwości zarządzać nią samodzielnie (ze względu na brak m.in. personelu, sprzętu, specjalistycznej wiedzy). Dodatkowo prowadzenie tego rodzaju działalności wymaga uzyskania szeregu zezwoleń, w tym pozwolenia wodnoprawnego. Gmina nie posiada takiego pozwolenia - uzyskało je A. Sp. z o.o. Dla A. Sp. z o.o. została również zatwierdzona taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Mając na uwadze powyższe oraz to, że wszystkie sieci wodociągowe i kanalizacyjne, będące własnością Gminy (...) są dzierżawione Spółce A., Gmina zamierza przekazać przedmiotową infrastrukturę w dzierżawę A. Sp. z o.o. Takie rozwiązanie Gmina stosuje od lat.
Z tytułu dzierżawy infrastruktury sieci kanalizacyjnej będącej przedmiotem niniejszego wniosku Gmina (...) będzie pobierać od A. Sp. z o.o. określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny). Gmina planuje zawrzeć umowę dzierżawy na okres 3 lat i przedłużać ją na kolejne okresy. Spółka dzierżawi sieci wodociągowe i kanalizacyjne wyłącznie od Gminy (...). Czynsz dzierżawny będzie wynosił równowartość kwoty amortyzacji stosowanej w Spółce dla sieci będącej jej własnością, tj. 2,5% wartości środka trwałego. Zakładając, że wartość inwestycji wyniesie (...) zł netto, roczna kwota wynagrodzenia należnego Gminie (...) będzie wynosiła 2,5% wartości inwestycji, czyli (...) zł ((...) zł x 2,5%). Miesięczny czynsz dzierżawny będzie wynosił ok. (...) zł. Czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację inwestycji po 40 latach. Gmina nie planuje zmieniać ani podwyższać wartości czynszu w trakcie obowiązywania umowy dzierżawy. Sposób skalkulowania czynszu dzierżawnego przez Gminę będzie uwzględniał realia ekonomiczne, czyli stawkę amortyzacji, wysokość nakładów, okres zwrotu inwestycji, a nie będzie uwzględniał realiów rynkowych.
Faktury zakupu dotyczące realizacji przedmiotowej inwestycji będą wystawiane na Gminę. Wydatki inwestycyjne stanowić będą bezpośrednio i wyłącznie zakupy związane z opisaną we wniosku infrastrukturą kanalizacyjną i służyć będą tylko i wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Gmina (...) będzie miała prawo do obniżenia w 100% kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności dotyczące sfery ich aktywności cywilnoprawnej np. czynności sprzedaży, zamiany ( nieruchomości i ruchomości), wynajmu itp. Zgodnie z powyższym Gmina (...), w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, czyli odpłatnego udostępnienia infrastruktury kanalizacyjnej na rzez A. Sp. z o.o. na podstawie zawartej umowy dzierżawy, będzie działała w roli podatnika VAT.
Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów oraz świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż, co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów.
W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność dzierżawy nie stanowi dostawy towaru, to stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Mając zatem na uwadze, że po zakończeniu przedmiotowej inwestycji Gmina (...) będzie świadczyć usługi dzierżawy na rzecz A. Sp. z o.o. za wynagrodzeniem ( czynsz dzierżawy) i tym samym będzie działać w tym zakresie w roli podatnika VAT, przedmiotowa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Inwestycja zostanie udostępniona A. Sp. z o.o. na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy i w związku powyższym Spółka będzie miała prawo do pobierania opłat za odprowadzanie ścieków. Gmina (...) jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonej na rzecz A. Sp. z o.o. odpłatnej usługi udostępniania infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy, więc ma jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.
W związku z powyższym Gmina (...) stoi na stanowisku, że może odliczyć w pełni (100%) podatek VAT w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
·odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.
Nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
·inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz
·mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawywodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z przedstawionych okoliczności wynika, że są Państwo jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Państwa zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych.
Postanowili Państwo rozbudować sieć kanalizacyjną (...). Zadanie podzielone jest na dwie części - Odcinek nr 1 (...) o wartości robót brutto (...) zł; Odcinek nr 2 (...) o wartości robót brutto (...) zł. Łączny koszt rozbudowy sieci kanalizacyjnej to (...) zł wraz z podatkiem VAT.
Na Państwa terenie funkcjonuje A. Sp. z o.o., w której 100% udziałów posiadają Państwo. A. Sp. z o.o. jest odrębną osobą prawną, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych
Inwestycja po zakończeniu zostanie odpłatnie przekazana na podstawie umowy dzierżawy A. Sp. z o.o. . Wydzierżawienie infrastruktury wpisuje się w cel realizowanych przez Państwa działań w zakresie gospodarowania jej mieniem. Mając na uwadze to, że wszystkie sieci wodociągowe i kanalizacyjne, będące Państwa własnością są dzierżawione Spółce A., zamierzają Państwo przekazać przedmiotową infrastrukturę w dzierżawę A. Sp. z o.o. Takie rozwiązanie stosują Państwo od lat.
Z tytułu dzierżawy infrastruktury ww. sieci kanalizacyjnej będą Państwo pobierać od A. Sp. z o.o. określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny). Planują Państwo zawrzeć umowę dzierżawy na okres 3 lat i przedłużać ją na kolejne okresy. Czynsz dzierżawny będzie wynosił równowartość kwoty amortyzacji stosowanej w Spółce dla sieci będącej jej własnością, tj. 2,5% wartości środka trwałego. Zakładając, że wartość inwestycji wyniesie (...) zł netto, roczna kwota wynagrodzenia należnego Państwu będzie wynosiła 2,5% wartości inwestycji, czyli (...) zł ((...) zł x 2,5%). Miesięczny czynsz dzierżawny będzie wynosił ok. (...) zł. Czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację inwestycji po 40 latach. Nie planują Państwo zmieniać ani podwyższać wartości czynszu w trakcie obowiązywania umowy dzierżawy. Sposób skalkulowania czynszu dzierżawnego będzie uwzględniał realia ekonomiczne, czyli stawkę amortyzacji, wysokość nakładów oraz okres zwrotu inwestycji.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „(...)”.
Podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W pierwszej kolejności należy zatem rozstrzygnąć, czy dzierżawa Infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej powstałej w ramach Inwestycji stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Umowa dzierżawy jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, która nakłada na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki. Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.
W odniesieniu do tej czynności nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i nie mogą Państwo skorzystać z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
Wykonując cywilnoprawną umowę dzierżawy, występują Państwo w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność odpłatnej dzierżawy sieci kanalizacyjnej na rzecz A. Sp. z o.o. stanowi usługę, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.
Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na dzierżawie ww. majątku na rzecz zewnętrznych podmiotów, za którą jest pobierane wynagrodzenie, w związku z czym usługa ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Zatem odpłatna dzierżawa sieci kanalizacyjnej powstałej w ramach zadania na rzecz Spółki stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.
W przedmiotowej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowana jako czynny podatnik VAT oraz sieć kanalizacyjna, powstała w ramach zadania, będzie przez Państwa wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatnej dzierżawy).
Zatem mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „(...)”.
Odliczenie jest możliwe pod warunkiem tego, że nie zaistnieją przesłanki negatywne zawarte w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto Państwa wyjaśnienia dotyczące kalkulacji wysokości czynszu dzierżawnego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy (np. że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, a np. do realizacji zadań własnych gminy), interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
