Postanowienie NSA z dnia 22 lipca 2025 r., sygn. II GSK 688/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż po rozpoznaniu w dniu 22 lipca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. C. od postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. akt VI SA/Wa 3071/24 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie skargi P. C. na pismo Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 lipca 2024 r., nr DKO-I.565.631.2024 w przedmiocie odwołania z funkcji wiceprezesa Sądu Okręgowego w Warszawie postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, postanowieniem 28 listopada 2024 r., odrzucił skargę P. C. na pismo Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 lipca 2024 r., w przedmiocie odwołania z funkcji wiceprezesa Sądu Okręgowego w W.. Zwrócił również skarżącej uiszczony wpis od skargi.
Sąd wskazał, że P. C. w wywiedzionej od wskazanego pisma Ministra Sprawiedliwości skardze podniosła, że zaskarżona decyzja niewątpliwe naruszała przepisy prawa materialnego, mające wpływ na wynik sprawy, tj. art. 27 § 5 i § 5a ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 217 ze zm., dalej: u.s.p.) przez odwołanie jej z funkcji wiceprezesa Sądu Okręgowego w W. w trakcie obowiązującej kadencji.
Sąd I instancji odrzucając skargę stwierdził, że pismo o odwołaniu skarżącej z funkcji wiceprezesa sądu nie stanowiło decyzji administracyjnej w rozumieniu art. 104 § 1 k.p.a.
W ocenie Sądu odwołanie wiceprezesa sądu na podstawie art. 27 u.s.p. jest aktem władczym o charakterze wewnętrznym, wynikającym z podległości służbowej. Jest to akt kierownictwa wewnętrznego z zakresu administracji sądowej i ma na celu realizację polityki kadrowej w wymiarze sprawiedliwości. Sprawy wewnętrzne administracji sądowej nie podlegają regulacjom k.p.a.
Sąd I instancji zauważył ponadto, że przepisy kształtujące odwołanie prezesa lub wiceprezesa sądu w trakcie kadencji nie mieszczą się w ramach regulowanych przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Brak jest również w ustawie o sądach powszechnych przepisów szczególnych, które umożliwiałyby skutecznie wniesienie skargi na czynności w tym zakresie do sądu administracyjnego.
