Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.545.2025.1.AK
Przychody ze stosunku pracy uzyskane przez podatnika po ukończeniu 65 roku życia, otrzymane przed wypłatą pierwszej emerytury, są zwolnione z opodatkowania do limitu 85 528 zł, uprawniając do korekty zeznania podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 5 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 3 lipca 2025 r. (wpływ 4 lipca 2025 r.) oraz pismem z 22 lipca 2025 r. (wpływ 23 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wiek 65 lat ukończył Pan (...)2023 r. (dzień urodzin). Był Pan zatrudniony w (…). Pana stosunek pracy ustał z dniem 26 stycznia 2024 r. (ostatni dzień pracy) w związku z przejściem na emeryturę.
Wniosek o emeryturę złożył Pan do ZUS w dniu 21 stycznia 2024. Emerytura została Panu przyznana od 1 stycznia 2024 decyzją znak: (…) z dnia 29 stycznia 2024 r.
Emeryturę za styczeń i luty w kwocie 14.859,44 otrzymał Pan na swoje konto bankowe w dniu 13 lutego 2024.
W rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych PIT-37 za rok 2023 i 2024 nie korzystał Pan ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulga dla seniora).
W styczniu i lutym 2024 do dnia wpływu emerytury na Pana konto bankowe otrzymał Pan następujące przychody ze stosunku pracy:
1/ wpływ w dniu 30 stycznia 2024 r. na Pana konto bankowe:
-(…) zł brutto (… zł netto) - wynagrodzenie za styczeń 2024 r.,
-(…) zł brutto (… zł netto) - nagroda jubileuszowa,
-(…) zł brutto (… zł netto) - odprawa emerytalna,
-(…) zł Brutto (… zł netto) - ekwiwalent za urlop wypoczynkowy.
2/ wpływ w dniu 8 lutego 2024 r. na Pana konto bankowe:
(…) zł (… zł netto) - dodatkowe wynagrodzenie roczne za rok 2023, (…) zł (… zł netto) - dodatkowe wynagrodzenie roczne za rok 2024.
Ogółem ww. przychody ze stosunku pracy wyniosły (…) zł.
Dodatkowo w okresie pobierania emerytury w roku 2024 z tytułu umowy zlecenia realizowanej od marca do sierpnia otrzymał Pan przychody w wysokości (…) zł.
Ponadto, wskazał Pan, że nie był Pan uprawniony i nie otrzymywał Pan którekolwiek ze świadczeń wymienionych w lit. a) do g) art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pytanie
Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym może Pan sporządzić korektę do zeznania podatkowego za rok 2024 w celu uwzględnienia zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulga dla seniora)?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, oraz w nawiązaniu do interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej sygn.: 0115-KDIT2.4011.626.2024.2.ŁS data wydania 27 lutego 2025 r. w rozliczeniu podatku dochodowego za rok 2024 ma Pan prawo skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulga dla seniora) w wysokości 85.528 zł, gdyż wypłata świadczeń określonych wyżej w przedstawieniu zaistniałego stanu faktycznego w punktach 1 i 2, nastąpiła przed datą wypłaty pierwszej emerytury (13 lutego 2024 r.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są: przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 334 i 1907),
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
W myśl natomiast art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.
Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia zawieranych w ramach działalności wykonywanej osobiście, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym albo rozliczanych w ramach tzw. IP Box-a.
Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy.
Z przedstawionego opisu wynika, że 24 grudnia 2023 r. ukończył Pan 65 rok życia. Wniosek o emeryturę złożył Pan do ZUS w dniu 21 stycznia 2024 r. Pana stosunek pracy ustał z dniem 26 stycznia 2024 r. w związku z przejściem na emeryturę.
Emerytura została Panu przyznana od 1 stycznia 2024 r. Emeryturę za styczeń i luty w kwocie (…) otrzymał Pan 13 lutego 2024 r.
30 stycznia 2024 r. otrzymał Pan na rachunek bankowy następujące przychody ze stosunku pracy:
-(…) zł brutto (… zł netto) - wynagrodzenie za styczeń 2024 r.,
-(…) zł brutto (… zł netto) - nagroda jubileuszowa,
-(…) zł brutto (… zł netto) - odprawa emerytalna,
-(…) zł brutto (… zł netto) - ekwiwalent za urlop wypoczynkowy.
Natomiast 8 lutego 2024 r. otrzymał Pan (…) zł (… zł netto) - dodatkowe wynagrodzenie roczne za rok 2023, (…) zł (… zł netto) - dodatkowe wynagrodzenie roczne za rok 2024. Ogółem ww. przychody ze stosunku pracy wyniosły (…) zł.
Dodatkowo w okresie pobierania emerytury w roku 2024 z tytułu umowy zlecenia realizowanej od marca do sierpnia otrzymał Pan przychody w wysokości (…) zł.
Z analizy Pana opisu sprawy wynika, że w 2023 r. osiągnął Pan wiek emerytalny - 65 lat. Po osiągnięciu wieku emerytalnego otrzymał Pan wynagrodzenie, tj. wynagrodzenie za styczeń 2024 r., nagrodę jubileuszową, odprawę emerytalną, ekwiwalent za urlop wypoczynkowy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne za rok 2023, dodatkowe wynagrodzenie roczne za rok 2024. Ogółem ww. przychody ze stosunku pracy wyniosły (…) zł.
Powyższe świadczenia pieniężne zostały Panu wypłacone 30 stycznia 2024 r. i 8 lutego 2024 r. Podlegał Pan ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskanych przychodów. Był Pan zatrudniony w ramach umowy o pracę. Pana zatrudnienie u pracodawcy ustało 26 stycznia 2024 r. Decyzją ZUS z 29 stycznia 2024 r. została Panu przyznana emerytura, która została Panu wypłacona 13 lutego 2024 r.
Może Pan zatem zastosować do uzyskanych przez Pana po ukończeniu 65 roku życia, przychodów związanych z wcześniejszym zatrudnieniem w ramach umowy o pracę, jednak do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Wypłata świadczeń ze stosunku pracy nastąpiła bowiem w analizowanej sprawie przed wypłata pierwszej emerytury (tj. przed 13 lutego 2024 r ).
W konsekwencji stwierdzam, że przysługuje Panu prawo do zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości limitu, o którym mowa w art. 21 ust. 44 omawianej ustawy.
Mając na względzie to co wywiedziono wcześniej przysługuje Panu prawo do sporządzenia korekty do zeznania podatkowego za rok 2024 r. w celu uwzględnienia ww. zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
