Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4019.15.2025.7.AW
Zwrot kaucji przypisanej do żetonów w pokera, rozgrywanego bez nagród pieniężnych lub rzeczowych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier hazardowych, jako że gra nie spełnia warunków uznania jej za grę hazardową w ramach ustawy o grach hazardowych.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od gier hazardowych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 28 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia czy w wypadku gry w pokera w którym nie ma nagród rzeczowych ani nagród finansowych od których należy naliczać podatek od gier, zgodnie z ustawą o grach hazardowych, można uznać, że podatek od wygranych w sytuacji zwrotu kaucji na okaziciela nie jest naliczany i podatnik nie podlega pod ten podatek, wpłynął 28 maja 2025 r. Wniosek w odpowiedzi na wezwanie Organu uzupełnił Pan pismami: z 27 czerwca 2025 r., (data wpływu: 27 czerwca 2025 r.), z 27 czerwca 2025 r., (data wpływu: 27 czerwca 2025 r.), z 7 lipca 2025 r., (data wpływu: 27 lipca 2025 r.) oraz dwoma pismami z 24 lipca 2025 r., (data wpływu: 27 lipca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Chcąc uczestniczyć w grach karcianych - pokera, rozgrywanego w formule niehazardowej, bez gwarantowanych nagród rzeczowych i pieniężnych, wpłacając kaucję na okaziciela za otrzymane żetony do gry (zarówno w formule turnieju wielostolikowego, jak i gier jednostolikowych czasowych) i otrzymując zwrot kaucji przypisany do ilości zwracanych żetonów lub pozostawionych w grze, by nie przerywać gry pozostałych uczestników turnieju, stanowiącej kaucję gwarancyjną na wypadek ich nie zwrócenia, zatrzymania lub zgubienia, otrzymuje Pan zwrot nie podlegający opodatkowaniu, bo jest to zwrot kaucji przypisanej do żetonów.
Kaucja sama w sobie nie stanowi przychodu ani rozchodu, nie wywołuje skutków podatkowych zarówno w zakresie przepisów dotyczących osób fizycznych (podatnika), jaki w zakresie ustawy o grach hazardowych.
Wpłacając kaucję dokonuje Pan tylko zabezpieczenia finansowego otrzymanych przedmiotów (żetonów) do gry. Kaucje wpłaca Pan organizatorowi takich gier w formule bez nagród rzeczowych i pieniężnych, co jest koniecznym wymogiem dla gier niehazardowych. Kaucja zaś nie jest elementem fiskalnym a gra ma charakter rekreacji umysłowej.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazał Pan:
Ustawa o grach hazardowych określa w sposób ścisły warunki kwalifikacji gry jako hazardowej. W odniesieniu do ustawowego pojęcia gier hazardowych sformułowano definicję zakresową wymieniając cztery grupy uznawanych przez prawodawcę za hazardowe, jedną z nich są gry w karty.
Jednakże do przyjęcia gry w karty za grę hazardową konieczne jest spełnienie dwóch warunków ustawowych. Po pierwsze wymienienie rodzaju gry w katalogu zamkniętym gier hazardowych w karty (black jack, baccarat i poker) oraz gra musi być rozgrywana o nagrody pieniężne lub rzeczowe (rozdz. 1 art. 2 p. 5a Ustawy o grach hazardowych).
Gry w których ma Pan zamiar uczestniczyć nie spełniają drugiego z tych warunków ustawowych, tj. nie ma w nich elementu nagród rzeczowych ani pieniężnych. W związku z tym gra ma charakter niehazardowy, a kaucje nie stanowią wartości finansowej w zrozumieniu przychodów czy też rozchodów finansowych, a sama opłata za bilet do gry (rejk) jest wykazywana jako przychód i podlega pod opodatkowanie VAT oraz podatek dochodowy, co nie dotyczy już gracza (osoby fizycznej) tylko organizatora gier.
W grze nie ma przewidzianych żadnych nagród, zarówno gwarantowanych, jak i niegwarantowanych. Gra jest pozbawiona tych elementów całkowicie.
Nie będzie przewidzianych nagród, ani rzeczowych ani pieniężnych, co wynika z rygorów gry kwalifikowanej jako gra niehazardowa, zgodnie z brzmieniem samej ustawy, jak i komentarzami do niej, np. Stanisław Radowicki w Ustawa o grach hazardowych, Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2019, komentarz do art. 1 ustawy.
Gry nie będą grami hazardowymi (grami w karty) w zrozumieniu ustawy o grach hazardowych (t.j. Dz.U. z 2025 poz. 595).
Pytanie w zakresie podatku od gier hazardowych (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Czy w wypadku gier w pokera w którym nie ma nagród rzeczowych ani nagród finansowych można być zobligowanym do płacenia podatku od gier w zakresie otrzymywanych zwrotów dotyczących otrzymywanej przez Pana kaucji na okaziciela i czy w takiej sytuacji Pan, jako podatnik nie podlega pod ten podatek?
Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku od gier hazardowych (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Ustawa o grach hazardowych (t.j. Dz.U. z 2025 poz. 595) jednoznacznie określa warunki kwalifikacji gry w karty jako hazardowe. Pozbawienie gry jakichkolwiek nagród rzeczowych i pieniężnych czyni grę niehazardową z mocy samej ustawy.
Wpłacane kaucje i ich zwrot graczom nie stanowi wymiaru finansowego przychodu ani rozchodu, bo kaucja z mocy ustawy nie jest formą fiskalną i nie podlega pod opodatkowanie (patrz wniosek o wydanie interpretacji znak pisma 0113-KDIPT2-3.4011.492.2025.2.PR i 0111-KDIB3-3.4019. 15.2025.3.AW, UNP 2668653).
Otrzymany zwrot kaucji wynikający z gry jako zabezpieczenie za żetony udostępniane graczom do gry nie stanowi nagrody, ale jest tylko zwrotem kaucji za same żetony, co zwalnia gracza z podatku dochodowego ( otrzymuje zwrot kaucji, która jest niefiskalna, zgodnie z interpretacjami w tym zakresie Dyrektora KIS ) i nie stanowi kwoty podlegającej opodatkowaniu w zakresie podatku opisanego w ustawie o grach hazardowych.
Niehazardowy charakter gry wyklucza objęcie gry podatkiem przypisanym do gier hazardowych, co wynika z zapisu samej ustawy czyniącej grę bez nagród rzeczowych i pieniężnych grą niehazardową.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 24 lipca 2025 r., podtrzymując swoje poprzednie stanowisko, po przeformułowaniu pytania, chciałby Pan dodatkowo wskazać na fakt, że otrzymywany zwrot kaucji na okaziciela nie jest wygraną w zrozumieniu ustawy o grach hazardowych tylko zwrotem kaucji za posiadane żetony i jako kaucja nie stanowi przychodu który mógłby być uznany za wygraną do opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od gier hazardowych jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 595) - zwanej dalej „ustawą o grach”:
Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych, zwanym dalej „podatkiem od gier”.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o grach:
Grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.
Zgodnie z art. 2 ust. 5a ustawy o grach hazardowych:
Grami w karty są gry black jack, poker i baccarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe.
Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o grach hazardowych:
Działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości i gier na automatach może być prowadzona po uzyskaniu koncesji na kasyno gry, z zastrzeżeniem art. 5 ust. 1 i 1b oraz art. 6a ust. 2.
Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy o grach:
Podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.
Ponadto, jak stanowi art. 71 ust. 2 ustawy o grach hazardowych:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:
1) urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
2) udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.
Zgodnie z art. 71 ust. 3:
Obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z dniem rozpoczęcia urządzania gier hazardowych. W pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przystąpienia do turnieju.
Stosownie do art. 73 ust. 1 pkt 8 ustawy:
Podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera - kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że chcąc uczestniczyć w grach karcianych - pokera, rozgrywanego w formule niehazardowej, bez gwarantowanych nagród rzeczowych i pieniężnych, wpłacając kaucję na okaziciela za otrzymane żetony do gry (zarówno w formule turnieju wielostolikowego, jak i gier jednostolikowych czasowych) i otrzymując zwrot kaucji przypisany do ilości zwracanych żetonów lub pozostawionych w grze, by nie przerywać gry pozostałych uczestników turnieju, stanowiącej kaucję gwarancyjną na wypadek ich nie zwrócenia, zatrzymania lub zgubienia, otrzymuje Pan zwrot nie podlegający opodatkowaniu, bo jest to zwrot kaucji przypisanej do żetonów.
Wpłacając kaucję dokonuje Pan tylko zabezpieczenia finansowego otrzymanych przedmiotów (żetonów) do gry. Kaucje wpłaca Pan organizatorowi takich gier w formule bez nagród rzeczowych i pieniężnych, co jest koniecznym wymogiem dla gier niehazardowych. Kaucja zaś nie jest elementem fiskalnym a gra ma charakter rekreacji umysłowej.
W grach, w których ma Pan zamiar uczestniczyć nie ma elementu nagród rzeczowych ani pieniężnych. W związku z tym gra ma charakter niehazardowy, a kaucje nie stanowią wartości finansowej w zrozumieniu przychodów czy też rozchodów finansowych.
W grze nie ma przewidzianych żadnych nagród, zarówno gwarantowanych, jak i niegwarantowanych. Gra jest pozbawiona tych elementów całkowicie.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia czy w wypadku gier w pokera w którym nie ma nagród rzeczowych ani nagród finansowych można być zobligowanym do płacenia podatku od gier w zakresie otrzymywanych zwrotów dotyczących otrzymywanej przez Pana kaucji na okaziciela i czy w takiej sytuacji Pan, jako podatnik nie podlega pod ten podatek.
Na podstawie przedstawionego opisu sprawy należy uznać, że zwrot kaucji przypisanej do żetonów nie jest ani wygraną, ani opłatą za udział w grze, a środki te zostały wpłacone jako zabezpieczenie. Zwrot następuje zależnie od liczby zwróconych żetonów i nie wiąże się z żadną formą nagrody czy zysku dla uczestnika.
Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy o grach hazardowych podatnikiem podatku od gier jest m.in. uczestnik turnieju gry pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry. W przedstawionej sytuacji nie mamy do czynienia ani z organizacją gry hazardowej, ani z uczestnictwem w turnieju. Z kolei przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest m.in. urządzanie oraz udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera. Udział ten wiąże się z wpłatą wpisowego i możliwością uzyskania wygranej. W opisanej sytuacji nie występuje wpisowe ani wygrana - zwracane są jedynie środki zabezpieczające użyczenie żetonów. Należy także zaznaczyć, że w przypadku braku wygranej i braku wpisowego nie istnieje żadna kwota, która mogłaby stanowić podstawę naliczenia podatku, o której stanowi art. 73 ust. 1 pkt 8 ustawy określając podstawę opodatkowania jako kwotę wygranej pomniejszoną o wpisowe.
W związku z tym zwrot kaucji przypisanej do żetonów nie podlega podatkowi od gier - nie wynika z przepisów żaden obowiązek jego uiszczenia w tej sytuacji
Na podstawie przedstawionego opisu oraz powołanych przepisów ustawy o grach hazardowych, stwierdzić należy, że zwrot kaucji przypisanej do żetonów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier. W konsekwencji, nie będzie Pan zobligowany do płacenia podatku od gier w zakresie otrzymywanych zwrotów z tytułu kaucji na okaziciela.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie podatku od gier hazardowych jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Dodatkowo zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111; ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
