Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.365.2025.2.PR
Przychody z działalności usługowej zarządzania projektami w zakresie tworzenia gier mogą być opodatkowane stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego, o ile spełnione są warunki UZPD, a działalność nie obejmuje usług doradczych nieobjętych przez PKWiU 70.22.20.0. Interpretacja indywidualna potwierdza taką kwalifikację podatkową.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 12 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 3 lipca 2025 r. (wpływ 3 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od 2 maja 2023 r. Od 2 maja 2023 r. Wnioskodawca prowadzoną przez siebie jednoosobową działalność rozlicza na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „UZPD”). Aby rozpocząć rozliczanie jednoosobowej działalności gospodarczej na podstawie przepisów UZPD, Wnioskodawca, stosownie do art. 9 UZPD, złożył we właściwym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o PIT.
W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca osiąga przychody między innymi z tytułu świadczenia usług zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier komputerowych, które zostały szczegółowo opisane poniżej (dalej jako: „Usługi zarządzania projektami”). Wnioskodawca świadczy Usługi zarządzania projektami dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej jako: „Spółka”). Wnioskodawca planuje świadczenie Usług zarządzania projektami na rzecz Spółki także w przyszłości. Poza Spółką, Wnioskodawca może świadczyć Usługi zarządzania projektami także na rzecz innych podmiotów. W przypadku, w którym Usługi zarządzania projektami będą świadczone na rzecz innych podmiotów, świadczenie usług będzie odbywało się na warunkach analogicznych do warunków świadczenia usług na rzecz Spółki. Dalsze odniesienia do Spółki należy rozumieć także jako odniesienia do innych podmiotów, na rzecz których Usługodawca może świadczyć Usługi zarządzania projektami. Spółka jest podmiotem działającym w branży IT, który specjalizuje się w tworzeniu autorskich gier komputerowych. Z uwagi na wysoce złożony charakter utworów jakimi są gry komputerowe, istotnym elementem procesu ich tworzenia jest udział w procesie doświadczonej osoby, której zadaniem jest nadzór i koordynacja prowadzonego projektu oraz efektywna komunikacja pomiędzy wszystkimi uczestnikami projektu. Usługi zarządzania projektami świadczone są przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki na podstawie zawartej umowy o współpracy (dalej jako: „Umowa”). Stosownie do zapisów Umowy, Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki usługi zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier komputerowych, polegające w szczególności na:
1)sprawowaniu nadzoru nad planowaniem, realizacją oraz finalizowaniem projektów, obejmującym:
a)nadzór nad planowaniem z zakresu opracowywania potrzebnych zasobów oraz harmonogramu projektu oraz definiowanie wskaźników i kryteriów sukcesu projektu oraz procedur monitorowania;
b)nadzór nad realizacją z zakresu przydzielania zadań zgodnie z harmonogramem, monitorowania i raportowania postępu prac projektowych, zarządzania zmianami oraz monitorowania ryzyk w projekcie i oceny ich wpływu na harmonogram;
c)nadzór nad finalizacją projektu z zakresu dokonywania oceny końcowej projektu i jego jakości oraz nadawania kierunku procesu finalizacji, priorytetyzacji kluczowych dla finalizacji projektu działań oraz wprowadzania ich w życie, przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej;
2)zarządzaniu koordynacją prac członków zespołów projektowych, obejmującym wsparcie w wyznaczaniu celów i motywowaniu zespołów projektowych, zarządzanie komunikacją i współpracą członków zespołów projektowych, monitorowanie i ocenę pracy zespołów projektowych;
3)zarządzaniu monitorowaniem budżetu i czasu spędzonego nad projektem oraz ich optymalizacji pod względem efektywności z zakresu:
a)przestrzegania realizacji założeń budżetu i harmonogramu czasowego;
b)znajdowania rozwiązań na wypadek nieprzewidzianych problemów lub opóźnień;
c)śledzenia wydatków i czasu poświęconego na projekt;
d)optymalizacji procesów i zasobów w celu osiągnięcia większej efektywności danego projektu;
4)prowadzeniu spotkań z członkami zespołów projektowych w celu prezentowania projektów i sprawozdań z aktualnych prac obejmującym:
a)omawianie planów projektów z członkami zespołów w celu uzyskania zrozumienia wymagań projektowych oraz celów biznesowych;
b)przygotowywanie sprawozdań z postępu projektów, w tym informacji o harmonogramie, budżecie i postępach w realizacji projektów;
c)współpracę z członkami zarządu w celu znalezienia najlepszych rozwiązań;
5)zarządzaniu koordynacją prac dostawców zewnętrznych obejmującym wprowadzenie dostawców zewnętrznych w projekt (w tym zapoznanie ich z założeniami i planami danego projektu), nadzór nad procesami produkcji, harmonogramem oraz wydajnością pracy dostawców zewnętrznych w ramach projektu, przygotowywanie raportów z pracy dostawców zewnętrznych.
Opisany powyżej katalog usług odpowiada także rzeczywistości. Wskazane Usługi zarządzania projektami przez Wnioskodawcę polegają na tym, że dla Spółki Wnioskodawca prowadzi projekty z zakresu tworzenia gier komputerowych, gdzie zajmuje się m.in. wykonaniem ogółu czynności potrzebnych do prawidłowej realizacji projektu, w tym kompletuje zespół niezbędny do wykonania projektu, ustala budżety dla projektu, terminy realizacji projektu i jego poszczególnych etapów oraz dba o ich dotrzymanie, planuje pracę członków zespołu projektowego, nadzoruje czynności wykonywane przez zespół projektowy, koordynuje postępy prac z zarządem Spółki oraz wykonuje pozostałe czynności związane z prowadzeniem projektu. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują ogół czynności mających na celu prawidłową realizację projektu i zarządzanie projektem od jego rozpoczęcia do zakończenia.
Z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki, Wnioskodawca otrzymuje od Spółki stałe miesięczne wynagrodzenie, które płatne jest na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę.
Jednocześnie, Wnioskodawca wyjaśnia, że zgodnie z uzyskaną 28 kwietnia 2025 r. informacją z Urzędu Statystycznego, dotyczącą prawidłowej klasyfikacji Usług zarządzania projektami świadczonych przez Wnioskodawcę, usługi te zaliczają się do PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Wnioskodawca nie pełni jakiejkolwiek funkcji w Zarządzie Spółki. Wnioskodawca w Spółce posiada niewielki, mniejszościowy pakiet udziałów.
Wnioskodawca wskazuje, że nie opłaca podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawca nie wytwarza także wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Wnioskodawca nie podejmuje również wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Wnioskodawca nigdy nie pozostawał ze Spółką w stosunku pracy, w tym w ramach stosunku pracy nigdy nie wykonywał czynności odpowiadających Usługom zarządzania projektami.
Wnioskodawca, w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej nie osiągnął w żadnym roku podatkowym przychodu przekraczającego 2 000 000 euro. Podobnie 2 000 000 euro nie przekroczą przychody Wnioskodawcy w roku 2025. Wnioskodawca na potrzeby rozliczania ryczałtu w rozumieniu UZP prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 15 UZPD, jak również spełnia pozostałe wymogi ewidencyjne wskazane w art. 15 UZPD. W związku z tym, że Wnioskodawca od 2 maja 2023 r. rozlicza się na podstawie przepisów UZPD, jak również planuje kontynuowanie takiej formy rozliczenia w kolejnych latach podatkowych, Wnioskodawca powziął wątpliwość co do prawidłowej stawki ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych Usług zarządzania projektami.
W piśmie z 3 lipca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte pytania w wezwaniu:
1.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Wnioskodawca potwierdza, że prowadzona przez niego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
2.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskiwał/uzyskuje/będzie Pan uzyskiwać inne dochody podlegające opodatkowaniu? Czy prowadził/prowadzi/będzie Pan prowadzić ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?
Odpowiedź: Oprócz wskazanej we wniosku działalności gospodarczej, Wnioskodawca może czasami uzyskiwać od innych niż Spółka podmiotów inne dochody podlegające opodatkowaniu. W takich przypadkach, prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja każdorazowo będzie umożliwiać określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności odrębnie.
3.Czy w związku ze świadczeniem usług będących przedmiotem wniosku uzyskiwał/uzyskuje/będzie Pan uzyskiwał przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office)?
Odpowiedź: Wnioskodawca w związku ze świadczeniem usług będących przedmiotem wniosku nigdy nie uzyskiwał, nie uzyskuje, jak również nie będzie uzyskiwał od Spółki jakichkolwiek przychodów z tytułu świadczenia usług firm centralnych (head office).
4.Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku były/są/będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku nie były, nie są, jak również nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie jest przedstawicielem wolnego zawodu w rozumieniu tej ustawy.
5.Czy w ramach wykonywanych usług będących przedmiotem wniosku świadczył/świadczy/będzie świadczył Pan usługi doradcze związane z zarządzaniem? Proszę o szczegółowe wyjaśnienie.
Odpowiedź: W ramach usług świadczonych na rzecz Spółki Wnioskodawca nie wykonywał, nie wykonuje, jak również nie będzie świadczył usług doradczych związanych z zarządzaniem. Rola Wnioskodawcy w Spółce sprowadza się do zarządzania projektami prowadzonymi przez Spółkę z zakresu produkcji gier komputerowych, gdzie Wnioskodawca wykorzystuje głównie swoje bogate doświadczenie dotyczące procesu tworzenia gier komputerowych. Wnioskodawca nie zajmuje się jednak doradztwem związanym z zarządzaniem samą Spółką, w tym w szczególności nie pełni jakiejkolwiek funkcji w zarządzie Spółki, ani nie pełni funkcji dyrektora/menedżera zarządzającego Spółką.
6.Jakie dokładnie czynności wykonywał/wykonuje/będzie Pan wykonywał w ramach świadczonej usługi zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier będącej przedmiotem wniosku? Należy wskazać na czym konkretnie polegały/polegają/będą polegały Pana czynności w zakresie:
1)sprawowania nadzoru nad planowaniem, realizacją oraz finalizowaniem projektów, obejmującego:
a)nadzór nad planowaniem z zakresu opracowywania potrzebnych zasobów oraz harmonogramu projektu oraz definiowanie wskaźników i kryteriów sukcesu projektu oraz procedur monitorowania;
b)nadzór nad realizacją z zakresu przydzielania zadań zgodnie z harmonogramem, monitorowania i raportowania postępu prac projektowych, zarządzania zmianami oraz monitorowania ryzyk w projekcie i oceny ich wpływu na harmonogram;
c)nadzór nad finalizacją projektu z zakresu dokonywania oceny końcowej projektu i jego jakości oraz nadawania kierunku procesu finalizacji, priorytetyzacji kluczowych dla finalizacji projektu działań oraz wprowadzania ich w życie, przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej;
2)zarządzania koordynacją prac członków zespołów projektowych, obejmującego wsparcie w wyznaczaniu celów i motywowaniu zespołów projektowych, zarządzanie komunikacją i współpracą członków zespołów projektowych, monitorowanie i ocenę pracy zespołów projektowych;
3)zarządzania monitorowaniem budżetu i czasu spędzonego nad projektem oraz ich optymalizacji pod względem efektywności z zakresu:
a)przestrzegania realizacji założeń budżetu i harmonogramu czasowego;
b)znajdowania rozwiązań na wypadek nieprzewidzianych problemów lub opóźnień;
c)śledzenia wydatków i czasu poświęconego na projekt;
d)optymalizacji procesów i zasobów w celu osiągnięcia większej efektywności danego projektu;
4)prowadzenia spotkań z członkami zespołów projektowych w celu prezentowania projektów i sprawozdań z aktualnych prac obejmujących;
a)omawianie planów projektów z członkami zespołów w celu uzyskania zrozumienia wymagań projektowych oraz celów biznesowych;
b)przygotowywanie sprawozdań z postępu projektów, w tym informacji o harmonogramie, budżecie i postępach w realizacji projektów;
c)współpracę z członkami zarządu w celu znalezienia najlepszych rozwiązań;
5)zarządzania koordynacją prac dostawców zewnętrznych obejmującego wprowadzenie dostawców zewnętrznych w projekt (w tym zapoznanie ich z założeniami i planami danego projektu), nadzór nad procesami produkcji, harmonogramem oraz wydajnością pracy dostawców zewnętrznych w ramach projektu, przygotowywanie raportów z pracy dostawców zewnętrznych.
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegały/polegają/będą polegały wymienione przez Pana czynności?
2)czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły?
3)jaki był/jest/będzie ich zakres?
4)co było/jest/będzie ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych w ppkt 1-5 przez Pana czynności wykonywanych w ramach usługi zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier będącej przedmiotem wniosku.
Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie o to, jakie dokładnie czynności Wnioskodawca wykonywał/wykonuje/będzie wykonywał w ramach świadczonych usług zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier będących przedmiotem wniosku, Wnioskodawca wskazuje, że jeśli chodzi o:
a)sprawowanie nadzoru nad planowaniem, realizacją oraz finalizowaniem projektów, to:
- nadzór nad planowaniem z zakresu opracowywania potrzebnych zasobów oraz harmonogramu projektu oraz definiowanie wskaźników i kryteriów sukcesu projektu oraz procedur monitorowania polega m.in. na tym, że (…);
- nadzór nad realizacją z zakresu przydzielania zadań zgodnie z harmonogramem, monitorowania i raportowania postępu prac projektowych, zarządzania zmianami oraz monitorowania ryzyk w projekcie i oceny ich wpływu na harmonogram polega m.in. na (…);
- nadzór nad finalizacją projektu z zakresu dokonywania oceny końcowej projektu i jego jakości oraz nadawania kierunku procesu finalizacji, priorytetyzacji kluczowych dla finalizacji projektu działań oraz wprowadzania ich w życie, przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej polega przykładowo na (…);
b)zarządzanie koordynacją prac członków zespołów projektowych, obejmujące wsparcie w wyznaczaniu celów i motywowaniu zespołów projektowych, zarządzanie komunikacją i współpracą członków zespołów projektowych, monitorowanie i ocenę pracy zespołów projektowych, to: (…);
c)zarządzanie monitorowaniem budżetu i czasu spędzonego nad projektem i oraz ich optymalizacji pod względem efektywności:
- z zakresu przestrzegania realizacji założeń budżetu i harmonogramu czasowego: polega to m.in. na (…);
- z zakresu znajdowania rozwiązań na wypadek nieprzewidzianych problemów lub opóźnień: polega to m.in. na (…);
- z zakresu śledzenia wydatków i czasu poświęconego na projekt: polega to m.in. na (…);
- z zakresu optymalizacji procesów i zasobów w celu osiągnięcia większej efektywności danego projektu: polega to m.in. na (…);
d)prowadzenie spotkań z członkami zespołów projektowych w celu prezentowania projektów i sprawozdań z aktualnych prac obejmujących:
- omawianie planów projektów z członkami zespołów w celu uzyskania zrozumienia wymagań projektowych oraz celów biznesowych; polega to na (…);
- przygotowywanie sprawozdań z postępu projektów, w tym informacji o harmonogramie, budżecie i postępach w realizacji projektów: polega to m.in. na (…);
- współpracę z członkami zarządu w celu znalezienia najlepszych rozwiązań: polega to m.in. na (…);
e)zarządzanie koordynacją prac dostawców zewnętrznych obejmujące wprowadzenie dostawców zewnętrznych w projekt (w tym zapoznanie ich z założeniami i planami danego projektu), nadzór nad procesami produkcji, harmonogramem oraz wydajnością pracy dostawców zewnętrznych w ramach projektu, przygotowywanie raportów z pracy dostawców zewnętrznych polega to m.in. na (…);
7.W związku ze wskazaniem w opisie sprawy:
Wnioskodawca nie pełni jakiejkolwiek funkcji w Zarządzie Spółki. Wnioskodawca w Spółce posiada niewielki, mniejszościowy pakiet udziałów.
proszę o wyjaśnienie:
a)jaki był/jest/będzie zakres Pana obowiązków jako udziałowca Spółki, na rzecz której świadczył/świadczy/będzie Pan świadczyć usługę zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier będącą przedmiotem wniosku? Proszę szczegółowo opisać.
b)czy zakres czynności w ramach usługi zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier wykonywanych w ramach działalności gospodarczej na rzecz Spółki pokrywał się/pokrywa się/będzie się pokrywać z Pana obowiązkami jako udziałowca Spółki, czy były/są/będą to zupełnie odrębne czynności? Proszę o wyczerpujące uzasadnienie.
Odpowiedź: Jeśli chodzi o rolę i zakres obowiązków Wnioskodawcy jako udziałowca Spółki, na rzecz której Wnioskodawca świadczył/świadczy/będzie świadczyć usługi zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier komputerowych, Wnioskodawca wskazuje, że rola Wnioskodawcy jako udziałowca Spółki sprowadza się wyłącznie do standardowych obowiązków/praw wspólnika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wynikających z Kodeksu spółek handlowych. W praktyce, rola ta polega przede wszystkim na uczestniczeniu w organizowanych co jakiś czas Zgromadzeniach Wspólników Spółki, w tym Zwyczajnych Zgromadzeniach Wspólników Spółki, na których Wnioskodawca głosuje nad uchwałami przewidzianymi porządkiem obrad. Wnioskodawca, w związku ze swoim statusem wspólnika Spółki, nie wykonuje na rzecz Spółki jakichkolwiek związanych z tym świadczeń czy usług.
Usługi z zakresu zarządzania projektami dotyczącymi gier komputerowych świadczone są przez Wnioskodawcę odrębnie, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a usługi te w żadnym stopniu nie pokrywają się z obowiązkami/prawami Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki.
Pytanie
Czy przychody ze świadczonych przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku Usług zarządzania projektami w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, kwalifikują się do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD, według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, na tak postawione pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym, stosownie do treści art. 6 ust. 1 UZPD w zw. z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a UZPD oraz art. 9 ust. 1 UZPD, podatnicy będący osobami fizycznymi mogą opodatkować uzyskane z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne po spełnieniu następujących warunków:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro;
2)złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu.
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ust. 1 i 2 UZPD, tj. jeśli podatnik uzyskuje przychody z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
1)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
2)w formie spółki wraz z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
3)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą jakiekolwiek negatywne przesłanki, które uniemożliwiają Wnioskodawcy rozliczanie prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem na podstawie przepisów UZPD. Wnioskodawca nie osiągnął w żadnym z lat podatkowych przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro oraz dodatkowo nie wystąpiły w stosunku do prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej przesłanki określone w art. 8 ust. 1 i 2 UZPD. Wnioskodawca złożył także w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze powyższe, nie budzi wątpliwości, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do opodatkowania przychodów z ww. działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem, że nie zajdą w przyszłości okoliczności uniemożliwiające dalsze opodatkowanie ryczałtem.
Możliwość opłacania oraz właściwa wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 UZPD.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 UZPD użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z powyższym, konstrukcja przepisów UZPD przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej jest stawka 8,5%, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej – wyższej bądź niższej – stawki ryczałtu.
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Usługi zarządzania projektami opisane w stanie faktycznym złożonego wniosku, tj. usługi zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier komputerowych, należy zakwalifikować do symbolu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny w dniu 25 marca 2019 r. (dalej jako: „Wyjaśnienia”), są to usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp. i usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
W ocenie Wnioskodawcy, opisane w złożonym wniosku Usługi zarządzania projektami wprost pokrywają się z opisem działu 70.22.20.0 klasyfikacji PKWiU wskazanym w wyjaśnieniach, ponieważ jak zostało to wskazane, ogół czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach Usług zarządzania projektami dotyczy zarządzania projektami z zakresu tworzenia gry/gier komputerowych realizowanymi dla klientów Wnioskodawcy, od momentu rozpoczęcia projektu, aż do jego zakończenia. Taka klasyfikacja została także potwierdzona przez Urząd Statystyczny (...) na wniosek Wnioskodawcy.
Symbol PKWiU 70.22.20.0 nie został w żadnym z przepisów art. 12 UZPD wprost przypisany do konkretnej stawki ryczałtu, w związku z czym uznać należy, że stawką właściwą dla usług należących do PKWiU 70.22.20.0 jest stawka 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD. W szczególności należy zauważyć, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m UZPD, dla usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, właściwa stawka ryczałtu to 15%. Symbol „ex” wskazany w przytoczonym przepisie oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wprost wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi powinny zostać objęte stawką 8,5%. Taki wniosek należy wywodzić z art. 4 ust. 4 UZPD, zgodnie z którym ilekroć u UZPD używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Na podstawie treści i oznaczeń użytych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m UZPD stwierdzić należy, że opodatkowaniu stawką 15% jako usługi doradztwa związanego z zarządzaniem podlegały będą usługi firm centralnych i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych (70.10) oraz usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami (70.22.1), z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym. Usługodawca nie świadczy tego typu usług w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Natomiast stawką ryczałtu 8,5% będą opodatkowane pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), tj. w szczególności kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia Usług zarządzania projektami w ramach działalności gospodarczej stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD mogą być opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Powyższe potwierdza stanowisko prezentowane w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Jako przykład można wskazać interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 września 2023 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS, w której Organ stwierdził, że: „(...) przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 są opodatkowane stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”. Podobnie wskazano w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 maja 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-1. 4011.234.2025.2.KKO oraz w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 grudnia 2024 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011.530.2024.2.KB.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;
2) ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;
2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;
2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;
3) ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;
4) ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że od 2 maja 2023 r. prowadzoną jednoosobową działalność rozlicza Pan na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej osiąga Pan przychody między innymi z tytułu świadczenia usług zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier komputerowych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które zostały szczegółowo opisane w uzupełnieniu, polegające na:
1)sprawowaniu nadzoru nad planowaniem, realizacją oraz finalizowaniem projektów, obejmujący,:
a)nadzór nad planowaniem z zakresu opracowywania potrzebnych zasobów oraz harmonogramu projektu oraz definiowanie wskaźników i kryteriów sukcesu projektu oraz procedur monitorowania;
b)nadzór nad realizacją z zakresu przydzielania zadań zgodnie z harmonogramem, monitorowania i raportowania postępu prac projektowych, zarządzania zmianami oraz monitorowania ryzyk w projekcie i oceny ich wpływu na harmonogram;
c)nadzór nad finalizacją projektu z zakresu dokonywania oceny końcowej projektu i jego jakości oraz nadawania kierunku procesu finalizacji, priorytetyzacji kluczowych dla finalizacji projektu działań oraz wprowadzania ich w życie, przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej;
2)zarządzaniu koordynacją prac członków zespołów projektowych, obejmującym wsparcie w wyznaczaniu celów i motywowaniu zespołów projektowych, zarządzanie komunikacją i współpracą członków zespołów projektowych, monitorowanie i ocenę pracy zespołów projektowych;
3)zarządzaniu monitorowaniem budżetu i czasu spędzonego nad projektem oraz ich optymalizacji pod względem efektywności z zakresu:
a)przestrzegania realizacji założeń budżetu i harmonogramu czasowego;
b)znajdowania rozwiązań na wypadek nieprzewidzianych problemów lub opóźnień;
c)śledzenia wydatków i czasu poświęconego na projekt;
d)optymalizacji procesów i zasobów w celu osiągnięcia większej efektywności danego projektu;
4)prowadzeniu spotkań z członkami zespołów projektowych w celu prezentowania projektów i sprawozdań z aktualnych prac obejmującym:
a)omawianie planów projektów z członkami zespołów w celu uzyskania zrozumienia wymagań projektowych oraz celów biznesowych;
b)przygotowywanie sprawozdań z postępu projektów, w tym informacji o harmonogramie, budżecie i postępach w realizacji projektów;
c)współpracę z członkami zarządu w celu znalezienia najlepszych rozwiązań;
5)zarządzaniu koordynacją prac dostawców zewnętrznych obejmującym wprowadzenie dostawców zewnętrznych w projekt (w tym zapoznanie ich z założeniami i planami danego projektu), nadzór nad procesami produkcji, harmonogramem oraz wydajnością pracy dostawców zewnętrznych w ramach projektu, przygotowywanie raportów z pracy dostawców zewnętrznych.
W związku ze świadczeniem usług będących przedmiotem wniosku nigdy nie uzyskiwał, nie uzyskuje, jak również nie będzie uzyskiwał Pan od Spółki jakichkolwiek przychodów z tytułu świadczenia usług firm centralnych (head office). Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie były, nie są, jak również nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach usług świadczonych na rzecz Spółki nie wykonywał, nie wykonuje, jak również nie będzie Pan świadczył usług doradczych związanych z zarządzaniem. Oprócz wskazanej we wniosku działalności gospodarczej, może Pan czasami uzyskiwać od innych niż Spółka podmiotów inne dochody podlegające opodatkowaniu. W takich przypadkach, prowadzona przez Pana ewidencja każdorazowo będzie umożliwiać określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie.
W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług zarządzania projektami z zakresu tworzenia gier komputerowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które nie stanowiły/nie stanowią/nie będą stanowić usług doradztwa związanych z zarządzaniem, podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka 8,5% do usług będących przedmiotem wniosku miała/ma/będzie miała zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
·zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
