Postanowienie NSA z dnia 23 lipca 2025 r., sygn. III OSK 924/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Sławomir Wojciechowski po rozpoznaniu w dniu 23 lipca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta [...] od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 4 marca 2025 r., sygn. akt II SA/Gl 1676/24 w sprawie ze skargi Prezydenta Miasta [...] na uchwałę Sejmiku Województwa [...] z dnia 21 października 2024 r., nr [...] w przedmiocie przyjęcia Planu gospodarki odpadami dla województwa [...] postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi Prezydenta Miasta [...] (dalej także jako: "Prezydent Miasta", "skarżący", "skarżący kasacyjnie") jest uchwała [...] Sejmiku Województwa [...] (dalej także jako: "Sejmiku Województwa", "organ") z dnia 21 października 2024 r. w sprawie przyjęcia Planu gospodarki odpadami dla województwa [...] na lata [...]. Uchwała ta została podjęta na podstawie art. 18 pkt 20 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 566) oraz art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1587, ze zm.) w związku z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2151, ze zm.). W jej treści wskazano, że przyjmuje się Plan gospodarki odpadami dla województwa [...] na lata [...], stanowiący załącznik do uchwały (§ 1 uchwały). Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Województwa [...] (§ 2 uchwały). W § 3 uchwały wskazano na utratę mocy uchwały Nr [...] Sejmiku Województwa [...] z dnia 24 kwietnia 2017 r. w sprawie przyjęcia Planu gospodarki odpadami dla województwa [...] na lata [...]. Zgodnie z § 4 uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Prezydent Miasta zaskarżył ww. uchwałę w zakresie pkt 3.6 Planu gospodarki odpadami dla województwa [...] na lata [...], który wskazuje miejsce magazynowania dla zatrzymanych transportów odpadów w [...] przy ul. [...]. Zarzucił naruszenie art. 24a ust. 2 ustawy o odpadach poprzez brak merytorycznego rozpatrzenia w toku procedury uchwałodawczej negatywnej opinii Prezydenta Miasta, wykonującego zadania starosty, co do możliwości utworzenia miejsca dla zatrzymanych pojazdów wraz z odpadami na wyznaczonym terenie.
