Ustalanie przez wójta cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej
W kwestii określania zasad, jak również cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, regułą jest, że organem właściwym jest tu organ stanowiący gminy. Natomiast ewentualna kompetencja organu wykonawczego (wójta burmistrza, prezydenta miasta) wynika wyłącznie z upoważnienia udzielonego przez organ stanowiący. Prawidłowe udzielenie takiego upoważnienia, a także właściwa jego realizacja (co nie zawsze ma miejsce), ma istotne znaczenie w kształtowaniu obowiązujących na terenie gminy przepisów dotyczących korzystania z obiektów użyteczności publicznej.
Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej (art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Przepis ten określa więc ustawową zasadę domniemania właściwości rady gminy (miasta) „we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania gminy”.
W zakresie ustalania przepisów lokalnych dotyczących obiektów i urządzeń użyteczności publicznej należy zwrócić uwagę na art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. Przepis ten formułuje upoważnienie ustawowe do określania na terenie gminy przepisów dotyczących zasad i trybu korzystania z obiektów. Jednocześnie przepis ten – ani też żaden inny sformułowany w art. 40 u.s.g. – nie stanowi podstawy prawnej do regulowania przepisów określających ceny i opłaty za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
