Czy wójt może zaskarżyć uchwałę w sprawie referendum dotyczącego jego odwołania
Obowiązujące przepisy w sposób ścisły określają okoliczności mogące spowodować przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie odwołania wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Oczywiste jest przy tym, że każda z tych inicjatyw jest działaniem wbrew woli i interesowi włodarza – a tym samym stanowi zdarzenie, które ów włodarz może chcieć podważyć. Pytanie tylko, czy faktycznie może to skutecznie zrobić.
Referendum w sprawie odwołania wójta (burmistrza, prezydenta miasta; dalej: wójt) może zostać zorganizowane co do zasady z inicjatywy dwóch różnych podmiotów. Pierwszym z nich będzie organ stanowiący gminy (miasta), którego kompetencja w tym zakresie wynika wprost z przepisów ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Kompetencje te zostały przez ustawodawcę powiązane z takimi instytucjami, jak absolutorium z tytułu wykonania budżetu czy wotum zaufania bądź też z samą inicjatywą organu stanowiącego.
Kiedy rada gminy decyduje o referendum o odwołaniu
Zgodnie z art. 28a ust. 1 u.s.g. , podjęta po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru wójta i nie później niż na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji – jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta. Z kolei, jak stanowi ust. 3 tego artykułu, w przypadku podjęcia uchwały o nieudzieleniu absolutorium rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium.
