Dziesięć nieprawidłowości w zakresie ewidencji rozrachunków, roszczeń i rozliczeń
Jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe są zobowiązane do ewidencjonowania należności i zobowiązań zgodnie z przepisami o rachunkowości, na kontach ustalonych w rozporządzeniu w sprawie rachunkowości oraz planów kont. W praktyce ewidencja tych aktywów i pasywów sprawia służbom finansowo-księgowym wiele trudności – co skutkuje błędami, pociągającymi za sobą nierzetelność ksiąg rachunkowych oraz sprawozdawczości budżetowej i finansowej.
Przedstawiamy 10 nieprawidłowości w tym zakresie.
1. Nieewidencjonowanie w księgach rachunkowych rozrachunków, tj. ujmowanie kwot powstałych należności i zobowiązań dopiero w dacie ich zapłaty, zamiast księgowania osobno operacji powstania należności lub zobowiązania pod datą wykonania usługi lub dostawy, a osobno operacji zapłaty – w dniu otrzymania lub wydatkowania pieniędzy.
