Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.294.2025.2.AW
Wydatki poniesione przez spółkę na modernizację infrastruktury drogowej jako integralny element realizowanej inwestycji niedrogowej mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przyszłymi przychodami spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo 9 lipca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) S.A. jest spółką akcyjną z siedzibą w Polsce, posiada zakłady w (…), prowadzi działalność gospodarczą w sektorze (…). Spółka specjalizuje się w trzech głównych segmentach: (…). Odpady, w zależności od kategorii i kaloryczności są utylizowane poprzez (…), przetwarzane na (…), którego odbiorcami są m.in. (…) oraz zestalanie i stabilizację (…), które w oparciu o autorską (i opatentowaną) technologię, są przetwarzane na neutralny dla środowiska (…) sprzedawany końcowym odbiorcom (np. (…)).
Spółka jest w trakcie realizacji inwestycji niedrogowej pn.: „(…)”. Instalacja służyć będzie do przetwarzania (…) i produkcji (…) - wyrobu (…). W ramach rozbudowy i przebudowy przewidziano budowę nowych obiektów oraz koniecznej infrastruktury, dostosowanie i modernizację istniejących obiektów czy urządzeń. Zmianie ulegnie również zdolność produkcyjna przetwarzania odpadów w instalacji – ze (…) ton na (…) ton w ciągu roku. Każde kolejne zwiększenie zdolności produkcyjnej przetwarzania odpadów w instalacji powyżej (…) ton w ciągu roku będzie wymagało uzyskania nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Maksymalna roczna produkcja (…) wynosić będzie (…) ton rocznie. Dnia (…) 2024 r. otrzymała decyzję (…) zatwierdzającą projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany oraz udzielenie pozwolenia na budowę.
Jednym z kluczowych elementów realizacji tej inwestycji jest modernizacja drogi powiatowej (…) graniczącej z Zakładem (…). Dojazd do zakładu możliwy jest jedynie za pośrednictwem wyżej wymienionej drogi powiatowej.
Prognozowany wzrost produkcji skutkować będzie zwiększeniem natężenia ruchu. Wychodząc naprzeciw, Spółka porozumiała się z Powiatowym Zarządem Dróg (…). Zdecydowano się na działania w celu poprawy przepustowości drogi na odcinku zakładu oraz podniesienia poziomu bezpieczeństwa. Planowane działania obejmują między innymi budowę chodnika na wskazanym odcinku. Zawarcie porozumienia wynika z intensywnej eksploatacji drogi spowodowanej prowadzoną działalnością przetwórczą. Dzięki tym inicjatywom, poprawa bezpieczeństwa przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku Spółki w oczach lokalnej społeczności, mimo specyfiki działalności związanej z przetwórstwem odpadów.
Choć sama inwestycja nie dotyczy infrastruktury drogowej, Spółka jako inwestor zobowiązała się do przeprowadzenia prac modernizacyjnych na gruncie należącym do Powiatu w całości ponosząc koszty tego przedsięwzięcia. Działania te będą realizowane na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 645 z późn. zm.), który umożliwia zawarcie porozumienia między inwestorem a zarządcą drogi w celu realizacji Inwestycji Drogowej jako elementu towarzyszącego inwestycji niedrogowej.
W tym celu (…) 2024 r. została zawarta umowa z Powiatem w sprawie określenia szczegółowych warunków realizacji Inwestycji drogowej spowodowanej Inwestycją niedrogową.
Zgodnie z tą umową Spółka zamierza zrealizować przebudowę drogi powiatowej, dodatkowo wykonać zjazd w celu zapewnienia połączenia z drogą powiatową oraz budowę chodnika wraz z odwodnieniem.
Zobowiązuje się na własny koszt zrealizować Inwestycję Drogową spełniającą wymagania bezpieczeństwa ruchu drogowego. Roboty budowlane wykonane będą z materiałów, których jakość odpowiada wymogom dopuszczonych do obrotu zgodnie z wymaganiami i normami wynikającymi z obowiązujących przepisów oraz wymaganiami dokumentacji projektowej.
Po zakończeniu prac Inwestycja zostanie wydana Powiatowi w terminie zgodnych z harmonogramem robót na podstawie sporządzonego protokołu odbioru końcowego, w którym zawarte będą koszty poniesionych nakładów.
Ze względu na rodzaj i charakter przewożonych materiałów, obecny stan techniczny drogi nie spełnia wymogów dla zwiększonego natężenia ruchu pojazdów ciężarowych, które będą obsługiwać rozbudowaną instalację. Brak odpowiedniej infrastruktury drogowej może prowadzić m.in. do pogorszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwiększenia uciążliwości dla mieszkańców czy ograniczenia efektywności logistycznej zakładu.
Poprawa stanu drogi objętej modernizacją przyczyni się do podniesienia jej bezpieczeństwa, umożliwi sprawne i bezpieczne funkcjonowanie zakładu, ograniczy negatywny wpływ transportu ciężkiego na lokalną społeczność.
Pytania
1.Czy spółka ma prawo zaliczyć wydatki na Inwestycję Drogową do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT?
2.Czy poniesione wydatki na Inwestycję Drogową stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami, stosownie do treści art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p. (tzw. koszty pośrednie) i czy można zaliczyć je w koszty w dacie ich poniesienia?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W związku z tym Spółka stoi na stanowisku, że ma prawo zaliczyć poniesione wydatki na Inwestycję Drogową do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te uzasadnia charakter prowadzonej działalności gospodarczej – konieczność ciągłego i intensywnego korzystania z drogi publicznej stanowiącej jedyną drogę dojazdową do zakładu.
Ad 2. Wg Spółki, wydatki poniesione na realizację Inwestycji Drogowej stanowić będą koszt inny niż bezpośrednio związany z przychodami, o którym mowa w art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., stanowiąc tzw. koszt pośredni, z uwagi na brak bezpośredniego związku z konkretnymi przychodami Spółki czy z okresem ich uzyskiwania. Poniesione przez Spółkę koszty stanowią pośredni wymóg dla osiągnięcia przyszłych zysków w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Jednocześnie Spółka uważa, że wydatki poniesione na ww. realizację inwestycji są potrącalne w momencie ich poniesienia, tj. zaksięgowania na koncie w księgach rachunkowych na podstawie faktury lub innego dowodu w przypadku braku faktury.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…).
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.
Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien więc wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym. W tym celu każdorazowo wymagana jest ocena istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało.
Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.
W analizowanej sprawie można stwierdzić, że wydatki ponoszone na modernizację drogi powiatowej stanowiącej dojazd do Państwa zakładu, wykonywanej w ramach realizowanej przez Państwa rozbudowy i przebudowy miejsc (…) odpadów, stanowią koszty uzyskania przychodów. Jak wskazano we wniosku, droga ta jest jedyną drogą dojazdową do zakładu, który obecnie ulega rozbudowie i przebudowie. W trakcie realizacji inwestycji przewidziano budowę nowych obiektów i koniecznej infrastruktury oraz dostosowanie i modernizację istniejących obiektów czy urządzeń co przełoży się na prognozowany wzrost produkcji wyrobów powstających z (…). Okoliczność ta skutkować będzie zwiększeniem natężenia ruchu na ww. drodze powiatowej. W związku z tym Spółka, w porozumieniu z zarządcą drogi zdecydowała się na działania w celu poprawy przepustowości drogi na odcinku zakładu oraz podniesienia poziomu bezpieczeństwa, m.in. poprzez wykonanie zjazdu w celu zapewnienia połączenia z drogą powiatową oraz budowę na wskazanym odcinku chodnika wraz z odwodnieniem. Zawarcie porozumienia wynika z intensywnej eksploatacji drogi spowodowanej prowadzoną działalnością przetwórczą. Dzięki tym inicjatywom, poprawa bezpieczeństwa przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku Spółki w oczach lokalnej społeczności, mimo specyfiki działalności związanej z (…).
Powyższe wskazuje na związek przyczynowy dokonywanych przez Państwa wydatków ponoszonych na Inwestycję Drogową, tj. modernizację drogi powiatowej, z mającym być wygenerowanym zwiększonym przychodem zakładu ze sprzedaży produkowanych wyrobów, co pozwala na uznanie ich za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop.
Tym samym Państwa stanowisko dotyczące pytania 1 – należało uznać za prawidłowe.
Przepisy updop dokonują podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami). Wskazać należy, że:
- za koszty bezpośrednie uznaje się te wydatki, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła i są one niezbędne dla osiągnięcia przychodu (są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów);
- za koszty pośrednie uważa się te wydatki, które ponoszone są w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, tj. wydatki na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, związane z całokształtem działalności. Co do zasady kosztów takich nie można przypisać konkretnym przychodom, jak również ocenić szczegółowo stopnia ich wpływu na uzyskanie przychodów.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji kosztu „bezpośredniego” oraz kosztu „pośredniego” – brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach, których wydatki te są ponoszone. Przy czym, jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest „zidentyfikowanie” wpływu danego kosztu na wielkość osiągniętych przychodów. Do tej kategorii należą głównie te koszty, które mogą być przydzielone, przypisane do określonych wyrobów bądź usług. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.
Natomiast pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika – brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Każdy z ww. wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Stąd nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.
Biorąc pod uwagę opis sprawy, poczynione przez Państwa wydatki na Inwestycję Drogową należy uznać za pośrednio związane z przychodem, bowiem ich poniesienie nie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła – sprzedaży wyrobów powstających w procesie produkcji związanej z (…), mimo iż są one niezbędne dla osiągnięcia przychodu (są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów).
Przechodząc do ustalenia momentu potrącalności wydatków pośrednio związanych z przychodami należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 15 ust. 4d-4e updop.
Zgodnie z art. 15 ust. 4d updop:
Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
W myśl art. 15 ust. 4e updop:
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Cytowany art. 15 ust. 4e updop, przewiduje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków udokumentowanych zarówno fakturą (rachunkiem), jak i innym dowodem w przypadku braku faktury (rachunku). Należy jednak mieć na uwadze, że „inny dowód” winien – stosownie do ogólnych zasad zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów – wiarygodnie dokumentować poniesienie danego wydatku w celu zgodnym z ustawą.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, w odniesieniu do pytania dotyczącego kwalifikacji wydatków stwierdzić należy, że wydatki poniesione na realizację Inwestycji Drogowej stanowią inne niż bezpośrednio związane z przychodami koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 4d updop, będąc tzw. kosztami pośrednimi, z uwagi na brak bezpośredniego związku z konkretnymi przychodami Spółki czy z okresem ich uzyskiwania.
W tym miejscu wskazać należy, że wydatki poniesione na realizację ww. Inwestycji Drogowej są potrącalne w momencie ich poniesienia, tj. w momencie zaksięgowania na koncie w księgach rachunkowych na podstawie faktury (rachunku) lub innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), lecz nie wcześniej niż w momencie podpisania końcowego protokołu odbiorczego i formalnego przekazania inwestycji drogowej Gminie.
Wobec powyższego momentem, w którym są Państwo uprawnieni do ujęcia ww. wydatków w kosztach uzyskania przychodów jest moment formalnego przekazania inwestycji Gminie, dopiero bowiem w tym momencie, koszty te mają charakter definitywny.
Tym samym Państwa stanowisko dotyczące pytania 2 - należało uznać za prawidłowe
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej,interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
