Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.318.2025.4.IN
Wypłata dywidendy i zaliczek na poczet dywidendy przez małego podatnika w roku podjęcia uchwały podlega opodatkowaniu według stawki ryczałtu odpowiedniej dla statusu podatnika w tym roku, niezależnie od roku faktycznej wypłaty lub lat, za które wypłata ta jest dokonywana.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie przyjęcia, że:
- wypłata w 2025 r. dywidendy za 2023 r. i 2024 r., będzie podlegała opodatkowaniu 10% stawką ryczałtu – jest prawidłowe;
- wypłata w 2025 r. zaliczek na poczet dywidendy za 2025 rok będzie podlegała opodatkowaniu 10% stawką ryczałtu – jest prawidłowe;
- wypłata w 2026 r. dywidendy za 2023 r. i 2024 r., będzie podlegała opodatkowaniu 20% stawką ryczałtu – jest nieprawidłowe;
- wypłata w 2026 r. dywidendy za 2025 r., będzie podlegała opodatkowaniu 20% stawką ryczałtu – jest prawidłowe;
- wypłata w 2026 r. zaliczek na poczet dywidendy za 2026 rok będzie podlegała opodatkowaniu 20% stawką ryczałtu – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania właściwej stawki ryczałtu do wypłacanych dywidend oraz zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 lipca 2025 r. (data wpływu 11 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Podatnik - Spółka A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest tzw. małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025r. poz. 278, 340), zwana dalej „Ustawa o CIT". Wnioskodawca przewiduje, że w 2026 r. utraci status małego podatnika, z uwagi na przekroczenie limitu przychodów. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Od dnia stycznia 2023 r., Wnioskodawca dokonał wyboru rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy o CIT, tj. ryczałtem od dochodów spółek (dalej jako "Ryczałt"). Od dnia wyboru opodatkowania Ryczałtem Wnioskodawca spełnia warunki uprawniające do wyboru i opodatkowania przewidziane w art. 28j ust. 1 pkt 1-6 ustawy o CIT.
Spółka zajmuje się budową i późniejszą sprzedażą mieszkań. Pierwsze mieszkania sprzedane zostały przed przystąpieniem do CIT estońskiego, tj. w 2022r.
1)Spółka planuje w roku 2025 wypłacić Wspólnikom zysk przeznaczony na wypłatę z tytułu dywidendy za lata 2023 oraz 2024, a także zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2025. Wnioskodawca posiada środki wystarczające na wypłatę oraz spełnia warunki, o których mowa w art. 195 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm., dalej jako "k.s.h."), tj, jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe wykazuje zysk.
2)Spółka planuje w roku 2025 wypłacić Wspólnikom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2025. Wnioskodawca posiada będzie środki wystarczające na wypłatę. Przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 195 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm„ dalej jako "k.s.h."), tj., jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe wykaże zysk.
3)Spółka planuje w roku 2026 wypłacić Wspólnikom zysk przeznaczony na wypłatę z tytułu dywidendy za lata 2023, 2024 oraz 2025, jeżeli posiadać będzie środki wystarczające na wypłatę. Przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 195 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm., dalej jako "k.s.h."), tj., jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe wykaże zysk.
4)Spółka planuje w roku 2026 wypłacić Wspólnikom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2026, jeżeli posiadać będzie środki wystarczające na wypłatę. Przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 195 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm., dalej jako "k.s.h."), tj., jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe wykaże zysk.
Co istotne zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy oraz wypłaty z tytułu dywidendy będą pochodziły z zysku osiągniętego w trakcie opodatkowania ryczałtem.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
W dniu 30.06.2024 r. została podjęta uchwała dotycząca przeznaczenia zysku netto za okres 01.01.2023 do 31.12.2023 r. ma inwestycje. Wspólnicy w 2025 r. zamierzają jednak podjąć uchwałę zmieniającą, która przewiduje, że zysk za okres od 01.01.2023 do 31.12.2023 r. zostanie wypłacony w formie dywidendy.
Uchwała o wypłacie zysku wypracowanego w roku obrotowym 2024 (z przeznaczeniem na wypłatę dywidendy) została podjęta w dniu 30.06.2025 r.
Uchwała o wypłacie zysku za 2025 rok nie została jeszcze podjęta, ponieważ rok ten wciąż trwa, a tym samym nie został jeszcze zakończony ani rozliczony. Zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych dywidenda może być wypłacona jedynie z zysku wykazanego w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym za dany rok obrotowy, a decyzję w tym zakresie podejmuje Zgromadzenie Wspólników po zakończeniu roku obrotowego. Jak wskazano we wniosku Wspólnicy planują podjąć uchwałę o wypłacie zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2025 r.
Pytania
1.Czy w przypadku wypłaty w roku 2025 dywidendy za rok 2023 i za rok 2024 a także zaliczki na poczet dywidendy za rok 2025, przychody te powinny być opodatkowane według stawki dla tzw. małego podatnika tj. 10%, a wypłaty dywidendy podatkiem dochodowym PIT w wysokości 19%, pomniejszonym o 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany?
2.Czy w przypadku wypłaty w roku 2025 zaliczki na poczet dywidendy za rok 2025, przychody te powinny być opodatkowane według stawki dla tzw. małego podatnika tj. 10%, a wypłaty dywidendy podatkiem dochodowym PIT w wysokości 19%, pomniejszonym o 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany?
3.Czy w przypadku wypłaty w roku 2026 dywidendy za rok 2023, 2024 oraz 2025 przychody te powinny być opodatkowane według stawki 20%, a wypłaty dywidendy podatkiem dochodowym PIT w wysokości 19%, pomniejszonym o 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany?
4.Czy w przypadku wypłaty w roku 2026 zaliczki na poczet dywidendy za rok 2026, przychody te powinny być opodatkowane według stawki 20%, a wypłaty dywidendy podatkiem dochodowym PIT w wysokości 19%, pomniejszonym o 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany?
Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1)
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku dokonania w 2025 roku wypłaty dywidendy z zysku za lata 2023 i 2024 oraz wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2025 - przy założeniu spełnienia warunków określonych w art. 195 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 18 z póżn. zm.), w szczególności istnienia zatwierdzonych sprawozdań finansowych wykazujących zysk oraz posiadania przez Spółkę wystarczających środków - będzie zobowiązany do odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych według stawki 10% od kwoty wypłaconych dywidend i zaliczek na poczet dywidendy, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z poniższym:
W myśl art. 28o Ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Jednocześnie Wnioskodawca, dokonując wypłaty zysku przeznaczonego na dywidendę oraz zaliczki na poczet dywidendy, będzie zobowiązany do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej jako "podatek PIT") oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z poniższym:
Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą: 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ad 2)
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2025, jeżeli posiadać będzie środki wystarczające na wypłatę. Przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 195 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z póżn. zm.. dalej jako "k.s.h."), tj., jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe wykaże zysk będzie zobowiązany do odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% od kwoty wypłaconej dywidendy, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z poniższym:
W myśl art. 28o Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Jednocześnie Wnioskodawca, dokonując wypłaty zysku przeznaczonego na dywidendę oraz zaliczki na poczet dywidendy, będzie zobowiązany do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej jako "podatek PIT") oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z poniższym:
Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą: 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ad 3)
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku wypłaty dywidendy z zysku za lata 2023, 2024 oraz 2025, dokonanej w roku 2026 - przyjmując spełnienie przesłanek, w szczególności zatwierdzenia sprawozdań finansowych wykazujących zysk - będzie zobowiązany do odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 20% od kwoty wypłaconej dywidendy, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z poniższym:
W myśl art. 28o, ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Jednocześnie Wnioskodawca, dokonując wypłaty zysku przeznaczonego na dywidendę oraz zaliczki na poczet dywidendy, będzie zobowiązany do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej jako "podatek PIT") oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z poniższym:
Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych , od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą: 70 % kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ad 4)
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2026, jeżeli posiadać będzie środki wystarczające na wypłatę. Przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 195 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z póżn. zm., dalej jako "k.s.h."), tj., jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe wykaże zysk będzie zobowiązany do odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 20% od kwoty wypłaconej dywidendy, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z poniższym:
W myśl art. 28o. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Jednocześnie Wnioskodawca, dokonując wypłaty zysku przeznaczonego na dywidendę oraz zaliczki na poczet dywidendy, będzie zobowiązany do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej jako "podatek PIT') oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z poniższym:
Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą: 70 % kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w części dotyczącej przyjęcia, że:
- wypłata w 2025 r. dywidendy za 2023 r. i 2024 r., będzie podlegała opodatkowaniu 10% stawką ryczałtu – jest prawidłowe;
- wypłata w 2025 r. zaliczek na poczet dywidendy za 2025 rok będzie podlegała opodatkowaniu 10% stawką ryczałtu – jest prawidłowe;
- wypłata w 2026 r. dywidendy za 2023 r. i 2024 r., będzie podlegała opodatkowaniu 20% stawką ryczałtu – jest nieprawidłowe;
- wypłata w 2026 r. dywidendy za 2025 r., będzie podlegała opodatkowaniu 20% stawką ryczałtu – jest prawidłowe;
- wypłata w 2026 r. zaliczek na poczet dywidendy za 2026 rok będzie podlegała opodatkowaniu 20% stawką ryczałtu – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy CIT:
Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
Zgodnie z art. 28m ust. 2 ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
W myśl art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Stosownie do treści art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia przyjęcia, że dywidendy za rok 2023 i 2024 oraz wypłata zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok 2025, która została dokonana na rzecz wspólników Spółki w 2025 r. podlega opodatkowaniu 10% stawką ryczałtu.
Wskazać należy na art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, zgodnie z którym opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku). Uzupełniająco, art. 28m ust. 2 reguluje, iż wskazany art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a stosuje się odpowiednio do zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
Sformułowanie art. 28m ust. 2 poprzez „odpowiednie jego stosowanie” pozwala na objęcie jego zakresem różnych stanów faktycznych – zarówno przypadków, gdy wypłata zaliczek na poczet dywidendy następuje na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników sp. z o.o., jak również sytuacji, gdy wypłata zaliczek następuje bez podjęcia takiej uchwały. Należy bowiem zauważyć, iż z ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.) nie wynika obowiązek dokumentowania uchwałą wypłaty zaliczek na dywidendę przez sp. z o.o. (mimo, iż jest to częstą praktyką).
Jak wynika z opisu stanu faktycznego od stycznia 2023 r. Spółka podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Spółka jest obecnie małym podatnikiem, natomiast przewiduje, że w 2026 r. utraci status małego podatnika.
Spółka planuje w roku 2025 wypłacić Wspólnikom zysk przeznaczony na wypłatę z tytułu dywidendy za lata 2023 oraz 2024, a także zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2025.
Co istotne zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy oraz wypłaty z tytułu dywidendy będą pochodziły z zysku osiągniętego w trakcie opodatkowania ryczałtem.
W dniu 30.06.2024 r. została podjęta uchwała dotycząca przeznaczenia zysku netto za okres 01.01.2023 do 31.12.2023 r. na inwestycje. Wspólnicy w 2025 r. zamierzają jednak podjąć uchwałę zmieniającą, która przewiduje, że zysk za okres od 01.01.2023 do 31.12.2023 r. zostanie wypłacony w formie dywidendy.
Uchwała o wypłacie zysku wypracowanego w roku obrotowym 2024 (z przeznaczeniem na wypłatę dywidendy) została podjęta w dniu 30.06.2025 r.
W odniesieniu do przedstawionych przez Państwa wątpliwości wskazać należy na brzmienie art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
W myśl art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Z kolei zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
Jak wynika z cytowanego wyżej art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).
Uzupełniająco art. 28m ust. 2 cytowanej ustawy reguluje, że wskazany art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a stosuje się odpowiednio do zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
Zauważyć należy, że dla ustalenia właściwej stawki ryczałtu przy wypłacie zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy bez podjętej uprzednio uchwały, znaczenie ma posiadanie statusu małego lub dużego podatnika w roku podatkowym, w którym występuje przedmiotowa wypłata. Natomiast w przypadku podjęcia uchwały, właściwa wysokość ryczałtu wyznacza rok podatkowy, w którym podjęta została uchwała o wypłacie zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy.
Zatem, wypłata w 2025 roku dywidendy za rok 2023 i 2024 rok powinna zostać opodatkowana 10% stawką podatku. Wynika to z faktu, że uchwała o wypłacie zysku wypracowanego w 2023 roku zostanie podjęta w 2025 r. Również uchwała o wypłacie zysku wypracowanego w roku obrotowym 2024 została podjęta w 2025 r. Jak wskazali Państwo w opisie sprawy są Państwo tzw. małym podatnikiem.
Również wypłata zaliczki na poczet dywidendy za 2025 rok dokonana w 2025 r. będzie mogła zostać opodatkowana 10 % stawką ryczałtu. Bowiem w momencie dokonywanej wypłata Spółka posiadała status „małego podatnika”.
Podsumowując, w przypadku dokonania w 2025 roku wypłaty dywidendy z zysku za lata 2023 i 2024 oraz wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok 2025 – przy założeniu spełnienia warunków określonych w art. 195 kodeksu spółek handlowych, w szczególności istnienia zatwierdzonych sprawozdań finansowych wykazujących zysk oraz posiadania przez Spółkę wystarczających środków – Spółka będzie zobowiązana do odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych według 10 % stawki od kwoty wypłaconych dywidend i zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Również, w przypadku dokonania w 2025 roku wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok 2025 jeżeli Spółka będzie posiadać środki wystarczające na wypłatę – przy założeniu spełnienia warunków określonych w art. 195 kodeksu spółek handlowych, tj. jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe wykaże zysk – będzie zobowiązana do odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych według 10 % stawki od kwoty wypłaconych dywidend i zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 i Nr 2 w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych należało uznać za prawidłowe.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również kwestia przyjęcia, że dokonana wypłata w 2026 r. dywidendy za 2023, 2024 i 2025 r. oraz zaliczki na poczet dywidendy za 2026 r. powinna zostać opodatkowana 20 % stawką ryczałtu.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu nr 3 wskazać należy, że z wniosku wynika, że w 2026 roku Spółka planuje wypłacić wspólnikom zysk przeznaczonych na wypłatę z tytułu dywidendy za lata 2023, 2024 i 2025. Natomiast uchwała o przeznaczeniu zysku do wypłaty wspólnikom za:
- 2023 rok zostanie podjęta w 2025 roku;
- 2024 rok została podjęta w 2025 roku;
- 2025 rok nie została jeszcze podjęta.
W 2025 roku posiadają Państwo status tzw. „małego podatnika”. Natomiast w 2026 roku przewidują Państwo, że utracą prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Jak już wcześniej wspomniano, wysokość ryczałtu od wypłaconego zysku (dywidendy) powinna zostać ustalona na podstawie stawki ryczałtu obowiązującej w roku podatkowym, w którym podjęta zostanie uchwała o wypłacie zysku. Natomiast termin faktycznej wypłaty tego zysku (dywidendy) lub rok, za który jest wypłacany pozostają bez wpływu na stosowaną stawkę ryczałtu.
Zatem, nie można się zgodzić z Państwa stanowiskiem, że z tytułu wypłaty dywidendy za 2023 i 2024 rok dokonanej w 2026 roku – przy założeniu spełnienia przesłanek, w szczególności zatwierdzenia sprawozdań finansowych wykazujących zysk – będą Państwo zobowiązani do odprowadzenia zryczałtowanego 20% podatku dochodowego, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Wynika to z faktu, że odnośnie do wypłaty zysków za lata 2023 i 2024 zostały podjęte uchwały w 2025 roku, czyli w roku, w którym Spółka posiadała status tzw. „małego podatnika”. Tym samym, wypłata dywidendy za 2023 i 2024 rok dokonana w 2026 roku powinna zostać opodatkowana 10% stawką ryczałtu od dochodów spółek, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Bowiem jak wskazano powyżej wysokość ryczałtu od wypłaconego zysku ustalana jest na podstawie stawki ryczałtu obowiązującej w roku podatkowym, w którym została podjęta uchwała.
Natomiast w odniesieniu do wypłaty dywidendy za 2025 rok, która zostanie dokonana w 2026 roku wskazać należy, że uchwała o wypłacie o zysku za 2025 rok nie została jeszcze podjęta.
W tym miejscu wskazać należy, że podział wyniku finansowego może nastąpić dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania.
Jak bowiem wynika z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.):
Roczne sprawozdanie finansowe jednostki, z zastrzeżeniem ust. 2b, podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego.
Zgodnie natomiast z art. 191 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.):
Wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1.
W myśl art. 193 § 3 ww. ustawy:
Dzień dywidendy wyznacza się w ciągu dwóch miesięcy od dnia powzięcia uchwały, o której mowa w art. 191 § 1. Jeżeli uchwała wspólników nie określa dnia dywidendy, dniem dywidendy jest dzień powzięcia uchwały o podziale zysku.
Z kolei stosownie do art. 231 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Zwyczajne zgromadzenie wspólników powinno odbyć się w terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.
W myśl art. 231 § 2 ww. ustawy:
Przedmiotem obrad zwyczajnego zgromadzenia wspólników powinno być:
1) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy;
2) powzięcie uchwały o podziale zysku albo pokryciu straty, jeżeli zgodnie z art. 191 § 2 sprawy te nie zostały wyłączone spod kompetencji zgromadzenia wspólników;
3) udzielenie członkom organów spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków.
Zatem, jak wynika z powyższych przepisów uchwała o podziale zysku może zostać podjęta dopiero po sporządzeniu sprawozdania finansowego spółki za dany rok obrotowy i po podjęciu uchwały o jego zatwierdzeniu. Sprawozdanie za poprzedni rok podatkowy powinno być potwierdzone uchwałą podjętą przez zgromadzenie wspólników oraz walne zgromadzenie akcjonariuszy w terminie 6 miesięcy od zakończenia roku obrotowego.
Tym samym, aby dokonać wypłaty w 2026 r. z zysku wypracowanego w 2025 roku uchwałę o podziale tego zysku będą mogli Państwo podjąć w 2026 roku. Jak zawarto w opisie sprawy Spółka przewiduje, że w 2026 r. utraci status małego podatnika.
Zatem, wypłata dywidendy za 2025 rok dokonana w 2026 roku – przy założeniu spełnienia przesłanek, w szczególności zatwierdzenia sprawozdań finansowych wykazujących zysk – będzie podlegała opodatkowaniu 20% podatku dochodowego, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Wynika to z faktu, że w 2026 roku, Spółka utraci status małego podatnika..
Również w przypadku wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za 2026 rok, jeżeli Spółka będzie posiadać wystarczające środki na wypłatę – przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 195 KSH, tj. jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe wykaże zysk, Spółka będzie zobowiązana do odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 20% zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Podkreślić bowiem należy, że dla ustalenia właściwej stawki ryczałtu przy wypłacie zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy bez uprzednio podjętej uchwały, znaczenie ma posiadanie statusu małego podatnika lub dużego podatnika w roku podatkowym, w którym występuje przedmiotowa wypłata.
Tym samy, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 w kwestii dotyczącej przyjęcia, że:
- wypłata w 2026 r. dywidendy za 2023 r., 2024 r. będzie podlegała opodatkowaniu 20% stawką ryczałtu – jest nieprawidłowe;
- wypłata w 2026 r. dywidendy za 2025 r. będzie podlegała opodatkowaniu 20% stawką ryczałtu – jest prawidłowe.
Natomiast, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 w kwestii dotyczącej przyjęcia, że wypłata w 2026 r. zaliczek na poczet dywidendy za 2026 rok będzie podlegała opodatkowaniu 20% stawką ryczałtu – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
