Błędy i nowe informacje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego – jak je zaksięgować
Sprawozdania za 2024 r. nie można już poprawić, ale skutki zdarzeń ujawnionych teraz, m.in. podczas kontroli czy przeglądów rozrachunków, trzeba odpowiednio ująć w księgach w bieżącym roku. Kluczowe jest ustalenie ich istotności i konsekwencji podatkowych.
Od 30 czerwca, terminu zatwierdzenia sprawozdań finansowych za 2024 r., minęły już dwa miesiące. Ustawa o rachunkowości (dalej: u.r.) wymaga, aby skutki zdarzeń dotyczących poprzedniego roku obrotowego ujmować „na bieżąco” – w księgach roku, w którym zostały wykryte. Kluczowe jest prawidłowe rozróżnienie, czy mamy do czynienia ze zdarzeniem istotnym, czy nieistotnym, ponieważ od tego zależy sposób jego ewidencji. Pojęcie istotności definiuje art. 4 ust. 4a u.r., a próg istotności każda jednostka określa samodzielnie w swojej polityce rachunkowości.
Zasady postępowania określają art. 54 ust. 2 i 3 u.r. oraz Krajowy Standard Rachunkowości nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym – ujęcie i prezentacja”. Z przepisów wynika, że:
- skutki zdarzeń istotnych ujawnionych po zatwierdzeniu sprawozdania ujmuje się w kapitale (funduszu) własnym, w pozycji „Zysk (strata) z lat ubiegłych”,
