Zasady ewidencji wydatków niewygasających w organie oraz jednostce
Rada miejska w 2024 r. podjęła uchwałę w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem 2024 r. Na koniec grudnia zostały przekazane środki z konta organu na wyodrębniony rachunek bankowy „Wydatki niewygasające", zgodnie z uchwałą. Rachunek ten nie podlega tzw. konsolidacji sald. Jak wygląda ewidencja księgowa, począwszy od przekazania środków z konta organu na wyodrębniony rachunek „Wydatków niewygasających" do momentu zaksięgowania sprawozdania Rb-28NWS w czerwcu 2025 r.? W systemie księgowym nie ma konieczności prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej do każdego z rachunków bankowych.
Instytucja wydatków niewygasających jest odstępstwem od ogólnej zasady dotyczącej wykonywania budżetu. Sprawia wiele trudności nie tylko na etapie przygotowania uchwały w tym zakresie i prawidłowym zaklasyfikowaniu odpowiednich wydatków, ale także prawidłowym zaksięgowaniu w ewidencji księgowej operacji z tym związanych. Proces dotyczący wydatków niewygasających trwa na przełomie dwóch lat budżetowych i ma swoje odzwierciedlenie w odpowiedniej uchwale, ewidencji księgowej, a także w sprawozdawczości.
ZAPAMIĘTAJ!
Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany na rok budżetowy, który pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Zasada roczności budżetu
Zasada roczności budżetu jednostki samorządu terytorialnego oznacza, że uchwała budżetowa, będąca podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym, obowiązuje do 31 grudnia i z upływem tego terminu wygasa. Wygaśnięcie uchwały budżetowej powoduje, że z dniem 31 grudnia ustaje prawo do zaliczania dochodów do budżetu danego roku, oraz że nie planuje się ani nie wykonuje wydatków ujętych w budżecie.
