Interpretacja indywidualna z dnia 26 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.412.2025.2.MJ
Przychody z działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu projektami marketingowymi, klasyfikowane według PKWiU 70.22.20.0 jako pozostałe usługi zarządzania projektami, można opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, o ile usługi te nie stanowią doradztwa w zakresie zarządzania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 27 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismem z 5 sierpnia 2025 r. (wpływ 5 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Roczne przychody nie przekraczają kwoty 2.000.000 euro. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Główne PKD Wnioskodawcy to 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawca posiada również uboczne PKD - 73.11.Z działalność agencji reklamowych. Wnioskodawca zajmuje się dwoma rodzajami działalności – zajmuje stanowisko project managera (kierownika projektu) w działalności marketingowej oraz wykonuje usługi reklamowe. Działalność reklamowa pozostaje jednak poza zakresem tego wniosku. Przedmiotem głównej działalności Wnioskodawcy, której dotyczy ten wniosek, jest zarządzanie projektami marketingowymi.
Wnioskodawca świadczy usługę kompleksową, której głównym celem jest organizowanie, nadzorowanie, kierowanie oraz kontrolowanie pracy nad projektami marketingowymi. Zadaniem Wnioskodawcy jest świadczenie usługi polegających na kierowaniu projektami w taki sposób, aby zostały one wykonane w ustalonym terminie. Rolą Wnioskodawcy jako project managera jest takie ułożenie pracy zespołu, aby możliwe było osiągnięcie wszystkich założonych celów w wyznaczonym czasie. W ramach zarządzania projektami rolą Wnioskodawcy jest również zarządzanie ludźmi i koordynowanie prac różnych zespołów. Rolą Wnioskodawcy jest organizacja pracy różnych zespołów i koordynowanie nią w taki sposób, aby osiągnąć wszystkie zamierzone cele. Wnioskodawca jest również odpowiedzialny za prawidłowy i terminowy przepływ informacji oraz wyników prac między poszczególnymi zespołami pracującymi nad konkretnym projektem. Wnioskodawca w ramach świadczonych usług wspiera i koordynuje wykonanie projektu zarówno od strony organizacyjnej (pilnuje terminów, wspiera podległe osoby i zespoły wiedzą i doświadczeniem oraz organizuje ich pracę), ale także niejako finansowej (np.: ustala i pilnuje ustalonego budżetu).
Świadczenie przez Wnioskodawcę usługi polegającej na zarządzaniu projektami można podzielić na następujące etapy:
1. tworzenie planu projektu i zdefiniowanie jego celu - zebranie wymagań, określenie celów, rozpisanie zasobów, wyznaczenie KPI (mierniki efektywności wykonania danego projektu),
2. planowanie - tworzenie harmonogramu projektu. Etap ten polega m.in. na rozpisaniu zasobów wewnętrznych (współpraca z różnymi działami Zleceniodawcy zależnie od typu projektu), rozpisanie budżetu, rozpisanie zależności,
2a.w przypadku współpracy z Partnerami Zleceniodawcy lub dostawcami zewnętrznymi - wyszukanie odpowiednich kontrahentów, weryfikacja oferty i budżetu, przekazanie raportu porównawczego do ostatecznej decyzji wyższej kadrze zarządzającej Zleceniodawcy,
3. akceptacja projektu przez wyższą kadrę zarządzającą - dopiero, gdy plan, budżet i zasoby ludzkie są zaakceptowane przez zarząd, rozpoczyna się realizacja,
4. kontrola realizacji projektu w czasie - bazując na planie - ustalanie spotkań na których podzespoły raportują swoją pracę, definiowanie przeszkód i blokerów, dalsze mapowanie zależności i czasu, kontrola budżetu, optymalizacja prac, raportowanie do wyższego managementu postępu projektowego,
5. podsumowanie dla zarządu Zleceniodawcy - wnioski i rekomendacje, analiza efektywności na podstawie KPI, spotkania z zespołami wykonawczymi celem przeprowadzenia retrospektywy.
Powyższy opis czynności ma uogólniony charakter, ponieważ projekty różnią się od siebie.
Projekty różnią się szczegółami, np. zespoły z którymi pracuje Wnioskodawca, czas ich realizacji i budżety przeznaczone na ich realizację. Wnioskodawcy zdarza się pracować nad większymi projektami eventowymi, których przygotowanie zajmuje np.: pół roku, ale również nad mniejszymi wydarzeniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Wnioskodawca zajmuje się również organizacją wydarzeń o charakterze wyłącznie internetowym (np. webinary). W ramach każdego kwartału musi zostać utworzony plan projektowy (na każdy z miesięcy). W takim planie projektowym muszą zostać rozpisane poszczególne KPI i podprojekty, które są wykonywane zgodnie z planem rozpisanym powyżej. Do głównych zadań Wnioskodawcy należy organizowanie pracy poszczególnych zespołów, ustalanie harmonogramu ich pracy, wspieranie tych zespołów, kierowanie projektem w tym dbanie o należyty przepływ informacji między różnymi działami, raportowanie dotyczące świadczonych usług, uczestniczenie w spotkaniach (wewnętrznych oraz zewnętrznych, tj. z klientami). W ramach świadczonych usług Wnioskodawca przygotowuje również zestawienia, analizy, opinie i raporty – zarówno co do trwających projektów, jak i tych już zakończonych. Wnioskodawca organizuje prace nad różnymi projektami – niektóre są krótsze, niektóre dłuższe. Czas trwania poszczególnych projektów zależy od woli klienta, skomplikowania projektu czy ustalonych jego elementów. Wnioskodawca koordynuje w tym samym czasie różne projekty. W miejsce ukończonych projektów realizowane są kolejne. Wnioskodawca nie ma wpływu na skład poszczególnych zespołów – nie jest odpowiedzialny za ich wybór czy organizowanie procesu rekrutacyjnego. Wnioskodawca samodzielnie organizuje swój czas pracy. Zleceniodawca Wnioskodawcy nie ingeruje w to, w jaki sposób wykonywane jest zlecenie – kluczowe jest wykonanie powierzonego zadania w ustalonym budżecie, czasie oraz zgodnie z ustaleniami i życzeniami klienta. Zawarta ze zleceniodawcą umowa jest umową o świadczenie usług, która nie zawiera określenia miejsca i czasu świadczonych usług. Zleceniodawca jest podmiotem zagranicznym, zarejestrowanym na terenie (…) – usługi świadczone przez Wnioskodawcę są świadczone w pełni zdalnie. Wnioskodawca jest niezależnym podmiotem w stosunku do swojego zleceniodawcy – nie zasiada w jego organach, nie uczestniczy w zysku i nie ma wpływu na jego bieżącą działalność czy kierunki rozwoju. Wszystkie kluczowe decyzje dotyczące funkcjonowania zleceniodawcy są podejmowane bez udziału Wnioskodawcy. Rolą Wnioskodawcy jest wyłącznie kierowanie, koordynowanie powierzonymi mu projektami. Wnioskodawca otrzymuje miesięczne wynagrodzenie z tytułu świadczenia umówionych usług. Część wynagrodzenia ujęta jest na fakturze w pozycji obejmującej zarządzanie projektami (pozostała część dotyczy działalności reklamowej – nieobjętej tym wnioskiem). Wnioskodawca współpracuje na stałe ze Zleceniodawcą. Wnioskodawca, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą ponosi nieograniczoną odpowiedzialność kontraktową i odszkodowawczą, jednak z uwagi na fakt, że kontrahentem Wnioskodawcy jest zleceniodawca, Wnioskodawca ponosi tę odpowiedzialność względem Zleceniodawcy. Wnioskodawca odpowiada za świadczone usługi przed swoim kontrahentem – Zleceniodawcą. Wnioskodawca pośrednio świadczy usługi na rzecz klientów i kontrahentów Zleceniodawcy, jednak nie ponosi odpowiedzialności w stosunku do tych osób.
W piśmie z 5 sierpnia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, w odpowiedzi na pytania organu doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:
1.Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą.
Odpowiedź: Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu niż dochody uzyskiwane z opisanej we wniosku działalności gospodarczej.
2.Czy prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest Pani w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności, który jest opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
3.Czy świadczone przez Panią usługi stanowiące przedmiot wniosku są sklasyfikowane – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz.1676, ze zm.) – pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – pozostałe usługi zarządzenia projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, do którego odwołała się Pani we własnym stanowisku w sprawie?
Odpowiedź: Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi szczegółowo opisane w złożonym wniosku.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) – wersji z dnia 25 marca 2019 r. – działalność oznaczona numerem 70.22.20.0. (pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych) obejmuje m.in.:
a)usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
b)usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
c)usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
W ocenie Wnioskodawcy, czemu dał wyraz w stanowisku własnym w sprawie, prowadzona przez niego działalność (opisana we wniosku) mieści się w działalności oznaczonej kodem PKWiU 70.22.20.0.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca może przychody z tytułu świadczenia usług polegających na zarządzaniu projektami (project manager) opodatkowywać wg stawki podatku dochodowego wynoszącej 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy może on opodatkowywać przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług polegających na zarządzaniu projektami marketingowymi (project manager) wg stawki ryczałtu wynoszącej 8,5%. W pierwszej kolejności należy wskazać, że w ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi mogą zostać określone jako działalność usługowa opisana w art. 4 ust. 1 pkt 1) 5/14 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o ryczałcie).
Ponadto działalność wykonywana przez Wnioskodawcę nie jest wykonywana w ramach wolnego zawodu.
Wnioskodawca uzyskuje przychody poniżej 2.000.000 euro rocznie i nie występuje przesłanki negatywne opisane w art. 8 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o ryczałcie. Wobec powyższego Wnioskodawca może opodatkowywać uzyskiwane przychody w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wątpliwość Wnioskodawcy budzi natomiast stawka podatku, którą powinien zastosować do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności usługowej, w ramach której świadczy usługi polegające na zarządzaniu projektami. Jednakże w ocenie Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie stawka podatku wynosząca 8,5%, tj. stawka, której podstawy upatrywać należy w art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z ustawą o ryczałcie, działalność usługowa inna niż opisana w pozostałych punktach art. 12 ust. 1, podlega opodatkowaniu wg stawki wynoszącej 8,5%. Działalność polegająca na zarządzaniu projektami nie została wyszczególniona w innych punktach art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie, stąd w ocenie Wnioskodawcy zastosowanie do świadczonych przez niego usług znajdzie właśnie stawka podatku dochodowego wynosząca 8,5% (w zakresie działalności polegającej na świadczeniu usług zarządzania projektami). W ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi mogą zostać zakwalifikowane do PKWiU oznaczonym jako 70.22.20.0 – pozostałe usługi zarządzenia projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
W ocenie Wnioskodawcy nie znajdzie w stosunku do niego zastosowanie stawka wynosząca 15% podatku (tj. opisana w art. 12 ust. 1 pkt 2) ustawy o ryczałcie, a dokładnej w literze m)). Stawka ta bowiem odnosi się do działalności firm centralnych, usług doradztwa związanych z zarządzeniem. Wnioskodawca w ramach świadczonych usług kieruje projektami marketingowymi. Rolą Wnioskodawcy jest kompleksowe rozpisanie, zaplanowanie i trzymanie się ustalonego harmonogramu prac i budżetu. Jednakże Wnioskodawca nie podejmuje czynności obejmujących doradztwo związane z zarządzaniem. Wnioskodawca nie ma wpływu na funkcjonowanie podmiotu (Zleceniodawcy) – nie zasiada w zarządzie, nie posiada udziałów czy akcji w podmiocie, nie pełni funkcji nadzorczych. Rolą Wnioskodawcy jest organizacja pracy określonej grupy osób w taki sposób, aby zrealizować ustalone zadanie i wykonać je w ustalony sposób i w określonym terminie. Podkreślenia wymaga, że w ww. przepisie (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie) ustawodawca posłużył się określeniem „ex”, co oznacza tyle, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określonym w grupowaniu – w tym wypadku dotyczącym działu 70 PKWiU. Prowadzi to do wniosku, że wyłącznie szczegółowo opisane w tym przepisie usługi podlegają stawce podatku wynoszącej 15% - w pozostałym zakresie zastosowanie znajdzie inna stawka. W związku z powyższym wyłącznie usługi doradztwa związanego z zarządzeniem opodatkowane są wg stawki wynoszącej 15%. Warto również wskazać, że doradztwo polega na udzielaniu fachowych porad (słownik języka polskiego PWN). Usług doradztwa nie można jednak uznać za tożsame do usług zarządzania.
Zarządzenie bowiem polega na wydawaniu poleceń, czy sprawowaniu zarządu (nadzoru) (słownik języka polskiego PWN). Obie usługi – doradztwo i zarzadzanie – są usługami odmiennymi od siebie i jako takie powinny być oceniane. Ponadto zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU kierownik projektu (project manager) nie świadczy usług doradztwa, lecz usługi zarządzania projektami. Usługi te zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, a symbolowi temu została przyporządkowana stawka podatku dochodowego w wysokości 8,5% - stawka odpowiednia dla działalności usługowej. Podobne stanowisko zajmował zresztą tut. organ w szeregu innych interpretacji, w tym m.in. wydanej pod numerem 0112-KDSL1-2.4011.8.2025.2.PSZ z dnia 18 lutego 2025 r., czy 0115-KDST2-2.4011.86.2025.3.PR z dnia 3 kwietnia 2025 r.
Podsumowując, Wnioskodawca świadczy usługi, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Działalność Wnioskodawcy jako projekt managera, powinna być kwalifikowana jako działalność usługowa (tj. zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5) lit a) ustawy o ryczałcie i jako taka podlega opodatkowaniu wg stawki wynoszącej 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że jest Pani polskim rezydentem podatkowym i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Roczne przychody nie przekraczają kwoty 2.000.000 euro. Zajmuje się Pani dwoma rodzajami działalności – zajmuje stanowisko project managera (kierownika projektu) w działalności marketingowej oraz wykonuje usługi reklamowe. Działalność reklamowa pozostaje jednak poza zakresem wniosku. Przedmiotem Pani głównej działalności, której dotyczy wniosek, jest zarządzanie projektami marketingowymi.
Świadczy Pani usługę kompleksową, której głównym celem jest organizowanie, nadzorowanie, kierowanie oraz kontrolowanie pracy nad projektami marketingowymi. Pani zadaniem jest świadczenie usługi polegających na kierowaniu projektami w taki sposób, aby zostały one wykonane w ustalonym terminie. Pani rolą jako project managera jest takie ułożenie pracy zespołu, aby możliwe było osiągnięcie wszystkich założonych celów w wyznaczonym czasie. W ramach zarządzania projektami Pani rolą jest również zarządzanie ludźmi i koordynowanie prac różnych zespołów. Pani rolą jest organizacja pracy różnych zespołów i koordynowanie nią w taki sposób, aby osiągnąć wszystkie zamierzone cele. Jest Pani również odpowiedzialna za prawidłowy i terminowy przepływ informacji oraz wyników prac między poszczególnymi zespołami pracującymi nad konkretnym projektem. W ramach świadczonych usług wspiera i koordynuje Pani wykonanie projektu zarówno od strony organizacyjnej (pilnuje terminów, wspiera podległe osoby i zespoły wiedzą i doświadczeniem oraz organizuje ich pracę), ale także niejako finansowej (np.: ustala i pilnuje ustalonego budżetu).
Świadczenie przez Panią usługi polegającej na zarządzaniu projektami można podzielić na następujące etapy:
1. tworzenie planu projektu i zdefiniowanie jego celu - zebranie wymagań, określenie celów, rozpisanie zasobów, wyznaczenie KPI (mierniki efektywności wykonania danego projektu),
2. planowanie - tworzenie harmonogramu projektu. Etap ten polega m.in. na rozpisaniu zasobów wewnętrznych (współpraca z różnymi działami Zleceniodawcy zależnie od typu projektu), rozpisanie budżetu, rozpisanie zależności,
2a. w przypadku współpracy z Partnerami Zleceniodawcy lub dostawcami zewnętrznymi - wyszukanie odpowiednich kontrahentów, weryfikacja oferty i budżetu, przekazanie raportu porównawczego do ostatecznej decyzji wyższej kadrze zarządzającej Zleceniodawcy,
3. akceptacja projektu przez wyższą kadrę zarządzającą - dopiero, gdy plan, budżet i zasoby ludzkie są zaakceptowane przez zarząd, rozpoczyna się realizacja,
4. kontrola realizacji projektu w czasie - bazując na planie - ustalanie spotkań na których podzespoły raportują swoją pracę, definiowanie przeszkód i blokerów, dalsze mapowanie zależności i czasu, kontrola budżetu, optymalizacja prac, raportowanie do wyższego managementu postępu projektowego,
5. podsumowanie dla zarządu Zleceniodawcy - wnioski i rekomendacje, analiza efektywności na podstawie KPI, spotkania z zespołami wykonawczymi celem przeprowadzenia retrospektywy.
Powyższy opis czynności ma uogólniony charakter, ponieważ projekty różnią się od siebie.
Projekty różnią się szczegółami, np. zespoły z którymi Pani pracuje, czas ich realizacji i budżety przeznaczone na ich realizację. Zdarza się Pani pracować nad większymi projektami eventowymi, których przygotowanie zajmuje np.: pół roku, ale również nad mniejszymi wydarzeniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Zajmuje się Pani również organizacją wydarzeń o charakterze wyłącznie internetowym (np. webinary). W ramach każdego kwartału musi zostać utworzony plan projektowy (na każdy z miesięcy). W takim planie projektowym muszą zostać rozpisane poszczególne KPI i podprojekty, które są wykonywane zgodnie z planem rozpisanym powyżej. Do głównych Pani zadań należy organizowanie pracy poszczególnych zespołów, ustalanie harmonogramu ich pracy, wspieranie tych zespołów, kierowanie projektem w tym dbanie o należyty przepływ informacji między różnymi działami, raportowanie dotyczące świadczonych usług, uczestniczenie w spotkaniach (wewnętrznych oraz zewnętrznych, tj. z klientami). W ramach świadczonych usług przygotowuje Pani również zestawienia, analizy, opinie i raporty – zarówno co do trwających projektów, jak i tych już zakończonych. Organizuje Pani prace nad różnymi projektami – niektóre są krótsze, niektóre dłuższe. Czas trwania poszczególnych projektów zależy od woli klienta, skomplikowania projektu czy ustalonych jego elementów. Koordynuje Pani w tym samym czasie różne projekty. W miejsce ukończonych projektów realizowane są kolejne. Nie ma Pani wpływu na skład poszczególnych zespołów – nie jest odpowiedzialna za ich wybór czy organizowanie procesu rekrutacyjnego. Samodzielnie organizuje Pani swój czas pracy. Pani Zleceniodawca nie ingeruje w to, w jaki sposób wykonywane jest zlecenie – kluczowe jest wykonanie powierzonego zadania w ustalonym budżecie, czasie oraz zgodnie z ustaleniami i życzeniami klienta. Zawarta ze Zleceniodawcą umowa jest umową o świadczenie usług, która nie zawiera określenia miejsca i czasu świadczonych usług. Zleceniodawca jest podmiotem zagranicznym, zarejestrowanym na terenie (…) – usługi świadczone przez Panią są świadczone w pełni zdalnie. Jest Pani niezależnym podmiotem w stosunku do swojego Zleceniodawcy – nie zasiada w jego organach, nie uczestniczy w zysku i nie ma wpływu na jego bieżącą działalność czy kierunki rozwoju. Wszystkie kluczowe decyzje dotyczące funkcjonowania Zleceniodawcy są podejmowane bez Pani udziału. Pani rolą jest wyłącznie kierowanie, koordynowanie powierzonymi projektami. Otrzymuje Pani miesięczne wynagrodzenie z tytułu świadczenia umówionych usług. Część wynagrodzenia ujęta jest na fakturze w pozycji obejmującej zarządzanie projektami (pozostała część dotyczy działalności reklamowej – nieobjętej wnioskiem). Odpowiada Pani za świadczone usługi przed swoim kontrahentem – Zleceniodawcą. Pośrednio świadczy Pani usługi na rzecz klientów i kontrahentów Zleceniodawcy, jednak nie ponosi odpowiedzialności w stosunku do tych osób. Nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu niż dochody uzyskiwane z opisanej we wniosku działalności gospodarczej. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności, który jest opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W Pani ocenie prowadzona przez Panią działalność (opisana we wniosku) mieści się w działalności oznaczonej kodem PKWiU 70.22.20.0.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług zarządzania projektami marketingowymi jako project manager (kierownik projektu), sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. – i jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznegoi zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
