Jaką wystawić fakturę, by obciążyć kosztami sprzątania lokalu eksmitowane osoby
PROBLEM
Jesteśmy spółką z o.o., w której 100% udziałów ma gmina. Zarejestrowani jesteśmy jako czynny płatnik podatku VAT. Prowadzimy w głównej mierze działalność polegającą na wynajmowaniu w imieniu gminy lokali mieszkalnych (sprzedaż zwolniona) i użytkowych (sprzedaż opodatkowana). Prowadzimy również wszystkie sprawy związane z egzekucją należności. W ostatnim czasie skierowaliśmy sprawę do komornika o eksmisję z lokalu mieszkalnego (pow. 75,85 m2) osób, które nie posiadały tytułu prawnego do jego zajmowania. Po czynnościach komorniczych i opuszczeniu tego lokalu przez zamieszkujące tam osoby pozostało dużo śmieci i zleciliśmy firmie zewnętrznej, aby posprzątała i wywiozła zbędne rzeczy. Firma obciążyła nas opłatą za tę usługę i wystawiła fakturę na kwotę 5000,00 zł bez podatku VAT ponieważ jest zwolniona podmiotowo z rozliczania się z tego podatku. Chcemy teraz odzyskać zapłacone koszty i refakturować poniesioną kwotę na eksmitowane osoby. Jak prawidłowo wystawić fakturę obciążeniową za usługę sprzątania? Jaką zastosować stawkę VAT: 23% czy 8% (jak dla budynku społecznego programu mieszkaniowego)? Czy możemy przy wystawieniu faktury doliczyć do wartości kosztu sprzątania (5000,00 zł) podatek VAT, tak aby w całości odzyskać wydane pieniądze, tj. kwotę z faktury za usługę sprzątania od firmy zewnętrznej oraz VAT, jaki musimy zapłacić do urzędu skarbowego z naszej faktury sprzedaży?
