Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.425.2025.3.MJ
Przychody z działalności administracyjno-biurowej, sklasyfikowane według PKWiU 82.11.10.0, są opodatkowane stawką ryczałtu 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 4 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismami: z 4 sierpnia 2025 r. (wpływ 4 sierpnia 2025 r.) oraz z 26 sierpnia 2025 r. (wpływ 26 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), zarejestrowaną pod kodem PKD 82.11.Z (po zmianach 01.01.2025 kod 82.10.Z) Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura. W latach 2022/2023 Wnioskodawczyni świadczyła usługi administracyjno-biurowe oraz wspomagające, które nie mają charakteru doradczego, ani nie są usługami prawniczymi czy księgowymi.
Zakres działalności Wnioskodawczyni obejmuje m.in.:
-organizacyjne wsparcie radców prawnych i adwokatów, w tym przygotowywanie dokumentów i kontakt z klientami rosyjskojęzycznymi,
-pomoc w kompletowaniu i przekazywaniu dokumentów do biur rachunkowych,
-obsługę korespondencji, fakturowanie, archiwizację dokumentów, drobne tłumaczenia i inne czynności sekretarskie.
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi klasyfikują się zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) pod numerem 82.11.10.0: Usługi związane z administracyjną obsługą biura. Z informacji zawartych w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez KIS wynika, że usługi te kwalifikują się do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W latach 2022/2023 Wnioskodawczyni błędnie stosowała stawkę 15%, co wynikało z nieprawidłowej kwalifikacji działalności przez księgową, z którą wówczas współpracowała. Niestety, błędnie przypisano Wnioskodawczyni działalność pod wyższą stawkę ryczałtu. Obecnie Wnioskodawczyni współpracuje z inną księgową, która dokonała prawidłowej analizy zakresu jej usług oraz odpowiedniej klasyfikacji.
Wnioskodawczyni zwraca się zatem z prośbą o potwierdzenie, że w odniesieniu do opisanych wyżej usług klasyfikowanych pod PKWiU 82.11.10.0, ma prawo stosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W odpowiedzi na wezwanie doprecyzowała Pani w uzupełnieniu wniosku z 26 sierpnia 2025 r. opis sprawy w następujący sposób:
Dane Wnioskodawczyni i charakter działalności
Wnioskodawczyni, Pani (…), posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (jest polskim rezydentem podatkowym). Poza przychodami z opisanej niżej działalności gospodarczej nie uzyskuje żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu – działalność ta stanowi zatem jej jedyne źródło przychodu. Pani (…) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną m.in. pod kodami PKD 82.11.Z („Działalność związana z administracyjną obsługą biura”) oraz PKD 74.90.Z („Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”).
Zakres świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności obejmuje w szczególności: świadczenie usług wsparcia administracyjnego i biurowego (kompleksowa obsługa biura), organizację dokumentów oraz komunikację między firmą a cudzoziemcami (np. pomoc w dopełnianiu formalności przez obcokrajowców), pomoc językową i organizacyjną przy zatrudnianiu pracowników z zagranicy, wykonywanie czynności pomocniczych na rzecz kancelarii prawnych i firm, takich jak sortowanie danych, wysyłka pism, czy komunikacja z klientami w języku rosyjskim.
Wnioskodawczyni podkreśla, że nie świadczy usług doradztwa prawnego ani doradztwa podatkowego, a charakter powyższych czynności ma wyłącznie charakter organizacyjno-administracyjny. Działalność nie obejmuje także usług rekrutacyjnych czy pośrednictwa pracy (tj. usług objętych PKWiU dział 78, np. udostępniania pracowników). Wnioskodawczyni nie prowadzi agencji zatrudnienia ani nie pełni funkcji doradczych – jej rola sprowadza się do wsparcia administracyjnego i językowego.
Klasyfikacja świadczonych usług (PKWiU)
W ocenie Wnioskodawczyni opisane wyżej usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 – „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”.
Grupa ta obejmuje codzienne, kompleksowe czynności administracyjne na rzecz podmiotów trzecich, takie jak m.in. obsługa korespondencji, spraw kadrowych, prowadzenie dokumentacji itp. Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię pokrywa się z zakresem usług biurowych w ramach tego właśnie grupowania. W konsekwencji przychody uzyskiwane z działalności Pani (…) należy traktować jako przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 82.11.10.0.
Stawka ryczałtu i podstawa prawna
Wnioskodawczyni opodatkowuje swoje przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osób fizycznych, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej – o ile oczywiście dana usługa nie została wprost zakwalifikowana do innej stawki ryczałtu w tym przepisie. Innymi słowy, co do zasady przychody z działalności usługowej podlegają 8,5% stawce ryczałtu, chyba że ustawa przewiduje dla danego rodzaju usług inną (odmienną) stawkę ryczałtu.
W analizowanym przypadku świadczone usługi administracyjne nie zostały wymienione w katalogu usług objętych wyższą stawką 15%. Ustawodawca przewiduje opodatkowanie ryczałtem 15% m.in. dla niektórych wolnych zawodów oraz wybranych usług doradczych i pośrednictwa. Przykładowo, usługi doradcze w zakresie zarządzania (PKWiU 70.22) czy usługi związane z rekrutacją pracowników (PKWiU 78.30) zostały przypisane do 15% stawki ryczałtu. Natomiast typowe usługi administracyjno-biurowe jak opisane powyżej nie są traktowane jako działalność doradcza lub inna działalność objęta 15%, lecz mieszczą się w ogólnym zakresie usług opodatkowanych 8,5%.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów skarbowych – Dyrektor KIS w analogicznych sprawach wyraźnie wskazuje, że usługi sklasyfikowane pod PKWiU 82.11.10.0 podlegają 8,5% stawce ryczałtu (nie zaś 15%).
Przykładowo, w indywidualnej interpretacji Dyrektora KIS z 22 września 2022 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4011.555.2022.2.MW) organ podatkowy potwierdził, że przychody ze świadczenia usług administracyjnych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 82.11.10.0 mogą być opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy. Również w nowszych interpretacjach wskazuje się jednoznacznie, iż usługi związane z administracyjną obsługą biura nie zostały objęte 15% stawką ryczałtu przewidzianą dla działalności doradczej – a zatem prawidłową stawką jest 8,5%. Powyższe stanowisko organów interpretacyjnych koresponduje z przytoczonym brzmieniem przepisu ustawy: skoro opisywane usługi nie mieszczą się w żadnej kategorii wyjątkowej (wyższej) stawki, należy stosować domyślną stawkę 8,5%.
Ewidencja przychodów i rozliczenia
Wnioskodawczyni oświadcza, że prowadzi wymaganą ewidencję przychodów dla celów ryczałtu i na bieżąco zapisuje w niej wszystkie uzyskane przychody. Ewidencja ta jest prowadzona w sposób umożliwiający wyodrębnienie przychodów z poszczególnych rodzajów usług (działalności). Każda wystawiona faktura zawiera opis świadczonej usługi, co pozwala przyporządkować dany przychód do właściwego zakresu działalności. Dzięki temu Wnioskodawczyni ma możliwość prawidłowego zastosowania stawek ryczałtu także w sytuacji, gdy wykonywałaby różne usługi objęte różnymi stawkami.
Obecnie jednak całość przychodów pochodzi z jednorodnego rodzaju usług administracyjno-biurowych, które – jak wykazano powyżej – podlegają ryczałtowi 8,5%.
Podsumowanie stanowiska
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności i przepisy, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia opisanych usług wsparcia administracyjnego i biurowego (PKWiU 82.11.10.0) mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy. Przychody te nie należą do żadnej kategorii działalności objętej stawką 15% (nie stanowią usług doradczych, rekrutacyjnych ani innych wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy) – brak jest zatem podstaw do stosowania wyższej stawki opodatkowania.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i jego kwalifikację, Wnioskodawczyni uprzejmie prosi o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej prawidłowość jej powyższego stanowiska, tj. możliwości opodatkowania opisanych usług administracyjno-biurowych 8,5% stawką ryczałtu.
Pytanie
Czy w związku ze stosowanym przez Wnioskodawczynię kodem PKWiU 82.11.10.0 oraz opisanymi powyżej czynnościami Wnioskodawczyni powinna zastosować stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
W związku z tym iż zakres działalności Wnioskodawczyni obejmuje m.in.: organizacyjne wsparcie radców prawnych i adwokatów, w tym przygotowywanie dokumentów i kontakt z klientami rosyjskojęzycznymi, pomoc w kompletowaniu i przekazywaniu dokumentów do biur rachunkowych, obsługę korespondencji, fakturowanie, archiwizację dokumentów, drobne tłumaczenia i inne czynności sekretarskie.
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi klasyfikują się zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) pod numerem 82.11.10.0: Usługi związane z administracyjną obsługą biura.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawczyni uważa, że właściwym sposobem jest rozliczanie zryczałtowanego podatku dochodowego poprzez stosowanie stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g [w brzmieniu obwiązującym do 31.12.2024 r.: z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f ], w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem co do zasady, konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Ponadto podkreślić należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (jest polskim rezydentem podatkowym). Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną m.in. pod kodami PKD 82.11.Z („Działalność związana z administracyjną obsługą biura”) oraz PKD 74.90.Z („Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”). Opodatkowuje Pani swoje przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zakres świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności obejmuje w szczególności: świadczenie usług wsparcia administracyjnego i biurowego (kompleksowa obsługa biura), organizację dokumentów oraz komunikację między firmą a cudzoziemcami (np. pomoc w dopełnianiu formalności przez obcokrajowców), pomoc językową i organizacyjną przy zatrudnianiu pracowników z zagranicy, wykonywanie czynności pomocniczych na rzecz kancelarii prawnych i firm, takich jak sortowanie danych, wysyłka pism, czy komunikacja z klientami w języku rosyjskim. Poza przychodami z działalności gospodarczej opisanej we wniosku nie uzyskuje Pani żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu – działalność ta stanowi zatem jedyne źródło Pani przychodu. Nie świadczy Pani usług doradztwa prawnego ani doradztwa podatkowego, a charakter powyższych czynności ma wyłącznie charakter organizacyjno-administracyjny. Działalność nie obejmuje także usług rekrutacyjnych czy pośrednictwa pracy (tj. usług objętych PKWiU dział 78, np. udostępniania pracowników). Nie prowadzi Pani agencji zatrudnienia ani nie pełni funkcji doradczych – Pani rola sprowadza się do wsparcia administracyjnego i językowego. Wskazała Pani, że opisane we wniosku usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 – „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”.
W odniesieniu do wskazanych przez Panią usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 82.11.10.0zauważyć należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usługsklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 82.11.10.0 – „Usługi związane z administracyjną obsługą biura” podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
