Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 29 września 2025 r., sygn. II SA/Ol 583/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 29 września 2025 r. sprawy ze skargi S. W. na niewykonanie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie czynności nakazanych prawem tj. planu ochrony dla rezerwatu przyrody Kwiecewo postanawia 1) odrzucić skargę; 2) zwrócić skarżącej kwotę 100 zł (sto złotych), tytułem zwrotu uiszczonego wpisu od skargi.
Uzasadnienie
W dniu 12 sierpnia 2025 r. (data nadania pocztowego) S. W. (dalej: "skarżąca"), reprezentowana przez radcę prawnego, wywiodła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, za pośrednictwem organu, skargę na bezczynność Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie (dalej: "organ", "RDOŚ") polegającą na niewykonaniu czynności nakazanych prawem, tj. niewydaniu
w ustawowo przewidzianym terminie planu ochrony dla rezerwatu przyrody Kwiecewo, a tym samym naruszenie przepisów ustawy o ochronie przyrody, zwłaszcza art. 18 ust. 1 i 2 w zw. z art. 19 ust. 1 pkt 2 i ust. 6 oraz art. 22 ust. 4 tej ustawy.
Wniosła o zobowiązanie organu do sporządzenia w terminie 3 miesięcy projektu planu ochrony rezerwatu przyrody Kwiecewo, a następnie ustanowienie planu ochrony tego rezerwatu w ustawowym terminie, zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy o ochronie przyrody, ewentualnie zobowiązanie organu do zaniechania naruszeń prawa i podjęcia czynności nakazanych prawem w inny sposób uznany przez Sąd za właściwy.
W uzasadnieniu skargi wyjaśniono, że rezerwat przyrody Kwiecewo został utworzony zarządzeniem RDOŚ nr 37 z dnia 29 października 2009 r. Zgodnie
z art. 18 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody plan ochrony przyrody ustanawia się
w terminie 5 lat od dnia uznania obszaru za rezerwat przyrody. Zatem termin ustawowy na sporządzenie planu ochrony upłynął w 2014 r. Podano, że skarżąca jest właścicielką działek gruntu nr [...], które są położone na terenie rezerwatu Kwiecewo. W związku z tym zaniechanie organu niewątpliwe nie pozostaje bez wpływu na prawa skarżącej, jak i ogółu obywateli oraz ochronę środowiska naturalnego. Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy o ochronie przyrody sporządzający projekt planu ochrony zapewnia możliwość udziału społeczeństwa, zaś zgodnie z ust. 2 tego przepisu projekt planu ochrony wymaga zaopiniowania przez właściwą miejscowo radę gminy. Podkreślono, że w myśl art. 19 ust. 6 ustawy o ochronie przyrody plan ochrony przyrody wydany dla rezerwatu jest aktem prawa miejscowego, a zatem możliwa jest jego kontrola przez sądy administracyjne. Taka możliwość nie jest przewidziana natomiast dla projektu zadań ochronnych.
