Postanowienie NSA z dnia 20 sierpnia 2025 r., sygn. II GZ 602/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko po rozpoznaniu w dniu 20 sierpnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia M. L. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2025 r., sygn. akt V SA/Wa 244/55 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi M. L. na uchwałę Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia [...] października 2024 r. nr [...] w przedmiocie przyznania warunkowego prawa wykonywania zawodu lekarza postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 9 kwietnia 2025 r., sygn. akt V SA/Wa 244/25, odrzucił skargę M. L. na uchwałę Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia [...] października 2024 r. w przedmiocie przyznania warunkowego prawa wykonywania zawodu lekarza.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Skarżąca, działając przez profesjonalnego pełnomocnika, wniosła skargę na opisaną w komparycji uchwałę Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej. Zgodnie z zarządzeniem z 22 stycznia 2025 r. Skarżąca została wezwana do usunięcia braku formalnego skargi poprzez wskazanie numeru PESEL (jeżeli taki posiada Obywatel Ukrainy) - w terminie 7 dni, pod rygorem odrzucenia skargi. Przesyłka z wezwaniem do uzupełnienia braku formalnego skargi została skutecznie doręczona pełnomocnikowi Skarżącej 7 lutego 2025 r. W zakreślonym terminie nie uzupełniono braków formalnych skargi, w związku z tym WSA zaskarżonym postanowieniem odrzucił skargę i zarządził zwrotu uiszczonego wpisu od skargi, stosownie do przepisów art. 58 § 1 pkt 3 i § 3 w zw. z art. 232 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r., poz. 935 ze zm., dalej: p.p.s.a.). Sąd I instancji podkreślił przy tym, że zgodnie z uchwałą NSA z 3 lipca 2023 r., sygn. akt II GPS 3/22, niezachowanie, określonego w art. 46 § 2 pkt 1 lit. b p.p.s.a. wymogu podania w skardze, będącej pierwszym pismem w sprawie, numeru PESEL, jest brakiem formalnym, który powinien być uzupełniony w trybie art. 49 § 1 w zw. z art. 58 § 1 pkt 3 p.p.s.a., bez względu na to czy ten numer znajduje się w aktach administracyjnych, którymi dysponuje sąd.
