Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.672.2025.2.RK
Przychody osoby, która uzyskała uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego i prowadzi działalność prawniczą osobiście, należy opodatkować stawką 17% jako przychody z wolnego zawodu, co wynika z istoty działalności związanej z wykonywaniem zawodu radcy prawnego, pomimo braku zatrudnienia osób trzecich.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 1 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan pismem z 2 września 2025 r. (wpływ 2 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, rezydentem podatkowym w Polsce, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych.
W dniu 3 stycznia 2022 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej, ujawnionej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), pod kodami PKD:
·69.10.Z - Działalność prawnicza (przeważająca),
·93.19.Z - Pozostała działalność związana ze sportem,
·85.51.Z - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
Od początku prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843, dalej: „Ustawa o ryczałcie”), stosując stawkę 15%.
Prowadzona przez Wnioskodawcę pozarolnicza działalność gospodarcza nie stanowi wykonywania wolnego zawodu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o ryczałcie, przez wolny zawód należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Tytuł zawodowy radca prawny jest prawnie chroniony i przysługuje on tylko osobom spełniającym ustawowe warunki. Przepis art. 3 ust. 2 ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 499, dalej: „RPrU”) wskazuje, że tytuł zawodowy radca prawny podlega ochronie prawnej, zaś przepis art. 3 ust. 1 dodaje, że zawód radcy prawnego może wykonywać osoba, która spełnia wymagania określone niniejszą ustawą.
Do wspomnianych wymogów należą między innymi przejście szkolenia zawodowego (aplikacji) lub spełnienie innych wymogów ustawowych w zakresie posiadanego stopnia zawodowego innego tytułu do zawodu prawniczego i lub udokumentowanego stażu pracy przy tworzeniu lub stosowania prawa, złożenie egzaminu zawodowego i uzyskanie wpisu na listę radców prawnych. Nikt nie może się posługiwać tytułem radcy prawnego przed wypełnieniem wymogów ustawowych w całości. Taka osoba nie posiada również uprawnienia do wykonywania czynności zawodowych radcy prawnego.
Wnioskodawca przed uzyskaniem uprawnień zawodowych nie podejmował czynności zawodowych radcy prawnego odpowiadających istocie zawodu, tym samym nie wykonywał osobiście działalności będącej wykonywaniem wolnego zawodu.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.).
Prowadzona przez Wnioskodawcę pozarolnicza działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, ponieważ jej przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU wprowadzoną ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. Zgodnie z klasyfikacją, właściwym grupowaniem dla świadczonych usług jest kod PKWiU 69.10.19.0 - Pozostałe usługi prawne, obejmujące usługi doradztwa w zakresie praw i obowiązków klientów i pozostałe usługi prawne, gdzie indziej niesklasyfikowane, tj. usługi inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Wnioskodawca w dniach 1-4 kwietnia 2025 r. zdał egzamin radcowski, a 5 lipca 2025 r. złożył ślubowanie i uzyskał wpis na listę radców prawnych.
Zgodnie z art. 8 ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych, Wnioskodawca wskazał, że będzie wykonywał zawód radcy prawnego wyłącznie w ramach stosunku pracy.
Po uzyskaniu uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego Wnioskodawca nie rozpoczął ich wykonywania w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i nie rozpoczął świadczenia usług w ramach wolnego zawodu (rozpoczął natomiast wykonywanie zawodu radcy prawego w ramach własnego stosunku pracy i tylko w ramach stosunku pracy).
Uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego nie miało wpływu na wykonywaną działalność gospodarczą, nie zaszła żadna zmiana w zakresie przedmiotowym usług i/lub sposobie ich wykonywania. Działalność była i nadal jest prowadzona osobiście i odbywa się bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Na podstawie umów o świadczenie usług zawartych z kontrahentami - spółkami prawa handlowego (osobami prawnymi, niepowiązanymi kapitałowo ani personalnie z Wnioskodawcą) - usługi obejmują: udzielanie porad i konsultacji prawnych, sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych, umów, aneksów, porozumień, obsługę organów spółki, udzielanie innych doraźnych porad i konsultacji w zakresie działalności kontrahenta.
Czynności/usługi Wnioskodawcy w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej nie obejmują i nie obejmowały w przeszłości czynności wykonywanych w ramach wolnego zawodu, do których niezbędne jest posiadanie uprawnień zawodowych (w tym nie występuje i nie występowało reprezentowanie klientów i ich interesów przed sądem lub innym organem uprawnionym do orzekania).
Podstawą świadczenia usług są umowy o świadczenie usług zawarte przez Wnioskodawcę ze spółkami prawa handlowego - osobami prawnymi. Z tytułu świadczonych usług Wnioskodawcy przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie wskazane w zawartych umowach. Realizując usługi z zawartych umów, Wnioskodawca zachowuje swobodę organizacyjną i decyzyjną co do czasu i miejsca świadczenia usług, ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Poza umowami, Wnioskodawca nie jest z kontrahentami (zleceniodawcami) związany w żaden inny sposób. Nie jest wspólnikiem/członkiem zarządu zleceniodawców, między Wnioskodawcą a zleceniodawcami nie istnieją powiązania osobiste lub gospodarcze inne niż świadczenie usług na rzecz tych podmiotów na podstawie zawartych umów. Żaden ze zleceniodawców nie jest i nie był pracodawcą Wnioskodawcy.
Wnioskodawca pozostaje w stosunku pracy. Zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę zawartą z obecnym pracodawcą trwa nieprzerwanie od 1 czerwca 2018 r. Pracodawcą jest S.A. Poza stosunkiem pracy strony nie są związane żadnym innym stosunkiem prawnym związanym ze świadczeniem pracy lub wykonywaniem usług. W okresie zatrudnienia zajmowane stanowisko ulegało zmianie, choć były to zmiany nazwy stanowiska, a nie jego istoty i zakresu obowiązków. Zakres obowiązków obejmował czynności wewnętrznego doradztwa prawnego (poza tymi, których wykonywanie wymaga posiadania uprawnień zawodowych) i zarządzanie działem prawnym jako jego menadżer.
Od 7 lipca 2025 r. uległo zmianie stanowisko i zakres obowiązków. Wnioskodawca został zatrudniony na stanowisku radcy prawnego z zakresem obowiązków określonym jako świadczenie pomocy prawnej, co pozostawało w zgodzie z dokonanym wyborem w wykonywaniu zawodu radcy prawnego w ramach stosunku pracy, określonym w zawiadomieniu złożonym w Okręgowej Izbie Radców Prawnych. Stosunek pracy został wskazany jako jedyna forma wykonywania zawodu radcy prawnego. W ramach zatrudnienia, bez zmian pozostała cześć obowiązków w zakresie zarządzania działem. Dopiero od tej zmiany, tj. od 7 lipca 2025 r. Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie czynności związanych z istotą zawodu radcy prawnego - po raz pierwszy i tylko w ramach stosunku pracy.
Wnioskodawca nie uzyskuje, nie uzyskał i nie uzyskiwał przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem ryczałtowym ze świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy.
Wnioskodawca nie świadczył i nie świadczy usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz pracodawcy - byłego lub obecnego. Kontrahentami (zleceniodawcami) Wnioskodawcy od początku były i nadal pozostają inne, odrębne spółki. Zleceniodawcy nie są i nie byli pracodawcami Wnioskodawcy.
Zakres usług oraz sposób ich świadczenia w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy i zawartych umów z kontrahentami nie uległy zmianie po i/lub w związku z nabyciem uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego. Wnioskodawca zdecydował się nie świadczyć pomocy prawnej w ramach wolnego zawodu w formie prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nigdy nie świadczył i nie świadczy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej usług wymagających posiadania uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego, obejmujących wykonywanie wolnego zawodu.
W piśmie z 2 września 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że prowadzona przez Niego działalność gospodarcza nie stanowi wykonywania wolnego zawodu. Zgodnie z definicją legalną tego pojęcia: wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu - wolny zawód zdefiniowany jest głownie podmiotowo, co oznacza, że aby prowadzoną pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście uznać za wolny zawód, to osoba, która ją osobiście wykonuje musi posiadać status i prawo do posługiwania się jednym z określonych tytułów zawodowych.
Tytuł zawodowy radca prawny jest prawnie chroniony i przysługuje on tylko osobom spełniającym ustawowe warunki. Przepis art. 3 ust. 2 Ustawy o radcach prawnych wskazuje, że tytuł zawodowy radca prawny podlega ochronie prawnej, zaś przepis art. 3 ust. 1 dodaje, że zawód radcy prawnego może wykonywać osoba, która spełnia wymagania określone niniejszą ustawą.
Do wspomnianych wymogów należą między innymi przejście szkolenia zawodowego (aplikacji) lub spełnienie innych wymogów ustawowych w zakresie posiadanego stopnia zawodowego innego tytułu do zawodu prawniczego i lub udokumentowanego stażu pracy przy tworzeniu lub stosowania prawa, złożenie egzaminu zawodowego i uzyskanie wpisu na listę radców prawnych. Nikt nie może posługiwać się tytułem radcy prawnego przed wypełnieniem wymogów ustawowych w całości. Taka osoba nie posiada również uprawnienia do wykonywania czynności zawodowych radcy prawnego.
Wnioskodawca przed uzyskaniem uprawnień zawodowych oraz wejściem w życie zmiany stosunku pracy w przedmiocie zajmowanego stanowiska i powierzonego zakresu obowiązków zmienionych na odpowiednio: radca prawny i świadczenie pomocy prawnej, nie podejmował czynności zawodowych radcy prawnego odpowiadających istocie zawodu, tym samym nie wykonywał osobiście działalności będącej wykonywaniem wolnego zawodu.
Po uzyskaniu uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego, Wnioskodawca nie rozpoczął ich wykonywania w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i nie rozpoczął świadczenia usług w ramach wolnego zawodu. Wnioskodawca rozpoczął natomiast wykonywanie zawodu radcy prawego w ramach własnego stosunku pracy i tylko w ramach stosunku pracy.
Kontynuowana pozarolnicza działalność gospodarcza nie została objęta żadną zmianą w zakresie usług i sposobu ich wykonywania. Działalność prowadzona jest osobiście i odbywa się bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, ponieważ jej przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 z poźn. zm. dalej: „PKWiU”).
Zgodnie z klasyfikacją, właściwym grupowaniem jest kod PKWiU 69.10.19.0 - Pozostałe usługi prawne, obejmujące usługi doradztwa w zakresie praw i obowiązków klientów i pozostałe usługi prawne, gdzie indziej nie sklasyfikowane, tj. usług inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Po doprecyzowaniu, Wnioskodawca świadczy usługi oznaczone kodem Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 69.10.19.0 - Pozostałe usługi prawne inne niż świadczone w ramach wolnego zawodu. W tych ramach, zgodnie z zawartymi umowami z kontrahentami, świadczenie usług obejmuje w szczególności udzielanie porad i konsultacji prawnych, sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych, umów, aneksów, porozumień, obsługę organów spółki, udzielanie innych doraźnych porad i konsultacji w zakresie związanym z głównym przedmiotem usług i działalnością klienta.
Czynności Wnioskodawcy nie obejmują i nie obejmowały w przeszłości czynności wykonywanych w ramach wolnego zawodu, do których niezbędne jest posiadanie uprawnień zawodowych (w tym nie występuje i nie występowało reprezentowanie klientów i ich interesów przed sądem lub innym organem uprawnionym do orzekania).
Ponadto, w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że podstawą świadczenia usług są umowy o świadczenie usług zawarte przez Wnioskodawcę ze spółkami prawa handlowego - osobami prawnymi. Z tytułu świadczonych usług Wnioskodawcy przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie wskazane w zawartych umowach. Realizując usługi z zawartych umów, Wnioskodawca zachowuje swobodę organizacyjną i decyzyjną co do czasu i miejscu świadczenia usług, ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Poza umowami, Wnioskodawca nie jest z kontrahentami (zleceniodawcami) związany w żaden inny sposób. Nie jest wspólnikiem/członkiem zarządu zleceniodawców, między Wnioskodawcą a zleceniodawcami nie istnieją powiązania osobiste lub gospodarcze inne niż świadczenie usług na rzecz tych podmiotów na podstawie zawartych umów. Żaden ze zleceniodawców nie jest i nie był pracodawcą Wnioskodawcy.
Zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę zawartą z obecnym pracodawcą trwa nieprzerwanie od 1 czerwca 2018 r. Pracodawcą jest S.A. Poza stosunkiem pracy strony nie są związane żadnym innym stosunkiem prawnym związanym ze świadczeniem pracy lub wykonywaniem usług. W okresie zatrudnienia zajmowane stanowisko ulegało zmianie, choć były to zmiany nazwy stanowiska, a nie jego istoty i zakresu obowiązków. Zakres obowiązków obejmował czynności wewnętrznego doradztwa prawnego (poza tymi, których wykonywanie wymaga posiadania uprawnień zawodowych) i zarządzanie działem prawnym, jako jego menadżer.
Od 7 lipca 2025 r. uległo zmianie stanowisko i zakres obowiązków. Wnioskodawca został zatrudniony na stanowisku radcy prawnego z zakresem obowiązków określonym jako świadczenie pomocy prawnej, co pozostawało w zgodzie z dokonanym wyborem w wykonywaniu zawodu radcy prawnego w ramach stosunku pracy, określonym w zawiadomieniu złożonym w Okręgowej Izbie Radców Prawnych. Stosunek pracy został wskazany jako jedyna forma wykonywania zawodu radcy prawnego. W ramach zatrudnienia, bez zmian pozostała cześć obowiązków w zakresie zarządzania działem. Dopiero od tej zmiany, tj. od 7 lipca 2025 r. Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie czynności związanych z istotą zawodu radcy prawnego - po raz pierwszy i tylko w ramach stosunku pracy.
Wnioskodawca nie uzyska, nie uzyskuje w 2025 r. i nie uzyskiwał w 2025 r. ani wcześniej, przychodów z działalności ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy dla tego pracodawcy. Wnioskodawca nie świadczył i nie świadczy usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz pracodawcy - byłego lub obecnego.
Kontrahentami (zleceniodawcami) Wnioskodawcy od początku były i nadal pozostają inne, odrębne spółki. Zleceniodawcy, nie są i nie byli pracodawcami Wnioskodawcy.
Zakres usług oraz sposób ich świadczenia w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy i zawartych umów z kontrahentami nie uległy zmianie po i lub w związku z nabyciem uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego. Wnioskodawca zdecydował się nie świadczyć pomocy prawnej w ramach wolnego zawodu w formie prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca nigdy nie świadczył i nie świadczy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej usług wymagających posiadania uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego, obejmujących wykonywanie wolnego zawodu.
Wnioskodawca stosował stawkę 15%, która ma zastosowanie m.in. do usług prawnych, rachunkowo - księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie).
W przedstawionym stanie faktycznym, stawką nadal właściwą pozostała stawka 15%, która ma zastosowanie m.in. do usług prawnych, rachunkowo - księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie). Po uzyskaniu uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego, Wnioskodawca nie rozpoczął ich wykonywania w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i nie rozpoczął świadczenia usług w ramach wolnego zawodu, tym samym nadal stosowaną stawką pozostała stawka 15% jako właściwa dla świadczonych usług (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 września 2025 r.)
Czy Wnioskodawca - osoba fizyczna, która nabyła uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego i faktycznie wykonująca zawód radcy prawnego, ale wyłącznie w ramach stosunku pracy, może stosować 15% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w odniesieniu do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej równolegle obejmującej usługi prawne (PKWiU dział 69), jeśli działalność ta nie obejmuje czynności zastrzeżonych dla radców prawnych i nie stanowi wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 tej ustawy?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 2 września 2025 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź powinna być twierdząca. Osoba fizyczna, która wykonuje zawód radcy prawnego wyłącznie w ramach stosunku pracy, może równolegle prowadzić jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście, o ile działalność ta nie obejmuje czynności zastrzeżonych dla wolnego zawodu i osoba ta pomimo posiadanych uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego, nie wykonuje tego zawodu w formie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Fakt nabycia uprawnień zawodowych nie oznacza automatycznie, że prowadzona przed ich nabyciem pozarolnicza działalność gospodarcza staje się wykonywaniem wolnego zawodu - o tym decyduje faktyczny zakres i forma tej działalności. Jeśli działalność obejmuje wyłącznie usługi inne niż czynności zawodowe radcy prawnego, według klasyfikacji PKWiU oznaczona kodem 69.10.19.0 - Pozostałe usługi prawne inne niż świadczone w ramach wolnego zawodu, to pozostaje opodatkowana stawką 15% (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o ryczałcie, przez wolny zawód należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Tytuł zawodowy radca prawny jest prawnie chroniony i przysługuje on tylko osobom spełniającym ustawowe warunki. Przepis art. 3 ust. 2 Ustawy o radcach prawnych wskazuje, że tytuł zawodowy radca prawny podlega ochronie prawnej, zaś przepis art. 3 ust. 1 dodaje, że zawód radcy prawnego może wykonywać osoba, która spełnia wymagania określone niniejszą ustawą.
Do wspomnianych wymogów należą między innymi przejście szkolenia zawodowego (aplikacji) lub spełnienie innych wymogów ustawowych w zakresie posiadanego stopnia naukowego, innego tytułu do zawodu prawniczego i lub udokumentowanego stażu pracy przy tworzeniu lub stosowaniu prawa, złożenie egzaminu zawodowego i uzyskanie wpisu na listę radców prawnych.
Nikt nie może posługiwać tytułem radcy prawnego ani podejmować się wykonywania czynności zawodowych radcy prawnego przed wypełnieniem wymogów ustawowych w całości.
Wnioskodawca, przed uzyskaniem uprawnień zawodowych, nie podejmował czynności zawodowych radcy prawnego odpowiadających istocie zawodu, tym samym nie wykonywał osobiście działalności będącej wykonywaniem wolnego zawodu.
Zgodnie z ustawą - art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;
·15% przychodów ze świadczenia usług: prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (lit. l)).
Formy wykonywania zawodu radcy prawnego oraz obowiązek określenia czy w i jakiej formie radca prawny będzie wykonywał zawód określają przepisy Ustawy o radcach prawnych (art. 8 ust. 1 i 3 RPrU).
Po pierwsze, radca prawny wykonuje zawód w ramach stosunku pracy, na podstawie umowy cywilnoprawnej, w kancelarii radcy prawnego oraz w spółce (jednej z wymienionych spółek osobowych). Po drugie, bezwzględnym obowiązkiem radcy prawnego jest zawiadomić radę właściwej okręgowej izby radców prawnych o podjęciu wykonywania zawodu i formach jego wykonywania, a także o adresie i nazwie kancelarii lub spółki oraz podać adres dla doręczeń.
Nie istnieje natomiast obowiązek podjęcia decyzji pozytywnej - o wykonywaniu zawodu, nie ma również form wykonywania zawodu bardziej lub mniej preferowanych, nie ma również zakazu ich łączenia, jeśli się nie wykluczają.
Pojęcie czynności związanych z istotą zawodu nie jest pojęciem zdefiniowanym, dlatego należy rozumieć je w sposób dosłowny i zawężająco jako: czynności stricte zawodowe będące świadczeniem pomocy prawnej.
Taki wniosek można wysnuć z zestawienia i analizy przepisów art. 2. art. 4 i art. 6 ust. 1 RPrU. Nie wszystkie czynności stanowiące usługi prawne są kompetencją wyłączną radców prawnych, choć wprawdzie służą zdefiniowaniu istoty zawodu, to nie tworzą barier ich dokonywania także poza tą istotą, a w efekcie poza postacią wolnego zawodu.
Źródłem rozróżnienia pomiędzy świadczeniem usług jako działalności gospodarczej w znaczeniu ogólnym a działalnością kwalifikowaną jako wykonywanie wolnego zawodu jest nie tyle sam status podmiotowy osoby świadczącej usługę (tj. posiadanie uprawnień zawodowych), ile przedmiot i forma tej działalności. Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie stanowią, że sam fakt posiadania uprawnień zawodowych skutkuje automatycznie zakwalifikowaniem działalności jako wolny zawód - liczy się to, czy działalność ta jest wykonywana w ramach wolnego zawodu, a więc osobiście przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, bez zatrudniania osób trzecich przy wykonywaniu merytorycznych czynności i przy wykorzystaniu uprawnień zawodowych jako warunku koniecznego świadczenia usługi.
Taki pogląd został potwierdzony m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 maja 2012 r., sygn. akt II FSK 2300 10 (LEX nr 1214153) - w którym wskazano między innymi, że przypisanie radcy prawnemu osobistego wykonywania czynności zawodowych nie może przesądzać o podatkowo - prawnej kwalifikacji jego przychodów. Istotne znaczenie dla tego rodzaju kwalifikacji ma forma organizacyjno-prawna wykonywania zawodu radcy prawnego, a nie tylko status podmiotowy (np. wpis na listę radców prawnych).
Jak już wskazano, Wnioskodawca nigdy nie świadczył i nie świadczy usług wymagających posiadania uprawnień zawodowych w ramach jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej wykonywanej osobiście, a zawód radcy prawnego wykonuje tylko w ramach stosunku pracy.
Podsumowanie:
·stawka ryczałtu 15% ma zastosowanie m. in. do usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie;
·usługi prawne (PKWiU dział 69), które nie są wykonywane w ramach wolnych zawodów, są opodatkowane stawką 15%;
·usługi świadczone przez Wnioskodawcę zgrupowane są jako PKWiU 69.10.19.0 - Pozostałe usługi prawne, inne niż świadczone w ramach wolnego zawodu;
·przed uzyskaniem uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego Wnioskodawca stosował stawkę 15%, która ma zastosowanie m.in. do usług prawnych rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie;
·po uzyskaniu uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego, Wnioskodawca nie rozpoczął ich wykonywania w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i nie rozpoczął świadczenia usług w ramach wolnego zawodu,
tym samym, nadal stosowaną stawką pozostała stawka 15% jako właściwa dla świadczonych usług - innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie.
Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo nabycia uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego i faktycznego wykonywania zawodu radcy prawnego, ale wyłącznie w ramach stosunku pracy, zachował On prawo do stosowania 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej równolegle, obejmującej usługi prawne (PKWiU dział 69), jeśli działalność ta nie obejmuje czynności zastrzeżonych dla radców prawnych i nie stanowi wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 tej ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zaznaczyć w tym miejscu należy, że art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy stanowi:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.
W konsekwencji, aby podatnik mógł zastosować 15% stawkę ryczałtu, powinien spełnić dwie przesłanki:
·zatrudnić osobę fizyczną,
·osoba zatrudniona powinna wykonywać czynności związane z istotą zawodu wykonywanego przez pracodawcę.
Zatem zatrudnienie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego osoby fizycznej, która wykonuje czynności związane z istotą tego zawodu powoduje, że adwokat, radca prawny, doradca podatkowy nie wykonuje działalności osobiście.
Z opisu sprawy wynika, że 3 stycznia 2022 r. rozpoczął Pan prowadzenie jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej (m.in. w zakresie PKD 69.10.Z - Działalność prawnicza), którą rozlicza Pan w formie ryczałtu stosując stawkę ryczałtu 15%. W dniach 1-4 kwietnia 2025 r. zdał Pan egzamin radcowski, a 5 lipca 2025 r. uzyskał Pan wpis na listę radców prawnych. Jest też Pan zatrudniony w oparciu o umowę o pracę z obecnym pracodawcą od 1 czerwca 2018 r. gdzie zakres obowiązków obejmował czynności wewnętrznego doradztwa prawnego (poza tymi, których wykonywanie wymaga posiadania uprawnień zawodowych) i zarządzanie działem prawnym, jako jego menadżer, a następnie od 7 lipca 2025 r. jest Pan zatrudniony na stanowisku radcy prawnego. Wskazuje Pan, że po uzyskaniu uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego, nie rozpoczął Pan ich wykonywania w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i nie rozpoczął świadczenia usług w ramach wolnego zawodu. Rozpoczął Pan natomiast wykonywanie zawodu radcy prawego tylko w ramach stosunku pracy. Następnie wskazuje Pan, że uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego nie miało wpływu na wykonywaną działalność gospodarczą, nie zaszła żadna zmiana w zakresie przedmiotowym usług i lub sposobie ich wykonywania. Prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza jest działalnością usługową, sklasyfikowaną wg PKWiU 69.10.19.0 - Pozostałe usługi prawne, obejmujące usługi doradztwa w zakresie praw i obowiązków klientów i pozostałe usługi prawne, gdzie indziej nie sklasyfikowane, tj. usługi inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Zgodnie z zawartymi umowami z kontrahentami, świadczy Pan usługi obejmujące udzielanie porad i konsultacji prawnych, sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych, umów, aneksów, porozumień, obsługę organów spółki, udzielanie innych doraźnych porad i konsultacji w zakresie związanym z głównym przedmiotem usług i działalnością klienta. Nie świadczył i nie świadczy Pan usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz pracodawcy - byłego lub obecnego. Wskazuje Pan też, że nigdy nie świadczył też Pan i nie świadczy Pan w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej usług wymagających posiadania uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego, obejmujących wykonywanie wolnego zawodu. Pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi Pan osobiście.
Z analizy wniosku wynika, że wykonuje Pan czynności sam, nie zatrudniając osób, które wykonują czynności związane z istotą zawodu radcy prawnego.
Zgodnie z art. 4 ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 499):
Wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej.
Natomiast z art. 6 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
Świadczenie pomocy prawnej przez radcę prawnego polega w szczególności na udzielaniu porad i konsultacji prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed urzędami i sądami w charakterze pełnomocnika lub obrońcy.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usług prawnych”. Pojęcie to nie znajduje się również w Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl). Potocznie „usługi prawne” można zdefiniować najogólniej jako usługi reprezentowania we wszelkich postępowaniach sądowych i pozasądowych, usługi sporządzania projektów dokumentacji prawnej oraz usługi udzielania porad prawnych. Pojęcie „usług prawnych” można odnaleźć w aktach prawnych regulujących zawód adwokata i radcy prawnego.
Podkreślić również należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…).
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi Pan osobiście i świadczone przez Pana usługi obejmujące udzielanie porad i konsultacji prawnych, sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych, umów, aneksów, porozumień, obsługę organów spółki, udzielanie innych doraźnych porad i konsultacji w zakresie związanym z głównym przedmiotem usług i działalnością klienta, wbrew Pana twierdzeniu, powinny być potraktowane jako usługi wpisujące się w definicję wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako czynności związane z istotą zawodu radcy prawnego.
Wobec powyższego, przychody osiągane ze świadczenia przez Pana ww. usług, od momentu uzyskania wpisu na listę radców prawnych, podlegają opodatkowaniu 17% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako czynności związane z istotą zawodu radcy prawnego.
Tym samym, Pana stanowisko, zgodnie z którym, pomimo nabycia uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego i faktycznego wykonywania zawodu radcy prawnego, ale wyłącznie w ramach stosunku pracy, zachował Pan prawo do stosowania 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
