Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.698.2025.2.MJ
Wybór opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w formie podatku liniowego, dokonany przez podatnika po terminie określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest skuteczny, nawet jeśli kolejne działania podatnika wykazują konsekwentne stosowanie tej formy rozliczeń.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 28 sierpnia 2025 r. (wpływ 28 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jako osoba fizyczna zamieszkała na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podlega Pani na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163, dalej jako: „p.d.o.f.”) obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce).
Prowadzi Pani od 2 września 2022 r. działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na podstawie wniosku z 5 września 2022 r. złożonego samodzielnie przez Internet.
Od początku Pani intencją było opłacanie podatku dochodowego od osób fizycznych w sposób opisany w art. 30c ust. 1 p.d.o.f. (podatek liniowy). Dokonywała Pani przelewów kwartalnych zaliczek na podatek dochodowy na indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek podatkowy) opisując je jako „PIT-5L”: 27 października 2022 r. za III kwartał 2022 r., 23 stycznia 2023 r. za IV kwartał 2022 r., 25 kwietnia 2023 r. za I kwartał 2023 r., 20 lipca 2023 r. za II kwartał 2023 r., 19 stycznia 2024 r. za IV kwartał 2023 r., 16 października 2024 r. za III kwartał 2024 r., 21 stycznia 2025 r. za IV kwartał 2024 r., 20 lipca 2025 r. za II kwartał 2025 r.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej osiągnęła Pani we wrześniu 2022 r.
Składała Pani deklaracje podatkowe PIT-36L - tj. właściwe dla podatku liniowego - za lata 2022, 2023 i 2024.
W czerwcu 2025 r., podczas wizyty w Urzędzie Skarbowym (…), uzyskała Pani zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach z informacją, że nie posiada Pani zaległości podatkowych ani nie toczą się żadne postępowania podatkowe. Zwróciła Pani wówczas uwagę, że na koncie podatnika na stronie internetowej (...) widnieje adnotacja o nieprawidłowościach w deklaracjach PIT-36L. Okazało się, że Urząd Skarbowy, po 3 latach od zarejestrowania działalności gospodarczej, opłacania zaliczek na podatek liniowy i składania deklaracji PIT-36L, ma wątpliwości co do skuteczności wyboru jako formy opodatkowania podatku liniowego. W pobranym 18 czerwca 2025 r. z systemu informatycznego CEIDG wniosku CEIDG-1 z dnia 5 września 2022 r. widnieje istotnie w sekcji 15 zaznaczone pole „na zasadach ogólnych”.
Nie jest Pani w stanie odtworzyć z pamięci ani wykazać żadnym sposobem, czy jest to efekt błędu w formularzu interaktywnym, czy w trakcie rejestracji popełniła Pani błąd - choć wniosek wypełniała Pani z intencją wybrania jako formy opodatkowania podatku liniowego. Od początku działalności konsekwentnie wszystkie rozliczenia, dokumentacja, przelewy do US, wyliczenia należnej składki zdrowotnej były dokonywane z przekonaniem o skuteczności wyboru sposobu opodatkowania opisanego w art. 30c ust. 1 p.d.o.f.
W dniu złożenia wniosku elementy stanu faktycznego nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej, w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Uściślając - przedmiotem zapytania są lata 2023, 2024 oraz 2025. Wybór formy opodatkowania dokonany w roku 2022 jest według Pani - zgodnie z przedstawionym we wniosku stanowiskiem - skuteczny w roku 2023, ale także - na podstawie art. 9a ust. 2b u.p.d.o.f. - w latach kolejnych (o ile podatnik nie złoży odmiennego oświadczenia na piśmie), wobec tego także latach 2024 i 2025.
Pozorna niespójność wniosku wynika z faktu, że co do roku 2025 Pani zapytanie dotyczy jedynie prawidłowości uiszczanych zaliczek na podatek dochodowy, a w latach 2023 i 2024 - także rozliczenia podatku za te lata w deklaracjach PIT-36L.
Zaznacza Pani ponadto, że sednem rozumowania przedstawionego w stanowisku własnym podatnika jest konstatacja, iż przelew dotyczący zaliczek na podatek liniowy wykonany w roku 2022 r. po terminie składania oświadczenia o wyborze formy opodatkowania za ten rok, został wykonany w terminie dotyczącym roku kolejnego, tj. 2023 (bez względu na to, kiedy osiągnięto pierwszy przychód w roku 2023, termin został wg Pani dochowany, jako że wrzesień 2022 r. nastąpił przed każdym z miesięcy roku 2023, a ustawodawca nie wskazuje, kiedy najwcześniej taki wniosek można złożyć).
Pierwsza zaliczka na podatek dochodowy w roku 2022 została wykonana 27 października 2022 r.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w roku 2023 został osiągnięty 10 stycznia 2023 r.
Wyjaśniła Pani szerzej, że pierwszy przelew tytułem zaliczki na podatek liniowy został wykonany w 2023 r. 23 stycznia 2023 r. i dotyczył IV kwartału 2022 r., a pierwsza zaliczka dotycząca roku 2023, tj. I kwartału 2023 r., została wykonana 25 kwietnia 2023 r.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w roku 2024 został osiągnięty 29 stycznia 2024 r.
Wyjaśnia Pani szerzej, że pierwszy przelew tytułem zaliczki na podatek liniowy został wykonany w 2024 r. 19 stycznia 2024 r. i dotyczył IV kwartału 2023 r., a pierwsza zaliczka dotycząca roku 2024, tj. III kwartału 2024 r., została wykonana 16 października 2024 r.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w roku 2025 został osiągnięty 30 stycznia 2025 r.
Wyjaśniła Pani szerzej, że pierwszy przelew tytułem zaliczki na podatek liniowy został wykonany w 2025 r. 21 stycznia 2025 r. i dotyczył IV kwartału 2024 r., a pierwsza zaliczka dotycząca roku 2025, tj. II kwartału 2025 r., została wykonana 20 lipca 2025 r.
Pytanie
Czy wskazanie w tytule przelewu wykonanego 27 października 2022 r. na indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek podatkowy) wyrażenia „PIT-5L” było skuteczną od roku podatkowego 2023 formą złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 p.d.o.f., i czy wobec tego rozliczenie przez Panią podatku za lata 2023 i 2024 za formularzach PIT-36L było prawidłowe?
Pani stanowisko w sprawie
Wybór formy opodatkowania poprzez wskazanie w tytule przelewu wykonanego 27 października 2022 r. na indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek podatkowy) wyrażenia „PIT-5L” był skuteczną od roku podatkowego 2023 formą złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2, i w latach 2023, 2024, 2025 powinna Pani rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych w sposób, o którym mowa w art. 30c ust. 1 p.d.o.f.; wobec tego rozliczenie przez Panią podatku za lata 2023 i 2024 na formularzach PIT-36L było prawidłowe.
Na podstawie art. 9a ust. 2 p.d.o.f. (także w brzmieniu z 2022 r.) podatnik może wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c p.d.o.f. poprzez złożenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Zatem do skuteczności oświadczenia konieczne jest: 1) złożenie oświadczenia woli o wyborze formy opodatkowania właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, 2) na piśmie, 3) we właściwym terminie.
Zgodnie z art. 60 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. z 2024 r. poz. 1061, dalej jako: „k.c.”), z zastrzeżeniem przewidzianych w ustawie wyjątków, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej.
W opisanym stanie faktycznym wyraziła Pani - poprzez jednoznaczne zdefiniowanie tytułów przelewów zaliczek na podatek dochodowy - wolę zarachowania swoich wpłat na poczet podatku opłacanego w formie podatku liniowego (PIT-5L). Interpretacja Pani intencji nie podlega wątpliwości, jako że cała sekwencja zdarzeń w kolejnych latach potwierdza przekonanie o skutecznym dokonaniu wyboru formy opodatkowania - np. poprzez składanie deklaracji rocznych PIT-36L, których Urząd Skarbowy nie kwestionował.
Opis przelewów był przeznaczony dla Naczelnika Urzędu Skarbowego, ponieważ był wpisywany w systemie informatycznym banku w pole specjalnego formularza przelewu podatkowego przewidziane do tego rodzaju informacji, których odbiorcą jest urząd skarbowy. Nie było wątpliwości, kto składa oświadczenie, jako że przelewy były wykonywane na indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek podatkowy) związany jednoznacznie z Panią.
Ustawodawca nie zastrzegł do tego rodzaju oświadczenia formy pisemnej. Brak jest definicji legalnej sporządzenia czegoś „na piśmie”. Zgodnie z zasadami wykładni należy przyjąć potoczne rozumienie tego zwrotu - tj. utrwalenie wypowiedzi z użyciem znaków alfabetu. Wpisanie tekstu „PIT-5L” w pole formularza elektronicznego spełnia tę definicję. Jako że nie ma wątpliwości co do nadawcy przelewu (indywidualny rachunek podatkowy, uwierzytelniony użytkownik bankowości elektronicznej), Pani podpis nie jest konieczny.
Nie ulega wątpliwości, że oświadczenie złożone 27 października 2022 r. nie może być skuteczne w roku 2022 r., jako że nie został dochowany termin z art. 9a ust. 2 p.d.o.f., który w obliczu uzyskania pierwszego przychodu z działalności gospodarczej we wrześniu 2022 r., upływał 20 października 2022 r.
Art. 9a ust. 2b p.d.o.f. przewiduje, że raz dokonany wybór jest ważny w kolejnych latach, chyba że podatnik złoży odmienne oświadczenie na piśmie.
Wynika z tego, że wybór formy opodatkowania nie dotyczy określonego roku podatkowego, ale jest generalnie związany z podatnikiem, a jedynie początek skutku oświadczenia związany jest z dochowaniem określonego terminu. Wprawdzie nie dokonano skutecznie wyboru formy opodatkowania w roku 2022, jako że przekroczono termin prawa materialnego, to jednak dochowano terminu w odniesieniu do lat kolejnych. Wszak dzień 27 października 2022 r. nastąpił przed 20 lutego 2023 r. a ustawodawca nie wyznaczył terminu początkowego do złożenia tego rodzaju oświadczenia. Należy zatem przyjąć, jak w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2021 r. (sygn. akt II FSK 700/21), że nie ma przeciwskazań, żeby na skutek oświadczenia, które zostało złożone po terminie w roku podatkowym 2022 r., podatnik nabył prawo do rozliczania się w sposób opisany w art. 30c ust. 1 p.d.o.f. w latach kolejnych.
Zatem na skutek spełnienia wszystkich przesłanek skuteczności oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 p.d.o.f., należy uznać, że skutecznie od 2023 r. wybrała Pani jako formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatek liniowy. Należy pamiętać, że wolą ustawodawcy wybór formy opodatkowania należy do podatnika. Istotnie, oświadczone zostało złożone po terminie przewidzianym dla roku podatkowego 2022 r., jednak przed terminem dla roku 2023 r. Wszystkie czynności, które następnie wykonywał podatnik i wszelkie zachowania, oświadczenia woli, jakie ujawniał lub składał przez Urzędem Skarbowym, potwierdzały, jakiego wyboru Pani dokonał. Działając w zaufaniu do organów podatkowych, pozostawała Pani przez kolejne lata w uzasadnionym przekonaniu, że dokonała Pani skutecznego wyboru formy opodatkowania, skoro Urząd Skarbowy nie kwestionował tytułów przelewów (PIT-5L) i akceptował przesyłane deklaracje roczne PIT-36L.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9a ust. 2 tej ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Jak stanowi zaś art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli w formie tzw. podatku liniowego.
Zaznaczam jednak, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem podatku liniowego w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Jeżeli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, to jak wynika z powyższych przepisów, ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.
W myśl art. 44 ust. 3g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, będący małymi podatnikami oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 22k ust. 11, mogą wpłacać zaliczki kwartalne. Wysokość zaliczek, z zastrzeżeniem ust. 3h, ustala się w następujący sposób:
1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od kwartału, w którym dochody przekroczyły kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz najniższej stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1;
2) zaliczkę za ten kwartał stanowi podatek obliczony od dochodu według zasad określonych w art. 26 i art. 27;
3) zaliczkę za kolejne kwartały ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za poprzednie kwartały.
Natomiast zgodnie z art. 44 ust. 3h ww. ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 3f, będący małymi podatnikami oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej mogą wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki kwartalne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonym zgodnie z art. 30c, a sumą należnych zaliczek za poprzednie kwartały. Przepis art. 22k ust. 11 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do treści art. 44 ust. 3i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
O wyborze sposobu wpłacania zaliczek według zasad, o których mowa w ust. 3g lub 3h, podatnicy informują w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym stosowali kwartalny sposób wpłacania zaliczek.
Z podanych przez Panią informacji wynika, że od 2 września 2022 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na podstawie wniosku z 5 września 2022 r. złożonego samodzielnie przez Internet. Od początku Pani intencją było opłacanie podatku dochodowego od osób fizycznych w sposób opisany w art. 30c ust. 1 p.d.o.f. (podatek liniowy). Dokonywała Pani przelewów kwartalnych zaliczek na podatek dochodowy na indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek podatkowy) opisując je jako „PIT-5L”.
W pobranym 18 czerwca 2025 r. z systemu informatycznego CEIDG wniosku CEIDG-1 z dnia 5 września 2022 r. widnieje istotnie w sekcji 15 zaznaczone pole „na zasadach ogólnych”. Nie jest Pani w stanie odtworzyć z pamięci ani wykazać żadnym sposobem, czy jest to efekt błędu w formularzu interaktywnym, czy w trakcie rejestracji popełniła Pani błąd - choć wniosek wypełniała Pani z intencją wybrania jako formy opodatkowania podatku liniowego. Od początku działalności konsekwentnie wszystkie rozliczenia, dokumentacja, przelewy do US, wyliczenia należnej składki zdrowotnej były dokonywane z przekonaniem o skuteczności wyboru sposobu opodatkowania opisanego w art. 30c ust. 1 p.d.o.f. Składała Pani deklaracje podatkowe PIT-36L - tj. właściwe dla podatku liniowego - za lata 2022, 2023 i 2024.
Podkreślenia wymaga, że złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Skoro zatem pierwszy przychód w roku podatkowym 2022 uzyskała Pani we wrześniu 2022 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w tzw. formie podatku liniowego lub dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego, powinno nastąpić w terminie ustawowym, tj. do 20 października 2022 r.Natomiast Pani dokonała wpłaty zaliczki po ustawowym terminie, a mianowicie 27 października 2022 r.
Wobec tego dokonana przez Panią ww. wpłata potwierdzona przelewem nie może dotyczyć lat następnych (od 2023 roku), ponieważ nie może być uznana za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, gdyż została dokonana po ustawowym terminie do złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania tzw. podatkiem liniowym.
Wskazała Pani także, że pierwszy przelew tytułem zaliczki na podatek liniowy został wykonany w 2023 r. 23 stycznia 2023 r. i dotyczył IV kwartału 2022 r. Wobec tego nie dotyczył on 2023 r. i przelew ten również nie może być uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym na 2023 r.
Ponadto, z dalszego opisu sprawy wynika, że:
- pierwszy przychód w roku podatkowym 2023 osiągnęła Pani 10 stycznia 2023 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w tzw. formie podatku liniowego lub dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego za 2023 r., powinno nastąpić w terminie ustawowym, tj. do 20 lutego 2023 r.
- pierwszy przychód w roku podatkowym 2024 osiągnęła Pani 29 stycznia 2024 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w tzw. formie podatku liniowego lub dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego za 2024 r., powinno nastąpić w terminie ustawowym, tj. do 20 lutego 2024 r.
- pierwszy przychód w roku podatkowym 2025 osiągnęła Pani 30 stycznia 2025 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w tzw. formie podatku liniowego lub dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego za 2025 r., powinno nastąpić w terminie ustawowym, tj. do 20 lutego 2025 r.
Natomiast Pani dokonała wpłat zaliczek po ustawowym terminie, a mianowicie:
- w 2023 r. – 25 kwietnia 2023 r.
- w 2024 r. – 16 października 2024 r.
- w 2025 r. – 20 lipca 2025 r.
Wobec tego dokonane przez Panią wpłaty potwierdzone przelewami nie mogą być uznana za skutecznie złożone oświadczenia o wyborze formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, gdyż zostały dokonane po ustawowym terminie do złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania.
W konsekwencji, dokonany przez Panią wybór formy opodatkowania poprzez wskazanie w tytule przelewu wykonanego 27 października 2022 r. na indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek podatkowy) wyrażenia „PIT-5L” nie był skuteczną od roku podatkowego 2023 formą złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem został on dokonany po ustawowym terminie. Wpłaty dokonane przez Panią w styczniu każdego roku również nie mogą być uznane za skutecznie złożone oświadczenia, gdyż z opisu tych wpłat wynika, że dotyczą IV kwartału roku poprzedniego.
Dlatego też w latach 2023, 2024, 2025 nie powinna Pani rozliczać podatku dochodowego od osób fizycznych w sposób przewidziany w art. 30c ust. 1 ww. ustawy, a co za tym idzie, rozliczenie przez Panią podatku za lata 2023 i 2024 na formularzach PIT-36L było niewłaściwe.
Pani stanowisko uznać należy za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
