Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 września 2025 r., sygn. III SA/Po 247/25
Organy administracji publicznej zasadnie nałożyły na spółkę kary za naruszenia przepisów o czasie odpoczynku kierowców, zgodnie z art. 92a u.t.d., wobec braku przesłanek wyłączających odpowiedzialność, określonych w art. 92b i 92c u.t.d.
Dnia 16 września 2025 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Kruszewski Sędzia WSA Szymon Widłak (spr.) Sędzia WSA Izabela Paluszyńska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 16 września 2025 roku sprawy ze skargi [...] Spółki jawnej w [...] na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 9 grudnia 2024 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 9 grudnia 2024 r. nr [...] Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej: "GITD" lub "organ II instancji") utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: "WITD" lub "organ I instancji") z dnia 8 maja 2024 r. nr [...] o nałożeniu na [...] spółka jawna z siedzibą w [...] (dalej: "strona", "skarżący", "spółka") kary pieniężnej w wysokości 1.050 zł. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia wskazano na przepisy art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 572, dalej "k.p.a."), art. 4 pkt 22, art. 92a ust. 1, art. 92b ust. 1, art. 92c ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 728 dalej "u.t.d."), lp. 5.7.1 załącznika nr 3 do u.t.d., art. 8, art. 12 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, dalej "rozporządzenie 561/2006"), art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów (Dz. Urz. UE L Nr 249, str. 1 dalej "rozporządzenie 2020/1054").
