Wyrok SN z dnia 18 marca 2025 r., sygn. III PSKP 49/24
Polecenie Ministra Zdrowia z 4 września 2020 r. dotyczące wypłaty dodatkowego świadczenia pieniężnego (tzw. dodatku covidowego) dla osób wykonujących zawód medyczny nie stanowi źródła prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 k.p., kształtującego treść stosunku pracy między pracownikiem zatrudnionym w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej (SPZOZ) niebędącym jednostką sfery budżetowej a tym zakładem jako pracodawcą. Polecenie to nie jest aktem prawa wewnętrznego w rozumieniu art. 93 Konstytucji RP mającym zastosowanie do pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych niepodległych organowi wydającemu polecenie, ani nie stanowi bezpośredniej podstawy prawnej obowiązku podmiotu leczniczego do wypłaty dodatkowego świadczenia zatrudnionym pracownikom. Podstawa prawna wydania Polecenia (art. 10a ust. 1 ustawy covidowej) nie dawała Ministrowi Zdrowia kompetencji do kształtowania treści stosunków pracy w podmiotach leczniczych niepodległych ministrowi, co naruszałoby zasadę swobody nawiązania stosunku pracy oraz ustalania warunków pracy i płacy.
Teza AI
Istota problemu
Problem prawny wymagający rozstrzygnięcia sprowadzał się do ustalenia, czy Polecenie Ministra Zdrowia z 4 września 2020 r. dotyczące wypłaty dodatkowego świadczenia pieniężnego (tzw. dodatku covidowego) dla osób wykonujących zawód medyczny stanowi źródło prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 k.p., kształtujące treść stosunku pracy między pracownikiem zatrudnionym w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej (SPZOZ) a tym zakładem jako pracodawcą.
Problem obejmował również kwestię, czy pracownik zatrudniony w podmiocie leczniczym niebędącym jednostką sfery budżetowej może skutecznie dochodzić od pracodawcy wypłaty dodatku covidowego przewidzianego w Poleceniu Ministra Zdrowia na podstawie: (1) art. 183c § 1 i 2 k.p. oraz art. 183d k.p. (naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu), (2) art. 393 § 1 k.c. (umowa o świadczenie na rzecz osoby trzeciej), czy też (3) art. 471 k.c. w związku z odpowiedzialnością kontraktową pracodawcy.
