Wyrok SN z dnia 16 kwietnia 2025 r., sygn. III USKP 128/24
Przepis art. 15c ust. 3 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy służb mundurowych, limitujący wysokość emerytury funkcjonariusza do pułapu przeciętnej emerytury z systemu powszechnego, jest niezgodny z art. 2, art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1-3 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji RP w sposób oczywisty i nie może być stosowany w przypadku funkcjonariusza, którego wysokość świadczenia ponad ten wskaźnik została wypracowana przez lata służby niebędące służbą na rzecz totalitarnego państwa w rozumieniu art. 13b tej ustawy. Mechanizm ten ma właściwości represyjne i karze finansowo za pełnienie służby na rzecz totalitarnego państwa tych funkcjonariuszy, którzy relatywnie najkrócej służyli totalitarnemu państwu i nabyli podstawowy przywilej emerytalny z tytułu służby niezakwalifikowanej jako służba na rzecz totalitarnego państwa. Dopuszczalny pozostaje natomiast mechanizm "wyzerowania" lat służby na rzecz totalitarnego państwa (art. 15c ust. 1 pkt 1 ustawy zaopatrzeniowej), który jest rozwiązaniem proporcjonalnym i zgodnym z Konstytucją RP.
Teza AI
Istota problemu
Problem prawny w niniejszej sprawie polegał na ustaleniu, czy mechanizm obniżenia wysokości emerytury policyjnej przewidziany w art. 15c ust. 3 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy służb mundurowych może być zastosowany do funkcjonariusza, który pełnił służbę na rzecz totalitarnego państwa w rozumieniu art. 13b tej ustawy jedynie przez krótki okres (29 miesięcy w latach 1988-1990) pod koniec kariery, podczas gdy podstawowy przywilej emerytalny (możliwość przejścia na emeryturę po 15 latach służby) nabył z tytułu 25 lat wcześniejszej służby, która nie została zakwalifikowana jako służba na rzecz totalitarnego państwa. Kwestią sporną było również ustalenie, czy art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej, limitujący wysokość świadczenia pułapem przeciętnej emerytury z systemu powszechnego, jest zgodny z Konstytucją RP, w szczególności z zasadą proporcjonalności (art. 31 ust. 3), zasadą równości (art. 32), prawem własności (art. 64) oraz prawem do zabezpieczenia społecznego (art. 67 ust. 1), w sytuacji gdy wysokość świadczenia ponad ten wskaźnik została wypracowana przez lata służby poza okresem zakwalifikowanym jako służba na rzecz totalitarnego państwa.
