Jak organizacja zakładowa powinna ująć w księgach rachunkowych składki członkowskie
PROBLEM
Na wniosek organizacji zakładowej NSZZ „Solidarność” i za zgodą pracowników składki członkowskie potrącają pracodawcy i 60% tych składek przekazują organizacji zakładowej, a 40% bezpośrednio przekazują do zarządu regionu Związku (takie rozwiązanie wynika z uchwał władz krajowych Związku i jest respektowane przez pracodawców). Informację o przekazanej kwocie składek pracodawca przekazuje organizacji zakładowej, która posiada osobowość prawną i zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W sprawozdawczości finansowej organizacja związkowa w swoich przychodach i kosztach musi wykazywać całość wpływów ze składek (tj. łącznie z kwotą, która nie „przechodzi” przez jej rachunek bankowy, tylko bezpośrednio jest przekazywana przez pracodawcę zarządowi regionu. W jaki sposób organizacja zakładowa prawidłowo powinna ująć w księgach rachunkowych składki członkowskie i koszt tych 40% składek i co powinna uznawać za dowód księgowy?
