Jak ująć odszkodowanie z AC i fakturę za naprawę samochodu ciężarowego w księgach rachunkowych firmy
PROBLEM
Firma wykorzystuje w swojej działalności gospodarczej samochód zarejestrowany jako pojazd ciężarowy powyżej 3,5 t wprowadzony do ewidencji środków trwałych, objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC. W maju 2024 r. uległ uszkodzeniu w skutek kolizji drogowej z winy pracownika firmy (został przerysowany bok samochodu). Zdarzenie zostało zgłoszone do ubezpieczyciela. Firma nie zdecydowała się na likwidację szkody we wskazanym przez ubezpieczyciela warsztacie i ubezpieczyciel ustalił koszt naprawy na podstawie swojej kalkulacji - kwota ta została wpłacona na konto firmy przez ubezpieczyciela w czerwcu 2024 r. Ze względu na małą kwotę tego odszkodowania w lipcu 2025 r. firma jednak zdecydowała się zlikwidować szkodę z AC - warsztat wyznaczony przez ubezpieczyciela. We wrześniu 2025 r. została wystawiona przez warsztat faktura VAT za naprawę samochodu na firmę. Ubezpieczyciel na jej podstawie ma dokonać przelewu kwoty netto faktury minus kwota wcześniejszego odszkodowania na konto warsztatu, a firma ma zapłacić warsztatowi kwotę VAT z faktury plus kwotę stanowiącą równowartość kwoty odszkodowania, którą otrzymała w 2024 r. Firma jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz czynnym podatnikiem VAT. Jak prawidłowo ująć rozliczenie tych transakcji w księgach rachunkowych i jak prawidłowo zakwalifikować te operacje do przychodów i kosztów podatkowych z punktu widzenia prawa podatkowego?
