Postanowienie NSA z dnia 17 października 2025 r., sygn. I OZ 644/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maciej Dybowski po rozpoznaniu w dniu 17 października 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia H.S. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 9 maja 2025 r. sygn. akt II SA/Łd 531/24 w sprawie ze skargi H.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 29 kwietnia 2024 r. znak SKO. 4115.55.2024 w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku celowego postanawia: 1. sprostować oczywistą omyłkę w rubrum postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 9 maja 2025 r. sygn. akt II SA/Łd 531/24 w ten sposób, że znak sprawy "SKO.4115.55.2024" zastąpić znakiem "SKO. 4115.55.2024"; 2. uchylić zaskarżone postanowienie; 3. przywrócić H.S. termin do uzupełnienia braku formalnego skargi przez wskazanie numeru PESEL
Uzasadnienie
Postanowieniem z 9 maja 2025 r. II SA/Łd 531/24 (dalej postanowienie z 9 maja 2025 r.) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi odrzucił wniosek H.S. (dalej skarżący) o przywrócenie terminu do usunięcia braków formalnych skargi.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że - zgodnie z zarządzeniem Przewodniczącego Wydziału II z 17 lipca 2024 r. - wezwano skarżącego do usunięcia braku formalnego skargi przez wskazanie numeru PESEL w terminie 7 dni pod rygorem jej odrzucenia (art. 58 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. z 2024 r. poz. 935, dalej ppsa). Skarżący odebrał wezwanie 26 lipca 2024 r., lecz nie usunął braków formalnych skargi, wobec czego Sąd postanowieniem z 19 grudnia 2024 r. w sprawie o sygn. II SA/Łd 531/24 odrzucił skargę. Postanowieniem z 14 lutego 2025 r. w sprawie o sygn. akt I OZ 68/25 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił zażalenie skarżącego na postanowienie z 19 grudnia 2024 r. W piśmie z 13 stycznia 2025 r. skarżący zwrócił się o przywrócenie terminu do uzupełnienia braków formalnych skargi. W uzasadnieniu swojego wniosku wskazał, że nie mógł uzupełnić braków skargi z powodu powikłań w leczeniu powypadkowym po wypadku z 31 października 2023 r., w którym został poszkodowany, wywołanych celową odmową przyznania mu świadczenia na zakup żywności, opłatę energii, czynszu, wody i Internetu, w związku z czym doszło do jego zapaści i hospitalizacji w sierpniu 2024 r. na skutek utraty przytomności. Ostatecznie, po krótkiej przerwie w leczeniu szpitalnym, ponownie trafił do szpitala w Zgierzu 14 października 2024 r., skąd przewieziono go do Szpitala im. Biegańskiego, a następnie 12 grudnia 2024 r. na badania kontrolne do WSS w Zgierzu, po których został bezpodstawnie wypisany do domu 13 grudnia 2024 r. z powikłaniami w leczeniu powypadkowym, które zmaterializowały się w sierpniu 2024 r. poprzez utratę przytomności. Skarżący podkreślił, że hospitalizacja zapoczątkowana 14 października 2024 r. została bezpodstawnie przerwana po badaniu w WSS w Zgierzu 13 grudnia 2024 r., zaś już 15 grudnia 2024 r. doszło do utraty równowagi przez skarżącego przy wyjściu z wanny i okaleczenia na skutek upadku i uderzenia o posadzkę głową, plecami i prawym ramieniem. W takim stanie zdrowia, w ocenie skarżącego, usunięcie braków formalnych było niemożliwe. Jednocześnie, skarżący wskazał swój numer PESEL. Zgodnie z zarządzeniem z 5 marca 2025 r., wezwano skarżącego do uzupełnienia wniosku z 13 stycznia 2025 r., w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania pod rygorem jego odrzucenia, przez nadesłanie dokumentacji medycznej potwierdzającej okoliczności wskazane we wniosku, a więc niemożność złożenia wniosku o przywrócenie terminu w terminie 7 dni od dnia zakończenia hospitalizacji, tj. od 13 grudnia 2024 r. Skarżący odebrał wezwanie 31 marca 2025 r., lecz nie udzielił na nie żadnej odpowiedzi.
