Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.418.2025.2.EJ
Koszty procesów likwidacyjnych spółdzielni mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów w zakresie przychodów opodatkowanych, z uwzględnieniem proporcjonalnego przypisania w sytuacji osiągania również przychodów zwolnionych z opodatkowania. Konieczne jest wykazanie związku przyczynowego między ponoszonymi kosztami a osiągniętymi przychodami.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie w podatku dochodowego od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) Spółdzielnia (…) w likwidacji (…) (dalej: „Spółdzielnia” lub „Wnioskodawca”) jest jednostką działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 593).
Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni, działając na podstawie art. 113 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze oraz § 37 pkt 9 statutu Spółdzielni, podjęło w dniu (…) uchwałę nr (…) w sprawie postawienia Spółdzielni w stan likwidacji.
Następnie, w dniu (…) podjęto uchwałę nr (…) w sprawie podjęcia drugiej uchwały o postawieniu Spółdzielni w stan likwidacji. W efekcie podjęcia przedmiotowych zgodnych uchwał w odstępie co najmniej dwóch tygodni, na dwóch kolejno po sobie następujących walnych zgromadzeniach, zapadłych większością (…) głosów, Spółdzielnia została postawiona w stan likwidacji z (…) od tego czasu powołany likwidator Spółdzielni prowadzi wymagane przepisami prawa czynności zmierzające do sprawnego przeprowadzenia i zakończenia procesu likwidacji.
Likwidator prowadzi swoje czynności zgodnie z wymogami określonymi w Dziale XII ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 593) - Likwidacja spółdzielni.
Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem VAT, a prowadzonym do końca roku 2024 rodzajem działalności była działalność rolnicza ograniczająca się do produkcji roślinnej. Dodatkowo uzyskiwane były przychody z działalności pozarolniczej, które stanowiły wyłącznie pochodną realizowanej działalności głównej.
Do roku 2023 przychody z działalności rolniczej stanowiły powyżej (…)% przychodów Spółdzielni. Od roku 2024 udział przychodów z działalności rolniczej zmalał z uwagi na sprzedaż części składników majątkowych.
W okresie trwania likwidacji, tj. od (…) Spółdzielnia dokonała sprzedaży zbędnych składników majątkowych niewykorzystywanych do obecnie prowadzonej działalności rolniczej. Sprzedaż pozostałych składników majątkowych zaplanowana została w dwóch etapach:
- I etap - sprzedaż zabudowanych nieruchomości wraz z posadowionymi na nich lokalami mieszkalnymi stanowiącymi zasób mieszkaniowy Spółdzielni (przedmiotowy etap zrealizowano w (…) i (…) poprzez sprzedaż przedmiotowych nieruchomości);
- II etap - sprzedaż pozostałych materialnych i niematerialnych składników majątkowych należących do likwidowanej Spółdzielni. W drugim etapie planowano znalezienie nabywcy i dokonanie sprzedaży wszystkich pozostałych materialnych i niematerialnych składników majątku Spółdzielni wykorzystywanych do obecnie prowadzonej działalności rolniczej. Sprzedażą objęty zostanie kompletny zespół składników majątkowych, na który składać będą się w szczególności: (…).
W ramach prowadzonych czynności Spółdzielnia wyłoniła w transparentnym postępowaniu nabywcę prowadzonego obecnie przedsiębiorstwa.
W dniu (…) Spółdzielnia zawarła z nabywcą umowę warunkową sprzedaży przedsiębiorstwa.
Do końca (…) planowane jest zawarcie umowy przeniesienia prawa własności obecnie prowadzonego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.
Zarówno w przypadku etapu I, jak i etapu II ocena skutków podatkowych działań Spółdzielni została potwierdzona w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 4 listopada 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (znak: 0112-KDIL1-2.4012.442.2024.2.AW).
W roku 2025 Spółdzielnia nie prowadzi już produkcji rolniczej w postaci produkcji roślinnej tym samym nie wykazuje w dotychczas składanych deklaracjach rozliczeniowych Vat sprzedaży opodatkowanej z tego tytułu.
Ostatnia sprzedaż opodatkowana wystąpi dopiero w miesiącu (…) gdyż w tym okresie planowane jest dokonanie końcowych rozliczeń z Nabywcą przedsiębiorstwa w zakresie zużytych mediów oraz usług rolniczych świadczonych przez Spółdzielnię na rzecz tegoż Nabywcy. Po dokonaniu i zafakturowaniu mediów i usług Spółdzielnia zakończy wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem Vat i dokona prawdopodobnie na przełomie (…) wyrejestrowania jako czynny podatnik vat.
W (…) planowana jest także sprzedaż całości przedsiębiorstwa, co zgodnie z wydaną interpretacją indywidualną ww. będzie transakcją korzystającą z wyłączenia przedmiotowego ze stosowania przepisów ustawy o vat na mocy art. 6 pkt 1 tejże ustawy.
W całym okresie trwania procesu likwidacji, tj. od (…) Spółdzielnia nabywała towary i usługi związane w trwającymi czynnościami likwidacyjnymi oraz z prowadzoną (do (…)) działalnością opodatkowaną w postaci produkcji rolnej.
W roku (…) Spółdzielnia w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej dokonuje nabyć towarów i usług związanych kontynuowanymi czynnościami likwidacyjnymi oraz bieżącym utrzymaniem składników majątkowych. Są to przede wszystkim usługi prawnicze, doradcze i audytorskie w procesie likwidacji, zakup mediów i towarów i usług niezbędnych do sprawnej realizacji procesu likwidacji.
Ponoszone będą także koszty związane z zatrudnieniem likwidatora na umowie o pracę, koszty lustracji, czy archiwizacji dokumentacji.
Spółdzielnia od nabywanych towarów i usług związanych z procesem likwidacji odlicza od początku likwidacji podatek Vat naliczony.
Do dnia (…) Spółdzielnia nie zatrudniała pracowników. Działalność oparta była wyłącznie na pracy członków Spółdzielni, którzy świadczyli ją na zasadach określonych w ustawie prawo spółdzielcze i statucie jednostki (art. 155-162 ustawy prawo spółdzielcze).
Z dniem (…) wszyscy członkowie zakończyli świadczenie pracy na rzecz Spółdzielni na zasadach określonych w art. 155-162 ustawy prawo spółdzielcze.
Od dnia (…) zawarto umowę o pracę z osobą pełniącą dotychczas funkcję głównej księgowej i likwidatora, będącą także członkiem tutejszej Spółdzielni w celu kontynuowania czynności likwidacyjnych. Umowa ta zawarta została na warunkach określonych w Kodeksie Pracy.
W IVkwartale roku (…) zawarta zostanie umowa cywilnoprawna z lustratorem na przeprowadzenie obowiązkowej lustracji.
W IV kwartale (…) planowane jest zakończenie czynności likwidacyjnych i dokonane zostanie zamknięcie ksiąg rachunkowych.
Pytanie
Czy Spółdzielnia może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartość nabywanych towarów i usług związanych z procesem likwidacji a także innych kosztów związanych z likwidacją a tym samym obniżyć o te koszty przychód do opodatkowania? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, koszty związane z procesem likwidacji, tj. w szczególności usługi prawnicze, doradcze i audytorskie w procesie likwidacji, koszty archiwizacji, zakup mediów i towarów i usług niezbędnych do sprawnej realizacji procesu likwidacji, wynagrodzenia z umowy o pracę likwidatora, wynagrodzenie lustratora, stanowić będą koszty uzyskania przychodów, zgodnie bowiem z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Planowana sprzedaż przedsiębiorstwa obejmuje wszystkie składniki majątkowe obecnie wchodzące w skład prowadzonej działalności.
W ocenie wnioskodawcy, o ile sprzedaż nieruchomości stanowiących (użytki) rolne niezabudowane i zabudowane wraz z posadowionymi na części z nich budynkami i budowlami związanymi z prowadzoną działalnością oraz nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym dwulokalowym korzystać będą ze zwolnienia w podatku dochodowym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z uwagi na spełnienie przesłanek w nim wymienionych, o tyle sprzedaż nieruchomości nie zaliczających się do gospodarstwa rolnego na tle przepisów podatkowych, a w szczególności lasy (Ls) i drogi (dr), nieużytki (n) oraz objęte transakcją ruchome składniki majątku, tj. sprzęt rolniczy, środki transportowe, urządzenia i maszyny, sprzęt i wyposażenie biur i budynków, sprzęt i wyposażenie pozostałe w świetle obowiązujących przepisów ze zwolnienia nie korzystają.
Dodatkowo Spółdzielnia w (…) osiągnie przychód z tytułu usług rolniczych świadczonych na rzecz nabywcy oraz z dokonanego rozliczenia mediów.
W świetle powyższego w roku (…) wystąpi przychód opodatkowany, który w ocenie Wnioskodawcy, może zostać obniżony o koszty uzyskania przychodów wynikające m.in. z prowadzonego procesu likwidacyjnego.
Prowadzona likwidacja jest bezpośrednim następstwem prowadzonej działalności, w trakcie której konieczne jest zachowanie trybu i zasad określonych w ustawie Prawo spółdzielcze, co zabezpiecza m.in. źródło przychodów jakim jest planowany do uzyskania przychód ze sprzedaży składników majątkowych przedsiębiorstwa.
W okresie likwidacji Wnioskodawca osiągnie przychody zarówno ze sprzedaży majątku, jak i ze świadczonych usług. Czynności likwidacyjne stanowią obligatoryjny wynikający z przepisów prawa spółdzielczego element zakończenia bytu prawnego jednostki.
W świetle powyższego oraz mając na względzie brak przesłanek negatywnych wynikających z art. 16 ust. 1 uważamy, że koszty związane z likwidacją są kosztami pośrednimi całokształtu prowadzonej działalności, tym samym posiadają wystarczającą przesłankę do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów na mocy cytowanego art. 15. Ust. 1 ustawy, zwłaszcza na brak odrębnych uregulowań w ustawie co do kosztów dotyczących likwidacji.
Tym samym ponoszone przez wnioskodawcę koszty dotyczące likwidacji, których nie można przypisać bezpośrednio do konkretnego przychodu stanowią koszty pośrednie prowadzonej dotychczas działalności i są potrącalne zgodnie z zasadą określoną w art. 15 ust. 4d ustawy CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 7 ust. 1, 2 i 3 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
3. Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku;
Zatem, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest co do zasady dochód, a dochodem ze źródła przychodów, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Przy ustalaniu dochodu, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku;
Zgodnie z art. 15 ust. 1, 2 i 2a ustawy o CIT:
1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
2. Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.
2a. Zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
W związku z tym do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien zatem kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że poniesienie wydatku ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów).
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowiw jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że dokona oceny pod kątem celowości i wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia w zakresie, czy Spółdzielnia może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartość nabywanych towarów i usług związanych z procesem likwidacji, a także innych kosztów związanych z likwidacją, a tym samym obniżyć o te koszty przychód do opodatkowania.
Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym,w związku z zaprzestaniem prowadzenia przez Spółdzielnie działalności rolniczej dokonuje nabyć towarów i usług związanych kontynuowanymi czynnościami likwidacyjnymi oraz bieżącym utrzymaniem składników majątkowych. Są to przede wszystkim usługi prawnicze, doradcze i audytorskie w procesie likwidacji, zakup mediów i towarów i usług niezbędnych do sprawnej realizacji procesu likwidacji, a także koszty związane z zatrudnieniem likwidatora na umowie o pracę, koszty lustracji, czy archiwizacji dokumentacji.
Jak wynika z wniosku, w związku z likwidacją Spółdzielnia będzie uzyskiwała przychody ze sprzedaży majątku podlegające opodatkowaniu, jak i przychody zwolnione z opodatkowania.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zauważyć, iż definicja kosztów sformułowana przez ustawodawcę w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT ma charakter ogólny. Wiąże się to z koniecznością każdorazowej indywidualnej oceny prawnej poniesionego przez podatnika wydatku. Wyjątkiem będzie jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu.
Przedmiotowe wydatki ponoszone przez Spółdzielnię w związku z procesem likwidacji spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki, ponieważ:
- poniesienie takich wydatków jest nieodzowne dla prawidłowego przeprowadzenia procesu likwidacji,
- wydatki te są kosztami prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej w trakcie likwidacji i pozostają w związku z przychodami osiąganymi w tym okresie z tytułu świadczonych przez nią usług oraz ze sprzedaży majątku oraz praw majątkowych,
- wydatki takie nie zostały wymienione w negatywnym katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Jednak na podstawie powołanego art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT, w przypadku, gdy podatnik uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu, jak i przychody zwolnione z opodatkowania lub niepodlegające opodatkowaniu, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do poszczególnych kategorii przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z poszczególnych rodzajów przychodów w ogólnej kwocie przychodów.
Podsumowując, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu i przychody zwolnione z opodatkowania, a nie jest możliwe przypisanie poszczególnych kosztów do danego rodzaju przychodów podatnik, w celu ustalenia dochodu, powinien uwzględnić je w kosztach uzyskania przychodu według proporcji uwzględniającej poszczególne rodzaje przychodów.
Tym samym Państwa stanowisko, że koszty związane z procesem likwidacji, tj. usługi prawnicze, doradcze i audytorskie w procesie likwidacji, koszty archiwizacji, zakup mediów i towarów i usług niezbędnych do sprawnej realizacji procesu likwidacji, wynagrodzenia z umowy o pracę likwidatora, wynagrodzenie lustratora, stanowić będą koszty uzyskania przychodów należało uznać za prawidłowe w części dotyczącej przychodów podlegających opodatkowaniu oraz nieprawidłowe w części dotyczącej przychodów zwolnionych z opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
